جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

جهانی شدن به آمریکا نیاز دارد، آمریکا به جهانی شدن نیاز دارد


جهانی شدن به آمریکا نیاز دارد، آمریکا به جهانی شدن نیاز دارد
پیتر مندسون، عضو انگلیسی کمیسیون اقتصادی اروپا معتقد است: «باراک اوباما و جان مک‌کین باید دست از تلاش‌های بیهوده پوپولیستی خود بردارند و از حمایت‌های لفاظانه از تولیدات داخلی، که در مرحله نخست رقابتهای انتخاباتی شان چیرگی خاصی داشت خودداری کنند.»
گاردین، پیشتر در مقاله‌ای نارضایتی عمیق اروپایی‌ها را از ادبیات ضد تجارت آزادی که در مرحله نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چیرگی داشت به نمایش گذاشته است.
کمیسیون تجاری اروپا رهبران سده آتی ایالات متحده آمریکا را به پذیرفتن و باور منافع بازار آزاد فرا خواند.
مندلسون مناقشات آمریکایی‌ها را با ادبیات خشن و تندی توصیف می‌کند: «سیاستهای حمایتی از تولیدات داخلی وادبیات ضد تجارت آزاد، در مرحله نخست انتخابات آمریکا نشان می‌دهد که بسیاری از آمریکاییان جهانی شدن را پدیده‌ای با حاصل جمع صفر می‌دانند.
آسیا اوج می‌گیرد، ما رو به افول داریم. نابرابری اقتصادی در میان کشورها کاهش یافته است اما درمیان جوامع ما رو به گسترش نهاده است.
جهانی شدن دیگر چیزی نیست که ما آن را انجام دهیم. بلکه چیزی است که دیگران باید در رابطه با ما به انجام رسانند.»
جهانی شدن معایب خاص خود را دارد؛ مندلسون ضمن پذیرفتن این حقیقت اذعان می‌کند که «از اینکه ایالات متحده حاضر نیست به سوی تجارت آزاد گام بردارد متاسف است.»
«بازارهای آزاد و یکپارچه‌سازی اقتصادها، که پیشرانه جهانی شدن محسوب می‌شوند، همچنان بهترین ابزاری هستند که ما برای ایجاد رفاه اقتصادی در اختیار داریم. این بهترین کمک و یاری برای آفرینش ثبات در جهان است. فقط، دولتهایی که اقدام به همکاری می‌کنند، می‌توانند فشارهای وارده، به منابعی چون انرژی، غذا و آب را مدیریت کنند.»
برای مدت ۶۰ سال، ایالات متحده با بازگذاشتن درها، نسبت به جهانی‌سازی اقتصادی تعهد والتزام داشته است.
اما یک بحران که توسط اعتماد آمریکا به جهانی شدن پدید می‌آید تمام آن را تباه کند.»
رهبران اروپایی دور نخست رقابت‌های انتخاباتی ایالات متحده آمریکا، که سیاست‌های حمایت ازتولیدات ملی در آن غلبه و چیرگی خاص داشت را، با ترس و وحشت به تماشا نشسته‌اند.
در رقابت‌های انتخاباتی برای جلب‌نظر کارگران آستین آبی، در مرحله نخست، ‌اوباما و کلینتون هر دو در مورد بررسی و چانه‌زنی مجدد در مورد قوانین تجارت آزاد آمریکای‌شمالی (نفتا) بین کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک، تعهد کرده‌اند.
مک‌کین نیز هشدار داده است که کارگران مشاغلی، که در اثر جهانی شدن از بین می‌روند، بازگشتی نخواهند داشت.
مقامات رسمی اروپایی امیدوارند که یادداشت فاش شده یکی از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی سناتور اوباما، که در آن مدعی شده بود که سیاستهای حمایتی سناتور اوباما، بیش از آنکه واقعی باشند، تاکتیک‌های سیاسی برای تثبیت موقعیت وی در رقابتهای انتخاباتی است حقیقت داشته و راه‌گشای مسیرآینده وی باشد.
مندسون می‌نویسد: «کشورهای حمایت‌کننده از اقتصاد ملی، بهتر است تغییر رویه دهند. گوردون براون (نخست‌وزیر بریتانیا) این نکته را دریافته است .... او به جهانی شدن، به عنوان بخشی از راه‌حلی که برای حل مشکلاتش در پی آن است نگاه می‌کند. نخست‌وزیر بریتانیا هرگز چنین خطایی را مرتکب نمی‌شود که چنین تلاشهای نابخردانه و پوپولیستی را مردود نشمرده و با آنها به مقابله برنخیزد.
جهان نیاز دارد که از رئیس‌جمهور آینده آمریکا، اوباما یا مک‌کین، یک پیام بشنود. جهانی شدن به آمریکا نیاز دارد. آمریکا نیز به جهانی شدن نیاز دارد.
مرجع : Guardian
مترجم : فرامرز قاسمی
مولف : Nicholas Watt
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید