جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بکش تا زنده بمانی


بکش تا زنده بمانی
تب فوتبال قاره سبز را فرا گرفته یورو ۲۰۰۸ ذهن مردم این قاره را تسخیر کرده است. این در حالی است که این وضعیت در دو کشور اتریش و سوییس شدید تر است به علاوه که این روزها شاهد شگفتی های این جام نیز هستیم. صعود زودهنگام کرواسی حتی پیش از آلمان مدعی و شکست ۳ بر صفر ایتالیا از هلند در اولین دیدار در مجموع می توان گفت که مدعیان همیشگی در جام ملت های امسال به هیچ وجه در حد و اندازه های خود ظاهر نشده اند و تیم هایی که اصلا حسابی روی آن ها باز نشده بود شگفتی ساز شده اند.
گروه C از همان روز قرعه کشی، گروه مرگ نام گرفت و به درستی و با گذشت یک هفته از آغاز یورو می توان پی برد که کارشناسان به چه دلیل این نام را برای تیم های حاضر در این گروه انتخاب کردند.
ایتالیا قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان در بازی نخست به مصاف هلند رفت تا نشان دهد که قهرمانی جهان دو سال قبل آن ها تصادفی نبوده است ولی مربی تازه کار لاجوردی ها به هیچ وجه تصور چنین حال و روزی برای تیمش را نمی کرد شکست ۳ بر صفر برابر هلند و توقف یک- یک برابر رومانی از جمله نتایج غیرقابل پیش بینی این دوره بود. شاگردان روبرتو دونادونی که این روزها دل خوشی هم از مربی خود ندارند با آگاهی از اینکه کارشناسان فوتبال کشورشان آنها را به باد انتقاد گرفته اند پا به میدان گذاشتند تا شاید از این حریفان نه چندان مطرح قاره هر ۳ امتیاز را بگیرند اما غافل از اینکه رقیب تیم دست و پا بسته ای نیست و هرگز برای گرفتن تساوی به زمین نیامده است.
دونادونی مربی که جایگاهش را کاملاً متزلزل می دید با این امید یارانش را به زمین فرستاد که حمایت هواداران و تجربه های بازیکنانش به کمک او خواهند آمد و با آغاز بازی شاهد حملات گسترده لاجوردی ها بود که هیچ یک به گل ننشست.
به رغم برتری که ایتالیا نسبت به رومانی داشت این رومانی بود که به گل اول دست یافت، موتو در دقیقه ۵۵ گل برتری تیمش را زد. با این وجود خوشحالی او تنها یک دقیقه ادامه یافت و پانوچی در دقیقه ۵۶ بازی را بار دیگر به تساوی کشاند.
اگرچه هرگز نمی توان از اشتباه زامبروتا در دادن پاس گل به موتو گذشت اما اشتباه داور نروژی در آفساید اعلام کردن گل صحیح لوکاتونی مهلک تر بود، با این حساب ایتالیا تنها یک امتیاز از ۲ بازی کسب کرده و تفاضل گل این تیم نیز ۳- است.
پس از این دیدار روبرتو دونادونی با تمجید از عملکرد بوفون دروازه بان تیم، ایتالیا را مستحق کسب ۳ امتیاز دانست: «اطمینان دارم که ایتالیا بهتر از رومانی بوده بعد از بازی با هلند تمام تقصیرها را بر گردن گرفتم و از این که میلیون ها هوادار ایتالیا را غمگین کرده ایم عذرخواهی می کنم. همچنین از اینکه نتوانستیم ۳ امتیاز این بازی را که شایسته آن بودیم به دست آوریم متاسفم. دونادونی مربی که اهل شکایت از تیم داوری نیست نتوانست خشم خود را از عملکرد آنها پنهان کند. «من معمولاً در مورد داوران حرف نمی زنم ولی سطح داوری بسیار پایین بود. خنده دار است و نمی دانم داور چگونه بازیکن رومانی که در کنار تیرک دروازه ایستاده بود و آفساید را پر کرده بود ندید.»
● فراری بدون بنزین
با گذشت یک هفته از دیدار فراموش نشدنی ایتالیا و هلند در یورو ۲۰۰۸ آماج حملات کوبنده رسانه های ایتالیایی علیه روبرتو دونادونی همچنان ادامه دارد. البته نباید انتظار داشت که انتقادها به این زودی ها تمام شود چرا که شکست در یورو ۲۰۰۸ آن هم با سه گل و از تیم هلند چیز قابل هضمی نیست که ساده بتوان از آن گذشت. لاجوردی ها دوشنبه هفته گذشته را با کابوس باخت به نارنجی ها پشت سرگذاشتند. اتفاقات دیگری هم رخ داد، صعود زود هنگام کرواسی و پرتغال، باخت آلمان به کرواسی و ... ولی هرگز نتوانست مطبوعات ایتالیا را تا این اندازه تحت تاثیر قرار دهد، جالب اینجاست که تمامی انتقادها به سمت دونادونی نشانه رفته و حتی بازیکنان هم او را عامل اصلی باخت تحقیرآمیز دوشنبه شب می دانند و ناآشنایی به تیم و بازیکنان و نداشتن درک صحیح از موقعیت، ایتالیارا از ایرادات اصلی دونادونی می دانند. به نقل از روزنامه گازتا دلااسپورت، یاران دونادونی پس از به صدا در آمدن سوت داور به شدت از دست او عصبانی بودند.
بزرگترین اشتباه دونادونی در چیدن خط دفاع و میانی و فرستادن مارکو ماتراتزی و ماسیمو آمبورسینی از ابتدا در ترکیب بود در حالی ۲ گزینه بهتر به نام های فابیو گروسو و دنیل ده روسی روی نیمکت نشسته بودند به علاوه که ۲ تعویض دونادونی درنیمه دوم و فرستادن دل پیرو و آنتونیوکاسانو تاثیر بسیاری در روند بازی ایتالیا داشت، این روزنامه فاش کرد که بعضی از بازیکنان با ارسال SMS نارضایتی خود از رهبری دونادونی را ابراز کردند.
در یکی از این پیام ها آمده است: با ما مانند بچه ها رفتار شد و تنها چند ساعت قبل از بازی ترکیب اصلی لو رفت.«البته شایعه شده است که این SMSها توسط بازیکنانی از جمله فیلیپواینزاگی که درترکیب نهایی سرمربی جایی نداشتند ارسال شده است.»
مربی ۴۴ ساله که سابقه هدایت لیورنو و جنوآ را نیز در کارنامه دارد هرگز تصور نمی کرد که مارچلو لیپی پس از قهرمانی جام جهانی ۲۰۰۶ استعفایش را بنویسد و از طرفی گمان نمی کرد که گزینه اول و آخر فدراسیون فوتبال ایتالیا باشد اما همه چیز خیلی زود اتفاق افتاد و سکان هدایت به او سپرده شد. آریگو ساکی مربی که توانست ایتالیا را به فینال جام جهانی ۱۹۹۴ برساند تیم ملی ایتالیا در بازی با هلند را به فراری بدون بنزین تشبیه کرد.
● خروس های خسته
گویا این دوره جام ملت های اروپا زمان برملا شدن تمام مشکلات و معضلات تیم های مطرح فوتبال است. بعد از ایتالیا نوبت به فرانسه نایب قهرمان جام جهانی رسید که در مسیر صعود مقتدرانه لاله های نارنجی قرار بگیردو خروس ها که نمایش ناامید کننده ای در بازی نخست خود برابر رومانی داشتند در آن بازی به تساوی بدون گل رضایت داده بدهند.
ریموند دومنک که نتیجه دیدار اول تیمش به باد انتقاد گرفته شد، دست به تغییراتی در ترکیب تیمش زد و۳ جابه جایی در ترکیب فرانسه دیده شد که طی آن پاتریک اورا ، سیدنی گوو و تیری هانری به تیم اضافه شدند اما فن باسن به ترکیب تیمش دست نزده بود و به بازیکنان طلایی که ایتالیا را با ۳ گل در هم کوبیدند باز هم اعتماد کرد.
همان طور که پیش بینی شده بود نارنجی ها بسیار با انگیزه تر از آنچه تصور می شد ظاهر شدند و همانند بازی با ایتالیا حریف را در زمین خود محصور کردند. درک کویت در دقیقه ۹ دروازه فرانسه را برای اولین بار گشود و فان پرس نیز دومین گل تیمش را در پنجاه و هشتمین دقیقه به ثمر رساند.
خروس ها موقعیت های زیادی نداشتند و شاید اگر موقعیت شناسی و تیزبینی تیری هانری در دقیقه ۷۱ نبود آنها حتی موفق به زدن یک گل هم نمی شدند تا بار دیگر به بازی برگردند اما این پایان کار نبود و آرین روبن یک دقیقه بعد دروازه فرانسه را برای سومین بار گشود.
بزرگترین ایرادی که می توان از تیم دومنک گرفت خستگی مفرطی است که در ساق های شاگردانش به وضوح دیده می شود تا آنجا که اشنایدر در وقت های تلف شده کار فرانسه را با ۴ گل تمام کرد.
باخت ۴ بر صفر نتیجه تحقیرآمیزی برای دیگر فینالیست جام جهانی بود و دومنک که دیگر طاقت عملکرد ضعیف شاگردانش را نداشت آنها را به باد انتقاد گرفت و بازیکنان تیم ملی فرانسه را به کم کاری متهم کرد.
«از بعضی از بازیکنان بسیار بیش تر انتظار داشتم. بازیکنان بزرگ باید بدانند که هر کسی نمی تواند پیراهن تیم ملی کشورش را بپوشد باید نشان دهند که چرا به تیم ملی دعوت شده اند. جای تاسف داشت خط دفاع ما همیشه نقطه اتکای ما بوده اما در جایی که باید نتوانست به کمک تیم بیاید. هلندی ها آنقدر به بازی احاطه داشتند که ما تا به خودمان بجنبیم و به بازی برگردیم گل های سوم و چهارم را هم زدند اما تا زمانی که سرنوشت دردست خودمان است ناامید نمی شویم.»
● هانری بدقدم
تیری هانری مهاجم اسبق آرسنال پس از آنکه به دلیل مصدومیت نتوانست تیمش را همراهی کند در بازی با هلند برای نخستین بار در یورو ۲۰۰۸ به میدان آمد تا بلکه عصای دست ریموند دومنک شود و ناکامی فرانسه برابر رومانی را جبران کند اما وضعیت هم تیمی هایش بحرانی تر از آن بود. در نهایت مهاجم فعلی بارسلونا هم کاری از دستش برنیامد. اگرچه او تک گل تیمش را به تور دروازه نارنجی ها نشاند اما شادی فرانسوی ها تنها یک دقیقه دوام داشت با این وجود هانری با نظر مربی اش موافق نیست و عملکرد تیمی شان را آنقدر مایوس کننده نمی داند: «هلند مانند بازی با ایتالیا فوق العاده ظاهر شد، آنها گل اول را زدند و بازی را در دست گرفتند. در ضمن با توپی که به دست بازیکن هلند خورد باید اعلام پنالتی می شد اما مصیبت ما زمانی دو چندان شد که داور این صحنه را ندید، با این حال اگر می توانستیم نتیجه ۲ بر یک را حفظ کنیم قطعاً به خودمان می آمدیم و کاری می کردیم حال باید امیدوار باشیم که رومانی نتواند هلند را شکست دهد و ما نیز ایتالیا را شکست دهیم.
● اشک ها و لبخند ها
وقتی سرنوشت تیمی به پیروزی یا شکست دیگری وابسته است قطعا نمی تواند با تمرکز کافی دیدار آخر که سرنوشت ساز است را برگزار کند. ایتالیا و فرانسه ۲ رقیب دیرینه که همواره در مهم ترین دیدارها سد راه هم شده اند معمولاً با حواشی خاصی همراه است. آخرین مصاف آنها به دیدار برگشت مقدماتی یورو ۲۰۰۸ برمی گردد که با تساوی بدون گل خاتمه یافت اما فینال جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان هرگز از یاد نمی رود که خداحافظی تلخ زیدان را به همراه داشت.
با این حال در آخرین بازی گروهی این گروه ،ایتالیا و فرانسه در حالی به جنگ هم می روند که شرایط ویژه ای در این گروه حاکم است.
هلند با ۶ امتیاز صدرنشین است و صعودش مسجل اما رومانی ۲ امتیازی امشب با هلند مصاف می دهد که درصورت پیروزی آنها آتزوری ها و خروس ها باید با یورو ۲۰۰۸ خداحافظی کنند، اگرچه این اتفاق با شرایط فعلی هلند بعید به نظر می رسد اما هر اتفاقی در فوتبال محتمل است.
رقابت اصلی بین ایتالیا و فرانسه است چرا که موقعیت هر دو یکسان است و کوچکترین برتری نسبت به هم ندارند، هر دو به هلند باخته اند آن هم با۳ و ۴ گل، هر دو با رومانی مساوی کرده اند، هر دو یک امتیازی هستند و تفاضل گل۴- و ۳- را یدک می کشند و هر دو در قعر گروه خود هستند به علاوه انتقادهای شدید رسانه های ایتالیا و فرانسه موقعیت دونادونی و دومنک را سخت زیر سوال برده است به همین دلیل هر دو سرمربی در پی اثبات خود خواهند بود که حمله های کوبنده از هر دو سو را می توان انتظار داشت.
بی هیچ شک و شبهه ای دیدارهای امشب حساسیت جام ملت ها را به اوج خود خواهد رساند و بعید نیست که شاهد اتفاقاتی باشیم که شادی را به اردوی دومین تیم صعود کننده گروه C هدیه دهد و هزاران هوادار ایتالیا و یا فرانسه را با چشمانی اشک بار راهی کشورشان کند.
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید