شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی عوامل خطرساز انتقال هپاتیت B در اهداکنندگان خون در شهر تهران


بررسی عوامل خطرساز انتقال هپاتیت B در اهداکنندگان خون در شهر تهران
● مقدمه:
با توجه به شیوع بالای هپاتیت B در ایران و لزوم اجرای اقدامات پیشگیرانه، شناخت علل و عوامل خطرساز ابتلا به این بیماری می تواند دست اندرکاران سلامت را در کنترل بیماری راهنمایی کند.
●مواد و روشها:
در این مطالعه مورد - شاهدی، اهداکنندگان خون در شهر تهران در سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ مورد بررسی قرار گرفتند. ۲۴۴۷ مورد HBsAg مثبت از افراد مراجعه کننده به مرکز مشاوره هپاتیت سازمان انتقال خون به عنوان گروه مورد و ۲۴۲۵ نفر اهداکننده خون HBsAg منفی به عنوان گروه شاهد، مورد بررسی قرار گرفتند. در هر دو گروه، عوامل دموگرافیک و رفتارهای پر خطر بررسی شدند. در تعدادی از افراد مبتلا نیز بررسی وضعیت HBsAg در مادر و همسر صورت گرفت.
● نتایج:
عوامل دموگرافیک و رفتارهای پر خطر در انتقال هپاتیت B به ترتیب عبارت بودند از: سابقه وجود HBsAg در یکی از اعضای خانواده، سابقه دریافت خون، جنس مذکر، سابقه بستری در بیمارستان، سابقه تماس جنسی مشکوک، سکونت در شهر و سن بالاتر، هم چنین سابقه HBsAg مثبت در مادر و همسر بین گروه مورد و شاهد اختلاف آماری معنی داری داشت.
● نتیجه گیری:
با توجه به نقش مادر و دیگر اعضای خانواده در انتقال عفونت HBV، توجه به غربالگری مادران باردار و تلقیح واکسن به اعضای خانواده افراد HBsAg مثبت حائز اهمیت است. هم چنین دقت بیشتر به غربالگری فرآورده های خونی و رعایت نکات بهداشتی در بیمارستانها گامی مؤثر در پیشگیری از بیماری خواهد بود. واکسیناسیون نوزادان، افراد در معرض خطر و افراد در آستانه ازدواج، از اقدامهای مؤثر در کاهش بیماری است. گوارش، ۱۳۸۳، سال نهم، ۷۵-۱۶۹
سیدموید علویان
پردیس مستجابی
کورش عظیمی
هومن وثوق
مهدی صرافی
بهناز دانش فر
شیلا ریاضی
رضا ملک زاده
مسعود احمدزاداصل
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید