پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی وضعیت سلامت جسمی کارکنان سپاه پاسداران در سطح شهر تهران


بررسی وضعیت سلامت جسمی کارکنان سپاه پاسداران در سطح شهر تهران
● مقدمه:
سلامت نیروهای نظامی به عنوان یک گروه جمعیتی ویژه همواره مورد توجه بوده است و به‌ دلیل عدم انتشار جامع اطلاعات آنها، یافته‌های کمی در مورد بررسی سلامت آنها وجود دارد. نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به خاطر نوع ماموریت و فعالیت، استرس های جسمی و روانی مختلفی را متحمل می ‌شوند و برای حفظ و ارتقای کارآیی آنها بررسی وضع سلامت در آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.
● مواد و روش کار:
این مطالعه به صورت پیمایش آزمایشی (pilot survey) بر روی ۲۳۲ نفر از نیروهای پنجگانه سپاه انجام شد. اطلاعات مرتبط با سلامت در گذشته و حال از طریق مصاحبه بالینی و معاینه فیزیکی و آزمایشات پاراکلینیکی جمع ‌آوری شدند و با استفاده از شاخص ‌های توصیفی، توسط نرم ‌افزار آماری SPSS و با در نظر گرفتن سطح معنی ‌داری کمتر از ۰.۰۵ مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
● نتایج:
میانگین سنی افراد ۳۴.۱±۶ (±SD) سال بود و ۹۱.۱ درصد آنان مرد بودند. ۶۳.۵ درصد افراد دارای تحصیلات کارشناسی و بالاتر و ۱۶.۸ درصد افراد دارای درجاتی از جانبازی بودند. سابقه بیماری مزمن قبلی در ۱۳.۳ درصد افراد مشاهده شد. میزان پوشش واکسیناسیون هپاتیت، مننژیت و کزاز در این افراد به ترتیب ۴۷ درصد، ۴۵.۳ درصد و ۷۸.۸ درصد بود. در مجموع ۵۸.۶ درصد افراد انواع مختلفی از شکایات بالینی را مطرح می‌کردند که عمده‌ ترین آنها شامل مشکلات تنفسی (۲۸.۹ درصد) و اعصاب و روان (۲۸.۴ درصد) بود. در معاینات فیزیکی ۴۴.۴ درصد افراد دارای حداقل یک نکته مثبت بیماری بودند که بیشترین موارد مربوط به بیماریهای پوستی، چشمی، بینی و مفصلی بود.
● بحث:
نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که نیروهای نظامی در معرض ابتلا به انواع مشکلات سلامتی هستند که توجه به آنها و مدیریت مناسب سلامتی باعث ارتقای کارکرد آنها می‌گردد، لذا توصیه می‌شود، پایش سطح سلامت و عوامل خطر در سطح کلیه نیروهای سپاه به صورت جامع و مستمر اجرا گردد.
غلام حسین علی شیری
حسن علی محبی
مسعود احمدزاداصل
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید