چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

به کرمهای ضد آفتاب اعتماد نکنید


به کرمهای ضد آفتاب اعتماد نکنید
تازه ترین توصیه برای پیشگیری از سرطان پوست این است: دیگر به کرم های ضد آفتاب به عنوان مهمترین عامل دفاع در برابر اشعه های زیان آورخورشید، اطمینان نکنید و در عوض، با پوشاندن پوست خود با لباس و کلاه از این اشعه ها دور بمانید. از «لایو ساینس»، مشاهده شده است که کرم ضدآفتاب از پوست در مقابل زیان های ناشی از اشعه فرابنفش و نیز «بیزال سل کارسینوما» و «اسکواموس سل کارسینوما» که دو گونه از سه نوع سرطان پوست رایج هستند، محافظت می کند.اما به گفته «استفان لائوتن شلاگر» از کلینیک پوست در بیمارستان «تریملی» سوییس، تاکنون به گونه ای مستدل و با مدرک اثبات نشده است که استفاده از این کرم ها پوست را در مقابل «ملانوما» که مرگبارترین نوع سرطان پوست است، حفظ می کند. لائوتن اشلاگر و همکارانش راهبردهای محافظت در برابر آفتاب را در سراسر جهان بطور مفصل و فراگیر مورد بررسی قرار دادند که نتیجه این مطالعه اخیرا در نشریه اینترنتی «لنست» منتشر شد.این محقق می گوید پوشیدن لباسهایی که بدن را از اشعه خورشید مصون بدارد و به سر گذاشتن کلاه و به حداقل رساندن مدت قرار داشتن در معرض آفتاب، به استفاده از کرم ضد آفتاب ارجحیت دارد. این پژوهشگر سوییسی گفت: مردم، بخصوص در کشورهای کم آفتاب، مایلند حمام آفتاب بگیرند اما نباید به اشتباه، فقط کرم ضد آفتاب بمالند و با خیال راحت مدتی بسیار طولانی در مقابل اشعه خورشید بمانند. به گفته وی پارچه هایی با بافت فشرده و در حالت خشک، بهتر از پارچه های با بافت شل و یا کشی و خیس، جلوی پرتوهای فرابنفش را می گیرند. مهمترین فاکتور در مورد اثرگذاری ضدآفتاب، ضخیم بودن لایه آن روی پوست است و بعد، یکنواختی استعمال کرم و طیف خاصی از اشعه که ماده به کار رفته در ضدآفتاب می تواند جذب کند. باید یک ربع تا نیم ساعت قبل از ورود به فضای باز، به اندازه تقریبا یک استکان کوچک کرم ضدآفتاب روی پوست مالیده شود. لائوتن شلاگر می گوید ضدآفتاب های تهیه شده از اکسید تیتانیوم یا روی، اشعه فرابنفش را می پراکنند و آلرژی کمتری ایجاد می کنند بنا بر این برای کودکان مناسب تر هستند. این محقق می افزاید لوسیون های معمولی ضدآفتاب که آنها را ضدآفتاب های ارگانیک یا طبیعی نام گذاشته اند، اشعه فرابنفش را جذب می کنند.
● پوشش پوست در تمام فصول
فکر نکنید ضد آفتاب را فقط باید در فصل تابستان مورد استفاده قرار داد متخصصان پوست معتقدند در تمام فصول حتی زمستان و در روزهای ابری هم نباید ضد آفتاب را فراموش کرد. استفاده از ضد آفتابها در تمام فصول باید انجام شود و در هوای ابری هم میزان قابل توجه ای از اشعه های مضرخورشید وجود دارد که استفاده از کرم ضد آفتاب را ضروری می کند. بااین حال بیشتر مردم فکر می کنند ضد آفتاب فقط خاص تابستان است که تصوری غیر علمی و نادرست است. نکات علمی ضد آفتابها از دیدگاه متخصصین پوست بسیاری از پزشکان متخصص پوست براین باورند که افراد به منظور محافظت از پوست خود در حد امکان سعی کنند از ساعاتی که تابش نور خورشید در اوج خود قرار دارد یعنی بین ساعات نه صبح تا چهار بعدازظهر در معرض نور خورشید قرار نگیرند. ولی چنانچه افراد ناچار باشند در این ساعات از روز را بیرون باشند با رعایت نکاتی همچون استفاده از ضدآفتابها و پوشش دادن بدن با لباس می توان از پوست محافظت کرد. دبیر انجمن متخصصین پوست ایران در این خصوص به ایرنا گفت بهترین روش محافظت از پوست در برابر آفتاب علاوه بر استفاده از کرم های ضدآفتاب، استفاده از پوششهای طبیعی مانند کلاه لبه دار، عینک، سایه بان و لباس روشن است. «حسین طباطبایی» اضافه کرد :با توجه به جذب انرژی گرما توسط رنگ های سیاه و تیره بهتر است در فصل تابستان از پوششهای روشن و ترجیحا از رنگ سفید استفاده شود.
وی با بیان اینکه استفاده از کرم های ضد آفتاب در مواقع عادی برای صورت و در مواقع رفتن به دریا و استخر ضروری است گفت :با قرار گرفتن در فضای آزاد و در معرض نور خورشید به منظور محافظت بیشتر از پوست باید به فواصل دو و حداکثر سه ساعت از کرم های ضد آفتاب استفاده شود. این متخصص پوست در خصوص مقدار استفاده از کرم های ضدآفتاب گفت:میزان استفاده از این کرم ها در هر بار مصرف در صورت باید حدود ۲گرم باشد که اغلب مردم کمتر از این مقدار را استفاده می کنند. طباطبایی اضافه کرد:از نظر مقدار باید بدانیم که مثلا یک قوطی ۵۰گرمی کرم ضدآفتاب اگر فقط در صورت مورد استفاده قرار گیرد جمعا باید در ۲۵بار استفاده مالیده شود. اگر در هر نوبت، مقدار دو گرم کرم ضد آفتاب بصورت دو تا سه بار در روز استفاده شود حدود ۱۰ تا ۱۵ روز باید یک کرم ضد آفتاب ۵۰ گرمی بطور کامل مورد استفاده قرار گیرد. طباطبایی افزود: به خاطر صرفه جویی اقتصادی و یا آگاهی نداشتن نسبت به میزان استفاده از کرم های ضد آفتاب معمولا افراد این کرم ها را بصورت لایه ای نازک و بصورت یکبار در روز استفاده می کنند که از نظر علمی قابل قبول نیست.
● اس پی اف
قدرت حفاظتی کرم های ضد آفتاب در مقابل نور خورشید بستگی به میزان اس پی اف(SPF) موجود در آن ها بستگی دارد. اس.پی.اف(SPF) مخفف کلمه (Sun Protection Factor) به معنی عیار محافظتی خورشید است. به عنوان مثال وقتی اس پی اف یک ضدآفتاب برابر ۱۵ است، یعنی اگر قرار است شخصی بدون استفاده ازضدآفتاب بعد از ۲۰ دقیقه دچارآفتاب سوختگی شود،درصورت استفاده از این ضد آفتاب، ۱۵ برابر این زمان، لازم است تا شخص دچار آفتاب سوختگی شود. «کامران جزایری» متخصص پوست دراین زمینه می گوید بطور متعارف کرم های حاوی SPF بین ۱۵ تا ۳۰ برای اکثریت افراد کفایت می کند و چنانچه به درستی استفاده شوند می تواند پوست را محافظت نمایند. این متخصص پوست اضافه کرد با توجه به اینکه بیشتر مردم کمتر از حد استاندارد استفاده می کنند و یا اینکه آن را در طول روز تکرار نمی کنند بااستفاده از ضد آفتابهای با اس پی اف بالاتر جبران می شود. به گفته وی در فصل گرما با افزایش شدت آفتاب افرادی که حساس به نور هستند باید فعالیت خود را در ساعات شدت آفتاب که بین ساعات نه تا سه عصر است کمتر کنند. جزایری می گوید چنانچه افراد مجبور باشند در ساعات شدید آفتاب بیرون باشند تنها استفاده از ضدآفتاب کافی نیست بلکه باید از لباس های پوشیده و کلاه لبه دار استفاده کنند.
منبع : شهر الکترونیک یزد


همچنین مشاهده کنید