پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


مصائب اقتصاد نیم بند


مصائب اقتصاد نیم بند
گلایه ها از طرح تحول اقتصادی رئیس جمهور همچنان ادامه داشت که مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارشی را منتشر ساخت که خود از اتفاقی بزرگ اطلاع می داد. مجمع در گزارش خود به روند خصوصی سازی در کشور پرداخت و به صراحت بیان داشت که طی سه سال گذشته دولت نه کوچک تر که حتی قدری بزرگ تر نیز شده است. هنوز ایده های دولت برای خصوصی سازی به سامان نرسیده بود که بازهم خبر رسید واگذاری مخابرات در بورس با مشکلی جدید مواجه شده است.
رئیس سازمان خصوصی سازی اطلاع می داد که با دستور مستقیم رئیس دولت گرفتاری ها پایان یافته است ولی مسوولان بورس اعلام می کردند که حاضر به پذیرش مخابرات در تالار شیشه یی نیستند. جدال های کلامی همچنان دنبال می شد و صفحات روزنامه ها نیز به میدان جنگ بدل شده بود بازهم اقتصاد ایران با تحولی تازه مواجه شد. تعطیلی فروشگاه های اصناف در ساعات ابتدای شب هرچند هنوز به سرانجامی نرسیده ولی اضطراب های بسیاری را میان فعالان صنفی کشور ایجاد کرده است. وزارت نیرو قصد دارد برای صرفه جویی در مصرف برق ساعات کاری اصناف را کاهش دهد. این تصمیم در شرایطی اتخاذ می شود که روزهای گرم تابستان با گردش های عصرگاهی شهروندان همراه می شود.
مصائب اقتصاد ایران طی هفته گذشته چنان افزایش یافت که پای بسیاری را به میدان نزاع های متوالی بازکرد. اصناف سرگرم منازعه با دولتیان بودند که وزیر نیرو از اتفاقاتی جدید اطلاع داد. فتاح اعلام کرد به زودی جدولی برای خاموشی های استانی ارائه خواهد کرد. طرح سهمیه بندی برق در روزگاری رخ می دهد که کشاورزان طعم بی آبی را نیز چشیده اند. خروج آب از لوله های شهرک های صنعتی و خداحافظی چند ساعته برق از کابل ها، در زمانی صورت می پذیرد که گرانی ها به اضطرابی بزرگ برای دولت بدل شده است. صرف هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای مقابله با محتکران و گران فروشان نیز نمایان می سازد که ساکنان خیابان پاستور تنها به پایان گرانی ها می اندیشند. آهن، سیمان، چای، برنج و بسیاری از اقلام مصرفی دیگر طی هفته های گذشته طعم گرانی را چشیده اند. دولت نیز با رایزنی های ناکام خود با اصناف مقدمات برخورد با واحدهای صنفی را مهیا کرده و هنوز پرچم گرانی ها افراشته باقی مانده است.
اما مصائب اقتصاد ایران به خاموشی، گرانی ها، خصوصی سازی و ناکامی های دولت منحصر نماند. بخش خصوصی هم در هفته پرهیاهو روایت های بسیاری برای خود دارد. اگر علی لاریجانی بر صندلی ریاست مجلس تکیه زده، یک سال پیش از او نیز محمد نهاوندیان به عنوان یار همیشگی لاریجانی صندلی ریاست اتاق را برای ادامه فعالیت های خود برگزیده بود. دو یار قدیمی اکنون قصد همدلی مجدد دارند. از همین روی نهاوندیان تاکید می کند با سران مجلس هشتم وارد تفاهم شده است و به موازات او علی لاریجانی نیز بر نقش اتاق های بازرگانی در اقتصاد ایران صحه می گذارد. این گونه بازهم حلقه لاریجانی و یارانش بازهم شکل می گیرد تا اصولگرایان میدانی جدید برای تاثیرگذاری یافته باشند. اتاق بازرگانی ایران از این پس شاهد تحولاتی جدید خواهد بود که شاید چندان برای بخش خصوصی هم مفید نباشد ولی دوستی دو یار اصولگرا را تحکیم خواهد بخشید.
اتاق اگر یک سالی به عرصه سیاست ورزی مدیران محافظه کار بدل شد، اکنون به میدانی برای سهم خواهی مدیرانی تبدیل می شود که منافع اقتصادی خود را در پس جدال های سیاسی یافته بودند. اتاق به ریاست نهاوندیان چنین هم خواهد بود تا شاید باز هم نمایندگان بخش خصوصی وادار شوند خاطره انتخابات تیرماه سال گذشته را در ذهن مرور کنند. آنان روزگاری برای فرار از خاموشی به نهاوندیان روی آوردند ولی اکنون برای رهایی از نهاوندیان چه طرح دیگری باید در اندازند؟
داستان اقتصاد ایران چنان در حواشی سیر می کند که شاید فرصتی چنین کوتاه برای گذر از آنها تکاپوی داستان سرایی ها را ندهد ولی اقتصاد پرحاشیه چنین روزهای خود را به سرانجام رساند.
بهراد مهرجو
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید