چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

حریم امنیت ملی را نشکنیم..


حریم امنیت ملی را نشکنیم..
انتقادات عجیب آقای احمد توکلی از دولت نهم که در ماه های اخیر همزمان با برخی تغییرات کابینه، به نوعی مخالفت همیشگی و روزمره تبدیل شده است، هرچند از زمان آغاز به کار دولت نهم قابل پیش بینی بود اما شاید هیچ یک از تحلیلگران سیاسی کشور بر این گمان نبودند که دامنه این انتقادات و مخالفت ها به مباحث کلان نظام بویژه مسائل گره خورده با امنیت و منافع ملی تسری داده شود.
آقای توکلی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی مجلس ضمن طرح مسائلی درباره ریشه های تورم و گرانی، به حوزه سیاست خارجی کشور نیز گریزی زد و و با بیان این که «تحریم های اخیر برای ما پرهزینه بود» اظهار داشت که« رفتار معتدل و مذاکرات معقولانه و حکیمانه سیاست خارجی می تواند هزینه ها را کاهش دهد.»
البته ورود این نماینده محترم مجلس به انتقاد از سیاست خارجی دولت نهم موضوع جدیدی نیست و ایشان پیش از این نیز از سیاست های منطقه ای دولت نهم انتقاد کرده بود - هرچند پس از مدت اندکی مجبور به عذرخواهی و پذیرش اشتباه شد- اما ورود به موضوع حساس هسته ای و تحریم های مرتبط با آن اتفاقی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و درمورد آن اغماض کرد. بخصوص که اراده مصمم برخی محافل رسانه ای برای بهره برداری از این انتقادات، طرح یک تذکر را به این نماینده محترم ضروری می سازد.
انتظار می رفت و می رود که آقای توکلی نسبت به این موضوع دقت کافی و وافی داشته باشند که اصولاً هر تحریمی برای اقتصاد هر کشوری هزینه هایی را به دنبال دارد. بخصوص زمانی که این تحریم ها به واسطه اصرار یک کشور برای حفظ استقلال از سوی قدرت های سلطه جو اعمال شود.
این که برخی از مشکلات اقتصادی ما معلول تحریم های دشمنان استقلال کشور است امری کاملاً بدیهی است. تحریم هایی که از بدو پیروزی انقلاب تاکنون برای تضعیف نقطه قوت نظام یعنی «استقلال در تصمیم گیری» وضع شده اند و در موضوع هسته ای نیز ماجرا بر همین منوال است. استقلال هسته ای ایران نه تنها خوشایند غرب نیست که بشدت با منافع استعماری آنها مغایرت دارد. به زعم تمامی تحلیلگران منصف آنچه تا به امروز در چالش هسته ای ایران و غرب حاصل شده، بیانگر موفقیت دیپلماسی هسته ای جمهوری اسلامی ایران در این کارزار است. موفقیتی که حاصل سیاست هایی است که اجرا و نحوه تصمیم گیری درباره آن مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفته است . مطمئناً این نتیجه و دستاورد همان گونه که رهبر معظم انقلاب بیان کرده اند بدون صرف هزینه امکان پذیر نبوده و نیست.
این واقعیت اکنون به صورت تلویحی حتی توسط مخالفان دولت هم پذیرفته شده و از نحوه گزینش اخبار و مطالب آنها نیز می توان به این موضوع پی برد اما این که چرا به ناگاه آقای توکلی سخن از این موضوع بر زبان می آورد بسیار تعجب برانگیز و قابل تأمل است. پیروزی سیاست های هسته ای دولت مدتهاست که مسجل شده ولی باید از آقای توکلی پرسید که اکنون آیا جای مطرح کردن اینگونه مباحث است
آقای توکلی! در شرایط کنونی سخن گفتن شما از رفتار معتدل و مذاکرات معقولانه و حکیمانه سیاست خارجی محلی از اعراب ندارد، چراکه اندکی تأمل در باره واقعیت ها و دستاوردهای دولت نهم در سیاست خارجی بویژه موضوع هسته ای این مهم را به خاطر متبادر می سازد که سیاست های نظام در این باره حکیمانه بوده است.
نکته دیگر درباره اظهارات آقای توکلی این که، مجلس محترم هفتم در یکی از مصوبه های موفق خود که نشان از درایت نمایندگان در همراهی با دولت و به طور کلی اهداف عالیه نظام دارد، دولت را ملزم به احداث و تأسیس ۲۰ نیروگاه هسته ای در برنامه زمانبندی مشخصی کرده اند. مصوبه ای که مقام معظم رهبری ضمن تقدیر از نمایندگان، آن را از نقاط قوت مجلس هفتم دانستند.
حال پرسش این است که برای تحقق این مصوبه مجلس محترم، دولت چه سیاست هایی را در عرصه بین المللی و کارزار هسته ای باید اتخاذ کند مراد آقای توکلی از رفتار معتدل و مذاکرات معقولانه و حکیمانه چیست تا دولت براساس این رفتار پیشنهادی، مصوبه مجلس را اجرایی کند
مطمئناً رفتار و سیاست معقولانه و حکیمانه در شرایط فعلی همان است که در حال اجرا است. رفتاری که منجر به دستاوردهای به مراتب بزرگتر نسبت به آن چیزی شده که برخی حتی به مخیله خود راه نمی دادند. رفتار و سیاست شجاعانه و مدبرانه ای که بارها مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفته است و ملت بارها و بارها بر این سیاست ها مهر تأیید گذاشته اند.
قطعاً آقای توکلی با توجه به سابقه و درک سیاسی خود، می تواند مفهوم این مطلب را دریابد که چرا روزنامه ها و سایت هایی که هیچ گاه اظهارات او را منعکس نمی کردند، اکنون تیترهای نخست خود را به اظهارات او درباره تحریم ها اختصاص می دهند. تحریم هایی که ۳۰ سال است در مقاطع مختلف ملت ایران به عنوان هزینه استقلال با آن مواجه بوده اما هیچگاه در برابر این فشارها سر خم نکرده اند.
منبع : مطالبه


همچنین مشاهده کنید