چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

عارف مجاهد


عارف مجاهد
۳۱ خرداد سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران است. چمران در سال ۱۳۱۱ در تهران، در محله ای به نام «سرپولک» واقع در خیابان پانزده خرداد، در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد، تحصیلا ت ابتدایی خود را در مدرسه انتصاریه و دوران متوسطه را در دبیرستان البرز و دارالفنون گذرانید و سپس وارد دانشکده فنی الکترونیک شد و پس از پایان تحصیل برای مدت یک سال در همان جا به تدریس پرداخت و در تمام دوره تحصیل رتبه شاگرد اول را دارا بود. از سن ۱۵ سالگی در درس های تفسیر مرحوم آیت الله طالقانی در مسجد هدایت و نیز درس فلسفه و منطق استاد شهید مطهری و بعضی اساتید دیگر حاضر می شد، هنگامی که انجمن اسلا می دانشجویان دانشگاه تهران شکل گرفت، جزو نخستین اعضای آن بود و در جریان ملی شدن صنعت نفت و مبارزات پس از آن شرکت فعال داشت.
در سال ۱۳۳۲ با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز، برای ادامه تحصیل به آمریکا اعزام گردید و انجمن اسلا می دانشجویان آمریکا را بنا نهاد و هنگامی که رژیم شاه از تلا ش های مبارزاتیش آگاه شد، بورس تحصیلی او را قطع نمود. در دانشگاه «کالیفرنیا» پس از ارائه تحقیقات علمی در جمع معروف ترین دانشمندان جهان، به دریافت ممتازترین درجه علمی نائل گردید و دکترای الکترونیک و فیزیک پلا سما را از آن دانشگاه که از معتبرترین دانشگاه های جهان است، اخذ نمود.
پس از قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، خود را برای مبارزه مسلحانه آماده ساخت. در این رابطه به همراه بعضی از دوستان مومن و همفکرش، رهسپار مصر شده، به مدت دو سال بهفراگیری دوره های چریکی و جنگ های پارتیزایی پرداخت و در این بخش نیز به عنوان بهترین کارآموز معرفی شد و از آن پس مسوولیت آموزش مبارزان ایرانی را در خارج از کشور به عهده گرفت. در مصر به ناصر در خصوص شعار ناسیونالیسم او انتقاد نمود، به او خاطر نشان ساخت که این ارمغانی است غربی و برای تفرقه در صفوف مسلمین به شرق اسلامی صادر شده است.
پس از فوت عبد الناصر، شهید چمران و یارانش برای ایجاد پایگاهی جدید به منظور آموزش های چریکی به جوانان مسلمان ایرانی، وارد لبنان شدند و در آنجا کار خود را ادامه دادند و نیز به کمک امام موسی صدر، حرکت محرومین و سپس جناح نظامی آن سازمان (امل) را بر مبنای ایدئولوژی اسلامی به وجود آورد و بدین ترتیب جبهه جدیدی را علیه صهیونیسم غاصب در آنجا گشود.
● شهید چمران پس از پیروزی انقلاب
دکتر چمران با پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران، پس از ۲۳ سال دوری به وطن بازگشت و تمام تجربیات انقلابی و علمی خود را صادقانه در اختیار انقلاب قرار داد و نخستین گروه از سپاه پاسداران را، در سعدآباد تشکیل و به آموزش آنها پرداخت و سپس به مقام معاونت نخست وزیری رسید و تلاش بی وقفه ای را برای حل مشکلات فراوان آن دوره، در گوشه و کنار کشور آغاز نمود. مقارن همان اوضاع و احوال، ضدانقلابیون کرد با حمایت از سوی عراق و قدرت های استکباری، جنگ سختی را علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در غرب کشور آغاز نموده بودند و پاوه در آستانه سقوط قرار گرفته بود، از این رو، امام امت (ره) طی فرمانی، فرماندهی منطقه را به او سپردند و دستور دادند که چمران خود را به پاوه رسانده و شهر را از لوث وجود ضدانقلاب پاکسازی نماید. شهید چمران در شرایطی به پاوه رسید که تقریبا تمام مناطق شهر به دست دشمن افتاده و جز چند تن پاسدار مجروح و خسته که به سختی مشغول مقاومت بودند، بقیه نیروها به شهادت رسیده بودند، ولی او شهر را از سقوط حتمی نجات داد و طی ۱۵ روز تمام شهرها و راه ها و مواضع استراتژیک کردستان را به تصرف نیروهای انقلابی درآورد و بدین ترتیب کردستان در آن مرحله حساس و سرنوشت ساز انقلاب، از تجزیه و سقوط نجات یافت.
● شهید چمران در مقام وزارت
شهید چمران پس از آن حماسه پیروزی که در کردستان آفرید، از سوی
رهبر کبیر انقلا ب به تهران فراخوانده شد و به وزارت دفاع منصوب گردید. او در این پست جدید، برای ایجاد تحولی در ارتش، به پیاده کردن برنامه های وسیع و بنیادین مشغول شد که شامل پاکسازی ارتش از عناصر نامطلوب و تعیین ضوابط اسلا می برای شوراها و غیر آن می شد.
● چمران در سنگر مجلس
دکتر چمران در اولین دوره مجلس شورای اسلا می از سوی مردم حق شناس تهران به نمایندگی انتخاب گردید و بر آن بود تا نقش خویش را در این کار جدید، در زمینه تدوین نظام قانونی برای کشور و ارتش ایفا نماید. در همین زمان بود که در یکی از نیایش های خویش به درگاه الهی عرضه می دارد:
«خدایا! مردم آنقدر به من محبت کرده و آنچنان مرا از باران لطف و محبت خود سرشار کرده اند که راستی خجلم و آنقدر خود را کوچک می بینم که نمی توانم از عهده برآیم. خدایا! تو به من فرصت ده، توانایی ده تا بتوانم از عهده برآیم و شایسته این همه مهر و محبت باشم».
و این خود نمونه ای از عظمت روح و قلب لبریز از عشق و اخلا ص او به اسلا م و ملت است که به هر مقامی نائل می گردد، باز خود را مدیون اسلا م و وامدار مردمش می داند و از درگاه الهی می خواهد که در انجام مسوولیتش توفیق عنایت فرماید.
● چمران در سنگر جهاد
پس از شروع جنگ تحمیلی دوره حماسه ای جدید، برای او آغاز می گردد و از این رو، با کسب اجازه از محضر امام امت (ره) همراه با آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلا ب که در آن زمان نماینده محترم امام در شورای عالی دفاع و نیز نماینده مجلس بودند، عازم خوزستان می شوند و از آنجا که همیشه برای دفاع از حریم اسلا م و میهن اسلا می به استقبال خطر می رفت، شب بعد از ورودش، اولین حمله چریکی را علیه تانک های دشمن که تا چند کیلومتری شهر اهواز پیشروی کرده بودند، آغاز نمود و در اقدام بعدی، گروهی از رزمندگان داوطلب را جمع و ستاد جنگ های نامنظم را در اهواز تشکیل داد و با تشکیل این گروه بود که بازوی نظامی نیرومندی برای رزمندگان اسلام به وجود آمد. پس از آن به ایجاد واحد مهندسی فعالی برای ستاد جنگ های نامنظم پرداخت. این واحد در نقاط مختلف به ساختن، جاده های نظامی، ساختن سدهای خاکی، موانع در برابر تانک های دشمن و به حفر کانالی به طول ۲۰ کیلومتر و به عرض ۱۰۰ متر اقدام نمود.
● شهادت
شهید چمران از جمله مردانی بود که از شیران روز و زاهدان شب به شمار می آیند و از این رو، در مبارزه با باطل از هیچ خطری، رعب و وحشت به خود راه نمی داد. در جریان حمله دشمن به سوسنگرد، که رزمندگان اسلا م به محاصره دشمن افتاده بودند، برای شکستن حلقه محاصره، پیشاپیش لشکر اسلا م به نبرد برخاست تا این که سوسنگرد را آزاد ساخت. سرانجام پس از فتح جبهه «الله اکبر» در اثر اصابت ترکش به فیض عظیم شهادت نائل گشت و با روی سرخ در حالی که لبخند بر لبانش نقش بسته بود، به لقا»الله پیوست، روحش شاد و یادش جاودانه باد.
نویسنده : پروانه مهاجر
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید