پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

وضعیت فوق العاده در آمریکا


وضعیت فوق العاده در آمریکا
مرکز فرماندهی جدید قوای نظامی در داخل آمریکا موسوم به نورتکام برای همین منظور ایجاد گردید. نورتکام شامل یک نیروی ضربتی می‌شود اعضای کنونی، گارد و ذخیره ارتش از تمام ارکان آن‌را به همراه پرسنل غیرنظامی که به‌طور فدرالی تحت فرماندهی یکی از امرای ارتش قرار می‌گیرند را در بر می گیرد. بنا به اعلام رسمی خود این مرکز فرماندهی ، ماموریت آن عبارت است از:”طراحی، سازماندهی و اجرای عملیات دفاعی داخلی و انجام ماموریتهای پشتیبانی غیرنظامی.”
دریاسالار مایکل مولن، رئیس ستاد مشترک نورتکام با اعلام این مطلب می افزاید:”این مرکز فرماندهی همچنین روابط کاملی با سازمان های داخل کشورمان، مانند اف بی آی دارد.”
آه، بسیار خوب است که نیروهای نظامی داخلی آماده تامین”پشتیبانی غیرنظامی” بوده و با سازمانهایی که جاسوسی شهروندان آمریکایی را می کنند و برایشان پرونده سازی می کنند “روابط کاملی” دارند.
پس قدرت قانونی یک بخش و یا یک ایالت از ایالت تشکیل دهنده آمریکا، یعنی موضوع بند ۱۸ از ماده ۱۳۸۵ قانون اساس آمریکا چه می شود که می گوید:”هر کسی، به جز در موارد و شرایطی که صریحا توسط قانون اساسی و یا لوایح کنگره مجاز شمرده شده، عمدا از هر بخشی از ارتش و یا نیروی هوایی به عنوان قدرت قانونی یک بخش و یا یک ایالت استفاده کرده و یا برای اعمال قوانین استفاده کند، تحت این ماده قانونی به پرداخت جریمه و یا به حداکثر دوسال زندان، و یا هر دو محکوم خواهد شد.”
بدین ترتیب یعنی اینکه، قانون مربوط به قدرت قانونی یک بخش یا یک ایالت قرار است در موارد مربوط به اوضاع داخلی نیروها را در پادگانها نگه دارد و کسی نباید سر خود از آن نیروها استفاده کند.
اما سازمان امنیت داخلی آمریکا چیز دیگری می گوید:” از قانون مربوط به قدرت قانونی یک بخش یا یک ایالت معمولا به عنوان مانع و قید بزرگی بر سر راه استفاده از سازمانهای نظامی برای شرکت دادن آنها در برقراری امنیت داخلی، عملیات ضدتروریسم، برخورد با ناآرامی های شهری، و دیگر وظایف داخلی یاد می شود.”
اعتقاد بر آن است که این قانون مانع آن می‌شود که ارتش، نیروی دریایی، نیروی هوایی، و سپاه تفنگداران هرگونه ماموریتهای پلیسی انجام داده و یا برای اجرای مقررات و قوانین به نهادهای انتظامی کمک کنند. اما این اعتقاد درست نیست... بزرگترین اشتباه تائید این ادعا است که قانون قدرت قانونی یک بخش و یا یک ایالت، برای جلوگیری از انجام ماموریتهای پلیسی توسط سازمانهای نظامی تدوین و تصویب شد.”
نتیجه اینکه وقتی وضعیت فوق العاده در آمریکا اعلام می شود باید حواس ما آمریکایی ها جمع شود. صحیح است؟ البته که صحیح است، حواس ما نه یک بار بلکه باید ۱۴ بار جمع شود. چون هم‌اکنون ۱۴ مورد وضعیت فوق العاده در آمریکا برقرار است.
آن ۱۴ موردی که باعث اعلام وضعیت فوق العاده در آمریکا شده اند، بر اساس موضوع و تاریخ اعلام و همچنین آخرین سال تمدید (این موارد به نظر ابدی هستند)! به شرح زیر است:
▪ بالکان غربی - خشونت افراطیون در جمهوری مقدونیه در منطقه غرب بالکان، یا اقداماتی که مانع اجرای توافقات پیمان دیتون در بوسنی می شود.”
▪ رژیم سابق جان تیلور در لیبریا - “ مسدود کردن دارایی های افراد خاص مرتبط با رژیم سابق جان تیلور در لیبریا.”
▪ تروریسم - بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱"تهدیدی غیرعادی و فوق العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده است.” ]توجه : موضع کنونی سازمان امنیت داخلی آمریکا این است: “در این زمان هیچ اطلاعات معتبری در دست نیست که در باره تهدیدی عن قریب و خاص علیه خاک این مملکت (یعنی آمریکا) هشدار دهد.”[
▪ قاچاقچیان مواد مخدر کلمبیا - “... به‌منظور برخورد با تهدید غیرعادی و فوق العاده ناشی از اقدامات قاچاقچیان خاص مواد مخدر متمرکز در کلمبیا علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده ...”
▪ جمهوری دموکراتیک کنگو - “مسدود کردن دارایی های افراد خاصی که در مناقشه در آن کشور دست داشتند.”
▪ سودان - “ تهدید غیرعادی و فوق العاده ناشی از اقدامات و سیاستهای دولت سودان علیه امنیت ملی، سیاست خارجی ایالات متحده .”
▪ ایران - “ تهدید غیرعادی و فوق العاده ناشی از اوضاع ایران علیه امنیت ملی، سیاست خارجی ایالات متحده .”
▪ سلاحهای کشتار جمعی- “” تهدید غیرعادی و فوق العاده ناشی از ساخت و گسترش سلاحهای هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی، سلاحهای امحاء جمعی و وسایل شلیک آن سلاحها برعلیه امنیت ملی، سیاست خارجی ایالات متحده”
▪ خاورمیانه - “ تهدید غیرعادی و فوق العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی ایالات متحده ناشی از اقدامات خشونت بار تروریستی خارجی که روند صلح خاورمیانه را مختل می کند. “
▪ ساحل عاج - “مسدود کردن دارایی های افراد خاصی که در مناقشه ساحل عاج دست داشتند.”
▪ کوبا - “.. بمنظور رسیدگی به موضوع به هم خوردن و خطر برهم خورد روابط بین المللی به‌موجب انهدام دو هواپیمای غیرنظامی و غیر مسلح در حریم هوایی بین المللی که پروازشان در آمریکا ثبت شده بود، توسط دولت کوبا در روز ۲۴ فوریه .۱۹۹۶”
▪ سوریه - “دولت سوریه همچنان مشغول اقداماتی است که اساس اعلام وضعیت فوق العاده ملی اعلام شده در فرمان اجرایی شماره ۱۳۳۳۸ روز ۱۱ مه ۲۰۰۴ بود، از جمله این اقدامات تخریب تلاشها در خصوص تثبیت اوضاع عراق است و اقدامات سوریه به این کار محدود نمی شود.”
▪ زیمبابوه - “مسدود کردن دارایی های افرادی که فرایند یا نهادهای دمکراتیک در زیمبابوه را تحلیل می برند.”
▪ برمه - “اقدامات بیشتر در خصوص وضعیت فوق العاده ای که به‌موجب فرمان اجرایی شماره ۱۳۰۴۷ در روز بیستم ماه مه سال ۱۹۹۷ اعلام گردید.”
اینها ۱۴ مورد علتی بودند که جورج دبلیو بوش، به خاطر آنها فرمان سالانه “وضعیت فوق العاده” را طی یکسال گذشته با امضای خود تمدید کرده است بی آنکه کنگره نیم نگاهی به این کار وی بیفکند.
اما اینها که واقعا برای آمریکا وضعیت فوق العاده ملی نیستند. این موارد دلایل جعلی‌ای هستند که یک رئیس جمهور دروغین برای اعلام وضعیت فوق العاده تراشیده، و کنگره کورکورانه به آن مهر تائید زده و دادگاه عالی آمریکا که عاشق دیکتاتوری است انجام آن‌را تشویق کرده است.
دولت سودان به هیچ وجه ایالات متحده را به نحو فوق العاده تهدید و یا به خطر نیفکنده است.
اما به هرحال فرامین ریاست جمهوری با هدف خاصی صادر شده و می شوند. مگر نه؟
اول آنکه این فرامین تمهیداتی هستند تا به این وسیله دولت ایالات متحده اختیاراتی را که معمولا ندارد به دست آورد. دوم آنکه صدور این فرامین وسیله ای برای به وحشت انداختن شهروندان آمریکایی از بسیاری چیزها و از جمله از تروریسم است.
(به یاد داشته باشید که معنی واقعی ترور یعنی به وحشت انداختن و هدف تروریست ترساندن است. آیا این معنا زنگی را در ذهن شما به صدا در نمی آورد؟)
و سوم آنکه، این فرامین به رئیس جمهور آمریکا یا به عبارت دیگر به فرمانروای دیکتاتور این کشور اساسی می دهد تا با تمسک به آن علیه شهروندان آمریکایی اقدامات نظامی و یا اقداماتی نظیر آن صورت دهد. بله او شاید به بهانه “وضعیت فوق العاده ملی” به علت اوضاع بالکان و یا لیبریا چنین کاری نکند، اما به بهانه (واهی) مبارزه با سلاحهای کشتار جمعی، تروریسم و یا مسائل مربوط به ایران چطور؟
در آمریکا ۱۴ مورد وضعیت فوق العاده ملی بی ربط و دلیل اعلام شده و مردم این کشور همچنان در خوابند.
دان بیکن از افسران بازنشسته ارتش آمریکا است که چند سال قبل انجمن ضد جنگ اسمدلی باتلر را تاسیس کرد، چرا که به قول باتلر، “جنگ کلاه برداری است” .
نویسنده: دان بیکن
مترجم: جمشید سلمانیان
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید