پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

میزان آگاهی دانشجویان مدیریت در مورد اثرات و عوارض مصرف ترکیبات اکستسی (قرص اکس) در دانشگاه های تهران و علوم پزشکی ایران در سال ۱۳۸۴


میزان آگاهی دانشجویان مدیریت در مورد اثرات و عوارض مصرف ترکیبات اکستسی (قرص اکس) در دانشگاه های تهران و علوم پزشکی ایران در سال ۱۳۸۴
● سابقه و هدف:
اعتیاد به سو مواد مخدر به ویژه اکستسی در میان جوانان، یکی از معضلات بهداشتی - اجتماعی و اقتصادی جهان امروز است که تاثیر مستقیمی بر سلامتی و توان آموزشی دارد. اکستسی یکی از فرآورده های متامفتامین ها می باشد. این پژوهش با هدف بررسی میزان آگاهی دانشجویان در مورد اثرات و عوارض مصرف اکستسی انجام گرفته است.
● مواد و روشها:
مطالعه به صورت مقطعی، بر روی ۱۴۰ نفر از دانشجویان دختر و پسر رشته مدیریت دانشکده های دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران، که به روش تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای که به همین منظور طراحی شده بود جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● یافته ها:
آگاهی اکثریت دانشجویان در حد ضعیف بوده است. میانگین نمرات آگاهی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران ۶.۲۴ و میانگین نمرات آگاهی دانشجویان دانشگاه تهران ۷.۴۶ بود. ارتباط معنی داری بین میزان آگاهی و متغیرهای زمینه ای شامل سن، جنس، وضعیت تاهل، شاغل بودن، تحصیلات و شغل والدین، وضعیت اقتصادی، خوابگاهی و غیرخوابگاهی بودن دانشجو مشاهده نشد.
● بحث و نتیجه گیری:
نتایج این پژوهش، آگاهی اکثریت دانشجویان را در حد ضعیف نشان داد، پیشنهاد می شود جهت افزایش آگاهی از رسانه های ارتباط جمعی مانند تلویزیون، روزنامه و رادیو استفاده شود.
مریم دلاوری هروی
اکبر احمدی
ملیحه نوری سیستانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید