جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی رابطه اندازه خونریزی غیر تروماتیک در ناحیه هسته های قاعده ای مغز با مرگ و میر ناشی از آن


بررسی رابطه اندازه خونریزی غیر تروماتیک در ناحیه هسته های قاعده ای مغز با مرگ و میر ناشی از آن
● مقدمه و هدف:
بیماریهای عروقی مغز (cerebro vascular disease-CVD) شایعترین و مهمترین بیماری نورولوژیک بالغین محسوب می شود و خونریزیهای داخل مغزی (intracerebral hemorrhage-ICH) در ناحیه عقده های قاعده ای (Basal ganglia-BG) از انواع مهم و شایع CVD می باشد. مطالعات متعددی در مورد ارتباط بین اندازه خونریزی و میزان مرگ و میر در ICH های نواحی مختلف مغز انجام گرفته است ولی بخوبی مشخص نیست که آیا بین سایز هماتوم و میزان مرگ و میر در ICH های ناحیه BG نیز رابطه ای وجود دارد یا نه؟ مطالعه حاضر به منظور یافتن فرمولی جهت پیش گویی سرانجام خونریزی بر اساس اندازه لخته در ناحیه BG طراحی شد.
● روش کار:
بررسی حاضر یک مطالعه آینده نگر از نوع توصیفی- مقایسه ای بود که بر روی کلیه بیماران بستری با تشخیص قطعی ICH در ناحیه BG در طول مدت یکسال انجام گرفت ۶۳) مورد(. با انجام سی تی اسکن مغزی اورژانس سایز هماتوم از روی کلیشه های اسکن تعیین گردد. درمانهای روتین برای همه بیماران یکسان تجویز شده بود. علائم فوکال عصبی و سطح هوشیاری بیماران نیز در روز اول بستری و روز ترخیص ارزیابی گردید. نتایج با استفاده از آمار توصیفی در قالب جداول فراوانی نسبی و آزمونهای t و مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
● نتایج: %۳۳
موارد منجر به فوت شد. سایز هماتوم در %۷۰ موارد فوت شده بیش از ۵cm و در %۳۰ بقیه کمتر از مقدار ذکر شده و در حدود ۴-۵ cm بود. هیچ موردی از هماتوم با سایز زیر ۴ cm منجر به فوت نگردید و کلیه مواردی که لخته هایی با اندازه بیشتر از ۵ cm داشتند فوت کردند.
● نتیجه نهایی:
مطالعه حاضر نشان داد که بین اندازه خونریزی و میزان مرگ و میر در ICH های ناحیه BG رابطه معنی داری وجود دارد. لذا می توان از سایز هماتوم بعنوان فاکتوری جهت پیشگویی سرانجام خونریزی در ناحیه BG استفاده کرد.
پریچهر احمدی
هرمز آیرملو
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید