سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


افزایش قیمت نفت و سرمایه گذاری عربها در استانهای شمالی


افزایش قیمت نفت و سرمایه گذاری عربها در استانهای شمالی
درخبرها آمده بود که استاندار گلستان دیداری با یک شرکت سرمایه گذار عمانی انجام دادند و با توجه به معافیت ده ساله مالیاتی برای سرمایه گذاران در استان گلستان، ایشان را دعوت و تشویق به سرمایه گذاری در امر توریسم استان گلستان نمودند.
روابط عمانی ها با کشورمان از زمان های قدیم چه در دوره محمد رضا پهلوی وچه در دوره کنونی مناسب و با احترام متقابل بوده است.
موضوع این یادداشت تاکید بر انجام این گونه دیدارها از سوی استاندار و مقامات استانداری و از همه مهمتر نمایندگان جدید استانهای شمالی است و اینکه رفت و آمدهای تفریحی مدیران استان به خارج از کشور به بهانه پاداش و...(اگر هست) باید تبدیل به یک بازاریابی برای پروژه های استان باشد. موضوع سرمایه گذاری خارجی و جلب آن دیگر نیاز به اثبات و نفی ندارد و همه از اهمیت آن آگاهند.
ورود عربهای خلیج فارس به بازار سرمایه گذاری در استان نیز مهم است. با افزایش قیمت نفت کشورهای عرب خلیج فارس دارای ذخیره ارزی معادل ١۶٠٠ میلیارد دلار می باشند و آن را در کشورهای خارجی صرف سرمایه گذاری می کنند. امارات در یکی از بنادر قزاقستان بنام آکتائو در حال اجرای یک پروژه ١٠ میلیارد دلاری توریستی است.
از سوی دیگر با افزایش قیمت نفت و بهبود وضعیت مالی برخی از کشورهای آسیای مرکزی برخی از این کشورها از جمله قزاقستان شروع به سرمایه گذاری در دیگر کشورهای همسایه کرده اند یعنی هم سرمایه گذاری خارجی جلب می کنند و هم سرمایه گذاری خارجی انجام می دهند. قزاقستان نیز اندوخته ارزی معادل ۴٠ میلیارد دلار دارد و با این پولهای وحشتناک هم در شمال ایران وهم در جنوب کشور آنچه که ضروری می نماید مدیریت جذب این منابع در استانهای شمالی بخصوص گلستان است.
اما متاسفانه این امر آنطور که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است و بسیاری از موانع در پیش روی قرار دارد. استان گلستان نیزهمانند دیگر استانهای کشور جدا از نقایص و ضعفهایی که همه می دانیم دو نقیصه مهم دیگر نیز دارد:
١) نبود اطلاعات منقح به زبانهای انگلیسی، عربی و روسی یا حتی قزاقی و ترکمنی درخصوص پتانسیلهای اقتصادی و سرمایه گذاری استان گلستان از مهمترین و شاید مهمترین نقیصه ها می باشد. علیرغم تلاش انجام شده برای ایجاد سایت مرکز تشویق و حمایت از سرمایه گذاری در استانداری گلستان- با رجوع به آن متوجه می شوید بخش انگلیسی آن کار نمی کند.
۲) نبود ذهن خلاق برای ارائه راههای نوین جذب سرمایه گذاری . ذهن خلاق به معنای آن است که هیچ راه و روش جدید و کلان در عرصه جذب سرمایه گذاری وجود ندارد. بعنوان نمونه در بسیاری از کشورهای دنیا دولتهای محلی (که همان استانداریهای خودمان باشند) بصورت سالانه اقدام به برگزاری اجلاسها و همایشهای سرمایه گذاری می کنند. در این اجلاسها توانمندیها(همان پتانسیل ها)ی سرمایه گذاری و اقتصادی به طرفهای خارجی معرفی شده و معافیتها و مزایائی برای آن در نظر می گیرند. استانهای شمالی چه بصورت مشترک و چه به تنهائی می توانند در این امر اقدام کنند. یا اینکه برخی از دولتهای محلی برنامه و تورهای بازدید از دیدنیها و پتانسیلهای اقتصادی برای سرمایه گذاران خارجی برپا می کنند.
البته فاکتورهای متعددی از جمله وضعیت بین المللی کشور- سیاستهای اقتصادی - ثبات سیاسی و.. در جذب سرمایه گذاری خارجی اثرگذار است و این یادداشت تنها ناظر بر بَُعد تبلیغاتی جذب سرمایه گذاری است.
امید که تعاملات هدفمند با سرمایه گذاران خارجی افزون تر شده وبدور از تعارفات و با نگاه جدی و عملیاتی به این بخش از اقتصاد استانی زمینه های نوین جذب سرمایه گذاری فراهم شود. باید بجای اعزام مدیران به خارج از کشور برای آشنائی با دنیا (که درصورت استفاده مناسب از این فرصت امری لازم می باشد)از افراد صاحب سرمایه خارجی برای سفر به استان دعوت شود و به اصطلاح جریان مسافرتها حال یا به بهانه های رنگین یا به ترانه های شیرین معکوس شود.
رضا میاندره
منبع : پایگاه خبری دیلم


همچنین مشاهده کنید