جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


انسان ۱۰۰هزارساله ایرانی


انسان ۱۰۰هزارساله ایرانی
در دوران تاریخی نیز در ایران زمین، زندگی و حیات انسانی تؤام با تلاش و کوشش همراه با ابداعات و اختراعات و کشفیات مختلف ادامه داشته، اقوام ایرانی پیوسته در تولید علوم و فنون و تمدن نقش مؤثری داشته، در گسترش آن در جهان بسیار کوشیده اند.
انسان شناسان دانشگاه کلمبیا (انستیتو تحقیقاتی) اسمیت سوئیان در سال ۱۹۶۱ میلادی اعلام داشتند: اجداد انسان جدید برای نخستین بار از ۳۶ هزار سال پیش در منطقه شالیندار عراق در ۹۰ کیلومتری جنوب غربی اورمیه زندگی می کرد. انسان شناسان تاکنون هزاران آلات گوناگون و از جمله هفت اسکلت متعلق به انسان نئاندرتال را که صد هزار سال پیش از این زندگی می کرده در یکی از غارهای آن منطقه کشف کرده اند.
کمیسیون ملی یونسکو در ایران بعد از بررسی نتیجه تحقیقات دانشمندان آمریکایی در گزارش خود (در آبان ۱۳۳۶) اعلام کرد، ابزارآلات انسان دوره لوا لوازین که در حدود ۳۵ هزار سال پیش از میلاد در منطقه آذربایجان زندگی می کرد از غار تمتمان واقع در ۱۸ کیلومتری شمال غربی اورمیه به دست آمده است.
در متون زردشتی (زادسپرم) آمده که: نخستین جفت در آریاویج پدید آمده، در متن بندهشن تصریح شده که آریاویج مسکن قوم آریا در طرف آذربایجان است.
در وندیداد (مجموعه قوانین زردشت) آمده : نخستین کشور خوب و با قاعده خوش آب و هوا دارای سرزمینهای حاصلخیز که من اهورا مزدا آفریدم آریاویج بود که از رود مقدس دائی تی مشروب می شد. از آغاز شهریاری هوشنگ پیشدادی تا پایان سلطنت فریدون ایران زمین به هفت کشور معروف بوده و درخشانترین آن کشورها خنرس (خانه بالا) خوانده شده و بنابر متون مختلف پهلوی آئین زردشت در این منطقه ظهور کرده و گسترش یافته است. در قرآن نیز از ساکنان منطقه به عنوان اصحاب الرس یاد شده. امام علی (ع) : درباره اصحاب الرس و اعتقادات آنها و محل زندگیشان و اسامی قریه های آنها (۱۲ قریه) به نام ۱۲ ماه زردشتی صحبت کرده است.
رنه گروسه و ژرژ دینکر می گویند:
« سرزمین ایران از نقاط عالی کره زمین است که از فجر ازمنه تاریخی معنویت از آن تراویده و بال و پر گرفته به اوج آسمان رسیده، آسمانهای ایران به نحوی اعجاب آور صاف است و به مناظر طبیعی نوعی شفافیت و طراوت آسمانی می بخشد. مناظر در جو فلاتهای مرتفع ایران دید فوق العاده دوردست را ممکن می سازد و هوای فرح انگیز ظواهر اشیاء را غیرمادی جلوه می دهد... احساس سبک وزنی و حالت خیالی به خود می گیرد . آیا این همه به اشیاء و اشکال معنویت نمی بخشد... آیا نمی توان معنویت روح ایرانی را در طی قرون اعصار بدین سان توجیه نمود».
حاصل سخن اینکه، سرزمین ایران تنها جایی است که از دوره کهن سنگی، میانه سنگی و نوسنگی آثار انسانی ارائه کرده و حیات انسانی را از سی و پنج هزار سال پیش به طور پیوسته و به مقدار کافی تا سپیده دم تاریخ (هزاره پنجم ق.م) نشان داده است.
در دوران تاریخی نیز در ایران زمین، زندگی و حیات انسانی تؤام با تلاش و کوشش همراه با ابداعات و اختراعات و کشفیات مختلف ادامه داشته، اقوام ایرانی پیوسته در تولید علوم و فنون و تمدن نقش مؤثری داشته، در گسترش آن در جهان بسیار کوشیده اند.
مزیت عمده دیگر ایران این است که: در میان تمدنهای مدیترانه و آسیای شرقی دولتی است که واقعاً جنبه وسط را دارد . بنابراین تمدن و فرهنگ ایران همیشه از مرزهایش لبریز شده و از حدود سیاسی و سرحدات تاریخی خود تجاوز کرده و به سایر نقاط جهان تأثیر گذاشته است.
تمدن ایران یکی از درخشانترین تمدنهای دنیای قدیم است. که از پنج هزار سال پیش تاکنون بدون انقطاع ادامه داشته و جهان را منور کرده است. (تمدن ایرانی ص ۲۷۵)
نلسون فرای می گوید: زبان فارسی از دوره هخامنشیان تا امروز یک خط مستقیم را طی کرده و در واقع ایران بیش از دو هزار سال زبان فارسی را حفظ کرده است. اتفاقی که درباره هیچ زبانی در هیچ کجای دنیا صورت نگرفته است.
حال سؤال این است که علت ماندگاری ایرانیان و فرهنگ ایرانی چیست؟ این سؤالی است که پیوسته در طول تاریخ مطرح بوده، ابن بلخی در این خصوص می نویسد: « پیامبر اسلام (ص) را پرسیدند که چرا همه اقوام گذشته چون قوم عاد و ثمود و مانند ایشان هلاک شدند و ملک پارسیان به درازا کشید با آنکه [به ظاهر] آتش پرست بودند. پیغمبر (ص) فرمود: از بحر آنکه آبادانی کردند اندر جهان و داد گستردند بر حیات بندگان خدای عز و جل».
ابن بلخی درباره عدل و داد و ملکداری فارسها می نویسد: « قاعده ملک ایشان بر عدل و سیرت ایشان داد و دهش بود و هر که از ایشان فرزند را ولیعهد کردی او را وصیت بر این جمله نمودی که پادشاهی نتوان کرد الا به لشکر و لشکر نتوان داشت جز به مال، مال نخیرد الا به عمارت و عمارت نباشد جز به عدل».
طبری می نویسد: ایرانیان معتقدند وی [هوشنگ] نخستین کسی است که احکام و مقررات را در عالم وضع کرد و چون نخستین کسی است که به عدالت و دادگستری فرمان راند از این جهت او را «پیشداد» لقــــب داده اند.
ریچارد نلسون فرای شرق شناس ایران دوست می گوید: کلمه داد را ایرانیان به دنیا آوردند و آن هدیه ای به مدنیت دنیاست. ایرانیان بسیار به حقوق و قانون تعلق داشتند و داد ملک قانون هخامنشیان بود. این داد و دادگستری که ایرانیان از آغاز تاریخ خود به دنبال آن بودند و این نکته بسیار اهمیت دارد. ۱۴
محمد معینی
منبع : صنایع نیوز


همچنین مشاهده کنید