پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

بررسی آلودگی باکتریال در پلاکت ‌های کنسانتره با استفاده از کشت باکتریال در مرکز انتقال خون تهران


بررسی آلودگی باکتریال در پلاکت ‌های کنسانتره با استفاده از کشت باکتریال در مرکز انتقال خون تهران
● سابقه و هدف:
علی ‌رغم پیشرفت‌ هایی که در زمینه جمع‌ آوری، تهیه و ذخیره پلاکت ‌های کنسانتره به ‌وجود آمده است، عفونت باکتریال ناشی از انتقال پلاکت ‌های آلوده هنوز هم به‌عنوان یک مشکل جدی در طب انتقال خون مطرح می‌باشد. در این مطالعه آلودگی باکتریال در پلاکت ‌های متراکم تهیه شده در مرکز انتقال خون تهران به ‌وسیله کشت میکروبی بررسی شده است.
● مواد وروش ‌ها:
مطالعه انجام شده توصیفی بود. تعداد ۷۷۰۰ نمونه پلاکتی، در محیط‌ های بلادآگار و ائوزین متیلن‌بلو کشت داده و پس از ۴۸ ساعت، در ۳۷ درجه سانتی‌ گراد بررسی شدند. در صورت رشد کلونی، نوع باکتری با استفاده از آزمون ‌‌های افتراقی مشخص گردید. همچنین نمونه‌ ها هم‌ زمان به محیط تیوگلیکولات منتقل و در طول ۷ روز از لحاظ کدورت و تغییر رنگ بررسی شدند. در صورت ایجاد تغییر، به محیط‌ های بلادآگار و ائوزین متیلن‌بلو انتقال یافتند و در نهایت میزان آلودگی و نسبت باکتری‌ های آلوده ‌کننده تعیین شد. از۷۷۰۰ نمونه، سه ‌چهارم (۵۷۷۵ نمونه) فقط از کورد کیسه و یک چهارم (۱۹۲۵ نمونه) از کیسه و کورد آن برداشته شد.
● یافته‌ها:
از ۷۷۰۰ نمونه پلاکتی کشت داده شده، ۱۴ نمونه آلوده تشخیص داده شد. بنابراین میزان آلودگی ۱در ۵۵۰ پلاکت آزمایش شده (۱۸/۰%) به‌دست آمد. با توجه به این که در موارد وجود آلودگی در کیسه، کورد مربوط به آن نیز آلوده بوده است، لذا تفاوتی در نمونه ‌گیری از کورد یا کیسه مشاهده نمی‌شود. باکتری‌های جدا شده عبارت بودند از: ۱- استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس (۴ مورد) ۲- استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس (۲مورد) ۳- آسینه توباکتر (۵ مورد) ۴- باسیلوس (۳ مورد)
● نتیجه گیری:
ایجاد یک آزمایش غربالگری در مراکز انتقال خون و یا بیمارستان ‌ها برای تشخیص آلودگی میکروبی در پلاکت ‌های کنسانتره، قبل از مصرف ضروری است.
جهانگیر احمدی
حمیدرضا قلی زاده
ربابه فارسه
شهین شریفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید