جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

خواب بمونی عقب می افتی


خواب بمونی عقب می افتی
آیا صبح ها به سختی از خواب بیدار می شوید؟ آیا به سختی روز خود را شروع می کنید؟ اگر شما هم جز» آندسته از افرادی هستید که بیرون آمدن از رختخواب برایشان کار دشواری به نظر می رسد، تاکنون شده از خودتان بپرسید که دلیل آن چیست؟ چرا فقط برای یک دقیقه بیشتر چرت زدن مکررا روی زنگ ساعت می کوبید و نهایتا هم باید چهاردست و پا از روی تخت پایین بیایید.
آیا دلیل این امر آنست که شما به اندازه کافی استراحت نمی کنید و خواب تان به اندازه نیست؟ آیا پیش از رفتن به رختخواب غذاهای سنگین مصرف می کنید؟ آیا به اندازه کافی ورزش نمی کنید؟ شاید هم دلیلش این باشد که شما به اندازه کافی «انگیزه» برای زودتر بیدار شدن از رختخواب ندارید. شاید زندگی برای تان آنقدر هیجان انگیز و لذت بخش نیست که بخواهید از خواب بلند شده و روز خود را شروع کنید. برای یک لحظه هم که شده به این موضوع فکر کنید! آیا احساس می کنید که زندگی خسته کننده و بی ثمری را دنبال می کنید؟ اگر زندگی فعلی تان خوشحال تان نمی کند، همین حالا وارد عمل شوید و شرایط خود را تغییر دهید.
شما یک بار بیشتر شانس زندگی کردن را ندارید، پس بهتر است از این فرصتی که در اختیارتان قرار گرفته به بهترین نحو استفاده کنید.
کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید. به این فکر کنید که انجام آن کار چه شور و اشتیاقی را می تواند در وجود شما زنده کند و سپس با این تفکر به انجام آن کار اهتمام ورزید. اگر بی میلی و تنبلی به شما اجازه نمی دهد که کاری را شروع کنید و یا صرفا با کمبود انگیزه کافی روبرو هستید، در این مطلب شیوه هایی را به شما معرفی می کنیم تا به واسطه آن ها بتوایند خود را در مسیر صحیح دستیابی به خواسته ها و در نهایت رسیدن به موفقیت قرار دهید.
۱) به این موضوع فکر کنید که با تنبلی و بی میلی فقط لذت های بیشماری که می توانید در زندگی بدست آورید را از خود دریغ می کنید. چرا اجازه می دهید نعمت های شگفت انگیز زندگی از کنار شما بگذرند؟ از این زاویه به قضیه نگاه کنید: زندگی آنقدر کوتاه است که حیف است لحظات خود را در خواب سپری کنید. باید بلند شوید، دست به کار شده و از زندگی خود لذت ببرید.
کاری را پیدا کنید که انجام آن به شما آرامش و اشتیاق می دهد. باید لحظه لحظه زندگی را برای خود لذت بخش سازید.
۲) حالا که متوجه شدید که چه کارهایی که نمی توانید انجام دهید، انجام آنها را بصورت یک هدف در ذهن خود در بیاورید و صبح ها به آنها فکر کرده و برای عملی کردنشان خودتان را وادار کنید که راس ساعت مقرر از رختخواب بیرون بیایید. انجام چنین کاری بصورت روتین ذهن شما را برنامه ریزی می کند و به مرور زمان این توانایی را پیدا می کنید که به محض اینکه ساعت زنگ زد فورا از جا بلند شوید. وقتی صدای زنگ ساعت را قطع کردید با خود چنین عباراتی را تکرار کنید: «امروز بهترین روز زندگی من خواهد بود و من قصد دارد بیشترین استفاده را از زمان خود ببرم.» سپس با اعتماد به نفس کامل از رختخواب بیرون آمده، قدم بر روی زمین بگذارید، به عضلات خود کشش دهید و سر را بلند نموده و مستقیما به زیر دوش بروید.
۳) در حالیکه دوش می گیرید و آواز مورد علاقه تان را می خوانید! برای روز خود برنامه ریزی کنید.(البته اگر تا آن لحظه برنامه هایتان را هماهنگ نکرده اید). تمایل دارید امروز چه کارهایی را انجام دهید؟ چه کار پراهمیتی وجود دارد که شما باید آن را انجام دهید؟ کارهایتان را اولویت بندی کنید و ببیند چه کاری را باید زودتر انجام دهید و چه کارهایی را می توانید به زمان دیگری موکول کنید. اما نکته قابل توجه: «سعی کنید ابتدا کارهایی را برای انجام دادن انتخاب کنید که لذت بیشتری به شما می دهند و بعد با انرژی زیاد به سراغ کارهای دیگر بروید.»
۴) همین طور که روز شما به جلو پیش می رود به ترتیب کارهایی که باید انجام می دادید را مرور کرده و به خودتان قول بدهید که تا پایان روز کلیه آنها را انجام دهید. شاید یک کار باشد، شاید هم چند کار مختلف، به هر حال فرقی نمی کند. هدف اصلی شما در ابتدای راه اینست که یاد بگیرید کارها را انجام دهید و آنها را به پایان برسانید. فقط باید عمل کنید و کارها را انجام دهید. با تمرکز کردن بر روی کارهایی که می بایست در طول روز انجام دهید، عادت چرت زدن نیز از بین خواهد رفت.
توجه،توجه: زمانیکه میل باطنی شما به انجام کارهای متفاوت افزایش پیدا کند، به چیزهایی می رسید که در گذشته خواب آنها را هم نمی دید.
این امر روحیه و انرژی بسیار زیادی را در وجود شما ایجاد می کند. اصلا تعجبی ندارد که پس از چند روز، زنگ ساعت را چند دقیقه زودتر می گذارید و آخر هفته هایی را که فقط در رختخواب سپری می شد، مفید تر سپری خواهد شد. شما خودتان بصورت خودکار صبح ها زودتر از خواب بیدار می شوید تا به همه برنامه هایی که در ذهن دارید برسید. همانطور که در متن اشاره شد، اولین گام برای داشتن یک زندگی رضایت بخش اینست که به محض اینکه ساعت زنگ می زند، از رختخواب بلند شوید. از این طریق حس مسئولیت پذیری شما نیز تا چند برابر افزایش پیدا خواهد کرد.
فکر نمی کنم تمایلی داشته باشید که تمام روز خود را در رختواب سپری کرده و به گذر عمر خود چشم بدوزید و به کارهایی که می توانستید انجام دهید و ندادید غبطه بخورید. سعی کنید مسئولیت پذیر تر باشید تا بتوانید بیشتر از زندگی لذت ببرید. به این مطلب فکر کنید که اگر بطور روزانه تنها ۲۰دقیقه بیشتر برای بهبود زندگی خود قدم بردارید، آنوقت نتیجه کار پس از یک سال یا حتی شش ماه چه می شود؟ همین حالا برای تجربه یک زندگی بهتر دست به کار شوید.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید