پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


خیلی اهل ریسک نیستم!


خیلی اهل ریسک نیستم!
حمید جبلی را همه می شناسیم، کمدین و صداپیشه عروسک «کلاه قرمزی»، محبوب ترین شخصیت عروسکی در دو دهه اخیر .او متولد سال ۱۳۳۷تهران و دانش آموخته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است .
از سال ۱۳۵۰، درست وقتی که ۱۳ساله بود، وارد عرصه هنر شد و تا امروز به عنوان عروسک گردان، نویسنده، کارگردان و بازیگر در بسیاری از آثار هنری حضور داشته است .او در عرصه بازیگری تئاتر، سینما و تلویزیون هم فعالیت های مستمری داشته که از میان آثارش در مجموعه های تلویزیونی می توان به «مثل آباد»، «مدرسه موشها»، «کلاه قرمزی»، «محله برو بیا»، «خونه مادر بزرگه»، «خودرو تهران»، «آپارتمان» و...و درسینما به آثاری مثل :«مریم و می تیل»، «مرد آفتابی »، «قرق»، «ریحانه»، «مادر»، « زیر درخت هلو»، «خواب سفید» و اخیراً هم «رفیق بد» اشاره کرد .
البته او در بسیاری از کارها به عنوان طراح صحنه و لباس هم حضور داشته است .جبلی در بیستمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد شد. او در مورد شروع فعالیتهای هنری اش می گوید :«زمانی که نوجوان بودم به عرصه های هنری راه پیدا کردم و اولین تجربه ام را در تلویزیون با « مثل آباد» رقم زدم .پس از آن به دلیل علاقه ام به کودکان و تجربیاتی که از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کسب کردم، به سمت کارهای عروسکی کشیده شدم و با «مدرسه موشها» به عنوان عروسک گردان و صداپیشه شروع به کار کردم .
البته دوستی ام با ایرج طهماسب به سالهای ورودم به سینما برمی گردد اما همین آشنایی، فضای کار هر دوی ما را تحت تأثیر قرار داد و از آن پس در بیشتر کارها تا به امروز همراه هم بوده ایم که ایرج «کلاه قرمزی» را مطرح کرد و با هم شروع به کار کردیم و کلاه قرمزی محبوب ترین شخصیت عروسکی دو دهه اخیر شد .
می پرسم، حالا چطوری کار عروسکی و دوبله را دنبال می کند؟ که می گوید :«درحال حاضر، بیشتر در سینما فعالیت می کنم و به کارهای جنبی می پردازم .مثلاً موسیقی یکی از علاقه هایم در عرصه هنر است که به آن هم می پردازم.» هرچند که حمید جبلی در بیش از ۴۰فیلم سینمایی حضور پیدا کرده اما تا حدودی این حضور کمرنگ می نماید .
از او در این مورد می پرسم که در ادامه می گوید :«من خیلی اهل ریسک نیستم، پیشنهادهای زیادی به من می شود اما دوست دارم در کارهای تاثیر گذار ظاهر شوم .دوست ندارم گرفتار کلیشه باشم .حتی در «خواب سفید» هم بنا نبود که بازی کنم ولی به دلایلی خودم نقش را پذیرفتم .به نظرم سینمای ایران حکم زنگ تفریح را دارد، زیرا اصلاً نمی شود روی هیچ چیزی در آن حساب باز کرد!» از آنجا که جبلی چهره شاخص کارهای کمدی است از او در مورد فضای کار کمدی در ایران می پرسم که می گوید :«البته در طی این سالها، کارهای خوبی از این دست دیده ایم، بخصوص این که بازیگرانی صاحب نام مثل اکبر عبدی و علیرضا خمسه هم در این زمینه کارهای بسیاری داشته و دارند، اما آن طور که باید در ایران به کمدی پرداخته نمی شود .
هرازگاهی مجموعه های روتین طنز سروصدایی ایجاد می کنند .به نظرم مهران مدیری یکی از موفق ترین افراد روتین ساز در ایران است، زیرا همیشه صاحب آثاری منحصر به فرد است که با بیننده ارتباط خوبی برقرار می کند .اما باید بگویم که یکی از دلایل موفقیت او شناخت فضای ذهنی مخاطبان و علاقه های آنهاست .در این شرایط است که مخاطب همه حرفهایی را که در مجموعه، بین آدمها رد و بدل می شود، به نوعی حرفهای خودش می داند .
حرفهایی که شاید به فراخور زمان، مجبور شده آنها را فراموش کند .
ما در کشورمان ظرفیت های خوبی برای کارهای کمدی/ طنز داریم وفقط آنچه اهمیت ویژه دارد شناختن این فضا هاست، هرچند که برخی از آثار به جای رسیدن به شرایط کمدی بیشتر به لودگی شبیه شده اند و بارها دیده ایم که مخاطبان چندان توجهی به این آثار نداشته اند.» ازآنجایی که جبلی در آخرین کارش «رفیق بد» هم بسیار موفق ظاهر شده از او در مورد این فیلم سینمایی می پرسم که می گوید :«سوژه جدید «رفیق بد»، باعث موفقیت آن شد و البته تبلیغات خوب هم در این قضیه تأثیر بسزایی داشت .شخصیت «عزیز» در این فیلم بر اساس یک شخصیت واقعی طراحی شده و پیام فیلم هم این مسأله را مطرح می کند که پول تنها ضامن سعادتمندی آدمها نیست. «رفیق بد» یک تجربه متفاوت بود، که از این تجربه و آن هم بودن در کنار ایرج بسیار خوشحالم.»
ملیحه پژمان
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید