سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


اتاقی در مرکزیت جهان


اتاقی در مرکزیت جهان
در خلق هر اثر هنری هدف هنرمند این است که نتیجه مشاهدات و برداشت های خود را از طبیعت و نیز تاثیر این مشاهدات بر خودش را به بیننده منتقل کند. درباره مقوله زیبایی و زیباشناسی نظریات مختلفی وجود دارد. آیا زیبایی فقط این است که از فرمی لذت ببریم ؟ این لذت بردن ناشی از چیست؟ آیا فقط یک احساس خاص لذت و شادی است یا فراتر از آن آیا فرم و شکل باعث ایجاد تحول شده است ؟ از مجموع این سوالات می توان نتیجه گرفت که هر اثر هنری تلفیق حس، انگیزه، فرم، شکل، رنگ و نور است. این عوامل با هم تداخل پیدا کرده تا یک خصوصیت ذهنی یا یک نیاز بشری را به بیننده منتقل کنند. لذت بردن از آثار هنری نسبی است و به تجربیات قبلی بیننده نیز بستگی دارد. به عبارت دیگر سلیقه انسان در نوع انتخابش از زیبایی به دلیل تجربیات پیشین او متفاوت است.
در طراحی داخلی ساختمان نیز آنچه باعث می شود نماها جلوه خاص تری پیدا کنند، نوع نورپردازی و رنگ آمیزی ساختمان است. به طور کلی یک طراح خوب کسی است که هنگام طراحی در هر زمینه ای، برای ساخت و تهیه رنگ های مورد استفاده خود آینده نگری داشته باشد. از آنجایی که معمولاً بین مرحله طراحی و مرحله زمان ساخت اشیا یک فاصله زمانی وجود دارد، طراح باید همیشه آینده را در نظر بگیرد نه زمان حال را. اطلاع از فرهنگ و زمینه های فعالیت و علایق مردم در نقاط مختلف دنیا می تواند یک معیار مناسب برای ساخت وسایل و امکانات مورد علاقه آنها و در نتیجه روش بهتر باشد. با مراجعه به فرهنگ و آداب و رسوم خود، می توانیم بافت ها و فرم های زیبایی را بیابیم و از آنها در زندگی روزمره خود استفاده کنیم. وازارلی یکی از هنرمندان معروف که در زمینه رنگ کارهای باارزشی انجام داده، می گوید: من طبیعت را دیده و از آن الهام می گیرم و سپس با منطق و استدلال و محاسبات هندسی مشاهدات خود را در تابلوها و فرم هایم به کار می گیرم و تصاویر سه بعدی می سازم.
وازارلی با استفاده از ترکیبات رنگ ها و سطوح هندسی و تلفیق آنها با هم کارهای بی نظیری انجام داده که به عنوان کارهای تزئینی در همه جا می توان از آنها استفاده کرد. او در بعضی از این سطوح هندسی، به وسیله رنگ هایی که در سطوح بالا و پایین و جهت های دیگر زده ایجاد حرکت کرده است. در بعضی از کارهای او بیننده تصور می کند تمام خطوط حرکت می کنند. رنگ یکی از جالب ترین جنبه های دکوراسیون است. طراحان دکوراسیون امروزی تقریباً همه قوانین سابق در ارتباط با استفاده از رنگ های گوناگون و ترکیب آنها با یکدیگر را در هم شکسته اند و نتیجه آن شده که هر رنگی را می توان در دکوراسیون منزل به کار برد. دیگر مرزها و محدودیت های گذشته در کاربرد رنگ ها در دکوراسیون رعایت نمی شوند و شاید به همین دلیل انتخاب مجموعه رنگی دلخواه برای دکوراسیون یک خانه مشکل تر شده باشد اما هنوز راه هایی برای تشخیص مجموعه رنگی مناسب برای هر خانواده وجود دارد.
امروزه بیش از هر چیز به سلیقه و روحیات ساکنین خانه توجه می شود. هر یک از ما احتمالاً ایده هایی درباره رنگ های مورد علاقه خود داریم و انتخاب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما برای انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای محل زندگی و منزلمان است. اگر به یک پارچه کنفی رنگ پریده، یک رومیزی بنفش پررنگ یا لباس هایی به رنگ های زنده و درخشان تمایل دارید، اینها می توانند راهنمای شما در انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای منزلتان باشند. در قدم اول کلیه لوازمی که در منزل دارید و آنها را به خاطر رنگ شان دوست می دارید، در یک جا جمع کنید. این وسایل ممکن است عبارت باشند از یک روسری، یک سرویس بشقاب، صابون یا کارت تبریک یا هر آنچه به واسطه رنگش مورد پسند شماست. فراموش نکنید علاوه بر این، رنگ ها بر واکنش های روانی و فیزیولوژیکی و پوست انسان تاثیر بسزایی دارند. استفاده از رنگ های مکمل توام با آگاهی، قدرت چیدمان را بیشتر کرده و باعث ایجاد جذابیت می شود. اصولاً رنگ های سفید نور را منعکس و رنگ های تیره آن را جذب می کند به عنوان مثال رنگ قرمز تاثیر زیادی روی متابولیسم بدن انسان می گذارد و باعث تشدید گردش خون و ضربان قلب می شود. رنگ آبی ملایم است و عکس العمل های رنگ قرمز را ندارد. آبی ایجاد آرامش می کند.
رنگ زرد کروماتیک،زردی است که بسیار روشن است و سریع چشم را می گیرد. برای تشدید حالت این رنگ از یک سطح سیاه استفاده می شود. به عبارت دیگر وجود رنگ سیاه در کنار رنگ زرد باعث تشدید آن می شود. رنگ ها در فرهنگ های مختلف معانی متفاوتی دارند مثلاً رنگ سفید در فرهنگ ایران سنبل آزادی و سبکبالی است اما همین رنگ در چین سنبل سوگواری است یا رنگ سیاه در بسیاری از فرهنگ ها سنبل عزا و سوگواری است، در حالی که در کشور مصر این رنگ به منزله تولد دوباره محسوب می شود و آن را مقدس می شمارند. انتخاب رنگ مناسب برای پوشش دیوارها اولین قدم در طراحی رنگی برای دکوراسیون هر اتاق است. یکی از فضاهای خانه که انتخاب پوشش رنگی مناسب نقش فراوانی در زیبایی بصری و ایجاد آرامش درونی دارد، اتاق خواب است که امروزه به دلیل افزایش مشغله های اجتماعی در برخی منازل اتاق کار نیز محسوب می شود ولی به طور کلی اتاق خواب، محلی است برای آرامش افراد، استراحت کردن و به سر بردن اوقات بیکاری و خوشی در آن محل و به همین دلیل باید از امکانات ویژه ای برخوردار باشد. از آنجا که اتاق خواب شخصی ترین قلمرو فرد در خانه به شمار می رود، در طراحی دکوراسیون و انتخاب رنگ آن باید پیش از هر چیز سلیقه و نیازهای شخصی صاحب آن را در نظر گرفت. با این وجود نباید از اصول طراحی رنگ در دکوراسیون و تاثیرات ناخودآگاهی که هر یک از خانواده های رنگی روی روح و روان ما به جا می گذارد، غافل شد. یک اتاق خواب باید همواره فضایی آرامش بخش و راحت باشد که مکانی مناسب برای خواب و استراحت را فراهم آورد.
در طراحی یک اتاق خواب آرام و رمانتیک بهترین راه در نظر گرفتن روحیه و خواسته های فرد است که با پیاده سازی آنها می توان از آرامش خاصی در محیط بهره برد. در به کارگیری اصول رنگ آمیزی در اتاق خواب توجه به این نکته که استفاده از رنگ های درخشان با اینکه تاثیر فوق العاده ای در زیبایی اتاق دارند، ولی خسته کننده بوده، در درازمدت باعث آزار فرد در زمان استراحت می شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهترین نوع رنگ آمیزی برای اتاق خواب ترکیب رنگ های زرد و سبز است. با این حال این نکته را نیز باید به خاطر سپرد که غالب شدن رنگ سبز بر زرد در یک اتاق نشیمن بر جذابیت و زندگی در آن می افزاید اما در یک اتاق خواب اختصاصی قسمت اعظم فضا به رنگ زرد، سادگی و آرامشی که لازمه یک اتاق خواب است به آن می بخشد، حال آنکه غالب شدن رنگ سبز در اتاق خواب بیش از میزان لازم به فضا شور و انرژی می بخشد. استفاده از ترکیب رنگ های هارمونیک که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته اند نیز در دکوراسیون یک اتاق خواب می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد به عنوان مثال استفاده از تنالیته های مختلف رنگ بنفش و سبز در کنار یک رنگ روشن متضاد مانند کرم فضایی زیبا می آفریند. آنچه باید در طراحی رنگی دکوراسیون یک اتاق خواب همواره در نظر گرفته شود، این است که نه تنها انتخاب مجموعه ای از رنگ ها بلکه میزان به کارگیری آنها و سطوحی که اشغال می کنند، در مقایسه با هم نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین ایجاد رابطه میان سطوح رنگی گوناگون با استفاده از جزئیاتی چون یک قاب عکس، حاشیه های کاغذ دیواری نصب شده به دیوار، تکرار طرح خاصی روی ملحفه و روبالشی ها یا حتی قرار دادن یک جفت آباژور یا گلدان روی پاتختی ها یا میز آرایش می تواند به دکوراسیون یک اتاق انسجام و هماهنگی بیشتری ببخشد.
همانطور که گفته شد، اعمال سلیقه شخصی فرد در نحوه چیدمان و رنگ آمیزی اتاق خواب حرف اول را می زند. بنابراین بهترین گزینه های رنگ برای اتاق خواب افرادی که به دنبال فضای گرم سنتی هستند، رنگ های گرمی چون طلایی، نارنجی، قرمز پرمایه و آجری است که عامل مهمی در ایجاد نمایی باشکوه و گرم در یک دکوراسیون شرقی به شمار می روند. علاوه بر به کارگیری این رنگ ها در فضای اتاق استفاده از پارچه های زینتی شرقی، پارچه های سوزن دوزی و قلم کار غنا و جذابیت این دکوراسیون را دوچندان می کنند. در مقابل دکوراسیون های سنتی، دکوراسیون های تک رنگ قرار گرفته اند که با به کارگیری تنالیته های مختلف، فضایی آرام و یکنواخت را می آفرینند. اتاق خوابی مشتمل بر رنگ های روشن سفید و زرد را علاوه بر اینکه نمایی آفتابی و پرنشاط در برابر دیدگان بیننده قرار می دهد، تاثیر فوق العاده ای در برقراری آرامش در فضا خواهد داشت. انتخاب رنگ در اتاق کودکان خود از قواعدی جداگانه برخوردار است. کودکان ۱۲ تا ۱۶ ساعت از وقت شان را در اتاق شان پر می کنند.
در حقیقت اتاق خواب کودکان، قلمروی مخصوص به آنان است. آنجا برای آنان همچون جهان بزرگی تصور می شود که در آن بازی می کنند، در رویاهای خود فرو می روند و کتاب می خوانند. از آنجا که روحیه کودکان بسته به سن و جنس شان با هم فرق دارد، در نظر گرفتن روحیات آنها در چیدمان و رنگ آمیزی اتاق برای ایجاد فضایی مملو از آرامش و تخیلات کودکانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علاوه بر در نظر گرفتن این مساله که فعالیت و بازی، یکی از ارکان اصلی رشد و یادگیری هر کودک است که در ارتباط با فضا و محیط، رشد شخصیتی و اجتماعی او را شکل می دهد و به همین دلیل فضاهای مرتبط با فعالیت کودکان باید دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی آنان باشد، این را نیز نباید فراموش کرد که انتخاب رنگ اتاق کودک باید در تناسب با مقطع سنی وی انجام گیرد. در طول سال اول زندگی رنگ های ملایم برای اتاق کودکان بهترین انتخاب هستند، چرا که نوزاد به نور و سایه بیشتر توجه نشان می دهد تا تفاوت رنگ ها.
از این رو اتاق خواب نوزادان باید با رنگ های روشنی مانند سفید و کرم یا رنگ های زرد، صورتی، آبی یا سبز روشن رنگ آمیزی شود. هرچه کودک بزرگ تر می شود با به کارگیری رنگ های شاد و درخشان در اتاق می توان فضایی جذاب و سرشار از انرژی و تحرک برای او فراهم آورد. کودکان رنگ های تابناک و درخشنده را از آن جهت که تصور کودکانه آنها را برمی انگیزد و آنان را به آفرینش و خلاقیت تشویق می کند، دوست دارند. اصولاً کودکان تا قبل از هفت سالگی بسیار خیالپرداز بوده و دنیای تخیلی خاص خویش را دارند. بسیاری از آنان دنیا را آن طور که باید باشد مجسم می کنند، نه آنگونه که هست و همین امر باعث می شود ترجیح دهند به جای وقت گذراندن در یک اتاق معمولی، اوقات شان را در یک سفینه فضایی یا یک قایق بگذرانند. بنابراین صحبت کردن با کودک و پرسیدن علایق او و اینکه دوست دارد محیط اش چگونه آراسته شود، راه خوبی است که طراحان برای ساخت یک اتاق ایده آل برای کودکان که در آن بتوانند محیط خود را بیافرینند و استعداد وجودی خود را کشف کنند، پیشنهاد می دهند. معمولاً دختران، فضایی رمانتیک و رویایی و پسران، اتاقی با رنگ های پرسایه و شاد با کنتراست نظیر آبی و سبز را می پسندند. دختران دکوراسیونی مملو از رنگ های صورتی، سفید و بنفش، تور، روبان و حریر و فضایی فانتزی و رویاگونه را ترجیح می دهند. از این رو توجه به جزئیات ریز و کوچک در اتاق دختران اهمیت بیشتری می یابد. البته در دنیای امروز طراحان معتقدند باید از محدود کردن انتخاب کودکان در رنگ دکوراسیون اتاق شان پرهیز کرد و به خاطر داشت که الزاماً نباید اتاق دختران صورتی و اتاق پسران آبی باشد. اگرچه استفاده از رنگ های روشن و طرح های شاد که مورد پسند کودکان بوده و موجبات تحریک خلاقیت آنها را فراهم می آورند، در اتاق کودکان توصیه می شود، اما همواره باید دقت کرد که دکوراسیون اتاق کودکان در عین بشاشیت و شادی، بیش از اندازه شلوغ نباشد تا موجب بیقراری و سلب آرامش کودک نشود.
منبع: www. casa brava.it www. arredamento.it
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید