پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ گل طلایی


۱۰ گل طلایی
گل های ایوان دلارد بازیکن تیم ملی اسپانیا در بازی مقابل یونان و میشائیل بالاک بازیکن تیم ملی آلمان در بازی مقابل اتریش از بهترین گل های مسابقات جام ملت های اروپای ۲۰۰۸ در مرحله مقدماتی بودند. اما این گل ها در میان بهترین گل های تاریخ جام ملت های اروپا جای نمی گیرند. در تاریخ مسابقات جام ملت های اروپا گل های زیبایی به ثمر رسیده است که هر کدام از آنها از جهتی می تواند یک کلاس درس باشد. این گل ها ۱۰ گل برگزیده تاریخ جام ملت های اروپا به انتخاب سیمون کویر فوتبال نویس مشهور، آلن اسمیت بازیکن سابق و گزارشگر فعلی فوتبال انگلستان، کوین اندروز گزارشگر ورزشی و پل برتلیج نویسنده فوتبال هستند که طبق قاعده شمارش معکوس عبارتند از:
۱۰) گل زین الدین زیدان در بازی فرانسه - اسپانیا در سال ۲۰۰۰:
ضربه زیبای آزاد زین الدین زیدان در جایی فرود آمد که دروازه بان اسپانیا نمی توانست برای مهار آن کاری کند. زیدان که یک گلزن بسیار باهوش بود در زدن ضربات آزاد هم تبحر داشت با این ضربه که از بالای دیوار دفاعی روی کنج دروازه حریف نشست توانایی خود را ثابت کرد.
۹) رونی ولان در بازی ایرلند مقابل اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۸:
ایرلندی ها همیشه روی شیوه فوتبال انگلیس - بازی مستقیم و ارسال توپ های بلند - برنامه ریزی می کردند. بهترین تیم آنها در دهه های اخیر تیمی بود که زیر نظر جکی چارلتون به میدان می رفت.این تیم در جام ملت های ۱۹۸۸ بازی های خوبی انجام داد. در آن بازی ها و در بازی مقابل روسیه یک توپ بلند به محوطه جریمه شوروی باعث اشتباه دفاع این تیم در دفع توپ شد و رونی ولان توپ برگشت داده شده را با یک ضربه قیچی البته از نزدیک دروازه حریف به گل ایرلند بدل کرد.
۸) گل یوهان کرایف در بازی هلند و بلژیک در جام ملت های ۱۹۷۶:
یوهان کرایف شاخص ترین چهره فوتبال هلند در مسابقات جام ملت های ۱۹۷۶ تیمش بود. او در بازی مقابل بلژیک توپ را در سمت چپ زمین گرفت با یک حرکت اریب و جا گذاشتن سه مدافع حریف از سمت راست زمین و در نزدیکی خط اوت و از زاویه ای بسته دروازه بلژیک را باز کرد.
۷) گل توماس برولین در بازی تیم های سوئد و انگلستان ۱۹۹۲:
گل توماس برولین بازیکن شاخص سوئد در دهه ۹۰ حاصل یک حرکت تیمی بود. پاس های رو به جلوی سوئدی ها پس از چهار پاس به برولین رسید و او با یک حرکت یک و دو به محوطه جریمه انگلستان رسید و با ضربه ای هوشمندانه دروازه پیتر شیلتون را باز کرد.
۶) گل زلاتان ابراهیموویچ در بازی تیم های سوئد و ایتالیا ۲۰۰۴:
یک ضربه کرنر به دروازه ایتالیا ارسال می شود دفاع توپ را برمی گرداند اما به اشتباه توپ در محوطه جریمه به ابراهیموویچ می رسد، پشت این مهاجم قدبلند به سمت دروازه بود اما او با یک ضربه هوشمندانه توپ را از بالای سر خودش و دروازه بان ایتالیا به داخل گل ایتالیا فرستاد تا ثابت کند که با وجود قدبلندش یک مهاجم بسیار تکنیکی هم هست.
۵) پل گاسکوئین در بازی انگلستان و اسکاتلند ۱۹۹۶ :
یک تکل بلند و تصاحب توپ، سپس یک دریبل با پای چپ، بعد یک ضربه محکم با پای راست یک گل زیبا را رقم زد.
۴) مانیش در بازی پرتغال هلند، ۲۰۰۴:
یک کرنر کوتاه در گوشه محوطه جریمه به هافبک دونده پرتغال می رسد، او با یک ضربه چیپ بلند توپ را از بالای سر ادوین ون درسار درست به زیر سه کنج دروازه هلند می فرستد تا یکی از زیباترین و هوشمندانه ترین گل های تاریخ جام ملت های اروپا را رقم بزند.
۳) کارل پوبورسکی در بازی جمهوری چک و پرتغال در جام ملت های ۱۹۹۶:
کارل پوبورسکی گوش راست تکنیکی و سریع جمهوری چک زیباترین گل تاریخ بازیگری خود را در بازی مقابل پرتغال به ثمر رساند. او پس از تصاحب توپ در سمت راست و طی کردن ۴۰ متر و انجام دو دریبل به داخل محوطه جریمه پرتغال رسید و در آن لحظه با یک ضربه هوشمندانه توپ را از بالای سر دروازه بان پیش آمده پرتغال وارد دروازه این تیم کرد.
۲) داور شوکر، در بازی تیم های کرواسی و دانمارک در جام ملت های ۱۹۹۶:
داور شوکر مهاجمی بسیار فرصت طلب بود، او در بازی مقابل دانمارک در گوشه محوطه جریمه ایستاده بود که یک توپ بلند برای او ارسال شد. وی با کنترل توپ توانست مدافع حریف را جا بگذارد و سپس از همان زاویه بسته یکی از ضربات پای چپ وحشتناک خود را روانه دروازه حریف کرد. پیتر اشمایکل دروازه بان مشهور دانمارک در مقابل این شوت قدرتمند هیچ واکنشی نشان نداد و تنها پس از چسبیدن توپ به تور از پشت به زمین افتاد.
۱) مارکوفان باستن در بازی تیم های هلند و اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۸ :
این گل از آن گل هایی است که هر تماشاگر که آن را دیده در خاطر دارد. یک پاس بلند در گوشه سمت راست محوطه جریمه، در زاویه ای بسته روی پای مارکوفان باستن فرود آمد و مهاجم نابغه هلندی ها با یک ضربه پای راست که هم بسیار محکم بود و هم قوس دار زاویه سمت چپ دروازه رنات داسایف دروازه بان معروف شوروی را نشان گرفت و گل تضمین کننده قهرمانی هلند در یورو ۸۸ را به ثمر رساند. پس از این گل بود که جان مانسون فوتبال نویس مشهور در مطلبی در ستایش مارکوفان باستن نوشت: «واقعاً چگونه می شود فان با ستن را مهار کرد؟» حیف که آسیب دیدگی این مهاجم بزرگ را مهار کرد.... ترجمه: امیر صدری
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید