جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دنیای مجازی اینترنت ،فرصت ها و تهدیدات یک کلیک تا تباهی


دنیای مجازی اینترنت ،فرصت ها و تهدیدات یک کلیک تا تباهی
هر یک از بچه ها در دیدارهای روزانه خود با یکدیگر، از دوستان جدیدی که پیدا کرده اند می گویند. سخنان آن ها به شدت او را وسوسه می کند. به دنبال فرصتی است تا شاید او هم بتواند در جمع دوستانش آیدی هایی را که با آنها ارتباط برقرار کرده، بازگو کند...
به گذشت زمان توجهی ندارد. کمتر در جمع خانواده و میهمانی ها حاضر می شود و بیشتر اوقات را در اتاق خود در خلوت به سر می برد. صدای زنگ برقراری تماس ها و ضربه هایی که او به صفحه کلید رایانه اش می زند تنها صدایی است که از بیداری او در اتاق خبر می دهد...
رنگ پریده، چشمان گود افتاده و رفتار و گفتار عصبی او خانواده را نگران کرده است. مادر و پدر با کمی مراقبت بیشتر از فاجعه ای که فرزندانشان را تهدید می کند آگاه می شوند...
داد و فریاد مادر و دختر از چند خانه آن طرف تر هم شنیده می شود.
- این چه قیافه ای برای خودت درست می کنی؟ ما در این محله آبرو داریم.
- مگه چی شده؟ این که کمی به سر و وضعم بیشتر می رسم ناراحت تون می کنه؟
- قیافه خودت را در آینه می بینی؟ از وقتی پای اون دستگاه لعنتی نشستی حرف ها و کارهات هم فرق کرده، چرا به حال و روز ما توجهی نداری...
- چه ربطی به دستگاه داره؟ خب برای بهتر فهمیدن درسام باید تو اینترنت بچرخم یا نه؟ مطالب علمی را ببینم یا نه؟
- خودت هم بهتر می دونی که کسی با پژوهش و تحقیق مخالف نیست اما قیافه ای که برای خودت ساختی نشون می ده چقدر اهل تحقیقی؟
صدای بغض آلود مادر به فریاد تبدیل شده است. دختر هم حاضرجوابی می کند اعصاب مادر به هم می ریزد و صدای شکستن ظروف با صدای محکم بسته شدن در آپارتمان به هم می آمیزد...
دام الکترونیکی
ورود رایانه به عرصه زندگی، رفتار و گفتار بسیاری از افراد را تغییر داده است. رایانه و به تبع آن فضای مجازی اینترنت، دنیای انسان را چنان کوچک کرده که در قاب یک مانیتور چند اینچی قابل رویت است!
استفاده از اینترنت، پیامدهای مثبت و منفی متعددی را در پی دارد. اگر چه نباید فرصتهای مثبتی که از طریق اینترنت ایجاد شده را نادیده گرفت اما از طرفی نمی توان از کنار معضلات، ناهنجاری ها، بزهکاری ها و ... به وجود آمده از این طریق نیز به سادگی و با بی توجهی گذر کرد.
پایان یک دوره تحصیلی و آغاز فصل تعطیلات مدارس و مراکز آموزش عالی بار دیگر فرصت بیشتری را برای استفاده جوانان و نوجوانان از رایانه ها و فضای اینترنت فراهم کرده است. این فرصت آسیب ها و تهدیدات جدی را نیز به همراه دارد.
اخبار سوء استفاده از احساسات کاربران اینترنتی در داخل و خارج کشور مهمترین بخش صفحات حوادث و گزارش های خبری را به خود اختصاص داده است. میزان جرایم اینترنتی در فصل تابستان بیشتر از زمان های دیگر است.
به هنگام تهیه این گزارش اخباری در این باره به صفحات حوادث مطبوعات راه یافت:«۶ دختر جوان پس از ارتباط اینترنتی و فرار از خانه ، هنگامی که سرگردان بودند از سوی ماموران انتظامی دستگیر و تحویل دادسرای جنایی تهران شدند.»
این دختران که میانگین سنی شان ۱۴ تا ۱۹ سال اعلام شده است از یک نقطه مشترک در انگیزه های مربوط به فرار برخوردار بودند. آنها پس از برقراری ارتباط اینترنتی از منازل خود متواری شده و به فساد کشیده شده اند.
«پرونده فساد دو دختر جوان در دادسرای جنایی در حال بررسی است.»
آنها پس از آشنایی با تعدادی کاربر اینترنتی از خانه گریخته اند و پس از ماه ها در یک خانه فساد بازداشت شده اند.
اخباری با موضوع مذکور به اخبار ثابت مطبوعات و رسانه های گروهی تبدیل شده اند باید با بازنگری در شیوه استفاده جوانان و نوجوانان از رایانه و اینترنت خانواده ها با حساسیت و توجه بیشتری رفتار آنان را مراقبت کند.
● ۱۸ میلیون کاربر اینترنتی در ایران
حبیب الله فرجاد، کارشناس و پژوهشگر حوزه فناوری ارتباطات با اشاره به فعالیت حدود هجده میلیون کاربر اینترنت در ایران می گوید:
«بالغ بر ۲۷.۵درصد کل جمعیت ایران از کاربران اینترنت محسوب می شوند این در حالی است که سهم ایران از تعداد کاربران اینترنت در خاورمیانه ۵۳درصد است و میزان رشد اینترنت در آن ۷.۱درصد است که بالاترین سهم و میزان رشد را در خاورمیانه دارد. زیرا تنها در فاصله هفت سال از دسامبر ۲۰۰۰ که میزان کاربران اینترنت ۲۵۰هزارنفر بود تا دسامبر ۲۰۰۷ رشدی چشمگیر داشته است.
همچنین، نزدیک به هشتصدهزار و بلاگ فارسی بیش از شصت و پنج درصد از محتوای وب فارسی را تشکیل داده اند.»
وی ادامه می دهد:«سرعت تحول و نوآوری و دامنه بازخوردهای وسیع و تأثیراتی که در عرصه سیاست، فرهنگ و اجتماع برجای می گذارد، آن چنان گسترده است که قابل مقایسه با هیچ رسانه دیگری نیست، این دگردیسی و درهم ریختن نظم سنتی، سبب شده است تا فضای تازه ای شکل بگیرد که دمکراسی دیجیتال مشخصه آن است.
نوع تازه ای از دمکراسی که از تعامل و پویایی شبکه ها و تقسیم دانایی شکل گرفته و چنان پرشتاب و مدام در حال تغییر است که تا پنج سال آینده بسیاری از چشم اندازهای کنونی ما از نظام ارتباطات را تغییر خواهد داد.»
● اینترنت حرکت روی لبه تیغ
رایانه و اینترنت به همان اندازه که دنیا را تکان داده است، ارتباطات را دگرگون ساخته و به یکی از مهمترین ابزارهای روز دنیا تبدیل شده و در مجموع جامعه اطلاعاتی جهانی را تشکیل داده است، پیچ وخم و دالان های مبهم نیز بسیار دارد. کارشناسان عرصه اینترنت که نیم نگاهی هم به مسئله اخلاق و هنجارهای اینترنتی دارند، چاقوی دولبه را بهترین مثال برای این فناوری می دانند.
حجت الاسلام احمد نجفی که در زمینه وبلاگ نویسی فعالیت گسترده ای دارد در این باره می گوید: «اینترنت به همان اندازه که راهگشای بسیاری از مسائل است و برای تعداد زیادی از مراکز علمی و اطلاع رسانی به یک پدیده حیاتی تبدیل شده، می تواند در صورت عدم استفاده صحیح و یا سوءاستفاده برخی افراد به یک چاقوی برنده که دست صاحبش را می برد تبدیل شود.» در همین راستا، خانم زهره علی عسگری کارشناس امور اجتماعی و فرهنگی، اینترنت را مرکب از دو کلمه intern به معنای وارد شدن و وارد کردن و net به معنای شبکه و تور و دام دانسته و می افزاید: به این ترکیب کلمه اینترنت را می توان ورود به تور و دام و گرفتار تار عنکبوت شدن یا ورود به شبکه ای با شاهراههای بزرگ که می توان در هر راهی به اطلاعات نو و تازه برخورد تعبیر کرد! راهی برای کوچک کردن دنیا و یا جاده ای برای عبور و رسیدن به دنیایی وسیع تر و پرگنجایش تر!
خانم علی عسگری، کارشناسان امور اجتماعی با تأکید براینکه همانگونه که دین را با زور نمی توان به رگ و پی کسی تزریق کرد و در عین حال نمی توان به سادگی ایمان را از دل کسی بیرون آورد به نحوه استفاده از اینترنت اشاره کرده و می افزاید: ارتباط با اینترنت اگر به معنای ورود به شبکه های منحرف و معاند و مفسد درنظر گرفته شود، به خودی خود نمی تواند از کسی سلب ایمان کند و یا حتی موجب تضعیف پایه های اعتقادی او شود. کسی که به اعتقاد و باور محکمی رسیده باشد صرف استفاده از اینترنت او را به شبکه های تار عنکبوتی نمی کشد و موجب تضعیف ایمان او نمی شود. بنابراین با تقویت زمینه های اجتماعی و فردی در مسیر تربیت و خودسازی، می توان افراد را در برابر نکات منفی اینترنت بیمه کرد. به گونه ای که با عبور از شبکه های عنکبوتی در دام نیافتاده و به سلامت در شبکه های اطلاع رسانی اینترنت غواصی کنند.
● ماهیت مبهم اینترنت
علی تقی زاده که در فضای وب وبلاگ نویسی فعالیت دارد. با اشاره به کاربردهای مثبت فراوان و سوءاستفاده های گسترده ای که از فناوری اینترنتی شده است، می گوید:
«از جمله فواید اینترنت، دسترسی آسان و سریع به دریایی از اطلاعات و آگاهیهای مختلف در زمینه های گوناگون از سیاسی و اقتصادی و علمی و فرهنگی گرفته تا تفریحی و هنری و ادبی است که با فعالیت طبقه بندی و زمان ارائه آن، می توان به پژوهشهای گسترده ای دست زد.
در اینترنت می توان به کتابخانه های بزرگ دنیا سرزد و کتابهای مورد علاقه خود را مطالعه کرد، می توان در منزل بود و در دانشگاههای بزرگ مجازی ثبت نام کرد و ادامه تحصیل داد، می توان حسابهای بانکی خود را چک کرد و با دوست، فامیل و آشنایی در شهرها یا کشورهای دور ارتباط مستقیم و چهره به چهره برقرار کرد و اطلاعات و داده های متنی، صوتی و تصویری خود را مبادله کرد. با اینترنت، تجارت بسیار آسان، سریع و امن شده و بسیاری از فعالیت هایی که مستلزم صرف وقت و هزینه های فراوان است، با چند کلیک در منزل انجام می شود و دهها کاربرد دیگر که هر یک در راستای آسان سازی امور انسان قرن بیست و یک صورت می پذیرد.»
وی در ادامه به مضرات گسترده ای که اینترنت به همراه دارد اشاره کرد و می افزاید: «این مضرات بهداشتی، اخلاقی، حقوقی اجتماعی و... هستند.
روز به روز شاهدیم که به تعداد پزشکان و مؤسسات مشاوره ای که نسبت به خطرات و بیماری های فراوانی که در اثر استفاده بی ملاحظه از اینترنت هشدار می دهند، افزوده می شود. این بیماریها شامل تأثیرات منفی اینترنت بر بینایی، اعصاب، دستها، ستون فقرات و... می شود و بنابر نظر پزشکان، سردردهای عمیقی را نیز در پی دارد.» تقی زاده اینترنت را نیز به مثابه دشمن بزرگ جامعه و تعاملات اجتماعی معرفی می کند و می گوید: «براساس اتفاق نظر روانشناسان و کارشناسان امور اجتماعی، استفاده غیراصولی از اینترنت موجب تنهایی هر چه بیشتر و انزوای گسترده انسان و جامعه گریزی آنان شده است که تأثیر آن بر جوانان و نوجوانان بیشتر است.»
وی با اشاره به وجود صدها میلیون سایت حاوی مطالب، عکس ها و فیلم های غیراخلاقی اینترنت را دام جدید غرب ارزیابی می کند و می گوید: «آمارها نشان می دهد که در بسیاری از کشورها نخستین و یا حداکثر دومین مورد جست وجو، موارد ضداخلاقی بوده است که این زنگ خطر را برای آگاهان جوامع امروز به صدا درآورده است.»
● چت روم ها؛ ملاقات با تباهی
یکی از پرطرفدارترین فضاهای اینترنتی برای جوانان و نوجوانان امکان ارتباط کلامی و نوشتاری با دیگر افراد در نقاط مختلف از طریق چت رومهاست.
علی زاده با تأکید بر عدم موفقیت فیلترینگ سایت ها باتوجه به وجود فیلترشکن های مختلف و ترفندهای گوناگون برای استفاده از سایت های فیلتر شده به استفاده های مثبت و منفی از چت رومها و اطاق های گفتگو اشاره کرده و می گوید: «این امکانات، هم محلی برای آشنایی و گفتگو درباره مسائل مورد علاقه کاربران مطرح است و هم به مکانی برای کلاهبرداری و سوءاستفاده های گسترده غیراخلاقی از کاربران بعضاً نوجوان و جوانان تبدیل شده است.»
در همین راستا، یکی از روزنامه نگاران و کاربران اینترنتی عقیده دارد که مواجهه با انفجار اطلاعات و روشن شدن حقایق برای بشر، چیزی است که می توان به عنوان جنبه مثبت اینترنت از آن یاد کرد.
وی در ادامه می گوید: «به عقیده من، دیگر زمان آن گذشته است که مردم جهان فقط از منابع محدودی اخبار روزمره را دریافت می کردند و اگر به عنوان مثال، BBC CNN و... نمی خواستند مردم از خبری مطلع شوند، و خواسته شان محقق می شد و از این طریق می توانستند مردم را در جهت خواسته های خود هدایت کنند، امروز، با گسترش شبکه های خبری اینترنتی دیگر نمی توان روی آمارهای کذایی رسانه های آمریکایی که در دست صهیونیست هاست مانور داد چرا که هم اکنون، امکان روبرو شدن مردم کشورهای جهان از طریق اینترنت، با حقایقی است که صهیونیست ها آن را از ایشان پنهان نگاه می داشتند.»
فاطمه معین زاده، کارشناس امور اجتماعی و فرهنگی به نیاز ارتباط گیری جوانان و نوجوانان با یکدیگر اشاره کرده و می افزاید:
«این گروه سنی به لحاظ نیاز به ارتباط با دیگران و مطرح کردن خود به عنوان یک شخصیت تکامل یافته و ایده آل، کاستی های خود را پشت نقاب چت روم ها پنهان می کنند. برخی از آنان چهره ای زیبا به جای عکس خود ارائه می دهند و از عنوان مدارج بالای تحصیلی و عبارات پر مغز از کتابها و مجلاتی که مطالعه کرده اند استفاده می کنند تا کمال شخصیتی را در رفتار و گفتار خود برای طرف مقابل به نمایش بگذارند.»
وی این روش را موجب اخلال در هویت آنان می داند و ادامه می دهد: «با نفوذ عادت پنهان کاری و دروغگویی در رفتار نوجوانان و جوانان، آنها به افرادی ضعیف و ناتوان در مقابله با حقیقت زندگی تبدیل می شوند.»
وی در ادامه می گوید: «چت روم ها و مکالمات اینترنتی، با امکان پنهان ساختن شخصیت واقعی زمینه رواج ابتذال را در جوانان فراهم می کنند.»
وی با اشاره به محتوای برخی از وب سایتها و وبلاگها می گوید: «مطالب و تصاویر مبتذل آن ها که امکان دسترسی نیز آسان است معضل «هرزگی» را در جوانان و نوجوانان پدید می آورد.»
با اکبر همتی، یکی از کاربران اینترنتی در یکی از کافی نت ها آشنا می شوم. وی درباره نحوه فعالیت خود در فضای اینترنت می گوید:
«اینترنت برای من- به عنوان یک کاربر نیمه حرفه ای که دست کم ۰۶درصد کارهایم با رایانه انجام می شود- کاربردهای فراوانی دارد. از آخرین داده ها و نتایج پژوهش های علمی آگاه می شوم، دوستان قدیمی ام را به من دوباره نزدیک کرده، باعث شده دوستان زیادی از سراسر جهان پیدا کنم، سایت های هنری مورد علاقه ام را ببینم و حتی کتاب هایی را که مایل به ترجمه آنها هستم می توانم پیش از خرید بازبینی کنم.
اما این تمام واقعیات اینترنتی نیست از زمانی که به استفاده بیش از حد از اینترنت روی آورده ام به وسواس های عجیبی دچار شده ام. گاهی ساعت ها مشغول به هم بافتن آسمان و ریسمان هستم و اگر از من بخواهند تا فکرهای وسواسی ام را کنار بگذارم دچار اضطراب شدیدی خواهم شد.»
اینترنت به تدریج فضای حضور خود در جامعه و خانواده را گسترده تر می کند از یکسو دامنه اطلاعات و آگاهیهای عمومی و تخصصی اقشار مختلف جامعه را گسترش داده و از دیگر سو زمینه ارتباط افراد با یکدیگر را در شهرها و کشورها افزایش می دهد. اما نمی توان به آثار مخرب آن بر اذهان جمعیت جوان و نوجوان کشور بی تفاوت ماند.
بسیاری از کارشناسان بر ضرورت توجه خانواده ها بر چگونگی استفاده فرزندان از اینترنت تاکید می کنند. متاسفانه آمارهای غیررسمی از وبگردی و سرکشی برخی از جوانان و نوجوانان به برخی از سایتهای مبتذل خبر می دهند!
ظهر یکی از گرمترین روزهای آغازین فصل تابستان است و من در یکی از خیابانهای شهر، برای چک کردن ایمیل خود به دنبال مکانی هستم تا بتوانم به اینترنت دسترسی پیدا کنم. یکی از دوستانم مطلبی را که برای انجام یک کار پژوهشی به دنبالش بودم، برایم ایمیل کرده است. پرسان پرسان در جست و جوی نشانی یک کافی نت برمی آیم. برخی از کاسب های محل می گویند که در همین حوالی یک کافی نت وجود دارد، اما هر چه بیشتر به تابلوها دقت می کنم از وجود آن ناامیدتر می شوم.
بالاخره جوانی که در یک فروشگاه لوازم یدکی اتومبیل، کار می کند آدرسی را به من می دهد که با پی جویی آن به انتهای یک کوچه و روبروی درب یک منزل می رسم تابلوی کوچک، دربی بسته و یک آیفن تصویری در کنار آن، تعجبم را برمی انگیزد!
تکمه زنگ را فشار می دهم و پس از چند لحظه فردی پاسخ می دهد و بعد از چند پرسش، گویا از لحن و طریقه پی گیری هایم، مطمئن می شود که می تواند به من اجازه ورود دهد!
پله هایی که به سمت پایین ادامه دارد، مرا تا زیرزمین خانه به پیش می برد. هرچه پایین تر می روم، صدای موسیقی بلند و واضح تر به گوش می رسد. تا اینکه درب چوبی ای را می گشایم که بر روی آن تابلوی بزرگی نصب شده است «Wellcom» عبارتی که معانی متعددی را در بر می گیرد! فضای به اصطلاح کافی نت برایم تازگی دارد. یک سالن بزرگ و مجهز به رایانه های فراوان که دختران و پسران جوان با وضعیتی نامناسب و به صورت مختلط در استفاده از اینترنت مسابقه می دهند!
زنی جوان با ظاهری نامناسب برای پرس وجو درباره موضوع تحقیق که در پی آن هستم به نزدم می آید، بدون مقدمه به وضع موجود اعتراض می کنم. با بی اعتنایی لبخندی می زند.... از آن مکان خارج می شوم.
در این اندیشه ام که چرا این گروه از جوانان با توانایی و استعداد فراوان به جای استفاده مناسب و بهینه از ساعات اوقات فراغت خود، به اینگونه امور لغو و بیهوده روی بیاورند و لحظات گرانبهای عمر خویش را با ابتذال، پوچی، لاابالی گری و در نهایت تباهی و نیستی چوب حراج بزنند.
متأسفانه اطلاع رسانی مناسبی درباره وضعیت و محتوای سایت های اینترنتی برای خانواده ها، جوانان و نوجوانان که با کنجکاوی وارد فضای اینترنت چت روم ها می شوند صورت نگرفته که خود این بی توجهی به استفاده فرزندان و عدم کنترل ارتباط آنها عملاً زمینه های جرم را برای نوجوانان و جوانان فراهم می کند.
● رفتار و گفتار مفسده انگیز
در جهان بیش از میلیونها کودک، نوجوانان و جوان با اینترنت سروکار دارند. در بعضی کشورها حدود ۸۰ درصد مدارس ابتدایی و راهنمایی به اینترنت دسترسی دارند و بسیاری از مشاغل به مهارت های اینترنتی نیازمند است.
آموزش از راه دور یکی از گزینه های مناسب ادامه تحصیل است که فضای اینترنت نیز سهم مهمی در آن دارد. نوجوانان و جوانان با استفاده از آن می توانند اطلاعات عمومی خود را به سرعت افزایش دهند. با این همه کار با رایانه و اینترنت موجب بهبود وضعیت تحصیلی آنها نمی شود!
بسیاری از کارشناسان معتقدند آنها اغلب وقت خود را برای کارهای دیگری با اینترنت صرف می کنند و در این حین اشخاص ناشناس با برقراری ارتباط با کودکان، نوجوانان از طریق پست های الکترونیکی (E-mail) و اتاق های گفتگو (Chatroom) به سوء استفاده از آنان می پردازند فرامرز لطفی روانشناس و کارشناس امور خانواده درباره خطرات اینترنت اینگونه می گوید: «اینترنت یک ابزار رسانه ای است که فواید و مضرات آن بیشتر از سایر ابزارها است این ابزار می تواند زمان لازم برای مطالعه، ورزش، فعالیتهای اجتماعی و بودن در دنیای واقعی را کاهش دهد. فرزندان ما علاوه بر دیدن صفحه رایانه، نیاز دارند سایر حواس خود را مانند بویایی، شنوایی و لامسه پرورش دهند که استفاده زیاد از آن و صرف وقت در فضای مجازی اینترنت، چشم، دست و ستون فقرات آنها را به شدت آسیب می زند.
آنان همواره در معرض پیام های مستهجن قرار دارند که بی توجهی نسبت به چگونگی استفاده آنان از اینترنت نتایج تلخی را به همراه دارد.»
وی تاکید می کند: کودک، نوجوان و جوان، با استفاده بی هدف از اینترنت دچار سردرگمی و اتلاف وقت می شود. براحتی در دام وسوسه انگیز خرید انواع بازی ها، فیلم ها و کارتون هایی با محتوای غیراخلاقی و نامناسب گرفتار می شود.»
احمد میرابی یکی دیگر از کارشناسان فناوری اطلاعات با اشاره به گسترش پدیده خرید و فروش فیلمها و سی دی های ایرانی، خارجی ازطریق اینترنت و دریافت آن توسط شبکه های پستی کشور از عدم وجود مدیریت صحیح براین جریان انتقاد می کند و آن را تهدیدی جدی برای خانواده ها می داند.
وی می گوید: «افراد سودجو با استفاده از این غفلت و مدیریت ناصحیح برخی مسئولین، نهایت استفاده را ببرند.»
● پنجه اینترنت بر آرامش و امنیت خانواده
بدون تردید صرف ثانیه های پرشور و انرژی ایام نوجوانی و جوانی با وب گردیهای بی هدف، آنها را از تفکر درباره آینده و فرصت های شغلی و تحصیلی و کسب مهارتهای فنی، حرفه ای وکارآمد درایام فراغت و به خصوص تعطیلات تابستانی بازمی دارد و آنان را به سمت پوچی و بی هدفی می کشاند.
فاطمه معین زاده، کارشناس امور اجتماعی با اشاره به ایجاد حالات روحی و روانی نامناسب و بروز رفتارهای تند و عصبی درجوانان به واسطه استفاده بیش از حد و افراطی از اینترنت، شکسته شدن حریم ها و نفوذ جریان های ضدفرهنگی- اخلاقی را از دیگر عناصر تهدیدآمیز اینترنت برمی شمرد و می افزاید:
«تالارهای گفتگوی اینترنتی و برخی سایت ها به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده جوانان را نسبت به مسائلی چون دین و مذهب، سنت و مناسبات اخلاقی و اجتماعی چون حیاء، غیرت، ادب و خویشتنداری بی تفاوت می کند. در مواردی نیز با ترویج مذاهب و آئین های دروغین و الحادی، آنها را به انحرافاتی بی بازگشت سوق می دهد که بی گمان این خطر سلامت جامعه را به شدت تهدید می کند.»
خانم زهره علی عسگری از کارشناسان امور فرهنگی، نقش خانواده را در کنترل فرزندان در استفاده از اینترنت از هر نهاد دیگر مهمتر می داند و با تاکید بر نقش موثر پدر و مادر در جلوگیری از انحرافات فکری و رفتاری فرزندان می گوید: «هر کجا والدین غایبند یا غیبت طولانی دارند، حوادثی غیرقابل پیش بینی رخ می دهد که نتایج خوبی به همراه ندارد. نمونه بارز آن اخبار و گزارش های خبری درباره فریب، فرار و اغفال نوجوانان و جوانان است که به طور مرتب در رسانه ها منتشر می شود.
وی دقت نظر و حضور پدر و مادر در چگونگی استفاده از اینترنت را مشکل گشا می داند و تاکید می کند: «محیط امن تری را برای پیشرفت خانواده ایجاد می کند. پدر و مادری که حتی از زدن یک دکمه در صفحه کلید رایانه عاجزند و اندک آشنایی یی را با رایانه و اینترنت ندارند مسلما نخواهند توانست مانع از بسیاری از عوارض نامطلوب شوند.»
وی پیشنهاد می دهد تا فرهنگسراها، کلاسهای مفید و کاربران رایانه ویژه والدین برگزار شود تا آنها از فرزندانشان در استفاده از اینترنت و رایانه عقب نمانند و پا به پای بچه های خود دراین دنیای مجازی قدم بزنند.»
● مراقب دوستان نامرئی باشید
رهایی فرزندان در دنیای مجازی پرمخاطره اینترنت عواقب تلخی به همراه دارد. شما تا چه میزان با محیط، محتوای اینترنت آشنایید، بدون تردید همراهی شما با فرزندانتان در استفاده از این ابزار رسانه ای مانع از در غلتیدن آن ها در دامهایی که پیش روی دارند، می شود. چقدر دوستان جدید، نامرئی و الکترونیکی آنان را می شناسید؟
کارشناسان معتقدند که والدین باید برنامه های فعالیت های سنی و رشدی و... مناسب با فرزندان خود را در اینترنت تعیین کنند. مثلا کودکان و نوجوانان به نظارت مستقیم و هشدار مداوم در مورد تبلیغات و ورود به اتاق گفتگو (چت روم) نیاز دارند و لازم است به نوجوانان و جوانان یادآوری شود که به رعایت نکات ایمنی در اینترنت و مدت زمان استفاده از آن توجه داشته باشند.
فرامرز لطفی همراهی والدین با فرزندان خود را در حین استفاده از اینترنت ضروری می داند و خطاب به والدین می گوید:
«با هم پایگاهها را جستجو کنید و نقش تبلیغات را توضیح دهید. بر خطرات اصلی اینترنت تمرکز کنید. این قانون مطلق را تکرار کنید که نباید هرگز کسی را از طریق اینترنت ملاقات کرد. از نرم افزارهای فیلترکننده استفاده کنید. پایگاههای کتابخوانی برای فرزندان مناسبند و آنها می توانند به تنهایی به آن سایتها مراجعه کنند. برای نظارت آسان تر بر فرزندان باید رایانه را در محل عمومی و قابل دسترسی برای همگان قرار دهید.»
وی در ادامه می افزاید: «اجازه ورود به اتاق های گفتگوی اینترنتی (چت روم ها) را فقط با نظارت خود به فرزندان بدهید. در زمان استفاده از اینترنت الگوی خوبی برای فرزند باشید و زمان استفاده را به هدفی خاص محدود کنید. همه نرم افزارهایی را که به خانه آورده می شوند مورد ارزیابی قرار دهید و در مورد مسائلی که در رابطه با فعالیت های رایانه ای و اینترنتی فرزندانتان در خارج از محیط خانه اتفاق می افتد اطلاعات به دست آورید.»
علی تقی زاده، بلاگر و فعال عرصه فناوری اطلاعات هم بر نقش مهم و انکارنشدنی و البته جدی والدین و خانواده ها در زمینه نظارت بر فعالیتهای اینترنتی نوجوانان و جوانان تاکید می کند و با اشاره به عدم اعتماد به سیستم فیلترینگ اینترنت می گوید:« نظارت بر استفاده اینترنت در کشورهای پیشرفته نیز با جدیت دنبال می شود.
اما والدین ایرانی، چگونه راضی می شوند که فرزندان خود را در یک اطاق تنها با رایانه ای متصل به اینترنت رها کنند؟!»
● من و چت روم؛ دوستم و آی دی!
اینترنت نه تنها توانسته در مدتی کوتاه برخی از عادات اجتماعی، فرهنگی مانند خرید کردن، داده پردازی، تجارت و به طور کلی سطح زندگی انسان را دگرگون کند، بلکه اصول و باورهای اخلاقی و حتی دوست یابی، همسرگزینی و... را هم دستخوش تغییر کرده است.
کنترل والدین بر فرزندان به واسطه کمبود آگاهی آنها از رایانه ها و از سویی دیگر دسترسی آسان به انواع و اقسام سایت های اینترنتی با محتوای غیراخلاقی تنها به اندازه زمان لازم برای تایپ یک عبارت... WWW موجب شده تا سوءاستفاده از اینترنت کم کم رنگ و بوی اختلال به خود بگیرد.
کارشناسان بر این باورند که اگرچه هرزه نگاری یک کژ رفتاری اجتماعی با تاریخچه طولانی است اما اینترنت اقدام به آن را آسان تر ساخته است که عواقب نابهنجار و غیرقابل تصوری را برای نوجوانان و جوانان و در نتیجه خانواده های آنها در پی خواهد داشت. مهندس میثم فلاح، معاون دفتر رسیدگی به تخلفات وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه این گونه جاذبه های کاذب اینترنت همواره مورد توجه جوانان قرار دارد و آنها را به کج راههای بی بازگشتی سوق می دهد هشدار می دهد: «استفاده بیش از حد و اعتیادگونه نوجوانان و جوانان از اینترنت و فضای مجازی، علاوه بر اینکه باعث به وجود آمدن روحیه خاص و ویژگیهایی از قبیل انزوا، دروغگویی و در برخی مواقع ایجاد هیجانات کاذب و بی میلی و بی اشتهایی نسبت به غذا و روابط اجتماعی و افت تحصیلی و از دست رفتن رغبتها و انگیزه های تلاش و ... در شخص می شود، می تواند پایه های خانواده را نیز که از آن به عنوان اصل و بنیان جامعه یاد می شود متزلزل کرده و رابطه های عاطفی و اخلاقی اعضای خانواده را از بین برده و به جای آن رابطه هایی مانند من و چت روم، دوستم و ID و... را جایگزین کند.
عفت شریعتی نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تحقق فضاسازی فرهنگی و آموزش و حساس کردن خانواده-ها به دقت نظر والدین به مبانی ارزش-های دینی و فرهنگی جامعه اشاره کرده و می گوید: «در دوران گذشته خانواده های مفید و مذهبی اجازه نمی دادند هر کتاب و صفحه گرامافونی وارد منزل شود و هر نواری مورد استفاده قرار گیرد. دوستان فرزندان خود را شناسایی می کردند و با وجود آلودگی های موجود در سینماها و نشریات و... که عکس ها و فیلم های مبتذل و ناخوشایندی را منتشر می کردند، بنیان خانواده محکم بود، چرا که دقت نظر شدیدی وجود داشت . اما متاسفانه در شرایط حساس کنونی برخی پدران و مادران بسیار سهل گرفته اند و همه امور را به بیرون از منزل و اجتماع واگذار کرده اند.»
وی ادامه می دهد: «باید فرزندان ما پیش از مدرسه تربیت شده باشند و امورشان به کسانی واگذار نشود که معلوم نیست خودشان از چه شرایط روحی و تربیتی ای بهره مندند.
باید بپذیریم که کنترل افسار گسیختگی اینترنت تنها برعهده مجلس و دولت نیست، بلکه بخش مهمی از آن به تربیت صحیح فرزندان در کانون خانواده باز می گردد. اگر ما بخواهیم از تکنولوژی های جدید استفاده کنیم، می طلبد که پیشتر از آن فرهنگ استفاده از آن را بیاموزیم و به فرزندان خود آموزش دهیم.»
شریعتی با اشاره به اینکه هرگز نمی توان ماهواره، اینترنت، تلفن همراه و... را حذف کرد، می افزاید: «ما نمی توانیم از تکنولوژی عصر خود برکنار باشیم. بلکه باید از ابزار خرد و عقل خدادادی در راه استفاده صحیح از تکنولوژی استفاده کنیم. ابتدا باید واکسن مصونیت را به وسیله پایبندی به ارزش های دینی و ملی به خود تزریق کنیم تا بتوانیم با اراده ای قوی در مقابل مظاهر تمدن غرب بایستیم.»
«بدانید همه واقعیت اینترنت چیزی نیست که شما (مسئولان) در گزارش خود آورده اید. اینترنت الآن مثل یک جریان افسارگسیخته است. آبی از یک طرف سرازیر شده و آن وسط، جویی بازی کرده اید؛ یک مقدار آب از این جوی می آید، اما ده جویچه و حتی جوی های بزرگ از این طرف و آن طرف دارد می رود و تحت کنترل شما نیست... امروز حتی دنیانگران این مسئله است.
از دوستان وزارتخانه پست و تلگراف و تلفن پرسیدم آیا برای اینترنت «فایروال» آورده اید، گفتند سفارش کرده ایم تهیه کنند... وقتی می گویم مهار گسیختگی، معنایش این است. این مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگویند قلاده اش کو؛ بگوید سفارش کرده ایم آهنگر قلاده را بسازد! آدم قلاده را درست می کند و به گردن سگ می اندازد و سپس او را می آورد این جا می بندد. چه لزومی دارد اول ما مدتی خسارتش را تحمل کنیم، بعد بستن آن سخت تر بشود؟ الان بستن آن سخت تر است. در همین کافی نت ها و بخشهای «آی.اس.پی» و امثال اینها مشکلاتی وجود دارد... مشکلات ما در تصمیم گیری ها نیست. ما تصمیم گیری می کنیم، حرفهای خیلی خوب و زیبا هم می زنیم، اما دنبال نمی شود. چرا دنبال نمی شود؟ باید دنبال شود. مسئولان باید دنبال کنند.»
فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورخه ۱۶ آذر ۸۱ که به موضوع افسارگسیختگی اینترنت و ضرورت نظارت بر آن اشاره کرده اند، خواندید. در این نکته شکی نیست که آنچه امروز در اثر استفاده های ناصحیح و غیراصولی از این فناوری، دامن گیر جامعه و به ویژه جوانان و نوجوانان شده، حاصل بی توجهی ها و عدم مدیریت صحیح است.
● جنس تازه اعتیاد
اعضای خانواده پشت میز شام می نشینند. بازهم جای او خالی است. پدر نگاهی پرسشگر به صندلی خالی و آن سوی تر مادر می اندازد. مادر خانواده سری به تاسف تکان می دهد و از پشت میز برمی خیزد. پله ها را به شتاب بالامی رود. با ناراحتی ضربه هایی به در اتاق می کوبد. صدایی خسته جمله ای تکراری را بازگو می کند: «نمی تونم بیام، کار دارم شما شامتون را بخورین» مادر این بار محکم تر به در می کوبد: «لااقل در را باز کن ببینم چه کار می کنی، اصلاً چند وقته خیلی عوض شدی، چرا؟»
پسر جوان در را باز می کند. نگاه خسته او به نگاه پرسشگر مادر پیوند می خورد. مادر بغض خود را فرو می خورد: «با خودت چیکار می کنی» با ناراحتی از پله ها پایین می رود... رفتار پسر خانواده را نگران کرده است. نگرانی هر روز بیشتر از گذشته بر روح و ذهن آن ها سوهان می کشد.
گروهی از کارشناسان، بر این باورند که فعالیت زیاد با یارانه و پرسه در فضای اینترنت نوعی اعتیاد خطرناک به همراه دارد و آثار سویی بر روح و روان و جسم کاربران اینترنتی می گذارد. رضا مقصودی که نحوه کار با اینترنت را در برخی از مراکز آموزشی آزاد، تدریس می کند در این باره می گوید: «اینترنت جذابیت های خاص خود را دارد که کاربران را ساعتها به خود مشغول می کند. در خلال تدریس چگونگی فعالیت در اینترنت، همواره به دانش پژوهان یادآور می شویم که باید روحیه مقاومت در برابر جذابیت های فریبنده اینترنت را در خود تقویت کنند و صرفاً در مدت زمان محدود و مشخصی به موضوع موردنظر خود در اینترنت بپردازند.»
وی از پرش پلک چشم، تیک های عصبی صورت، گردن و دست به عنوان آثار زیانبار کار با رایانه در مدت طولانی نام می برد.
مقصودی می گوید: «والدین و حتی مدیران سازمان ها و مراکزی که از اینترنت استفاده می کنند باید میزان ساعت حضور کاربران را کاملاً کنترل کنند. البته خانواده ها باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشند. خلق و خوی عصبی، انزواطلبی و رویاپردازی از جمله آثار روحی کار با اینترنت است. »
وظیفه حساس مجریان قانون
حاکمیت به عنوان قویترین نهاد فرهنگ ساز جامعه که دارای ابزارهای تبلیغی و قضایی موثری است وظیفه دارد با استفاده از روشهای مختلف از بروز مشکلات و عوارض نامطلوب اینترنت در سطح جامعه جلوگیری کند.
حجه الاسلام سیداحمد نجفی، کارشناس امور فرهنگی و فعال در عرصه اینترنت و وب، با اشاره به ضعف و کندی حرکت های صورت گرفته در کنترل ومدیریت اینترنت نسبت به وقایع و نیازهای روز، می گوید: «آئین نامه جرائم اینترنتی سال گذشته ابلاغ شد در حالی که اینترنت در ایران از سال ۱۳۸۰ گسترش بسیار چشمگیری داشته است. باید تعلل چند ساله مسئولان در ابلاغ این آئین نامه بررسی شود. چه کسانی از این تعلل و تاخیر زیان دیده اند. گذشته از برخورد قضائی با جرائم اینترنتی، فرهنگ سازی برای آشنا سازی مردم خصوصاً خانواده ها با این تکنولوژی بسیار مهم است. بسیاری از ناهنجاری های اخلاقی و تأثیرات منفی این پدیده در لایه های زیرین جامعه وجود دارد ولی به چشم نمی آید.»
وی مثالی می زند: «اگر فرزندی در خانواده با دوستان ناباب معاشرت داشته و دچار ناهنجاری های اخلاقی شود، والدین، سریعاً این موارد را مشاهده می کنند. در حالی که آثار سوء اینترنت با ظاهری فریبنده در خانواده نفوذ می کند ولی هیچ یک از والدین مطلع نمی شوند!».
وی با تأکید بر اهمیت فرهنگ سازی، آموزش، روشهای تعامل با این پدیده می افزاید: «طی چند سال اخیر آموزش تأثیرگذار تلویزیونی با بروشور آموزشی در این زمینه مشاهده نشده است. نکته جالب توجه آنکه حتی در خانواده هایی که والدین اینترنت را به خوبی شناخته و استفاده می کنند. چگونگی استفاده فرزندانشان سؤال و دغدغه بسیارمهم آنان است. تاکنون در صفحات حوادث روزنامه ها به کرات اخبار مختلفی در مورد فریب و اغفال جوانان و نوجوانان از طریق ارتباطهای اینترنتی و به دام افتادن جوانان در شبکه های غیرقانونی هرمی (از قبیل گلدکوئیست و...) را خوانده ایم. این اخبار زنگ خطری برای متولیان فرهنگی، اجتماعی و انتظامی جامعه است تا با فرهنگ سازی و آموزش های جدی برای جوانان و خانواده ها میزان این آسیب ها را به حداقل ممکن برسانند.»
● جرایم اینترنتی و Spamها
جرایمی که در محیط اینترنت به وقوع می پیوندند به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده اند. هکرها، جاسوسان اینترنتی، متجاوزان حریم خصوصی افراد، کلاهبرداران حرفه ای شبکه این محیط را آلوده ساخته اند. فعالیت آنان همانند تار عنکبوت بر اطراف شبکه تنیده شده و محیطی غیرممکن را به وجود آورده است.
مهندس مجید آشنا پژوهشگر و محقق در عرصه جرائم اینترنتی با اشاره به نتایج حاصل از یک مطالعه جدید در این باره، می گوید: در حال حاضر، کاربران خانگی بیش از گذشته مورد تهاجم و حملات ویروس ها، برنامه های مخرب اینترنتی، دام های شیادان حرفه ای و... قرار می گیرند. طبق گزارش جدید شرکت امنیتی سیمانتک، جرایم سایبر، تمامی رایانه های خانگی را محاصره کرده و به راحتی از کاربران سوءاستفاده می کند.
میزان انتشار برنامه های مخرب اینترنتی و تخلفات ناشی از آن طی یک سال گذشته تا ۸۱ درصد افزایش پیدا کرده است.»
وی یادآور می شود: «مسئله Spam ها نیز ضررهای مالی فراوانی را به وجود می آورند. جنایت کاران اینترنتی معمولاً از پست های الکترونیکی استفاده می کنند تا با دستیابی به اطلاعات شخصی کاربران بتوانند باعث ایجاد ناراحتی های روحی و روانی، باج خواهی، اختلافات خانوادگی، سرقت از حساب های بانکی و... شوند.»
وی معتقد است که مشکلات حقوقی مربوط به تجارت الکترونیک، هرزه نگاری، حقوق مالکیت فکری، تعدد زبان و دامنه های بین المللی نیز از جمله دیگر موضوعاتی است که باید یک گروه کاری مشخص به آن پرداخته و اظهارنظر کنند.
● حاکمیت و حکومت بر فضای مجازی
بدون تردید باید فرق میان حاکمیت را - که عنصری ایدئولوژیک است با حکومت - که قالبی متدولوژیک دارد- تشخیص داد و دوباره به این مسئله اندیشیده شود که در اینترنت چه قالبی را می توان برای حاکمیت در نظر گرفت.
امروزه مردم عقب مانده ترین کشورها از یک سو و پیشرفته ترین آنها از سوی دیگر در اینترنت با هم تعامل می کنند. این موضوع عکس دنیای واقعی است که می توانند مرزهایی را برای خود طراحی کنند.
مهدی صمدی نویسنده و پژوهشگر در مسائل اجتماعی و سیاسی در این باره می گوید:« خوابی که اینترنت برای حاکمیت کشورها دیده است بسیار خطرناکتر از خوابی است که مجامع حقوقی بین المللی، برای این موضوع تدارک دیده اند. در اینترنت از مأموران مرزبانی خبری نیست. حتی پاسپورت کسی را هم مهر نمی زنند! کشورهایی که علاوه بر پاسپورت، ویزا هم می خواهند در اینجا درمانده تر می شوند. حتی کشورهایی که مسافرت اتباع خود را به همدیگر ممنوع کرده اند نمی توانند جلوی تردد مسافرین عجول خود را بگیرند. با همه این احوال قضاوت کنید که آیا می توان در این دنیا زیست و به فکر کنترل اینترنت نبود؟» وی معتقد است: «آنچه بیش از همه ذهن مسئولان کشورها را آشفته کرده قدرت مشترکی است که کشورها در برابر آن پیدا می کنند. به عبارت دیگر همان اندازه که موافقان فرصت استفاده از شبکه جهانی وب را دارند مخالفان نیز از این فرصت بهره مندند و از این لحاظ اولین جرقه ها برای ایجاد نظامی دموکراتیک در اینترنت ایجاد می شود.»
وی در ادامه به گسترانیدن سفره های رنگین و دسترسی های آسان از طریق پذیرش انفجار اطلاعاتی که به واسطه اینترنت رخ داده اشاره می کند و می افزاید: «اصوات مختلف که از هر کورسویی به سمت فضای مجازی ارائه شده آن را به اندازه ای شلوغ کرده است که امکان بهره برداری از آن را بسیار سخت می کند.» وی بر این باور است که قانونگذاری در وضعیت کنونی برای اینترنت همانند مرتب کردن یک انبار کاه است.« تصور کنید وارد یک انبار شده اید و می خواهید شاخه های قد و نیم قد کاه را ترتیب دهید. چه حالی به شما دست خواهد داد؟ مطمئناً خوشحال کننده نیست ولی باز مطمئناً نمی توان از اقدام به چنین امری طفره رفت. بشریت امروز برای ادامه فعالیت های خود به چنین واقعیتی نیاز دارد. وقتی افراد متوجه شدند که ایجاد اطلاعات فراوان بدون مناسبت پذیری برای آنها دردسرساز شده است تصمیم گرفتند فکری به حال این قضیه بکنند.»
● در اینترنت عقب نمانیم!
حامد طالبی خبرنگار و بلاگر فعال با ابراز تأسف از کم تحرکی ایران در بخش فناوری های عصر جدید می گوید:
ما همواره در این عرصه عقب مانده ایم و صرفا یک مصرف کننده ایم. به همین دلیل ما هرگز نخواهیم توانست تسلطی کامل و همه جانبه بر آنچه ماهیتی غیرخودی دارد، پیدا کنیم. آنچه درباره اینترنت می توان گفت این است که این مقوله قطعا از خاستگاهی برخوردار است که ما کمتر بر آن سیطره داریم. به همین دلیل نمی توان ایراد را صرفا به مسئولان وارد آورد. اما آنها را نیز نمی توان در این مسئله بی تقصیر دانست.
وی در ادامه می افزاید: «برخی از مدیران اجرایی از اطلاعات کافی درباره اینترنت برخوردار نیستند و از مسائل، مختصات و ماهیت آن آگاهی لازم و نزدیک را ندارند. در سایه این عدم آشنایی، هیچ کار حساب شده ای نیز بابت آموزش و چگونگی هدایت و استفاده از آن صورت نمی پذیرد و تصمیم سازی دقیقی انجام نمی شود. حالا که رویکرد شدیدی نسبت به اینترنت آن هم به خصوص در میان جوانان وجود دارد، مناسب این است که این مسئله را به یک فرصت تبدیل و از مبدل شدن به تهدید جلوگیری کنیم که یکی از راهکارهای تحقق این موضوع، آموزش وبلاگ نویسی است. این کار باعث می شود تا ساعات زیادی از اوقات فراغت جوانان در مسیری نهادینه شده صرف شود و همچنین وب گردی های بیهوده و حضور در چت روم ها و جستجوهای نامطلوب و بی مورد کاهش یابد.»
طالبی در ادامه با ارائه مثالی به تبیین تأثیر عدم آگاهی بر تصمیم سازی ها می پردازد:
«باید با یک تشخیص درست و آگاهی کافی، از رواج سایت های مبتذل منحرف و معاند جلوگیری کرده و آنها را فیلتر کنیم. اما نحوه شناسایی این وبلاگها و سایتها نیز بسیار مهم است چرا که با حساس کردن سیستم به یک کلمه نمی توان مطمئن بود که از فعالیت یک سایت مبتذل جلوگیری کرده ایم. امکان دارد یک سایت در حال ارائه مطالب علمی و یا کار پژوهشی در حوزه های تخصصی باشد که سیستم به برخی کلمات آن حساس است و جزو کلمات ممنوعه به شمار می روند، آنگاه آن سایت و یا وبلاگ علمی فیلتر می شود که این صحیح نیست و باید روشی را اتخاذ کرد که همه این مسائل، درنظر گرفته شود.»
● اینترنت و وظیفه نهادهای دینی
با ورود فناوری تازه و به ویژه اینترنت فضای مناسبی برای تعامل در عرصه دین پدید آمده است.
حجت الاسلام سیداحمد نجمی در این باره به وظیفه حساس نهادهای دینی اشاره می کند و می گوید:
«نهادهای دینی باید بهره گیری صحیح از تکنولوژی اینترنت داشته باشند. خوشبختانه در این زمینه بسیاری از مؤسسات و کارشناسان علوم دینی وارد صحنه شده اند و حتی برخی مراکز تخصصی دینی فعال در زمینه اینترنت نیز راه اندازی شده است. هم اینک مراجع تقلید با بهره گیری از سایتهای خودگسترده ترین ارتباطات را با مقلدان و مسلمانان جهان دارند و یا بسیاری از طلاب از طریق سایت، و بلاگ و چت به مخاطبان و پرسشهای بیشمار آنان پاسخ می دهند، اما تا نقطه مطلوب فاصله بسیار است.»
وی تأکید می کند: «مراکز دینی باید با ارتقا تخصص خود همگام با پیشرفتهای روز حرکت کنند. در دنیای اینترنت حرف نخست را تخصص می زند. تربیت نیروهای متخصص و بهره گیری مناسب از آنان یکی از اصلی ترین وظایف مراکز دینی است.» وی در ادامه به ضرورت آگاهی لازم مبلغان دینی از اینترنت اشاره کرده و می افزاید:
«هم اینک هزاران مبلغ دینی با جوانان و دانشجویان سروکار دارند که بخشی از ساعات شبانه روزی خود را در فضای اینترنت سپری می کنند و اینترنت تبدیل به بخشی از زندگی و هویت آنان شده است. معضلات ارتباط های اینترنتی، سؤالات شرعی در زمینه استفاده های گوناگون از اینترنت و حتی خطر اسارت در دامهای شیطانی بخشی از مشکلات جوانان است که نیازمند مشاوره با عالمان و مبلغان دینی است و لازمه ارائه مشاوره صحیح در این زمینه آشنایی دقیق با ابزارهای گوناگون اینترنتی خواهد بود. مبلغانی که در جمع جوانان و دانشجویان حاضر می شوند باید با این عرصه آشنایی کامل داشته باشند.»
محمد مقدم
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید