جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

رام کردن اینترنت با یک کلیک


رام کردن اینترنت با یک کلیک
زمانی که «الی لیلی» یکی از دانشمندان صاحب نام آمریکایی تصمیم به ساخت دارویی خاص گرفت، در ابتدا از این امر صرف نظر کرد زیرا ساخت این دارو کار بسیار دشواری به نظر می رسید. او و گروهش مجبور بودند اطلاعات بسیاری که از نتیجه آزمایش ها، پژوهش ها و مطالعات مختلف پزشکی بود، به دقت مورد بررسی قرار دهند و پایگاه های اطلاعاتی به ظاهر متناقض را به کمک نرم افزارهای مخصوص در کنار یکدیگر بیاورند و تشابهات را از آنها خارج کنند. در این مرحله آنها مجبور بودند بخش های مختلف این اطلاعات را به یکدیگر ربط دهند. تناقض های غیرعادی بین این بخش های مختلف به این گروه تخصصی کمک می کرد تا دریابند که چرا برای ساخت یک داروی جدید و ورود آن به بازار باید ۱۵ سال زمان و دست کم ۲/۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد. لیلی به همراه گروه تخصصی خود قصد کرد هزینه ساخت یک دارو را تا اندازه زیادی کاهش دهد. وی که هم اکنون مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت Sidney Taurel محسوب می شود، در آگوست سال گذشته به نماینده اقتصادی آمریکا در ژاپن گفته بود: «ما در تلاشیم هزینه تولید هر دارو را تا یک سوم کاهش دهیم و تنها با ۴۰۰ میلیون دلار در پنج سال یک داروی جدید بسازیم و وارد بازار کنیم.» شرکت های بزرگ برای آنکه بتوانند هزینه تولید دارو را تا یک سوم کاهش دهند، از آخرین فناوری های روز استفاده کردند و به صورت آنلاین به منابع اطلاعاتی اینترنتی متصل شدند. با استفاده از این ابزارهای کاربردی هر یک از دانشمندان می توانند با صرف زمان کمتر، هزینه بهتری را کرده و نتیجه ده ها هزار ترکیب شیمیایی را در اختیار داشته باشند تا دریابند که هر یک از این ترکیبات در مقابل عوامل بیماری ساز چه عکس العملی نشان می دهند. اگر همه این مراحل متناسب با برنامه ریزی های انجام شده پیش رود، این شرکت موفق خواهد شد درمان هر یک از بیماری ها را با سرعت بیشتر و هزینه کمتری وارد بازار کند. - کشف راه های جدید تمامی این ابزارها به نوعی معنا و مفهوم اینترنت و فضای مجازی را القا می کنند. این روش امکان می دهد تا اطلاعات آنلاین همواره در دسترس باشند و ارتباطات بین آنها مشخص شود تا بتوان در هر موقع به درستی از آنها استفاده کرد.
باید توجه داشت حتی اگر این منابع اطلاعاتی تناقض و ناهماهنگی بین دو عنصر یا دو ترکیب را نشان دهند ، باز هم می توانند به نتایج خوبی منتهی شوند. امروزه ابزارهای جست وجوگر اینترنتی قادرند به سرعت تمامی اطلاعات آنلاین را مورد بررسی قرار دهند و در کمترین زمان ممکن نتایج آن را به دست کاربر برسانند. البته ممکن است برخی از این ابزارها توانایی نمایش ناهماهنگی در این اطلاعات را نداشته باشند. «دیو مک کمب» مدیرعامل شرکت مشاوره ای Semantic Arts خاطرنشان ساخته است: «اگر شما می خواهید از این ابزارها استفاده کنید، باید معنا و مفهوم درست تمام کلیدواژه هایی که کاربران استفاده می کنند را بدانید. در غیر این صورت شما هرگز به هدف خود نخواهید رسید.» امروزه محققان در صنایع مختلف می کوشند از ابزارهای معنایی وب استفاده کنند.
شرکت Citigroup نیز از جمله مراکزی محسوب می شود که روی این ابزارها کار می کند و با توسعه و پیشرفت آنها سعی می کند به بازرگانان، بانکداران و... کمک کند تا بتوانند تصمیمات بهتری را با توجه به اطلاعات اقتصادی موجود در اینترنت اتخاذ کنند. Kodak در تلاش است دریابد آیا کاربران می توانند با استفاده از فناوری تصاویر دیجیتالی اطلاعات خود را آسان تر دسته بندی کنند؟ مرکز فضایی ناسا هم در تلاش است اطلاعات مرتبط و هماهنگ علمی که از نقشه های مجازی به دست می آید را در کنار یکدیگر قرار دهد تا دانشمندان بتوانند در مورد وضعیت زمین در جو تصمیم گیری کنند. محققان بر این باورند ابزارهای معنایی وب در بسیاری از موارد پایه ای و بنیادی وجود دارند و می توانند نشان دهند که ارتباطات بین اطلاعات تا چه اندازه می تواند مفید و اثربخش باشد. طبق پیش بینی های انجام شده، ارزش بازار معنایی وب تا سال ۲۰۱۰ می تواند تا ۵۰ میلیارد دلار رشد کند و این در حالی است که رقم یادشده برای سال ۲۰۰۶ تنها ۲/۲ میلیارد دلار بوده است. - ارزش اطلاعاتی تصاویر در حالی که تعداد زیادی از محققان معتقدند برای افزایش ارزش این بازار و رسیدن آن به رقم ۵۰ میلیارد دلار باید زمان بیشتری را صرف کرد، بیشتر افراد به این نتیجه رسیده اند که ابزارهای معنایی وب می تواند تاثیرات خود را روی طیف وسیعی از صنایع و فعالیت های تجاری بگذارد. طرح مطالعاتی Project۱۰X نشان می دهد هم اکنون بیش از ۱۹۰ شرکت بزرگ و کوچک در سراسر دنیا روی ابزارهای معنایی اینترنتی کار می کنند که از این شرکت ها می توان به اپل، AT&T، گوگل، Hewlett-Packard، اوراکل و سونی اشاره کرد. با تمام این توضیحات، پاتریک کسگرو مدیر مرکز عکسبرداری علمی و فناوری شرکت کداک از این پیشرفت ها راضی نیست و تا اندازه ای به آنها بدبین است. او در کلکسیون شخصی خود بیش از ۵۰ هزار عکس دارد.
او همه ساله تقویمی برای خانواده خود درست می کند که در آن فعالیت های افراد با کمک تصاویر نشان داده شده است. هر ماه با توجه به تصاویر به نمایش درآمده اند. این یک کار دشوار است اما او و همکارانش می خواهند این فرآیند را آسان تر انجام دهند. یکی از این پروژه ها مربوط به جمع آوری کلیه اطلاعات حین گرفتن یک عکس می شود. این اطلاعات می تواند شامل تاریخ، زمان و حتی مکان تهیه تصویر با توجه به گیرنده های GPS شود تا افراد هنگام مشاهده تصویر درک بیشتری از آن داشته باشند. به هر حال لازم به ذکر است فناوری های مبتنی بر اینترنت معنایی می توانند به شرکت Kodak کمک کنند تا اطلاعات را کاربردی تر کرده و فهم GPS را برای مردم آسان تر کند. - آماده برای حضور در جمع ابزارهای معنایی اینترنتی بر مفاهیم کیهانی و طبیعی نیز تاکید می کنند برای مثال آزمایشگاه نیروی محرکه جت وابسته به سازمان فضایی ناسا از ابزارهای معناگرای نرم افزار Siderean استفاده کرد تا مهندسان و متخصصان آن بتوانند آسان تر از گذشته تحقیقات فضایی خود را انجام دهند و اکتشافات فضایی خود را پیش ببرند. مهندسان و دانشمندان اعلام کرده اند این نرم افزار به آنها کمک کرده که بتوانند روابط بین اطلاعات را دریابند، به خصوص زمانی که آنها بین چندین منبع اطلاعاتی منتشر می شوند.
در تاریخ ۲ آوریل سال جاری میلادی شرکت ZoomInfo موفق به یک موتورجست وجوی اقتصادی جدیدی شد که به گفته آنها می توانست یک ابزار معناگرای اقتصادی و مفید محسوب شود. این موتور قادر است به صورت خودکار بین اطلاعات موجود قدم بزند و اطلاعات لازم را در تمام سایت های اینترنتی جمع آوری کند. این اطلاعات حتی می تواند از بین اخبار الکترونیکی و فایل های مجازی جمع شود. با افزودن برچسب های کوچک معنایی به اطلاعات و هدایت صحیح آنها باعث خواهد شد در هر زمان کاربر به آسانی بتواند به مقصد نهایی خود در اینترنت برسد.این ابزارهای معناگرا به گونه ای ساخته خواهند شد که در مقابل هر یک از اقشار مختلف جامعه عکس العمل های متفاوت را از خود نشان دهند.برای مثال این ابزارها می توانند برای معاونان یک سازمان، اطلاعات به خصوصی را نمایان کنند و مهم ترین اطلاعات را در اختیار مدیران سطح بالا قرار دهند. «آلان بوگارد» مدیر شرکت Full Spectrum Lending Div ZoomInfo که از ابزار معنایی استفاده می کند،اظهار داشته است: «این مساله به ما کمک می کند با تعداد بیشتری از مردم در ارتباط باشیم و بیش از گذشته از نظرات آنها استفاده کنیم.» - راه های رسیدن به وب بوگارد معتقد است استفاده صحیح و آسان از اطلاعات آن قدرها هم که به نظر می رسد کار آسانی نیست و ممکن است نتوان به طور دقیق آنها را به کار گرفت.
اما به هر حال اگر یک بخش از اطلاعات به صورت نادرست مورد استفاده قرار گرفته باشد، ابزارهای معناگرای وب به سادگی این بخش را نمایان می کند تا هرچه سریع تر این تناقضات برطرف شود.نرم افزار ZoomInfo قادر است به صورت خودکار این ناهماهنگی را از بین ببرد و برخلاف دیگر برنامه های اقتصادی، بدون دخالت انسان بهترین نتیجه را در پی داشته باشد. این اتفاق باعث شده ZoomInfo در آن واحد مقدار بیشتری از اطلاعات را پردازش کند.
CNN.com
میثم لطفی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید