چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

همگرایی در دنیای دیجیتال


همگرایی در دنیای دیجیتال
در کشورهایی چون ژاپن ، چین و کره جنوبی تیمهای متخصص و آموزش دیده متشکل از ۵۰۰ کارشناس در سازمان های ثبت اختراعات و اکتشافات مشغول فعالیت هستند که برای تایید علمی و کارشناسی هر اختراع و ابتکاری ، زمانی نزدیک به ۲ سال وقت صرف می کنند. موفقیت این شرکت ها را در واقع باید مرهون توجه و توسعه بخش تحقیق و توسعه D&R شرکتهای تولید کننده فناوری های الکترونیک و دیجیتال دانست.
در این صفحه که رویکرد اصلی اش چالش در فناوری های روز دنیا در عرصه IT است ، قصد داریم در مقاطعی در قالب گفتگو با مسوولان شرکتهای برتر دنیا، چشم انداز جدیدی را از فناوری های نوین در عرصه های دیجیتال ارائه کنیم. گفتگوی ما را با Chi Won Suh عضو هیات مدیره یکی از ۲۰ شرکت برتر تولیدکننده فناوری های دیجیتال در دنیا بخوانید.
شرکت شما یکی از فعال ترین تولیدکننده ها و فعالان عرصه ITو فناوری های الکترونیکی است و این روزها ما هرروز در منابع خبرهای فناوری شاهد اعلام خبری از معرفی فناوری جدیدی از سوی شما در حوزه های گوناگون هستیم. این موضوع نشان دهنده حضور یک آزمایشگاه تحقیقاتی قوی پشت سر مجموعه است. می خواهم درباره آزمایشگاه تحقیقاتی ، تعداد نفراتی که در آنجا مشغول هستند و بودجه ای که برای بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کرده اید، برایمان بگویید؟
شرکت ما در بخش ITکه یکی از گسترش دهنده ها و سازندگان اصلی و پیشرو در جهان شناخته می شود، در حوزه هایی مانند ساخت تلویزیون های رنگی ، مونیتورها، ضبطکننده های DVD، رایانه های همراه ، پرینترها و ابزارهای سرگرمی دیجیتال همراه ، این شرکت کوشیده است فناوری های تازه ای را معرفی کند. بر اساس میثاقی که مدیران این شرکت داشتند اینک ما توانسته ایم بالاترین جایگاه را در بازار جهانی مونیتورها و همچنین بیشترین رشد را در بازار چاپگرها و نخستین رده را در چاپگرهای چند منظوره و امتیاز توسعه کوچکترین چاپگرهای رنگی جهان را به دست آوریم. این موفقیت ها به پشتوانه سرمایه گذاری کلان در بخش تحقیقاتی صورت گرفته است. سرمایه گذاری ای که بسیار بیشتر از شرکتهای رقیب اصلی بوده است. علت این سرمایه گذاری به فلسفه کاری ما برمی گردد که معتقدیم "آینده را اگر چه نمی توان پیش بینی کرد، اما می توان خلق نمود." ما اکنون ۱۶مرکز و آزمایشگاه تحقیق و توسعه در سراسر جهان داریم که بزرگترین آنها در آسیا سال گذشته در سواحل کره جنوبی افتتاح شد. از مجموعه ۱۲۸هزار کارمند شرکت ۳۲هزار نفر آنها در بخش D& Rفعال هستند که از این تعداد ۲۷۰۰نفر دارای مدرک دکترای تخصصی PhD، ۹هزار نفر کارشناسی ارشد و بقیه کارشناس هستند. در سال ۲۰۰۵سرمایه گذاری ما در بخش تحقیقاتی حدود ۵.۳۴ میلیارد دلار امریکا بود که تقریبا ۹درصد کل فروش ما را شامل می شده است. ضمن این که به دلیل فعالیت این بخش به پنجمین ثبت کننده ثبت جهانی اختراع در امریکا تبدیل شده ایم که تعداد اختراعات ثبت شده ما تا پایان سال ۲۰۰۵میلادی ۱۶۴۱طرح بوده است.
شرکت شما همواره کوشیده است نقشی فراتر از یک تولیدکننده محصول ایفا کند و نقش موثری در تولید نسل جدید فناوری ها داشته باشد. به عنوان مدیری از این مجموعه ، از برنامه های آینده خود و افقی که برای فعالیت های ۱۰ساله خود رسم کرده اید، صحبت کنید؟
شما کاملا درست می گویید. ما مانند بسیاری از تولید کنندگان دیگر تمرکز خود را بر فروش و سود بیشتر بر مبنای ابزارهایی با فناوری امروز قرار نداده ایم. همان طور که گفتم اعتقاد ما این است که آینده قابل خلق کردن است و ما معتقدیم اگر اینجا هستیم به این دلیل است که بتوانیم این آینده را در زمینه فناوری های نوین خلق کنیم و مردم و جهان را به سمت این ساختهای تازه کشف شده که شامل نسل آینده فناوری های گوناگون است ، راهنمایی کنیم.
تمرکز اصلی ما روی موضوعاتی است که به همگرایی دیجیتال معروف شده است. منظور ما شرایطی است که در آن تمام ابزارهای دیجیتال در هماهنگی و با هارمونی ویژه ای با هم فعالیت کنند تا زندگی برای مردم آسانتر و راحت تر شود. یک نمونه از طرحهایی که روی آن داریم کار می کنیم طرحی به نام Home Vitaاست. طرحی که نمونه یک خانه هوشمند دیجیتال در آینده است و هم اکنون در برخی خانه های کره جنوبی در حال آزمون و توسعه است و ما قصد داریم طی دهه آینده در این حوزه پیشرو باشیم.
● چالشهایی که برای رسیدن به این اهداف با آن مواجه اید، کدامها هستند؟
شاید بزرگترین چالش فعلی ما به دست گرفتن نبض بازارهای جهانی در حوزه های فعالیتمان است. در حال حاضر در ۸زمینه مثل حافظه های موقت و نمایشگرهای تخت ما رهبری بازار را در دست داریم و بر اساس برنامه ریزی ای که انجام داده ایم ، تلاش خواهیم کرد در سال ۲۰۱۰ این رهبری در بازارهای جهانی را به ۲۰ حوزه افزایش دهیم. نکته دیگری که نه تنها ما بلکه همه شرکتهای فعال در این حوزه با آن مواجه اند، به این واقعیت بر می گردد که هیچکدام از ما امنیت کامل نداریم و همواره با عدم قطعیتی در وضع بازار مواجه ایم که این عدم قطعیت به دلیل رشد سریع فناوری های گوناگون رخ می دهد و هر یک از این فناوری های جدید وضعیت هر یک از شرکتها را تغییر می دهد. به همین دلیل است که در دنیای دیجیتال هیچ شرکتی نمی تواند عنوان تولید کننده شماره یک را برای مدت طولانی در اختیار بگیرد و این رقابت های جدی که با فناوری های نو تقویت می شود باعث می شود تا شرکتها هرچه بیشتر به سمت اختراع موارد نوین حرکت کنند، اما مهمتر از این رقابت شرطی که برای پیروزی وجود دارد این است که شما بتوانید یک افق طولانی مدت را ترسیم کنید؛ اگرچه ممکن است این پیش بینی های شما به واقعیت تبدیل نشود، اما مهم است که شما در این جهت حرکت کنید و سعی کنید خودتان این آینده را خلق کنید.
بتازگی شما با معرفی محصول جدید خود به نام Z۵دست به چالشی بزرگ با شرکت اپل و به خصوص محصول محبوب و جهانی آن یعنی IPodزده اید. در باره این محصول و نقشی که در سیستم های موسیقی آنلاین در آینده ایفا خواهد کرد، توضیح دهید.
ما همواره تلاش داریم محصولات و فناوری های جدیدی تولید کنیم تا به رقابت با محصولاتی بپردازد که دارای جایگاه ویژه ای بین کاربران هستند و البته گامی از آنها به جلوتر بردارد و فناوری های مورد استفاده را بهبود بخشد. یکی از راهبردهای اصلی ما در این زمینه ، افزایش توانایی های چنین سیستم هایی از نظر مفاهیم مورد نیاز پایه مثلا افزایش مدت زمان پخش موسیقی و افزایش کیفیت صوتی آن ، استفاده راحت تر و همچنین طراحی بهتر در مورد پخش کننده های موسیقی است. Z۵موفقیت خود را مرهون معرفی آن از سوی مرجعی مانند CNetبه عنوان بهترین محصول است. چنین معرفی ای برای هر محصولی می تواند باعث تضمین کیفیت آن و کسب اعتماد مردم شود. همین طور مراکز دیگری چون What Hifiو مراکز دیگری نیز این محصول را از لحاظ فنی تایید کردند. از لحاظ کیفیت طراحی توانسته است جوایزی را دریافت کند که برای هر محصول جدید در حوزه فعالیت ما دریافت چنین جوایزی بسیار مهم ارزیابی می شود. در همین حال ما مشغول معرفی راهکارهای جدیدی هستیم که بتواند امکانات بیشتری را برای مشتری و کاربر فراهم کند. این رویکرد جدید باعث شده مثلا محصولی مانند Z۵این امکان جدید را فراهم آورد تا موسیقی ای که در حال گوش کردن هستید را با دیگران به اشتراک بگذارید.
یکی از جذابیت های دنیای دیجیتال معرفی روزانه فناوری های نوین است. بد نیست درباره آخرین محصولات خود در حوزه های گوناگون صحبت کنید.
ما در نمایشگاه تلفنهای همراه WiMAX۲۰۰۶ محصول جدیدی را معرفی کردیم که به نام SPH-P۹۰۰۰ شناخته می شود و نتیجه تلاش ما برای مجتمع کردن امکانات صوتی ، چند رسانه ای و ارتباطات اینترنتی در یک ابزار مشخص بوده است. ایجاد امکان ارتباط بی سیم با اینترنت ، استفاده از سیستم های عامل در دسترس و آشنا برای مردم مانند ویندوز مایکروسافت و نزدیک کردن محیط این ابزار به رایانه های کوچک جیبی از آن جمله است. همچنین تلاش کردیم با افزودن فناوری های جدید به سیستم گوشی های تلفن همراه امکان تایپ کم زحمت تر در این محیط را به دنیا معرفی کنیم تا امکان استفاده از این ابزار برای جستجو در اینترنت و امکان برقراری ارتباط با آن فراهم شود. افزایش کیفیت صوتی و افزودن امکانات سرگرمی جنبی نظیر پخش فایل های صوتی به این مجموعه که مورد نظر کاربران بوده هم در دستور کار قرار گرفته است و همین طور افزایش کیفیت تصویری صفحه نمایش آنها در کنار امکان ۳۰ گیگا بایت حافظه که عملا گوشی را تبدیل به بانک همیشه در دسترس پرونده های مورد نیاز شما می کند و نکته مهم این است که بتوانیم همه اینها را با وزنی کمتر از ۴۵۰ گرم ارائه کنیم. در حوزه ابزارهای مدرن صوتی - تصویری دیجیتال ما موفق به ابداع جدیدی شدیم که برای نخستین بار ژانویه امسال در امریکا معرفی شد و پایان امسال نیز وارد بازارهای جهانی می شود. این فناوری که لوح اشعه آبی (Blue Ray Disc) نام دارد می تواند برای نخستین بار فیلم را با بالاترین استاندارد نمایشی که در حال حاضر در دنیا وجود دارد به نمایش درآورد و همینطور امکان تبدیل DVD های عادی به این استاندارد را فراهم آوردیم. نکته جالب این است که این فناوری برای نخستین بار در مقیاس صنعتی وارد بازارهای جهانی شده است.
آیا شما با توجه به رقبای جدی که وجود دارد، نگران از دست دادن موقعیت فعلی خود نیستید؟
امروز سامسونگ بر اساس گزارش تحلیل مارکهای بین المللی که از سوی نشریه بیزنسی ویک که هر ساله منتشر می شود بیستمین کمپانی بزرگ جهان به شمار می رود که ارزش نشان آن (Brand Value)حدود ۱۶.۷ میلیارد دلار امریکا برآورد می شود و توانسته است از سال ۲۰۰۱ تا کنون ۱۴۵ درصد رشد داشته باشد. اما نکته مهم این است که ما در دنیایی پر از رقیبان جدی فعالیت می کنیم ، رقبای نام آشنایی چون نوکیا، سونی ، اینتل و... و به همین دلیل است که باید مفهوم جدیدی به نام همکاری در عین رقابت را به جای رقابت محض نشاند. ما نیازمند همکاری با هم در برخی از زمینه ها هستیم تا بتوانیم ضمن امکان ادامه فعالیت هایمان به رشد فناوری های روز به بهترین نحو کمک کنیم.
مثلا ما در سال ۲۰۰۴با همکاری سونی طرح SLCDرا در زمینه تولید مانیتور راه انداختیم و مثلا در حوزه فعالیت های مربوط به رسانه های دیجیتال همکاری هایی را با سونی و میکروسافت سامان داده ایم که بتوانیم گامهای بزرگ بعدی را برداریم. ضمن این که از دل این همکاری هایی که بین موسسات بین المللی بزرگ رخ می دهد می توان به استانداردهای جدید و منطقی برای فناوری های نسل آینده دست یافت. در حوزه دیگر ما همکاری با IBMرا برای تحقیق روی پردازشگرهای منطقی و نیمه رساناها در حال انجام داریم و در همین حال سعی می کنیم با سایر موسسات و مراکز تصمیم گیر و موثر امریکایی و اروپایی استانداردهای نسل آینده را تعریف کنیم.
● تصور دنیای آینده
"تصور کن... " این کلید واژه ای است که این شرکت در تمام تبلیغات جهانی محصولاتش به طور مشترک مورد استفاده قرار می دهداما چرا؟ تصور کن ، یکی از قوی ترین واژه هایی است که در جهان وجود دارد و ما هم از آن برای تبلیغات خود در جهان استفاده می کنیم و اتفاقا کاربرد این کلمه هم برای مخاطبان بیرونی یا همان مشتریان ما کاربرد دارد و هم برای کارمندان ما. ما قصد داریم به مشتری خود یادآوری کنیم که می تواند تصوری فراتر از سنتهای رایج در استفاده از دنیای دیجیتال داشته باشد و می تواند با استفاده از فناوری های نوین امکاناتی را به دست آورد که تا پیش از آن دور از ذهن به نظر می رسید. از سوی دیگر این واژه کاربرد داخلی دیگری نیز دارد و آن زمانی است که همکاران ما آن را می شنوند و به یاد می آورند که برای موفقیت ، آنها باید تصور و تخیلی قوی داشته باشند و بتوانند جهانی را که هنوز فرا نرسیده است تصور کنند و آن را بسازند. بدین ترتیب است که ما تصور می کنیم شاید بتوانیم نقش مهمی در آینده زندگی مردم در جهان ایفا کنیم.
منبع : سایت طالبی


همچنین مشاهده کنید