پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

این ابرکامپیوترهای نجات دهنده


این ابرکامپیوترهای نجات دهنده
سه سال پیش یعنی زمانی که «مایکل گاروی» به دنبال راهی برای زنده کردن دوباره کارخانه آبا و اجدادی خود می گشت راه مناسبی وجود نداشت. این کارخانه در آن زمان ۸۵ سال قدمت داشت و در شهر یانگستون در جنوب ایالت اهایو آمریکا واقع شده بود. او که تقریباً ناامید شده بود پس از مشورت با دوستان خود و تفکرات شبانه روزی در این زمینه بالاخره یک راه مناسب برای احیای این کارخانه قدیمی پیدا کرد: «استفاده از ابرکامپیوترها».
این کارخانه که در آن زمان Trumbull Bronze Co نام داشت به Seven - M Technologies تغییر نام داد و به طور ویژه ظروف استیل را برای کارخانه های بزرگ تولید می کرد. اگرچه فعالیت Seven- Mدر آن زمان بسیار محدود بود اما این شرکت در حال حاضر با مشاوره دادن به کارخانه های بزرگ تر درآمد خوبی به دست می آورد. مشاوره ای که Seven- M در اواخر سال گذشته به شرکت خودروسازی BMW داده بود نشان داد که چگونه یک شرکت کوچک و قدیمی می تواند به واسطه فناوری های نوین بار دیگر احیا شود و خود را به یکی از قطب های اصلی جهان در زمینه های مختلف تبدیل کند. بر اساس طرح پیشنهادی Seven- M شرکت صاحب نام BMW تصمیم گرفت فروشگاه ۲۷۰ هزار مترمربعی خود در کارولینای شمالی را بازسازی کرده و با اجاره کردن اسکنرهای Seven- M به بهترین شکل ممکن از این فضا استفاده کند. زمانی که اسکن کامل این فضا به اتمام رسید BMW از بانک اطلاعاتی ۶۰۰ گیگابایتی Seven- Mاستفاده کرد تا با استفاده از یک ابرکامپیوتر بتواند به شبیه سازی محصولات خود بپردازد و نسل جدیدی از خودروهای پیشرفته را روانه بازار کند.
این طرح تنها کمتر از ۱۰ درصد درآمد Seven- Mرا شامل می شود و این شرکت همچنان می کوشد بر کیفیت و کمیت فعالیت های خود بیفزاید. گاروی که هم اکنون ریاست Seven- Mرا برعهده دارد و نوه موسس این مرکز محسوب می شود، می گوید: «ما در حال اجرای مرحله ای هستیم که می تواند تمام فعالیت های تجاری مان را تغییر دهد.» - تفکر نوآورانه M-Seven که برای سال های طولانی به تولید فلزات مختلف می پرداخت با تغییر فعالیت اصلی خود و تبدیل آن به تولید فناوری نشان داد که همه شرکت های کوچک و بزرگ صنعتی و غیرصنعتی در سراسر جهان می توانند با تغییر ساختار درونی و از بین بردن برخی روش های مدیریتی سنتی، گام های بلندتر و مستحکم تری را بردارند. آن دسته از شرکت هایی که همچنان بر روش های قدیمی تولیدی تاکید می کنند، به این نتیجه رسیده اند که پردازش اطلاعات داخلی شرکت توسط کامپیوترها می تواند امکان رقابت در بازارهای جهانی را برای آنها فراهم آورد و منابع جدید درآمدزا را در اختیار آنها بگذارد.کارشناسان توسعه اقتصادی این تحول بزرگ را عامل اصلی در پیشرفت و توسعه شرکت ها می دانند. «سوزی تیکنور» معاون گروه تحقیقاتی Council on Competitiveness نیز معتقد است: «پتانسیلی که در این زمینه وجود دارد بسیار واضح است و ما باید با تمام توان از این پتانسیل استفاده کنیم.
کشورهایی که می خواهند در عرصه های بین المللی رقابت کنند باید وابستگی های خود را به کامپیوترها و فناوری های نوین بیشتر کنند. بر این اساس باید گفت، اجرای طرح های بزرگ به وسیله کامپیوترها و وابستگی بیشتر به آنها امکان نوآوری های بیشتر در این زمینه را فراهم خواهد کرد.»افزایش نیاز شرکت های صنعتی و غیرصنعتی به فناوری های نوین، ابرکامپیوترها را به مهم ترین عامل پیشرفت تبدیل کرده است. طبق آمارهای منتشر شده از سوی مرکز تحقیقاتی IDC در سال گذشته فروش سخت افزار در سراسر دنیا ۴/۹ درصد رشد داشته و ارزش بازار آن به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است. اگر بخواهیم در این بررسی ها بازار نرم افزار، سیستم های ذخیره کننده اطلاعات و دیگر تجهیزات و فناوری های وابسته را هم لحاظ کنیم به اعتقاد مرکز تحقیقاتی Tabor Research ارزش بازارهای کامپیوتری دنیا در سال گذشته ۴۰ میلیارد دلار بوده است. - سرمایه گذاری های سنگین از آنجایی که میزان استفاده از کامپیوترها، ابرکامپیوترها و تجهیزات وابسته به آن در صنایع مختلف افزایش فراوان یافته، طی سال های گذشته هزینه استفاده از این فناوری ها نیز بسیار تغییر کرده است. این امر باعث شده است کامپیوترها به یک ابزار اقتصادی و مقرون به صرفه تبدیل شوند و بتوانند در صنایعی نظیر استخراج نفت، سیستم های شبیه سازی اتومبیل و ... جایگاه ثابتی پیدا کنندبا این وجود باید توجه داشت نفوذ ابرکامپیوترها به داخل شرکت ها و کارخانه های کوچک کار دشوار و زمان بری است که می تواند هزینه های فراوانی را به دنبال داشته باشد و یک شرکت را با مشکلات عدیده ای مواجه کند.
مرکز مشاوره ای Council on Competitiveness بر این باور است که بیشتر شرکت های کوچک که هم اکنون توانایی استفاده از ابرکامپیوترها را دارند، تنها از بخشی از توانایی های این سیستم پیشرفته استفاده می کنند. در بیشتر مواقع دیده می شود این شرکت ها تنها از توان ۶۴ ریزپردازنده این ابرکامپیوتر استفاده می کنند. «آدیسون اسنل» از مرکز تحقیقاتی Tabor Research نیز در این باره خاطرنشان کرده است: «سرمایه گذاری در بخش سخت افزار و نرم افزار سخت ترین مرحله ای است که همه شرکت ها باید پشت سر بگذارند. شما در زمان سرمایه گذاری به درستی نمی دانید که تا چه اندازه می توانید از این فرآیند منفعت کسب کنید.»این مهم ترین دلیلی است که شرکت های خصوصی، سازمان ها و دانشگاه ها سعی می کنند با استفاده از ابرکامپیوترها نسبت به گذشته محصولات باکیفیت تری روانه بازار کنند. شرکت Seven- Mهم اکنون در طرحی با نام Blue Collar Computing حضور یافته که از سال ۲۰۰۶ آغاز شده و توسط مرکز ابرکامپیوترهای اهایو اداره می شود. این مرکز می کوشد ابرکامپیوترهای موجود در دانشگاه های ایالت اهایوی آمریکا را در اختیار شرکت ها و مراکز صنعتی کوچک قرار دهد تا به این وسیله امکان بهره برداری بیشتر از این مراکز فراهم شود.
چهره واقعی «استنلی هالت» مدیر اجرایی مرکز ابرکامپیوترهای اهایو در این باره می گوید: «این طرح برای دموکراتیک کردن پردازش های کامپیوتری در صنایع صورت گرفته است. این شرکت ها باید به ابزارهایی مجهز شوند که بتواند امکان رشد اقتصادی آنها را فراهم آورد. آنها علاوه بر فعالیت صنعتی که انجام می دهند، باید دانش خود را در زمینه کامپیوتر و تجهیزات وابسته به آن افزایش دهند.» به طور کلی می توان گفت: تمام صنایع مختلف به نوعی می توانند از ابرکامپیوترها بهره مند شوند. موسسه Edison Welding که به طور تخصصی در زمینه جوشکاری فعالیت می کند، در طرح بزرگ Blue Collar Computing حضور یافته است تا از مزایای ابرکامپیوترها بهره مند شود. این موسسه امروزه با استفاده از آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات کارهای روزانه خود را انجام می دهد به نحوی که گفته می شود تمام جوشکاری های انجام شده در این شرکت زیر نظر کامپیوترهای پیشرفته صورت می گیرد. با توجه به اینکه قیمت برخی فلزات در سال های اخیر بسیار افزایش یافته و Edison Welding جوشکاری فلزات گرانبها را هم انجام می دهد، مدیران این مرکز تصمیم گرفته اند کلیه فعالیت های خود را با کمک کامپیوترهای پیشرفته انجام دهند. این شرکت برخی محصولات خود را از ترکیب چندین فلز مختلف تولید می کند. این امر مستلزم آن است که کارشناسان، فلزات و مواد تشکیل دهنده آن را به خوبی بشناسند و برای ترکیب آنها اقدام کنند. ابرکامپیوترهایی که در این مراکز قرار می گیرند به گونه ای ساخته شده اند که می توانند این اطلاعات را در کنار یکدیگر بسنجند و نتیجه این ترکیبات را در کوتاه ترین زمان ممکن به مسوولان این شرکت ها ارائه دهند. این ابرکامپیوترها از آخرین نسخه نرم افزارهای شبیه ساز استفاده می کنند تا در زمان اندکی نتیجه فعالیت یک شرکت و سرمایه گذاری مدیران آن را نمایان کنند.این مسائل باعث شده است شرکت ها اطمینان زیادی به ابرکامپیوترها داشته باشند و سعی کنند با صرف هزینه های فراوان آنها را به دست آورند.
نیروگاهی به نام Big Blue برای به دست آوردن بهترین نتیجه، شرکت های خصوصی امروزه سعی می کنند همکاری های بیشتری را با کارخانه های کوچک انجام دهند. شرکت Exa Corp. به تازگی قراردادی را با شرکت بزرگ IBM منعقد کرده است تا بتواند نیازهای این مرکز را برای تولید ابرکامپیوترها برآورده سازد. Exa در زمینه تولید نرم افزار و برنامه های شبیه سازی با IBM همکاری می کند تا کارخانه های صنعتی بتوانند بیشتر و بهتر از محصولات IBM استفاده کنند. شرکت IBM برای هر یک پردازنده از بزرگ ترین ابرکامپیوتر خود با نام Big Blue در هر ساعت یک دلار دریافت می کند. شرکت ها و کارخانه های صنعتی می توانند با پرداخت این هزینه بخشی از بزرگ ترین ابرکامپیوتر دنیا را در اختیار داشته باشند و به کمک آن فعالیت های خود را انجام دهند.«استیو رموندی» مدیرعامل شرکت Exa می گوید: «این بهترین روش برای شرکت های کوچک محسوب می شود زیرا آنها می توانند به جای خرید یک ابرکامپیوتر، آنها را با پرداخت حداقل هزینه ممکن اجاره کنند.
اگر شرکت ها تمایلی به این کار نداشته باشند، مجبورند با صرف هزینه فراوان این دستگاه بزرگ به همراه نرم افزارهای وابسته به آن را خریداری کنند که این عمل برای شرکت های کوچک مقرون به صرفه نخواهد بود.»در طول یک دهه گذشته شرکت IBM عنوان برترین تولیدکننده ابرکامپیوترها را برای خود حفظ کرده است و همچنان با قدرت بیشتر در این عرصه فعالیت می کند. منبع:Cnn.com # دستگاه های یکپارچه و چندکاره جواد زارعی: خوب می دانم شما هم مثل نگارنده دچار شک و تردید هستید که خرید دستگاه های مختلف برای مقاصد متفاوت بهتر است یا استفاده از دستگاه هایی که همه کاره هستند. اگر شما هم با این موضوع دست و پنجه نرم می کنید بدانید که پاسخ بدین پرسش نیازمند مشخص کردن چند موضوع است البته تعداد موضوعات ذکر شده به نوع استفاده شما بستگی دارد. یکپارچه سازی نیازها از یک سو مزیت های غیرقابل انکاری دارد اما جمع شدن چند امکان در یک مکان از دیگرسو مضرات و محدودیت هایی دارد که به چند مورد آن در ادامه اشاره می کنیم.
▪ اول عمر مفید دستگاه های دیجیتال رابطه مستقیمی با میزان استفاده دارد. به دلیل اینکه هر یک از امکانات دستگاه های چندکاره برای تامین بخشی از نیازهای شما در نظر گرفته شده اند، طبیعی است همواره در حال جنب و جوش باشند. به عنوان مثال بسیاری از گوشی های تلفن همراه جدید مجهز به دوربین دیجیتال چند مگاپیکسلی، پخش صدای عالی، ضبط صدای مناسب، منوهای رنگی و جذاب و برخی امکانات دیگر هستند. گرد آمدن این امکانات در یک دستگاه هرچند از لحاظ اقتصادی و در ظاهر امر به صرفه باشد اما از عمر مفید گوشی تلفن همراه به دلیل فعالیت مستمر کاسته خواهد شد.
▪ دوم کیفیت دستگاه های مستقل بدون شک برتر از دستگاه های یکپارچه است. کیفیت دوربین اغلب گوشی ها قابل قیاس با دوربین های دیجیتال مستقل نیست. همچنین ضبط های دیجیتال امکانات فراوانی دارند در حالی که گوشی ها فقط ضبط می کنند و بس.
این موضوع در مورد دستگاه های سه کاره و چهارکاره نیز صدق می کنند. پیش از این به طور مفصل درباره مزایا و معایب خرید چاپگر و اسکنر و فاکس مستقل در برابر امکانات یکپارچه چندکاره سخن گفته ایم که می توانید در وب سایت روزنامه مطالعه فرمایید.
▪ سوم قیمت از علت های توجه و اقبال مشتری جماعت به دستگاه های یکپارچه یا چندکاره است. قبول دارم امکاناتی که بشر امروزی به آنها وابسته شده را دیگر نمی توان به آسانی حمل کرد. برای بسیاری از دوستان حمل و نقل یک عدد گوشی تلفن میان قیمت با امکانات متوسط دیجیتالی بسیار سهل تر از حمل دوربین دیجیتال، پخش کننده مدیا، گوشی تلفن همراه، دستگاه ضبط صدا و حافظه فلش است. نظر شما چیست؟ به هر حال گردآمدن امکانات هزینه بر است و دستگاه های یکپارچه و چندکاره بر اساس جهت باد جیب های ما جهت گیری می کنند. در این زمینه بیشتر فکر کنید.
▪ چهارم بحث را نمی خواهم به درازا بکشانم. امر خرید در این بازار پر زرق و برق آنقدر سخت است که گاهی اوقات فکر می کنم اصلاً خرید چگونه اتفاق می افتد؟ از سوی دیگر تعداد خریدهایی که در روز اتفاق می افتد، امر خرید را بسیار سهل نشان می دهد. راستش در فرصتی بهتر به طور مفصل درباره خرید آدمی زادی صحبت خواهیم کرد.
میثم لطفی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید