سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

اختلالات پایان‌ناپذیر


اختلالات پایان‌ناپذیر
مشترک موردنظر در دسترس نمی‌باشد، مشترک موردنظر خارج از محدوده آنتن‌دهی می‌باشد، تلفن مشترک موردنظر خاموش می‌باشد و در جدیدترین پیغام شماره‌ای که با آن تماس گرفته‌اید تغییر یا اشتباه است لطفا و ...اینها مجموع پیغام‌هایی است که حداقل روزانه ۳ الی ۴ بار در هنگام تماس با تلفن‌همراه فرد موردنظر می‌شنویم.
اختلالات موجود در شبکه تلفن همراه کشور همیشگی بوده و هیچ روزی را کاربران بدون این پیغام‌ها سپری نکرده‌اند.
اما این اختلالات در چند روز اخیر و مخصوصا در مورد سیم‌کارت با کدهای ۲ و ۳ به حداقل رسیده است تا جایی که اکثر کاربران این کدها این روزها بسیار کلافه هستند و با قطع و وصل زیاد امکان برقرار کردن تماس با دیگران را دارند.هر چند در برابر این انتقادهای شدید مشترکان همراه اول، مسوولان شرکت ارتباطات سیار مثل همیشه این اختلالات را انکار و آن را امری طبیعی و معمول عنوان می‌کنند.
● توسعه شبکه برابر با اختلال در شبکه
از ورود تلفن‌‌همراه به کشورمان حدود ۱۴ سال می‌گذرد. این اپراتور دولتی که در حال حاضر نام همراه اول را برای خود انتخاب کرده است، کار خود را با ظرفیتی برابر ۹ هزار و ۲۰۰ شماره آغاز کرد و هم‌اکنون بیش از ۲۷میلیون مشترک در سطح کشور دارد؛ هر چند این شرکت پیش‌بینی کرده است با واگذاری خطوط تلفنی جدید با پیش‌شماره ۰۹۱۰ شمار مشترکان خود را به ۳۸میلیون برساند.گمان می‌رفت با افزایش این تعداد کاربر به مراتب کیفیت خدمات‌‌دهی این اپراتور به مشترکانش نیز افزایش پیدا کند؛ اما با مشاهده وضعیت حال حاضر می‌توان این مساله را به وضوح دید که این اپراتور دولتی کشور در برابر بهای سنگینی که از مشترکانش در برابر خدمات اندک می‌گیرد، هیچ تلاشی را برای بهتر کردن وضعیت موجود انجام نداده است.هم‌اکنون آنچه دوباره مساله همیشگی اختلالات تلفن‌همراه کشور را به میان کشیده، مشکلاتی است که در چند روز گذشته در بین کدهای ۲ و مخصوصا ۳ دیده شده است. به عنوان مثال و براساس گزارش‌ها، در هفته گذشته سیم‌کارت تلفن‌همراه دائمی دولتی با کد ۳ با اختلالات شدید مواجه بوده؛ به طوری که در تماس با آنها پیغام «دستگاه مشترک موردنظر خاموش می‌باشد» یا پیام‌های دیگر دریافت می‌شده است.به گفته فعالان این حوزه، مسوولان مخابرات تنها آمارهایی مربوط به افزایش میزان واگذاری سیم‌کارت را ارائه می‌کنند و این در حالی است که با واگذاری سیم‌کارت‌های متعدد اعتباری و دائمی که بدون توسعه شبکه و افزایش تعداد آنتن‌های BTS صورت می‌گیرد، کیفیت خدمات روز به روز بدتر می‌شود.رمضان علی صادق‌زاده، رییس کمیته مخابرات مجلس هفتم نیز با تایید بر افزایش اختلالات تلفن‌های همراه، علت‌های متفاوتی از جمله توسعه مجموعه، افزایش تعداد کاربر، عدم تعمیر و نگهداری درست از آنتن‌هایBTS، کیفیت پایین آنتن‌دهی و ... را دلیل به وجود آمدن این شرایط ذکر می‌کند و بر این نکته تاکید دارد که چند برابر شدن تعداد واگذاری‌های سیم‌کارت در مقابل ثابت بودن ظرفیت شبکه، دلیل اصلی اختلالات تلفن‌همراه و نارضایتی مشترکان از کیفیت پایین خدمات است.
در مقابل این اظهارنظرها حسن رضوی، معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیار دلیل اختلالات موجود در شبکه تلفن‌همراه اپراتور اول را اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این شبکه عنوان می‌کند.
وی همچنین در ادامه مشکلات فنی را علت اصلی اختلالات و قطعی شدید روی برخی کدها مثل کد ۳ دانسته و می‌گوید: روز ۲۲ خرداد با اختلالات شدیدی در میان سیم‌کارت‌های با کد ۳ مواجه بودیم که علت اصلی آن جابه‌جایی تجهیزات بوده است.
در واقع این جابه‌جایی یک کار فنی و برای توسعه شبکه کاملا مورد نیاز بود. به دلیل توسعه شبکه طبیعتا اختلالاتی در شبکه به وجود می‌آید.
وی در ادامه می‌افزاید: به طور میانگین ارتباط این دسته از مشترکان ۳ تا ۴ ساعت قطع که بلافاصله مشکلات حل و ارتباطات آنان برقرار شد.
او تاکید می‌کند که در بحث توسعه شبکه در برخی مواقع با وجود مشکلات فنی مواجه می‌شویم که پیوسته در تلاشیم در صورت بروز این گونه مشکلات آنها را سریعا حل کنیم.
همچنین محمدحسین فلاح اصغری، معاون نظارت بر شبکه ارتباطات سیار نیز درباره علت مسائل به وجود آمده در شبکه تلفن‌همراه کشور می‌گوید: اضافه شدن واحدی جدید در راستای توسعه شبکه تلفن‌همراه کشور و جابه‌جا شدن برخی اطلاعات دلیل اصلی این اختلالات است.
وی در ادامه می‌افزاید: مشکل مشترکانی که با چنین اختلالاتی در تلفن‌همراه خود مواجه شده‌اند، با یک بار خاموش و روشن کردن تلفن و به روز شدن مجدد آن از بین خواهد رفت.
اما همین خاموش و روشن کردن تلفن‌همراه نیز خود مشکل دیگری یعنی سوختن آن را برای اکثر کاربران به همراه داشته است.
هر چند رضوی معتقد است که با این خاموش و روشن کردن چند مرتبه‌ای سیم‌کارت‌ها نمی‌سوزد؛ چرا که هر سیم‌کارت می‌تواند بیش از ۲۰ الی ۳۰ مرتبه خاموش و روشن شود بدون اینکه با سوختگی مواجه شود.
● عدم اطلاع‌رسانی
علاوه بر مسائل گفته شده به دلیل عدم اطلاع‌رسانی مناسب نسبت به آگاهی عموم جامعه از امکان قطع و اختلالات پیش‌آمده در خطوط تلفن‌های همراهشان بسیاری از مردم دچار مشکلات فراوانی شده‌اند.
در این رابطه و بنا به گفته یکی از کارشناسان مخابراتی کشور، آگاهی نسبت به مشکلاتی را که ممکن است با انجام طرح‌های توسعه‌ای مخابرات برای مشترکان ایجاد شود، حق مسلم مردم می‌داند و تاکید می‌کند که مسوولان شرکت ارتباطات سیار باید نسبت به دغدغه‌های مردم پاسخگو باشند.
اما وحید صدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار در گفت‌و‌گو با «ایسنا» درخصوص اینکه چرا قبل از عملیات برگردان اطلاعیه‌ای صادر نمی‌شود تا مشترکان از این مساله آگاهی یابند، می‌گوید: «در تلفن ثابت همیشه از قبل اطلاعیه‌ای ارائه می‌شود که در کدام مناطق عملیات برگردان انجام می‌شود، اما در تلفن همراه به دلیل تبعات منفی که این اطلاع‌رسانی دارد، اطلاعیه‌ای داده نمی‌شود؛ چراکه بعضی اوقات ممکن است برخی مشکلات در شبکه به وجود بیاید.»
بروز این مشکلات در کل کشور در شرایطی است که به گفته معاون شرکت ارتباطات سیار، واگذاری جدید و مرحله نهم سیم‌کارت‌های دولتی که حدود ۲میلیون سیم‌کارت در یک مرحله واگذار می‌شود، از روز ۱۴ اردیبهشت ماه در تهران آغاز شده است.
طبق اعلام محمدمهدی عطوفی، معاون شرکت ارتباطات سیار، تعداد یک‌میلیون و ۹۷۱هزار و ۶۱۱ سیم‌کارت اعتباری در مرحله نهم واگذاری‌ها عرضه می‌شود که به احتساب ۱۵هزار سیم‌کارت دائمی به طور کل تعداد یک‌میلیون و ۹۸۶هزار و ۶۷۰ سیم‌کارت در کشور واگذار خواهد شد. با این شرایط به نظر می‌رسد به حجم مشکلات شبکه بیش از پیش افزوده شود؛ چراکه به گفته مسوولان مخابراتی به شرط وجود امکانات و ظرفیت شبکه، واگذاری خطوط همراه ۰۹۱۰ ظرف مدت ۴۵ روز پس از زمان ثبت‌نام صورت پذیرد.
اگر کمی به گذشته برگردیم به یاد سخنرانی وزیر ارتباطات در هنگام گرفتن رای اعتماد از مجلس خواهیم افتاد که گفته بود تا زمانی که کیفیت شبکه تلفن همراه بهبود پیدا نکند، واگذاری جدیدی صورت نخواهد گرفت. این در حالی است که پس از گذشت دو سال از زمان جلسه رای اعتماد وی، نه تنها کیفیت خدمات‌دهی تلفن چندان بهبود پیدا نکرده است که با واگذاری سیم‌کارت‌های متعدد اعتباری و دائمی مشکلات بیشتر هم خود را نشان می‌دهد.
با گذشت ۱۴ سال از ورود تلفن همراه به کشور می‌توان ایران را یکی از پرکاربرترین افراد در استفاده از این دستگاه در سطح منطقه به حساب آورد. این در حالی است که این افزایش کاربر به هیچ وجه برابر با افزایش کیفیت خدمات‌دهی از طرف این شرکت نبوده است. هرچند که مسوولان شرکت ارتباطات سیار روزها از توسعه بالا رفتن کیفیت شبکه‌های خود سخن می‌گویند، اما در عمل می‌بینیم که این توسعه‌ها در برطرف کردن اختلالات کمتر موثر بوده است
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید