جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط سطح B-HCG سرم در روز ۱۷ پس از القا تخمک گذاری در ART به عنوان یک روش پیشگویی کننده سرانجام حاملگی


ارتباط سطح B-HCG سرم در روز ۱۷ پس از القا تخمک گذاری در ART به عنوان یک روش پیشگویی کننده سرانجام حاملگی
● مقدمه:
طی ۲ دهه گذشته پیشرفتهای قابل توجهی در ناباروری پدید آمده است که از مهمترین آنها ابداع و معرفی تکنولوژی کمک باروری مصنوعی (ART) بوده است ولی با توجه به این که بیمارانی که تحت این عملیات قرار می گیرند و خانواده های آنها و پزشکان مربوطه نگرانی و استرس فراوانی در مورد سرانجام حاملگی دارند. لذا هدف از این مطالعه تعیین ارزش تست B-HCG، ۱۷ روز پس از القا تخمک گذاری در به عنوان یک روش پیشگویی کننده سرانجام حاملگی می باشد.
● روشها:
این یک مطالعه توصیفی، تحلیلی، پیمایشی وlongitudinal بوده تعداد نمونه ۱۱۶ خانم ناباروری که به دنبال درمانهای نوین ناباروریHCG-B آنها مثبت شده بود وارد مطالعه گردید، محل مطالعه مرکز ناباروری اصفهان بوده سپس کلیه اطلاعات بیماران شامل، سن، روش ART، تیترB-HCG ، عاقبت حاملگی وگراویدیتی وارد پرسشنامه شد و بیماران تا آخر حاملگی نیز در مورد آنها ثبت می شد. نتایج به دست آمده با استفاده از آزمونهای ANOVA– کای اسکور (X۲)،Pearson Correlation Test با نرم افزارspss آنالیز گردید.
● نتایج:
میانگین سن بیماران ۲۸.۸۳ سال، میانگین و خطای متعارف تیترIU/lit B-HCG ۰.۵۷±۴۹۹.۳۱ و بین ۱۱۶ خانم ناباروری که تحت القا تخمک گذاری قرارگرفتند ۹۲ نفر تیتر B-HCG بالای ۱۰۰ (گروه اول) و ۲۴ نفر تیتر زیر ۱۰۰ داشتند (گروه دوم). درگروه اول میزان حاملگی ترم ۶۴.۱%، میزان جاملگی پره ترم ۱۰.۸%، میزان سقط ۲۰.۶% و میزانIUFD (مرگ داخل رحمی)، ۴.۳% به دست آمده که اختلاف حاملگی ترم، پره ترم و سقط در ۲ گروه معنی دار بود (۰.۰۱۹=pV).
● بحث:
طبق نتایج بدست آمده از مطالعه فوق به نظر می رسد که تیتراژ B-HCG سرم در روز ۱۷ پس از القا تخمک گذاری در ART می تواند تست مفید و مناسب و نسبتا ارزان قیمتی جهت تشخیص زودرس حاملگی و پیشگویی سرانجام آن باشد.
علی اکبر طاهریان
نرگس علیان
سیدمهدی احمدی
سیداسداله کلانتری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید