سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


تاثیر بحران سوخت بر طبقات فقیر انگلیس


تاثیر بحران سوخت بر طبقات فقیر انگلیس
با افزایش ۴۰ درصدی قیمت برق در انگلیس از ماه آینده شش میلیون خانوار انگلیسی در معرض فقر انرژی قرار می گیرند. طبق ارزیابی ها افزایش قیمت انرژی تا پایان سال جاری بیش از شش میلیون خانوار انگلیسی را با فقر انرژی روبه رو خواهد کرد و این در حالی است که دولت انگلیس قول داده فقر انرژی را تا سال ۲۰۱۰ ریشه کن کند. شش شرکت بزرگ نیروگاهی انگلیس قصد دارند قیمت برق در این کشور را تا ۴۰ درصد افزایش دهند و این اقدام از ماه آینده آغاز خواهد شد. این مساله هزینه تامین انرژی هر خانوار انگلیسی را تا پایان امسال به ۱۴۶۷ پوند افزایش خواهد داد.
این رقم پیش از این ۱۰۴۸ پوند بوده است. جنبش ملی انرژی انگلیس هشدار داده افزایش قیمت انرژی موجب افزوده شدن ۶/۱میلیون خانوار انگلیسی به جمعیت فقیر این کشور خواهد شد. از ابتدای امسال تاکنون با افزایش ۱۵ درصدی قیمت برق ۵۰۰ هزار خانوار انگلیسی به این جمعیت اضافه شده اند. این رقم تا پایان امسال به شش میلیون خانوار خواهد رسید که معادل یک چهارم جمعیت انگلیس خواهد بود. روزنامه انگلیسی میرور اعلام کرده هزینه های مصرفی مردم این کشور در بخش انرژی با افزایش سه برابری طی سه سال گذشته نزدیک به ۱۵۰۰پوند در سال رسیده است و دولت انگلیس با افزایش فشار افکار عمومی و رسانه های این کشور برای مقابله با افزایش قیمت آب، برق و گاز روبه رو شده است. کارشناسان اقتصادی انگلیس بر این باورند هزینه تامین انرژی هر خانوار انگلیسی تا پایان سال ۲۰۰۸ به بیش از ۱۵۰۰ پوند خواهد رسید. هزینه متوسط تامین انرژی خانوارهای انگلیسی طی سال ۲۰۰۴ کمتر از ۵۸۰ پوند بود که این رقم اکنون به بیش از ۱۰۴۸ پوند رسیده است. پیش بینی می شود با افزایش ۴۰ درصدی قیمت برق و گاز در انگلیس این رقم تا پایان امسال به ۱۴۶۷ پوند افزایش یابد.
بر اساس تعریف ارائه شده در انگلیس هر خانواری که بیش از ۱۰ درصد درآمد خود را صرف مصرف گاز و برق کند دچار فقر انرژی تلقی می شود. حزب کارگر انگلیس در مانیفست کاری خود در سال ۱۹۹۷ ریشه کن کردن فقر انرژی تا سال ۲۰۱۰ را یکی از مهم ترین اولویت های خود اعلام کرد. تعداد خانوارهای انگلیسی که با فقر انرژی روبه رو هستند از سال ۲۰۰۳ تا کنون دو برابر شده و از دو میلیون خانوار به بیش از ۵/۴ میلیون افزایش یافته است. گوردون لیش من دبیر موسسه ایج کانسرن در این باره می گوید :«اکثر مستمری بگیران انگلیسی از شنیدن خبر افزایش ۴۰ درصدی قیمت برق به شدت نگران شده اند. این مساله ۷۵۰ هزار خانوار انگلیسی را با فقر انرژی روبه رو خواهد کرد.» دولت انگلیس به تنهایی قادر نیست بهای سوخت در این کشور را پایین بیاورد. این اظهارات یک مقام مسوول در امور انرژی انگلیس است که بر لزوم همکاری بین المللی برای حل مشکل بهای بالای سوخت در انگلیس تاکید کرده است. به اعتقاد مالکولم ویکس باید این نکته ناراحت کننده را بیان کرد که ما نمی توانیم به تنهایی و بدون حل شدن دیگر عوامل بین المللی که در شکل گیری افزایش بهای سوخت نقش دارند، مشکل افزایش بهای سوخت را در انگلیس حل کنیم به همین دلیل لازم است به عوامل جهانی که موجب افزایش بهای سوخت شده اند توجه شود و آن مسائل از طریق همکای های بین المللی حل شوند.
از نظر وی اقتصادهای چین و هند که به سرعت در حال رشد هستند بخشی از علت رشد بهای نفت به شمار می روند. او می گوید ما به کاهش در بهای نفت نیاز داریم. براون نخست وزیر انگلیس نیز خواهان افزایش تولید اوپک شده اما رئیس اوپک می گوید درخواست نخست وزیر انگلیس برای افزایش تولید اوپک غیرمنطقی است و عرضه و تقاضا هیچ نقشی در افزایش قیمت ها نداشته است. شکیب خلیل می گوید: افزایش دو برابری قیمت جهانی نفت به علت تنش های سیاسی بین المللی، سفته بازی و دلالی و کمبود ظرفیت پالایشگاهی بوده و تعادل بین عرضه و تقاضا هیچ نقشی در این بین نداشته است. شاه عبدالله در مراسم افتتاح نشست جده گفت، تولید نفت عربستان روزانه به ۷/۹ میلیون بشکه افزایش یافته است اما وزیر نفت عربستان بزرگ ترین تولیدکننده اوپک نیز ضمن رد این مساله که عدم تعادل بین عرضه و تقاضا عامل اصلی افزایش قیمت نفت است، تصریح کرده سفته بازی و دلالی مهم ترین عامل افزایش قیمت نفت است. او تاکید کرده ذخایر کنونی نفت برای تامین تقاضای جهانی نفت طی دهه های آینده کافی است اگر چه نگرانی در خصوص ناکافی بودن عرضه برای تامین تقاضا در بلندمدت نقش زیادی در افزایش قیمت نفت داشته است.
به گفته وی طی سه ماه دوم ۲۰۰۷ تا سه ماه دوم ۲۰۰۸ تقاضای جهانی نفت تنها ۸۰۰ هزار تا ۲/۱ میلیون بشکه در روز افزایش داشته است. در این مدت عرضه جهانی نفت بین ۴/۱ تا ۶/۱ میلیون بشکه رشد داشته است. پس رشد عرضه بیشتر از تقاضا بوده و دلیلی وجود ندارد که عدم تعادل بین عرضه و تقاضا عامل اصلی افزایش قیمت نفت باشد.
سعید طباطبایی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید