جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اثر تزریق داخل صفاقی گلی ‌بن‌ کلامید با دوز بالا بر پاسخ دهی حلقه‌ های آئورت مجزای موش صحرایی به استیل ‌کولین، ایزوسورباید دی نیترات و فنیل‌افرین


اثر تزریق داخل صفاقی گلی ‌بن‌ کلامید با دوز بالا بر پاسخ دهی حلقه‌ های آئورت مجزای موش صحرایی به استیل ‌کولین، ایزوسورباید دی نیترات و فنیل‌افرین
● مقدمه:
دیابت شیرین مهمترین اختلال متابولیک بوده و شیوع آن رو به افزایش است. گزارشات در مورد عوارض قلبی - عروقی داروهای سولفونیل اوره که در درمان دیابت تیپ II مصرف می‌شود وجود دارد. در مطالعه حاضر اثرات عروقی گلی بن‌کلامید از نسل دوم سولفونیل اوره مورد بررسی قرار گرفت.
● مواد و روشها:
به مدت یک ماه گلی‌بن‌کلامید با دوز پنج میلی گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن در روز به صورت داخل صفاقی به موشهای صحرایی نر سالم تزریق و در پایان حیوانات مورد مطالعه کشته شدند. پاسخ حلقه‌های آئورت جدا شده به فنیل‌افرین، استیل‌کولین و ایزوسورباید دی نیترات در دو گروه شاهد و مورد توسط آزمون t تست مقایسه گردید.
● یافته‌ها:
تفاوت معنی‌داری در پاسخ حلقه‌های آئورت مجزا به استیل‌کولین، ایزوسورباید دی نیترات و فنیل‌افرین در گروه معالجه شده توسط گلی‌بن‌کلامید و گروه شاهد مشاهده نگردید.
● نتیجه‌گیری:
تزریق داخل صفاقی گلی‌بن‌کلامید با دوز ۵ mg/kg در روز به مدت یک ماه تغییری در فعالیت انقباضی در حلقه‌های مجزای آئورت ایجاد نمی‌کند. از آنجایی که این دارو از طریق انسداد کانالهای پتاسیم وابسته به ATP عمل می‌نماید و بسته ماندن این کانالها در هنگام ایسکمی قلب می‌تواند در بیماران دارای مشکلات عروق کرونر مسئله ساز باشد مطالعات گسترده‌تر و با مدت زمان طولانی‌تر به منظور اطمینان از عدم تأثیر نامطلوب گلی‌بن‌کلامید بر فعالیت انقباضی عضلات صاف عروق توصیه می‌گردد.
اسماعیل ایزدپناه
صلاح الدین احمدی
منبع : آسمان پارس


همچنین مشاهده کنید