چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ / Wednesday, 21 February, 2018

دومین نفس Le Deuxième souffle


دومین نفس   Le Deuxième souffle
▪ کارگردان: آلن کورنو.
▪ فیلمنامه: آلن کورنو بر اساس داستانی از ژوزه جیووانی.
▪ موسیقی: برونو کولی.
▪ مدیر فیلمبرداری: ایو آنژلو.
▪ تدوین: ماری ژوزف ایووت.
▪ طراح صحنه: تیه ری فلامان.
▪ بازیگران: دانیل اوتوی[ گوستاو میندا معروف به ژو]، مونیکا بلوچی[سیمونا معروف به مانوش]، میشل بلان[کمیسر بلو]، ژاک دوترون[استانیسلاس اورلوف]، اریک کانتونا[آلبان]، دانیل دووال[ونتورا ریچی]، ژیلبر ملکی[جو زیچی]، نیکلا دوواشل[آنتوان]، ژاک بونافه[پاسکال]، فیلیپ ناهون[کمیسر فاردیانو]، ژان پل بونر[تئو].
▪ ١٥٥ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ فرانسه.
▪ نام دیگر: The Second Wind.
▪ نامزد جایزه سزار بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی لباس و بهترین طراحی صحنه.
▪ ژانر: جنایی، درام، رازآمیز، مهیج.
ژو گانگستری مشهور از زندان می گریزد. تمام پلیس فرانسه و مخصوصاً کمیسری حیله گر به نام بلو به دنبال او هستند. ژو نیز قصد دارد تا به همراه محبوبش مانوش از کشور خارج شود، اما برای این کار نیاز به پول دارد. او برای به دست آوردن پول مورد نیازش تصمیم به سرقتی تازه می گیرد. بنابر این از تبهکاری به نام جو ریچی و گروه وی کمک می خواهد.
مغر متفکر این سرقت تبهکاری قدیمی به نام اورلوف است که از ژو می خواهد تا محموله بزرگی از شمش های طلا را بدزدند. سرقت با موفقیت انجام می گیرد، اما کمیسر بلو ترفندی زده و او را نزد همکارانش خائن جلوه می دهد. ژو از چنگ مامورین فرار کرده و به سراغ همکارانش می رود. تنها هدف وی از این کار پاک کردن نامش از شائبه خیانت است. کاری که با کشته شدن همه گانگسترها و خود ژو به پایان می رسد...
● چرا باید دید؟
آلن کورنو متولد ١٩٤٣ لوآر فرانسه و از دانشجویان قدیمی ایدک است. در آغاز جذب دنیای موسیقی شد و بعدها با دستیار کارگردانی فیلمسازانی مشهور چون گاوراس به سینما راه یافت. از برکت حضور در کنار گاوراس با ایو مونتان نیز آشنا شد و بعدها سه فیلم موفق با وی ساخت. کورنو را بسیار دنباله رو ملویل می دانند و حال که پس از چند دهه دست به بازسازی دومین نفس زده، ممکن است بسیاری آن را دوباره سازی غیر لازمی قلمداد کنند. در حالی خود نظری غیر از این دارد و شاید شما نیز بعد از تماشای نسخه او از کتاب کم نظیر ژوزه جیووانی با کورنو هم عقیده شوید.
کتاب های ژوزه جیووانی[ژوزف دامیانی] متولد ١٩٢٣ که چهار سال پیش در ٢٢ آوریل ٢٠٠٤ درگذشت، تا امروز منبع الهام فیلمسازان بسیاری بوده است. در حالی که خود از ١٩٦٧ فیلمسازی نیز کرده و چند فیلم خیلی خوب نیز مانند پدرم زندگیم را نجات داد و دوست خائن من در کارنامه اش دارد و فیلمنامه های موفقی نیز برای دیگران نوشته است.
در جوانی کارهای مختلفی مانند ظرف شویی، چوب بری، پیشخدمتی و معدنچی گری انجام داده و به هنگام جنگ جهانی دوم نیز دو سالی راهنمای کوهستانی اعضای نهضت مقاومت بوده است. پس از جنگ به پاریس رفته و گانگستری خرده پا شد. پس از یک سرقت نافرجام در سال ١٩٤٨ که به کشته شدن برادر بزرگ تر، عمویش و صاحب خانه مورد سرقت انجامید، دستگیر و زندانی شد. ابتدا به همراه شریک جرمش ژرژ آکاد به مرگ محکوم شد و پس از چند ماه انتظار در دالان محکومین به مرگ بر اثر تلاش های پدرش از اعدام نجات یافت و در ١٩٥٦ آزاد شد.
سال های یکنواخت زندان را با نوشتن سپری کرد و پس از آزادی یکی از کتاب هایی را که نوشته بود به ناشری تسلیم کرد. این کتاب که حفره یا به تعبیر عامیانه اش سوراخ (تعریفی از زندان) نام داشت و بر اساس تجربیات خود وی برای فرار از زندان پاریس نوشته شده بود، نظر ناشر را جلب و بلافاصله با نام مستعار ژوزه جیووانی منتشر شد. ژاک بکر نیز بدون تاخیر حقوق برگردان سینمایی آن را خرید و در سال ١٩٥٩ به فیلم تبدیل کرد و بدین طریق جیووانی به سینما راه یافت.
در ١٩٦٧ اولین فیلمش را ساخت و بعدها بازیگران بزرگ سینمای فرانسه مانند آلن دلون، ژان گابن و ژان پل بلموندو را در فیلم هایش رهبری کرد، اما هرگز دست از نوشتن رمان درباره تبه کاران، پلیس ها، زندان و رفاقت دست نکشید.
تجربه اقامت در دالان محکومین به مرگ بر زندگی وی تاثیر فراوان گذاشت و در تمامی کارهایش منعکس شد. جیووانی تا هنگام مرگش ١٥ فیلم سینمایی و ٥ فیلم تلویزیونی ساخت، ٢٠ رمان و ٢ کتاب خاطرات و ٣٣ فیلمنامه نوشت و چند باری نیز در برابر دوربین ظاهر شد که آخرین نمونه آن بازی در نقش پدر ایزابل آجانی در فیلم پشیمان[٢٠٠٢] بود.
اما دومین نفس نسخه آلن کورنو که برای سینمای فرانسه محصولی گران قیمت محسوب می شود[٢٤ میلیون یورو] باید ثابت کند که از برگردان قدیمی ملویل سرتر است. هر چند تیم بازیگری خوبی دارد و انتخاب بلوچی- که به تصمیم خودش موهایش را بلوند کرده- یکی از عاقلانه ترین تصمیم ها بوده، اما دانیل اوتوی با وجود تبحر و تلاش بسیار هرگز نیم تواند خشونت و عطوفتی را که در چهره لینو ونتورا موج می زد، بر پرده منعکس کند.
بسیاری از منتقدان که شیفته ملویل و آثار او هستند، نسخه کورنو را یک بازسازی غیر لازم نام داده اند. اما بر خلاف آنها می خواهم بگویم که حاصل کار کورنو در مقایسه با فیلم ملویل یک سر و گردن بالاتر است. نه فقط از حیث فضا سازی، طراحی لباس و فیلمبرداری حیرت انگیزش، بلکه به خاطر تلاش کارگردان در رسیدن به جوهره کتاب جیووانی فقید که رفاقت و شرافت در میان دزدها تم اصلی آثارش بود. البته رفاقت از دیدگاه فرانسوی ها که با برداشت های ما می تواند کمی متفاوت باشد. چنین تمی در دنیایی که خیانت سکه بازار آن است، چندان خریداری ندارد. شاید ژو در پایان فیلم به همین خاطر دست به کاری انتحاری می زند، چون می دادند محبوب نیز روی خوش به اورلوف نشان داده و دیگر دوران خودش نیز به سر آمده است.
فیلم از برگران ١٩٦٦ ملویل ده دقیقه ای نیز طولانی است، اما به شما اطمینان می دهم که هرگز گذشت زمان را حس نخواهید کرد. صحنه سرقت محموله شمش های طلای یکی از درخشان ترین ها در میان این گونه صحنه هاست که با موسیقی آرام و کمترین گفت و گوها اجرا می شود. اگر مدت هاست فیلم خوبی از سینمای فرانسه ندیده اید، اگر خاطره خوش پلیس پیتون ٣٥٧، تهدید و انتخاب اسلحه هنوز شما را همراهی می کنید، برای دیدن یک نمونه باشکوه از سینمای جنایی فرانسه به سراغ دومین نفس بروید!

امیر عزتی

منبع : موج نو

مطالب مرتبط

اولتیماتوم بورن The Bourne Ultimatum


اولتیماتوم بورن    The Bourne Ultimatum
▪ کارگردان: پل گرین گراس.
▪ فیلمنامه: تونی گیلروی، اسکات زی. برنز، جورج نولفی بر اساس داستانی از رابرت لادلوم.
▪ موسیقی: جان پاول.
▪ مدیر فیلمبرداری: الیور وود.
▪ تدوین: کریستوفر روز.
▪ طراح صحنه: پیتر ونهم.
▪ بازیگران: مت دیمن]جیسون بورن]، جولیا استیلز[نیکی پارسونز]، دیوید استراتیرن[نوآ ووسن]، اسکات گلن[ازرا کریمر]، پدی کانسیداین[سایمون راس]، ادگار رامیرز[پاز]، آلبرت فینی[دکتر آلبرت هیرش]، جون آلن[پاملا لندی]، تام گالوپ[تام کرونین]، کوری جانسون[ویلس]، دانیل بروئل[مارتین کروتز]، کوری جانسون[دش بوکسانی]، کالین استینتون[نیل دانیلز].
▪ ١١١ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ آمریکا.
▪ ژانر: اکشن، ماجرا، درام، راز آمیز، مهیج.
جیسون بورن از سوی کسانی که در CIA او را برای آدم کشی تربیت کرده اند، تحت تعقیب است. او که هنوز از فراموشی رنج می برد، موفق می شود تا هویت واقعی خود-دیوید وب- را کشف کند. اما کاملاً از آن چه بر سرش آمده، اطلاعی ندارد. دیدن مقاله ای در روزنامه که توسط سایمون راس درباره گذشته اش منتشر شده، باعث می شود تا به سراغ وی برود. اما با وجود دقت بیش از اندازه بورن، راس سر قرار توسط پاز-یکی از آدم کش های تریدستون- کشته می شود. راس قبل از مرگ چیزهایی درباره جیسون و تریدستون-کسی که او را آموزش داده- به وی می گوید. ظاهراً کسانی در CIA از جمله نوآ ووسن، نمی خواهند تا جیسون و دیگران به حقایقی ناخوشایند دست یابند. از طرف دیگر او امیدوار است تا سیستمی که با نام رمز Blackbriar شناخته می شود فعال کرده و پا جای پای تریدستون بگذارد. ووسن برای یافتن رد بورن از پاملا لیندی کمک می خواهد. اما لیندی خیلی زود به رفتار و نیت ووسن شک می کند. بورن نیز بعد از برخوردی دوباره با نیکی پارسونز از سوی آدم کش های تریدستون و ووسن تحت تعقیب قرار می گیرد. ولی سر انجام موفق به دیدن دکتر آلبرت هیرش می شود. کسی که جواب تمامی سوال های بورن در نزد اوست....
▪ چرا باید دید؟
رابرت لادلوم[٢٠٠١-١٩٢٧] از نویسندگان موفق داستان های جاسوسی است که می توان وی را همردیف جان لوکاره و لن دیتون قرار دارد. ٢٩ کتابی که نوشته بیش از ٢١٠ میلیون جلد در دنیا به فروش رفته و به ٣٢ زبان ترجمه شده است. تعدادی از کتاب هایش نیز تبدیل به سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی شده اند. اولین بار در ١٩٧٧ داستان The Rhinemann Exchange وی تبدیل به یک مینی سریال شد. اما نمایش آخر هفته اوسترمن در ١٩٨٣ به کارگردانی سام پکین پا باعث شنیده شدن نامش در سطح بین المللی گردید. دو سال بعد پیمان هولکرافت به کارگردانی جان فرانکن هایمر بر شهرت وی افزود، اما تا رسیدن جیسون چارلز بورن به پرده سینما راه درازی در پیش رو بود. جیسون بورن نیز مانند نیای خود جیمز باند، اولین بار در فیلمی تلویزیونی ظاهر شد. در سال ١٩٨٨ هویت بورن، هشت سال پس از نگارش آن توسط لادلوم، توسط راجر یانگ[به شکلی بسار وفادارانه به کتاب] و با شرکت ریچارد چمبرلین در نقش اصلی تبدیل به فیلمی ٣ ساعته شد و از شبکه ABC پخش گردید. فیلمی که امروز شاید کسی آن را به خاطر نیز نیاورد. اما نوشته شدن دو دنباله دیگر بر ماجراهای بورن و نیاز به خلق ابرجاسوس تازه ای در سینمای امروز سبب شد تا یک دهه و نیم بعد جیسون بورن به روی پرده سینما منتقل شود. لادلوم بعد از نگارش سومین قسمت و قبل از به نمایش در آمدن اولین نسخه سینمایی ماجراهای بورن در سال ٢٠٠١ درگذشت. اما نمایش موفق اولین قسمت از ماجراهای بورن بر پرده سینما باعث شد تا تهیه کنندگان به فکر ساخت دیگر قسمت های بیفتند. از طرف دیگر نویسنده ای به نام اریک وان لاستبادر نیز کتاب تازه ای در ادامه ماجراهای بورن نوشت و در سال ٢٠٠٤ با نام میراث بورن و همزمان با نمایش دومین ماجرای سینمایی بورن منتشر کرد. امسال برای جیسون بورن مصادف است با نمایش سومین فیلم سینمایی ماجراهایش و انتشار پنجمین کتاب[خیانت بورن/اریک وان لاستبادر] که نوید بخش ادامه این مجموعه موفق هستند. اولین فیلم سینمایی بورن توسط داگ لیمان کارگردانی شد، اما با وجود تبحر وی و نتیجه خوبی که از کار او بر روی داستان لادلوم انجام شده بود، سکان هدایت این پروژه به پل گرین گراس[یکی از بهترین کارگردان های عصر ما] سپرده شد. کسی که با نمایش سومین قسمت از ماجراهای بورن باید به نبوغ وی در کار با دوربین و خلق هیجان ایمان آورد و آفرین گفت.
کسانی که برای ژانر اکشن و یا جاسوسی ارزش هنری چندانی قائل نیستند، باید این قسمت را حتماً ببیند. چون اولتیماتوم[اتمام حجت] بورن خونی تازه و جوان در رگ های این ژانر کهن سال است. نزدیک به دو ساعت تمام تعلیق و هیجان که با صرف ١٢٥ میلیون دلار ساخته شده و تا این لحظه -در پایان دومین هفته- اکران آمریکا بیش از ١٣٢ میلیون دلار درآمد داشته است.
پل گرین گراس در دومین طبع آزمایی اش با مخلوق لادلوم تمامی سنت های ژانر جاسوسی و جیمزباندی را به خدمت گرفته و حتی می شود گفت که آنها را احیاء می کند. از لوکیشن های متنوع تا صحنه های تعقیب و گریز تماشای-بالاتر از استانداردهای این نوع- و اشاره به حوادث روز[در کتب سه گانه لادلوم جنگ ویتنام، جنگ سرد و نبرد با اردوگاه چپ اولین پس زمینه های حوادث را تشکیل می داد] که در تبدیل به سناریوی امروزی تر لاجرم حوادث تازه تری را به خدمت گرفته است. گرین گراس که در یونایتد ٩٣ در کار با بازیگران و دوربین در فضایی محدود سر بلند بیرون آمد، در کار با مکان های متعدد و شخصیت های بسیار نیز به خوبی عمل کرده و روندی منطقی به ماجراهای بورن می دهد. و هر چند مت دیمن چه از نظر فیزیکی و چه از نظر بازیگری انتخاب مناسبی برای این نقش نمی نمایاند[قبول دارم که دوره بازیگران خوش سیما و حتی اسطوره ای چون شون کانری یا چارلتون هستون گذشته است]، اما موفق به قبولاندن وی در نزد تماشاگر می شود. البته هنوز زوایای پنهانی در این شخصیت وجود دارد که باید در قسمت های آتی کشف شود. اولتیماتوم بورن از بازیگران خوبی در نقش های فرعی سود برده که می توان به استراتیرن و جون آلن اشاره کرد و از آلبرت فینی کهن سال نیز غافل نشد. اما اولتیماتوم بورن بی اغراق فیلم کارگردان است. برای چنین سرگرمی نفیسی باید کلاه را سر گرفت!


وبگردی
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    تجدید انرژی
    آخر هفته با رفتن به تعطیلات و آرامش، تجدید انرژی کنید پس از یک هفته تلاش، کار و صرف انرژی اگر می‌خواهید هفته‌ای جدید و با انرژی را آغاز کنید، باید ابتدا آخر هفته‌ای را پر از شادمانی …