شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بین خواب و بیداری


بین خواب و بیداری
شاید اسم ساعت زیستی را شنیده باشید هرچند تیک تاک نمی کند اما با دقت زیادی به کارش ادامه می دهد. زنگ بیدارباش آن هم کمی با ساعت معمولی فرق دارد و هر چند بار هم که بخواهید می توانید دکمه snooze غبه معنی تحت اللفظی یک چرت دیگرف آن را بزنید (کنایه از اینکه آن را در حالت خواب و بیداری نگه دارید). اصل مطلب و بدون حاشیه اینکه اگر همین حالا امکان باردار شدن ندارید اما تصمیم دارید روزی روزگاری مادر شوید چه کار باید بکنید؟ خب طبیعی است که تا ابد نمی توانید حاملگی را عقب بیندازید. (جز موارد استثنا مثل خانم مارسیا کراس) احتمال بارداری سالم بعد از ۳۵ سالگی به سرعت کاهش می یابد اما وظیفه شماست که بدن خود را برای یک بارداری سالم در بهترین شکل حفظ کنید. مواردی که در ادامه به آن اشاره می شود از مهم ترین کارهایی است که باید انجام دهید. - مواظب رژیم غذایی خود باشید هر آنچه برای رگ های شما مفید است برای تخمک های شما هم مفید خواهد بود. دکتر یورگه شاوارو محقق بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد و یکی از دو نویسنده کتاب «رژیم غذایی مخصوص باروری» به ردگیری میزان مصرف چربی در حدود ۱۸ هزار زن پرداخته، آن هم درست زمانی که سعی داشتند حامله شوند. زنانی که بیشتر از چربی های اشباع نشده سالم استفاده می کردند (از جمله روغن زیتون و روغن گیاهی به نام آووکادو)، کمتر با مشکلات باروری مواجه شده اند به خصوص مشکلات مربوط به تخمک گذاری؛ در حالی که این گونه مشکلات بیشتر در زنانی مشاهده شد که از چربی های به اصطلاح ترانس بالا استفاده می کردند. - نگرانی را از خود دور کرده و شاد زندگی کنید دکتر سارا ال برگا رئیس هیات مدیره مدیر گروه مامایی زنان و زایمان دانشگاه اموری در آتلانتا می گوید: استرس در کار پیام های مخابره شده از مغز به تخمدان ها اختلال ایجاد می کند و نمی گذارد کار ماهانه تخمک گذاری به درستی و سر موقع انجام شود. اگر آدم جوشی و زودرنجی هستید باید به دنبال راه حلی باشید تا کمتر دچار استرس، اضطراب و نگرانی شوید.
منظم آزمایش دوره ای را پیگیری کنید واقعیت این است که مردم وقتی نگران حاملگی ناخواسته باشند، به فکر آزمایش می افتند آن هم فقط آزمایش حاملگی اما بسیاری از عفونت ها در مجاری دستگاه تناسلی می تواند از مهم ترین عوامل عقیم شدن باشد. عفونی شدن اعضای تناسلی فقط در اثر بی بند و باری جنسی اتفاق نمی افتد بلکه عدم رعایت بهداشت و پاکیزگی هم می تواند عامل مهمی در به وجود آمدن عفونت و بیماری در ناحیه دستگاه تناسلی شود. دکتر سیلبر شرمان مدیر مرکز ناباروری سنت لوئیس و نویسنده کتاب «چگونه حامله شویم» تاکید می کند بیماری ها و عفونت هایی که چه از طریق مقاربت انتقال می یابند و چه در اثر عدم رعایت بهداشت به وجود می آیند، به دستگاه تناسلی آسیب های جدی وارد می کنند و برخی از آنان لوله رحم را مسدود می کنند. یکی از علائمی که بعد از بهبودی عفونت در لوله رحم باقی می ماند ترشح موادی است که می تواند مانع لقاح تخمک و ایجاد جنین شود. - هوای آزاد استنشاق کنید پک زدن به سیگار می تواند تخمک گذاری را دود و نابود کند. سیلبر شرمان می گوید: «سیگار کشیدن موجب انقباض رگ های خونی از جمله رگ های مربوط به تخمدان می شود و نتیجه نهایی آن کاهش میزان تخمک هایی است که در تخمدان امکان به وجود آمدن دارند. حتماً می گویید خودتان با چشمان تان زنان سیگاری را دیده اید که یک دوجین هم بچه زاییده اند؛ پس چه اشکالی دارد؟» دکتر برگا در جواب می گوید بله زنانی که سیگار می کشند می توانند باردار شوند اما به شرطی که جوان باشند اما زنانی که سیگار می کشند زودتر از آنان که نمی کشند قدرت باروری خود را از دست می دهند و این را نتیجه آزمایش ها و بررسی داده های موجود نشان می دهد.
قرص بهتر است برای کسانی که همسران وفاداری دارند و به عبارت واضح تر کسانی که تک همسری هستند و به آن وفادار می مانند یعنی این اطمینان وجود دارد که روابط جنسی خارج از خانواده انجام نمی شود، بهتر است از قرص برای جلوگیری استفاده کنند. داروهای خوراکی ضد حاملگی کمتر به باروری لطمه یا صدمه می زنند و کمتر احتمال بیماری های التهابی ناحیه لگن یا سرطان آندومتر در آنان بروز می کند. دکتر سیلبر شرمان می گوید: چون در زنانی که قرص می خورند تخمک گذاری صورت نمی گیرد کیست یا سرطان تخمدان هم در آنان کمتر اتفاق می افتد. خبر خوب تر اینکه همان ماه،بعد از قطع کردن قرص، حاملگی ممکن است.
مراقب همه جای بدن خود باشید بله درست است شما هر سال به متخصص زنان و زایمان مراجعه می کنید اما سایر اعضای بدن تان چطور؟ یعنی برای یک حاملگی سالم کافی نیست دستگاه تناسلی سالم باشد بلکه باید همه اعضای بدن سالم بماند. یکی از مهم ترین دلایل ناباروری، مشکلات پزشکی از نوعی است که یا تشخیص داده نشده یا درمان نشده است از جمله دیابت، گواتر، سندرم پلی سیستیک تخمدان که تعادل هورمونی بدن را به هم می زنند. بنابراین فقط مراجعه به پزشک زنان و زایمان کافی نیست بلکه سلامت و تناسب اندام هم برای حفظ قدرت باروری لازم است. - تا می توانید زیر تیغ جراحی نروید هیچ کس دوست ندارد از درد ناشی از کیست تخمدان و زهدان به خود بپیچد اما وقتی پزشک تان می خواهد برای جلوگیری از رشد آن از طریق جراحی وارد شود تا جایی که به سلامت شما لطمه وارد نکند، زیر بار عمل جراحی و زیر تیغ جراحی نروید.
سیلبر در این زمینه می گوید: «بدن شما طوری عمل می کند که اکثر تخمک ها در خارجی ترین لایه تخمدان موسوم به کورتکس قرار می گیرند. طبیعی است اگر زیر تیغ جراحی یا نور لیزر بروید، پیامدهای غیرقابل اجتنابی خواهد داشت پس قبل از آنکه اقدام به عمل جراحی صورت پذیرد، باید همه گزینه های ممکن پیش رو از جمله مصرف دارو های خوراکی بررسی شوند. اگر ناچار به عمل جراحی شدید حتماً با دکتر خود صحبت کنید. بگذارید او بداند شما در مورد کورتکس اطلاع دارید و نسبت به آن نگران هستید.»
تخمک های خود را قبل از باز شدن بشمارید زمان پاپ اسمیر بعدی از پزشک بخواهید که شمارش انترال فولیکول هم برایتان درخواست کند به این ترتیب می توان تخمین زد که چه تعداد تخمک برایتان باقی مانده است. باروری زنان به تعداد این تخمک ها بستگی دارد. از زمانی که دختر بالغ می شود ماهی یک یا دو تخمک از تخمدانش آزاد شده به فضای رحم فرستاده می شود، به تدریج و در اثر افزایش سن علاوه بر تخمک گذاری مرگ این تخمک ها هم از تعداد آن می کاهد. برخی از زنان تا رسیدن ۴۰ سالگی هم در تخمدان خود تخمک دارند اما برخی خیلی زود تخمک های خود را از دست می دهند. با آزمایش شمارش تخمک ها می توان تخمین زد که تعداد آن کم است یا زیاد. اگر تعداد آن کم بود باید به فکر فریز کردن تعدادی از آن باشید که در پاراگراف بعدی توضیح داده شده است. - دارایی های خود را فریز کنید هرچند برای همه توصیه نمی شود چون بسیار گران است. نگهداری نطفه مردان بسیار آسان تر از تخمک در زنان است چون اگر جنس اسپرم را به تی شرت مارک گپ تشبیه کنیم (که بارها می پوشید و می شویید اما کهنه نمی شود) در آن صورت تخمک را باید به لباس توری آخرین مد تشبیه کنید که بسیار گران و نگهداری آن بسیار سخت و حساس است. به عبارت دیگر فریز کردن تخمک ها تا به امروز محلی از اعراب نداشت (بلورهای یخی که حین فرآیند یخ زدن تشکیل می شد به دیواره تخمک ها آسیب وارد می آورد) اما شیوه جدیدی ابداع شده است که به آن ویترفیکیشن (شیشه ای کردن) می گویند. این روش طوری است که تخمک را به سرعت تبدیل به یخ می کند که هیچ آسیبی به محتویات آن وارد نمی شود اما در عوض بسیار گران است حدود شش هزار دلار برای هر بار و اینکه در هر فرآیند چه تعداد تخمک سالم به دست آید معلوم نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. همچنین هر سال هم باید پول نگهداری آن تخمک ها را بدهید. مهم تر اینکه نگهداری به این روش وقتی موفقیت آمیز است که در دوران جوانی و اوایل دهه دوم زندگی انجام شود. هرچند این روش به قدری جدید است که داده های کنونی نمی تواند نشان دهد این روش تا چه حد موفقیت آمیز بوده اما برای کسانی که تعداد تخمک های تخمدان شان کم است، ارزش یک بررسی را دارد.
منبع: مجله Womenشs Health برگرفته از سایت MSNBC
ترجمه: نرجس خادمی پیربستی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید