پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آماده خرید انگلیسی هستید؟


آماده خرید انگلیسی هستید؟
یورو ۲۰۰۸ فقط برای شرکت کنندگان این رقابت ها و هواداران و خبرنگاران اتفاق خوبی نبود. تیم های محروم از شرکت در این رقابت ها نیز آنچه را می خواستند از تماشای بازی ها به دست آوردند. در این میان فوتبال انگلستان طی این مدت طوری رفتار کرده که انگار این رقابت ها از بازی های لیگ آرژانتین هم کم اهمیت تر است و فقط بازنده ها وقتشان را برای دیدن یا دنبال کردن این بازی ها یا خبرنویسی در مورد وقایع آن تلف می کنند. به هر حال شاید هم آنها بیشترین منفعت را برده اند. رقابت های یورو ۲۰۰۸ به آنها این فرصت را داد ستارگان جدیدی را شناسایی کنند و برای پیشبرد هر چه بیشتر اهداف فوتبالی شان آنها را به جزیره بیاورند. لیست ذیل اسامی ۱۰ نفر از محتمل ترین و با ارزش ترین اشخاصی است که لیگ برتر می تواند از رقابت های یورو ۲۰۰۸ وام بگیرد.
● فاتح تریم
مربیان کمی وجود دارند که در عین خشونت رفتاری، بتوانند انگیزه و اشتیاق را به شاگردانشان تزریق کنند. تیم ملی ترکیه با وجود تعداد زیاد مصدومان و محرومانش به رده های بالای رقابت ها صعود کرد. ترک ها «فاتح» را «امپراتور» می نامند و او را سمبل فوتبال کشورشان می دانند. شاگردان تریم یاد گرفته اند شانس و اقبال خود را به بخت آزمایی بگذارند. تریم ۴ عنوان قهرمانی لیگ ترکیه و یک جام یوفا را در کارنامه مربیگری خود دارد و طی یک فصل حضور در فیورنتینا، فوق العاده عمل کرد. حرکات وی به شدت شبیه سرآلکس فرگوسن است؛ خصوصاً زمانی که پیرمردی اسکاتلندی جوان بود. شاید اکنون موعد هنرنمایی او در مکان موردنظرش فرا رسیده باشد.
● یوری ژیرکوف
او هم می تواند درقالب یک هافبک فوق العاده ظاهر شود و هم در پست یک دفاع پوششی، خیلی راحت بازیکنان حریف را پشت سر بگذارد. وی در عین حال به سادگی از پیشروی بازیکنان طرف مقابل جلوگیری می کند. شاید بتوان گفت «یوری» بهترین دفاع چپ رقابت های این دوره بوده است خیلی ها او را با «جائل کلیچی» فرانسوی مقایسه می کنند و او را در صدر لیست خرید مربیان لیگ برتر می بینند.
● ژرمی تولالان
تقصیر او نبود که کنار ماکلله قرار گرفت تا اینگونه همه به شباهت های تکنیکی این ۲بازیکن پی ببرند! در واقع او نمونه خوش عکس تری نسبت به همراه و همتای خود به شمار می رود. تولالان بازیکنی پرانرژی، دینامیک و با استعداد است. شاید برای لیون بیش از حد خوب به نظر می رسد! نه؟
● گابریل تاماس
او از ۱۹ سالگی تاکنون یک پدیده به حساب می آمده و از آن موقع تا حالا در ۷ باشگاه و در ۵کشور مختلف به بازی پرداخته اما به نظر می رسد بالاخره جایی را برای ماندن انتخاب کرده است. او به لطف آمادگی بدنی فوق العاده و فیزیک خدادادی به سرعت پیشرفت می کند. شاید «تاماس» تکنیک فوق العاده «فرانتس بکن باوئر» را در کار با توپ را نداشته باشد اما می داند چطور در مواجهه با توپ از خود انعطاف نشان دهد. در رقابت های یورو ۲۰۰۸ او خیلی بهتر از کریم بنزما و لوکاتونی برای تیمش بازی کرد، با این حال از عهده ۲ مهاجم کاملاً متفاوت به خوبی برآمد. او همه را به یاد تونی آدامز می اندازد و احتمالاً وقتش رسیده یک اسباب کشی دیگر هم انجام دهد.
● دانیل ده روسی
به طرز غافلگیر کننده ای در بازی مقابل هلند در ترکیب تیم دیده نشد. همه دیدیم در غیاب او چه بلایی بر سر قهرمان جهان آمد. ده روسی با بازگشت به تیم نشان داد بهترین بازیکن لاجوردی ها است. «دانیله» بالفطره یک هدایتگر است و می تواند در دفاع بسیار خوب ظاهر شود. پرنس جدید رم توانایی بازیسازی در عمق را دارد و حتی پنانسیل حضور در خط حمله هم در او دیده می شود. قرارداد وی با رم تا سال ۲۰۰۹ اعتبار دارد و ممکن است به زودی مدت همکاری تمدید شود. اگر باشگاه های انگلیسی علاقه مند به جذب وی هستند باید زودتر اقدام کنند. حرکات این ستاره بی شباهت به روی کین نیست و این موضوع می تواند اشتیاق لیگ برتری ها را دو چندان کند. راستی ده روسی تا حدودی به زبان انگلیسی هم تسلط دارد.
● باستین شواین اشتایگر
این بازیکن آنقدر خوب ظاهر شده است که حتماً اگر خودش هم خیال خروج از بوندس لیگا را در ذهن نپرورانده باشد، شرایط و پیشنهادها او را رها نخواهند کرد. شواین اشتایگر بازیکن دینامیک و منعطف است که می تواند خط میانی را با انرژی باورنکردنی اش در طول ۹۰ دقیقه پوشش دهد. اخلاق تند، تنها نقطه ضعف او است و در گذشته برایش دردسرهای زیادی درست کرده اما به هر حال خیلی ها معتقدند اقتضای سن او اینگونه ایجاب می کند.
به هر حال او را «جرمن جناس» جدید می نامند. «باستین» با همین اخلاق تند و سن کم تا کنون ۵۴ بازی ملی انجام داده است.
● آردا توران
گل سرنوشت ساز در دقایق پایانی بازی مقابل سوئیس ، جایگاه او را در یک باشگاه بزرگ اروپایی و البته تاریخ جام ملت های اروپا تثبیت کرد. او از لحاظ تکنیکی یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی ترکیه محسوب می شود. این هافبک تهاجمی با استعداد، توانایی پاسکاری و دریبل فوق العاده ای که دارد و خلاقیت غیرقابل مهار، وی را به برگ برنده تریم تبدیل کرده است. حرکات آردا به زیبایی همتایش نانی نیست. از طرفی اخلاق خوب و رفتار مناسب، توران را در زمره بازیکنان محبوب ترک قرار داده است.
● گوخان اینلر
این بازیکن پرانرژی و با استعداد بدون شک بهترین ستاره خارجی سری A در فصل گذشته به شمار می رود. اینلر به خوبی در زمین حرکت می کند و خط دفاعی را پوشش می دهد. به همین دلیل «اینلر» را به «اسی ین» تشبیه می کنند. او شم فوتبالی قوی دارد و در مواقع لزوم تکل های فوق العاده ای می زند اما خارج از زمین، شخصیتی کاملاً متفاوت دارد بیایید به جنبه های مثبت فوتبال «گوخان» توجه کنیم تا بتوانیم مقصد بعدی او را لیگ برتر فرض کنیم!
● دیوید سیلوا
او مثل یک شیطان کوچک پر از حیله و ظرافت است. بازی های درخشان و پاسکاری های فوق العاده او یاد جان فرانکو زولا را زنده می کند و قدرت بدنی اش ظهور یک اسطوره در اسپانیا را نوید می دهد.
● دانیل پرانیچ
خیلی دیر به تیم ملی کشورش دعوت شد اما از لحظه ای که حضور خود را تثبیت کرد، نشان داد چقدر برای خط دفاع مهره مؤثری است. او به خوبی توپ را از زیر پای حریف بیرون می کشد و پاس های هوشمندانه ای ارسال می کند. کارشناسان انگلیسی وی را با «نایجل وینتربرن» مقایسه می کنند و امیدوارند «دانیل» را در جزیره ببینند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید