سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

فوتبال هلند موجب افتخار شد


فوتبال هلند موجب افتخار شد
در اواخر فصل گذشته لیگ فوتبال هلند بین مارکو فان باستن و یوهان کرویف معروف درگیری هایی در آژاکس روی داد. در آن زمان فان باستن به رغم تصدی پست مربیگری تیم ملی هلند تشکیلات فوتبال جوانان آژاکس و آکادمی آن را هم به طور «رسمی و غیررسمی» هدایت می کرد و کرویف نیز مدیریت فنی باشگاه را برعهده داشت. اما عمر حضور کرویف در این سمت از ۱۶ روز فراتر نرفت، زیرا دوطرف نمی توانستند بر سر مسائل آکادمی فوتبال آژاکس و چگونگی گرداندن آن به توافق برسند. به این ترتیب مردی که در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ به عنوان یک بازیکن و ستاره آژاکس را به اوج رساند و همیشه با این باشگاه آمستردامی عجین بوده است، آنجا را رها کرد و رفت تا همچنان خط دهنده وقایع در بارسلونا و مشاور اول خوان لاپورتا رئیس آن باشگاه اسپانیایی باشد.
● شهرت و اعتبار
با این حال روابط استاد و شاگرد ظاهراً دوباره بهبود یافته، زیرا در مسابقات اخیر جام ملت های اروپا که شروعی عالی و فرجامی تلخ برای هلند داشت، این دو دوباره کنار یکدیگر دیده شدند و پس از حذف لاله های نارنجی به دست روسیه در مرحله یک چهارم نهایی، فان باستن ۴۳ ساله گفت که یک دوست ویژه به سراغ او آمده و به وی دلداری داده است و بدیهی بود که منظور وی، کرویف برنده ۳ دوره توپ طلا باشد. مردی که در نیمه دوم دهه ۱۹۸۰ در هیئت مربی آژاکس اولین فرد میدان دهنده به فان باستن جوان بود و راه وی را به سوی شهرت و افتخار و موفقیت گشود.امروز هم کرویف می گوید که تیم ملی هلند با هدایت فان باستن نمایشی عالی در رقابت های رو به پایان «یورو ۲۰۰۸» داشته و نظر مثبت وی را جلب کرده است. کرویف می گوید: «باید به بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم هلند به خاطر تیم بسیار خوبی که ساخته اند و در این پیکارها شرکت دادند، تشکر کنم. درست است که پایان کار، مثبت نبود و حذف شدیم، اما زیبا و مؤثر بازی کردیم و کیفیاتی عالی داشتیم و همگان از نو از ما تمجید کردند و موجب افتخار و غرور خودمان شدیم. شکست در برابر روسیه و نرسیدن به جام قهرمانی نباید باعث ناامیدی ما شود، زیرا تیم ما در جریان این رقابت ها پخته تر شد و در نتیجه می تواند در دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ که بزودی به راه می افتد، نتایج بهتری بگیرد. حسن کار این است که فان باستن تیم بسیار خوبی را از خود به جای گذاشته که به درد جانشین او (برت فان مارویک) خواهد خورد و به واقع مربی جدید تیم ملی کشور من یک تیم جوان و شایسته و آینده دار را تحویل می گیرد.»
● تا کدام زمان
کرویف که در زمان جوانی در خط حمله ظاهر می شد و برای بارسلونا هم بازی و هم مربیگری کرد. می افزاید: «تیم فعلی هلند به لحاظ کارهای تهاجمی بسیار خوب و دارای فورواردهای مجربی است، اما سؤال و مسئله مهم این است که تا چه زمانی می توان این جوانان را به شکلی متحد کنار یکدیگر نگه داشت و حالت منسجم فعلی را حفظ کرد من می فهمم که فان باستن تا همین جا چه کار بزرگی را انجام داد زیرا او تیمی را ساخته که متشکل از مهره های جوان سطح بالا است و این جور بازیکنان معمولاً شخصیتی قوی و مقاوم دارند که تسلیم نمی شوند و نوعی حس فرمان ناپذیری در وجودشان هست. رام کردن آنها و دادن تاکتیک مناسب به آنان کار هر کسی نیست اما شاگرد پیشین خودم این کار را به نحو احسن انجام داده است. برهمین اساس به راحتی می توان ادعا کرد که آینده تیم کنونی هلند از این هم درخشان تر است و می تواند به قلل رفیع تری برسد. سن این بازیکنان اغلب بین ۲۲ تا ۲۶ سال است و بنابراین شماری از آنها به اوج کار شان نرسیده اند و هنوز جا دارند، از این به بعد کار آنها حساس تر است، زیرا باید رویشان کار شود و به کمال و تخصصی برسند که در ظرفیت شان هست. برای این منظور باید برنامه داشت و به این جوانترها فکر و ایده داد و در آن صورت آنها به سمت هدف و یکی دو سطح بالاتر از درجات فعلی شان حرکت خواهند کرد و باختن در جام ملتهای اروپا را از یاد خواهند برد و تو گویی که این واقعه، اصلاً شکست نبوده است.»
وصال روحانی
منبع: sky
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید