جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آمریکایی‌های روسی الاصل


آمریکایی‌های روسی الاصل
در این مقاله نویسنده سعی بر آن دارد تا در ابتدا تعریفی از نژاد آمریکایی روس را ارائه داده و در ادامه از دیدگاه تاریخی به روند مهاجرت این گروه بپردازد. در میان اقسام و انواع عناصر هویتی آمریکایی روس، نویسنده، مذهب و پاره ای از بنیادهای اجتماعی را مورد مطالعه قرار داده و در نهایت، دین را به عنوان محرک اصلی مهاجرت روس ها به ایالات متحده معرفی می کند.
آمریکایی های روسی الاصل، افراد مقیم ایالات متحده آمریکا می باشند که اجدادشان در روسیه یا سرزمین هایی از امپراطوری روسیه قدیم و یا اتحاد جماهیر شوروی سابق زندگی می کرده اند. در سرشماری سال ۲۰۰۰ امریکا، حدود ۳ میلیون آمریکایی مدعی شده اند که اجدادشان روس بوده اند. با این وجود، کمتر از ۲۰ درصد این جمعیت ۳ میلیونی را می توان کاملا روس دانست. اگرچه تعدادی از این افراد، ادیان جدیدی را پذیرفته اند اما عموما اسلاوهایی هستند که متعلق به کلیسای ارتدکس شرقی می باشند. جمعیت باقیمانده را ترکیبی از گروههای نژادی گوناگون همچون یهودی ها، ژرمن ها، و اوکراینی ها تشکیل می دهند.
بیش از نیمی از مهاجران روسیه به آمریکا از ابتدای قرن بیستم را یهودیان شامل می شده اند. هرچند این یهودیان در بسیاری از جنبه های فرهنگی اشتراکاتی را با روسها داشته و معمولا به زبان روسی تکلم کرده، اما هرگز به طور کامل از سوی روسها پذیرفته نشدند. به طور مشابه، تعدادی از ژرمن ها، لهستانی ها، و اوکراینی های روسیه در سر شماری های بین سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۰ آمریکا، به عنوان روس در نظر گرفته شده بودند. اعضای این گروهها، مشارکت زیادی را در زندگی آمریکایی های روسی الاصل داشته و به عنوان بخش مهمی از اجتماع روسها در ایالات متحده آمریکا به حساب می آیند.
● پیشینه تاریخی
اولین پیشگامان روس، در آمریکای شمالی در طول ساحل اقیانوس آرام از آلاسکا تا کالیفرنیا ساکن شدند. روسها، اولین اروپایی هایی بودند که به این منطقه گام نهادند. کاپیتان ویتوس برینگ، دریانورد دانمارکی، در خدمت به تزار روسیه، پتر کبیر، دریاهای بین شرق دور روسیه و آلاسکا را در دهه های ۱۷۲۰ تا ۱۷۴۰ کاوش کرد. براساس اکتشافات برینگ، امپراطوری روسیه ادعای حاکمیت بر آلاسکا را کرده و به تجارت خز که سود زیادی برای آنها داشت با مردم بومی آنجا پرداخت. در سال ۱۷۸۴، تاجران خز، اولین مستعمره دایمی روس را در آمریکای شمالی در جزیره کدایک آلاسکا تاسیس کردند. بعد از آنکه ایالات متحده آمریکا در سال ۱۸۶۷ ، آلاسکا را خریداری نمود، مرکز فعالیتهای روسها در آمریکای شمالی به کالیفرنیا تغییر مکان داد.
در سال ۱۸۶۸، کشیش و روحانی اوکراینی، آگاپیوس هانکارنکو ، اولین روزنامه دوزبانه روسی – انگلیسی به نام ” آزادی “ [свобода/The Alaska herald] را در ایالات متحده آمریکا در سانفرانسیسکو کالیفرنیا تاسیس کرد. در پی ساکن شدن روسها در ساحل اقیانوس آرام، سیل مهاجران روس در طی چند مرحله از طریق دریا از بنادر اروپا به نیویورک سیتی، بوستون، و ماساچوست روانه شدند. اولین گروه از این مهاجران بین سالهای ۱۸۸۰ تا ۱۹۱۴ به این سرزمین ها رسیدند. بیشتر این افراد را دهقانانی تشکیل می دادند که به عنوان کارگرانی ساده در کارخانجات صنعتی، بسته بندی گوشت، ساختمان سازی، و صنایع پوشاک در شهرهای بزرگی از ساحل شرقی، میدوست و کالیفرنیا مشغول به کار شده و بقیه در صنایع غذایی، معادن، راه آهن، و صنایع الوار در کوههای راکی و ایالت وسترن استخدام شدند.
انقلاب روسیه که در سال ۱۹۱۷ به وقوع پیوست منجر به تاسیس اتحاد جماهیر شوروی شد. با این حال حکومت کمونیستی، تا پایان جنگ جهانی روسیه در سال ۱۹۲۱ نتوانست همه قلمرو پیشین امپراطوری روسیه را کنترل کند. موجی از پناهندگان که از این کشمکش و درگیری فرار می کردند بین سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۰ وارد ایالات متحده آمریکا شدند. در دهه اول بعد از پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵، موج دیگری از پناهندگان روس به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردند. بسیاری از آنها، روسهایی بودند که در سرزمینهای اشغال شده توسط آلمانها، در طول جنگ در صنایع جنگ آلمان به کار گماشته شده بودند و بقیه سیاسیونی بودند که با برقراری کمونیسم در میهنشان مخالفت می کردند.
بعد از تاسیس اتحاد جماهیر شوروی، آمریکایی های روسی الاصل اغلب از جانب سایر گروههای نژادی مورد اذیت و آزار واقع می شدند. به عقیده عموم، آمریکایی های روسی الاصل با سوسیالیسم، آنارشیسم، و یا کمونیسم در ارتباط بودند. در طول سالهای ” ترسهای کمونیست“ (Red Scares ) ، که اوج تفکر آنتی کمونیست در آمریکا به حساب می آید ایالات متحده یک رشته عملیاتی را بر ضد مظنونین به انقلاب داخلی در آمریکا و طرفدارانش انجام داده و در نتیجه تعدادی از آمریکایی های روسی الاصل از ایالات متحده آمریکا اخراج شدند. در طول جنگ سرد ( نزاع سیاسی بعد از جنگ جهانی دوم، بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی) تظاهر به فرهنگ و میراث روسی در ملاء عام ممنوع گردید. در نتیجه بسیاری از آمریکایی های روسی الاصل، ترک رسوم و زبان روسی را در پیش گرفتند.
اما جنگ سرد منفعت هایی را نیز برای آمریکایی های روسی الاصل به همراه داشت. فضای رقابتی بین شوروی و آمریکا با فرستادن اولین ماهواره به دور زمین از سوی شوروی در سال ۱۹۵۷ شروع شد و این اتفاق باعث این شد که مطالعات روسیه، به عنوان یک الویت ملی در ایالات متحده تبدیل گردد. از سوی دیگر تشویق و سرمایه گذاری حکومت روسیه، مطالعات روسیه در دانشگاههای آمریکا و در کنار آن، محبوبیت فرهنگ روسها را بواسطه کتابها، فیلمها، و برنامه های تلویزیونی گسترش داد. در نتیجه آمریکایی های روسی الاصل تحصیلکرده که دارای آگاهی های وسیعی درباره زبان و فرهنگ روسیه بودند دریافتند که ایالات متحده آمریکا نیاز مبرم به اطلاعات و دانش آنان دارد.
بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۸ ، موجی جدید، متجاوز از ۱۰۰ هزار نفر از مهاجرین شوروی وارد آمریکا شدند. اعضای اقلیت های دینی و نژادی و تعدادی از افرادی که در شوروی مورد اذیت و آزار واقع می شدند، درصد زیادی از این گروه را تشکیل می دادند. در بین آنها علاوه بر یهودیان، اقلیت های کاتولیک، پنتکوستالیست، و ارمنی به چشم می خورد. بیشتر مهاجران اخیر روس، آنهایی که بعد از سال ۱۹۸۸ وارد ایالات متحده شدند، بعد از آنکه سیاست گلاسنوست (آگاه سازی عمومی) در جهت آزادی های اجتماعی به اجرا در آمد شروع به ترک شوروی کردند که این خود سیاستی باز بود که توسط میخائیل گورباچف اعمال شد.
از زمان فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ ، شمار زیادی از روسها، امتیاز آزادی سفر را بدست آوردند که در نتیجه، تعداد زیادی از آنها به ایالات متحده مهاجرت کردند. مهمترین گروه، که قشر تحصیلکرده را تشکیل می دادند، با سرعت خود را با زندگی در ایالات متحده وفق دادند. تعداد زیادی از این قشر، شغلهای حرفه ای و تخصصی را در پزشکی، مهندسی، کامپیوتر و سایر صنایع بدست آوردند. همانند گذشته، اکثر این مهاجران نیز از نژاد روس نیستند. اما سیاست ” روسیه سازی “ (Russification) دوره شوروی، که نیاز به یادگیری زبان روسی و تمرین فرهنگ روسی برای نژادهای گوناگون جمعیت شوروی داشت، آنها را به اتحاد فرهنگی وسیع تری رسانده است. و این خود باعث این شده است که این مهاجران بعد از وارد شدن به ایالات متحده به دلیل برخورداری از فرهنگ روس، پیوندهای اجتماعی آمریکایی های روسی الاصل را گسترش دهند.
● دین و فرهنگ
دین به عنوان محرک و تحریک کننده بسیاری از روسها برای مهاجرت، نقش بسیار مهمی را در حفظ و نگهداری جوامع روس در ایالات متحده بازی می کند. کانون تمرکز کلیسای ارتدکس، زندگی اجتماعی و تشویق به حفظ و نگهداری زبان و فرهنگ روسی در ایالات متحده می باشد. قبل از سال ۱۹۱۷ ، مدارس کلیسای ارتدکس در ایالات متحده، زبان و تاریخ روسیه را آموزش داده و در کنار آن به انتشار روزنامه ها و حمایت از گروه های تئاتر و تشویق به وفاداری به تزار می پرداختند. این گونه فعالیت ها در کنار مراسم مذهبی، نقشی حیاتی را در یادگیری بچه های آمریکایی روسی الاصل در مورد میراث گذشته شان بازی می کرد. فرقه های مذهبی آمریکا به عنوان بخشی از کلیسای ارتدکس روس در خارج از روسیه، به بسیاری از فعالیت های مذهبی روس می پرداختند. با این وجود بسیاری از جماعت آمریکایی های روسی الاصل برای تشکیل کلیسای ارتدکس در آمریکا با یونانی ها، سوری ها، آلبانی ها، و طبقه مسیحی ارتدکس اوکراینی متحد شدند. اما از طرفی، تعدد این گرایش ها سبب آن شد که بالاخص روسها در انجام فعالیت های کلیسا دلسرد شوند.
جمعیت آمریکایی های روسی الاصل، شامل اجتماع اقلیت های دینی تشکیل شده از مردمی است که به ایالات متحده آمریکا در جستجوی آزادی دینی مهاجرت کرده اند. در کنار یهودیان، گروه های بنیادگرای مسیحی از جمله، معتقدان گذشته (Old Believers )، مولوکان ها، دوکوبورها، و پنتکوستالیست ها، که تبعیض هایی را در روسیه تحمل می کردند به ایالات متحده آمریکا پناهنده شدند. هنگامی که بیشتر این گروه ها با جریان اصلی فرهنگ آمریکایی ترکیب شدند، تعدادی از آنها محدوده اتحادشان را در مجاورت شهرها حفظ کرده و یا جوامع روستایی همچون محل سکونت معتقدان گذشته در وودبرن ایالت اُرِگون را تاسیس کردند.
تنوع جمعیتی آمریکایی های روسی الاصل و خصومت گذشته جامعه آمریکا نسبت به روسیه، موجب تضعیف اتحاد و همبستگی اجتماع آنان شد. با این وجود تعدادی از سازمانها در تلاش هستند که بنیان اجتماع را در میان مهاجران روس ارتقاء دهند. بنیاد تولستوی از جمله سازمان هایی است که در مسیر ساکن کردن دوباره هزاران تبعیدی روس تلاش زیادی را از خود نشان داده و اقدام به انتشار یک روزنامه سراسری روسی زبان به نام ” سخن نو روسی“ (Novoe russkoe slovo) در نیویورک سیتی کرده است.
اما در پایان باید اعتراف کرد که آمریکایی های روسی الاصل کمکهای شایان ذکری را در جهت پیشرفت و گسترش بسیاری از علوم از جمله ادبیات، شیمی، فیزیک، اقتصاد، ورزش ، و هنر به جامعه آمریکا انجام داده و در بعضی از موارد جایگاه آمریکایی ها را در این رشته ها به طور چشمگیری در جهان بالا برده است.
از جمله این افراد می توان به [Isaac Asimov] نویسنده افسانه های علمی؛ [Joseph Brodsky] برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۸۷ ؛ [Vladimir Nabokov] نویسنده ؛ [Ayn Rand] فیلسوف و رمان نویس ؛[Michael Rostovtzeff] نویسنده ؛ [Aleksandr Solzhenitsyn] برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۰ ؛ [Selman Waksman] برنده جایزه نوبل پزشکی در سال ۱۹۵۲ برای کشف نوعی آنتی بیوتیک ؛ [Vladimir Nikolayevich Ipatieff] شیمیدان ؛ [Leon Theremin] فیزیکدان و مخترع ترمین (یکی از اولین دستگاه های موسیقی الکترونیک) ؛ [Vladimir Kosma Zworykin]یکی از مخترعان تلویزیون ؛ [Otto Struve] فیزیکدان و ستاره شناس ؛ [Wassily Leontief] برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۷۳ ؛ [Sasha Cohen] برنده مدال نقره المپیک در رشته اسکیت ؛ [Igor Olshansky] فوتبالیست ؛ [Sergei Raad] فوتبالیست ؛[Sue Bird] بسکتبالیست حرفه ای ؛ [Sean Penn] برنده جایزه آکادمیک کارگردانی و بازیگری آمریکا ؛ [Ignat Solzhenitsyn] رهبر ارکست و پیانیست ؛ [Yul Brynner] ستاره هالیوودی ؛ [Josef Gingold] پیانیست معاصر آمریکا که در سال ۱۹۹۵ در سن۸۶ سالگی فوت کرد. ؛ و [Michael Chekhov] کارگردان و بازیگر آمریکایی روسی الاصل ( برادر زاده آنتوان چخوف، داستان نویس بزرگ روسیه و جهان ) اشاره کرد.
استیون جیمز گُلد ، دانشگاه برکلی
ترجمه : مهدی بخشی
منابع:
http://wikipedia.com
http://findarticle.com
http://census.gov/prod/cen۲۰۰
http://encarta.msn.com/encyclopedia_۷۶۱۵۸۷۵۰۹/Russian_Americans.html
منبع : اندیشکده روابط بین‌الملل


همچنین مشاهده کنید