پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رویداد های برجسته در تاریخ آمریکا


رویداد های برجسته در تاریخ آمریکا
▪ ۱۲ اکتبر، ۱۴۹۲- وارد شدن کریستوفر کلمبوس از اسپانیا به جزیره سن السالوادوردر باهاما. از او به عنوان کاشف آمریکا یاد می شود.
▪ ۱۶۰۷- ایجاد اولین مستعمره دائم انگلیسی در جیمزتاون ویرجینیا توسط مستعمره نشینان .
▪ ۱۶۲۰- ایجاد حکومتی با خواست اکثریت در مستعمره پلیموت توسط قرارداد میفلاور در ماساچوست.
▪ ۱۶۳۶ – تاسیس هاروارد، اولین کالج آمریکایی در کمبریج ماساچوست.
▪ ۱۷۵۴ – آغاز جنگ هفت ساله میان فرانسه و انگلیس ( که به نام جنگ فرانسه و سرخ پوستان نیز شناخته می شود.) فرانسه در پایان جنگ ، کانادا ، گریت لیکس و منطقه بالایی میسیسیپی ولی را به انگلیس واگذار کرد.
▪ ۱۹ آوریل، ۱۷۷۶- شلیک اولین گلوله های جنگ آمریکا برای استقلال از انگلیس در لکزینگتون ماساچوست.
▪ ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ – امضا اعلامیه استقلال توسط نمایندگان ۱۳ مستعمره آمریکا به همراه "احترام شایسته آن برای عقاید انسان ها".
▪ ۱۹ اکتبر ۱۷۸۱ – تسلیم شدن ارتش انگلیس در یورک تاون ، ویرجینیا.
▪ ۳ سپتامبر ۱۷۸۳ – امضا تعهد نامه پاریس توسط انگلیس و آمریکا و به رسمیت شناخته شدن استقلال آمریکا. این کشور جدید از کانادا در سمت جنوب تا فلوریدا و در غرب از اقیانوس آتلانتیک تا رودخانه میسیسیپی ادامه داشت.
▪ ۲۵ مه ۱۷۸۷ – برگزاری کنوانسیون قانون اساسی در فلوریدا برای تجدیدنظر قانون کنفدراسیون در فیلادلفیا .این قرارداد میان ایالت هایی بسته شد که در آن زمان حکمرانی این کشور تازه استقلال یافته را برعهده داشتند. قانون اساسی جدید توسط نمایندگان در ۱۷ سپتامبر پذیرفته شد.
▪ ۳۰ آوریل ۱۷۸۹ – انتخاب جورج واشنگتن به عنوان اولین رئیس جمهوری آمریکا.
▪ ۱۷۹۱ – اضافه کردن ۱۰ متمم (لایحه حقوق)، به منظور حمایت از حقوق شخصی افراد، به قانون اساسی آمریکا.
▪ ۱۷۹۶ – اعلام سخنرانی خداحافظی پرزیدنت جورج واشنگتن که او در آن نسبت به " ائتلاف های سیاسی دست و پاگیر " هشدار داده بود.
▪ ۱۸۰۳ – دفاع دیوان عالی از حق خود برای اعلام مغایرت قوانین با قانون اساسی در پرونده ماربری و مدیسون .
▪ آوریل ۱۸۰۳ – اتمام مذاکرات برای خرید اراضی لوئیزیانا میان آمریکا و فرانسه در زمان ریاست جمهوری توماس جفرسون . این خرید مساحت ارضی آمریکا را دوبرابر کرد.
▪ ۱۴ -۱۸۱۲ – جنگ میان آمریکا و بریتانیا در سال ۱۸۱۲. انگلیس با به آتش کشاندن کنگره آمریکا و کاخ سفید در آگوست ۱۸۱۴ باعث تحریک تعداد زیادی از مردم امریکا برای خدمت در ارتش و کمک به متوقف ساختن تجاوز انگلیس شد. عمو سام با تبدیل شدن به نماد آمریکا ،به تصویری برای برانگیخته کردن احساسات مردم آمریکا بر علیه انگلیس تبدیل شد.
▪ ۱۸۱۸ - توافق آمریکا و انگلیس بر سر تعیین مرزهای فاقد استحکامات میان آمریکا و کانادا.
▪ ۱۸۲۰- تصویب مصالحه میسوری توسط کنگره. مین به عنوان ایالتی مستقل به جمع ایالات متحده آمریکا پیوست. برده داری در میسوری آزاد ولی در غرب رودخانه میسیسیپی و شمال ۳۶۰ و عرض جغرافیایی ۳۰ ممنوع بود.
▪ ۱۸۲۳ – تاکید نظریه مونرو بر مخالفت علیه استعمار جمهوری های آمریکا توسط کشورهای اروپایی .
▪ ۱۸۴۶ – آغاز جنگ مکزیک میان آمریکا و مکزیک. معاهده ای که در سال ۱۸۴۸ به جنگ پایان بخشید ، مساحت گسترده ای از اراضی از تگزاس به سمت غرب تا اقیانوس آتلانتیک و به سمت شمال تا ارگون را به آمریکا واگذار کرد.
▪ ۱۸۵۷ – صدور حکم "درد اسکات" توسط دیوان عالی آمریکا مبنی بر عدم توانایی کنگره برای اعلام ممنوعیت برده داری در مناطق محتلف و یا به رسمیت شناختن حق شهروندی برای بردگان.
▪ ۱۸۶۰ –انتخاب آبراهام لینکلن به عنوان شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا.
▪ ۲۰ دسامبر ۱۸۶۰ – جدایی کارولینای جنوبی به همراه ۵ ایالت جنوبی دیگر از ایالات متحده آمریکا در واکنش به انتخاب لینکلن که با گسترش برده داری به دیگر اراضی غربی مخالفت کرده بود. این ۶ ایالت جنوبی ایالات کنفدرات آمریکا را تشکیل داده که با پیوستن ۵ ایالت دیگر به آنان تعداد ایالات هم پیمان به ۱۱ رسید.
▪ ۱۲ آوریل ۱۸۶۱ - شلیک اولین گلوله های جنگ های داخلی آمریکا در فورت سامتر ، یکی از پایگاه های نظامی امریکا در ایالت کارولینای جنوبی بر سر مسئله حق ایالات جنوبی برای جدایی از ایالات متحده آمریکا. فرمان اولین سانسور رسمی دولت آمریکا توسط پرزیدنت لینکلن صادر شد و فعالیت های مبارزاتی شدیدی توسط ایالت های شمالی و جنوبی به راه انداخته شد.
▪ ۱ ژانویه ۱۸۶۳ – صدور اعلامیه آزادی از برده داری توسط پرزیدنت لینکلن و اعطای آزادی به بردگان در اراضی عضو ایالات کنفدرات.
▪ ۹ آوریل ۱۸۶۵ – پایان جنگ های داخلی با تسلیم شدن ژنرال رابرت ای لی از ایالات هم پیمان جنوبی در برابر ژنرال اولیسی اس. گرنت ، فرمانده نیروهای متحد در ناحیه آپاماتوکس در ویرجینیا.
▪ ۱۸۶۷ – خریداری اراضی آلاسکا از روسیه.
▪ ۱۸۸۲- آغاز برگزاری نشستی با خبرنگاران برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی توسط پرزیدنت گروور کلیولند .
▪ ۱۸۹۶ – حمایت دیوان عالی از قانونی بودن تبعیض نژادی بر اساس نظریه "مجزا اما برابر" پرونده پلسی در برابر فرگوسن .
▪ ۱۸۹۸ - اعلام آغاز جنگ آمریکا و اسپانیا در آوریل و خاتمه آن در آگوست. عهدنامه صلح که در ماه دسامبر توسط اسپانیا به امضا رسید استقلال کوبا را تضمین و فیلیپین، پورتو ریکو و گوام را به آمریکا واگذار کرد. با معرفی شدن روزنامه ها به عنوان روزنامه نگاری عوام پسند مقاله های تکان دهنده در صفحات اول روزنامه ها مصدومان ارتش را به خوانندگان عادی روزنامه ها تبدیل کرد.
▪ نوامبر ۱۹۰۶ – بازدید پرزیدنت تئودور روزولت از مراحل ساخت کانال پاناما ناحیه کولون پاناما سیتی که اولین دیدار خارجی روسای جمهور آمریکا به شمار می رود.
▪ ۱۹۰۸ – آغاز دوره تولید انبوه توسط هنری فورد با تولید ماشین های کارآمد و کم هزینه که آمریکا را "موتوریزه" کرد.
▪ ۱۹۱۴ – ساخت کانال پاناما توسط آمریکا در آمریکای مرکزی، افتتاح آن و امکان جابجایی کشتی ها میان اقیانوس های آتلانتیک و آرام بدون دور زدن آمریکای جنوبی.
▪ ۶ آوریل ۱۹۱۷ – وارد شدن آمریکا به جنگ جهانی اول با اعلام جنگ پس از نقض بی طرفی آمریکا توسط آلمان .
▪ ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ - پایان جنگ جهانی اول به وسیله آتش بس در یازدهمین ماه، یازدهمین روز و یازدهمین ساعت.
▪ ۱۹۲۰ – اضافه شدن نوزدهمین اصلاحیه به قانون اساسی برای تضمین حق رای زنان. اولین پخش شبکه رادیویی در سراسر آمریکا توسط ان.بی.سی ( کمپانی پخش ملی)
▪ ۱۹۳۳ – افتتاح برنامه " اصلاحات جدید" توسط فرانکلین دی روزولت، به منظور تامین کار برای بیکاران، افزایش هزینه های زراعی و تثبیت بانک ها برای کاهش رکود اقتصادی در آمریکا. ایجاد برنامه های هنری فدرال برای ارائه حمایت های دولتی به فعالیت های هنری ( هنرمندان هنرهای تجسمی، هنرمندان تئاتر، موزیسین ها و نویسندگان ) ارائه شده در سازمان پیشرفت آثار ( دبلیو. پی. ای)
▪ ۱۹۳۵ – تصویب قانون امنیت اجتماعی توسط کنگره
▪ ۷ دسامبر ۱۹۴۱ – حمله ژاپن به ناوگان دریایی آمریکا در پرل هاربر هاوایی (روزی که رسوایی آن برای همیشه باقی خواهد ماند) و تحریک آمریکا به وارد شدن در جنگ جهانی دوم.
▪ ۷ می ۱۹۴۵ – تسلیم آلمان و پایان جنگ در اروپا و ادامه درگیری های نظامی در منطقه پاسیفیک. ژاپن با تسلیم شدن در ۲ سپتامبر به جنگ در اقیانوس آرام خاتمه بخشید.
▪ ۵ ژوئن ۱۹۴۷ – درخواست کمک برای بهبود اقتصاد اروپای جنگ زده توسط جورج سی مارشال وزیر امور خارجه آمریکا در جشن پایان تحصیلی دانشگاه هاروارد. کنگره در طول ۴ سال بعد، ۱۳ میلیارددلار کمک مالی برای طرح مارشال ( برنامه بازسازی اروپا) را به تصویب رساند. پرزیدنت ترومن قانون کمک های خارجی را برای ارائه این برنامه امضا کرد.
▪ ۴ آوریل ۱۹۴۹ – تشکیل پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) توسط آمریکا، کانادا و ۱۰ کشور اروپای غربی برای ارائه کمک های نظامی دوجانبه در صورت مورد حمله قرار گرفتن هر یک از کشورهای عضو.
▪ ۲۷ ژوئن ۱۹۵۰ – اعزام نیروی نظامی و کمک های دیگر نظامی توسط آمریکا و دیگر کشورهای سازمان ملل برای دفاع از جمهوری کره ( کره جنوبی) علیه حمله جمهموری دموکراتیک خلق کره ( کره شمالی) به این کشور.
▪ ۲۱ ژوییه ۱۹۵۳ – امضا فرمان آتش بس برای پایان بخشیدن به جنگ در کره پس از مذاکرات یک ساله.
▪ ۱۹۵۴ – حکم دیوان عالی مبنی بر مغایر قانون اساسی بودن تبعیض نژادی در مدارس دولتی ( پرونده براون در برابر هیئت آموزش)
▪ ۱۹۵۵ – موافقت آمریکا برای کمک به آموزش ارتش ویتنام جنوبی ، آغازگر تعهد بیست ساله آمریکا برای اعزام نیروهای نظامی و منابع مورد نیاز برای درگیری ویتنام.
▪ دسامبر ۱۹۵۵ – خودداری رزا پارکس از نشستن در قسمت عقب اتوبوس در مونتگومری ، آلاباما که آغازگر تحریم یک ساله اتوبوس ها به رهبری مارتین لوتر کینگ جونیور در اعتراض به تبعیض نژادی در اتوبوس های شهری بود. در ۲۳ دسامبر ۱۹۵۶، دیوان عالی آمریکا دستور به لغو تبعیض نژادی در سیستم حمل و نقل اتوبوس ها داد . پیشرفت های مشابهی نیز در شهرهای جنوبی به دست آمد.
▪ نوامبر ۱۹۵۶ – تثبیت کارآیی رادیو صدای آمریکا ( وی. او. ای) و رادیو اروپای آزاد در ارائه پیغام های سنجیده به مجارستانی های اسیر در مورد رویدادهای این کشور به وسیله انقلاب مجارستان .
▪ ۲۵ ژوئیه – ۴ سپتامبر ۱۹۵۹ – برگزاری نمایشگاه ملی آمریکا در پارک سوکولنیکی مسکو . وقوع مباحثه پشت پرده مشهور میان نیکسون معاون رئیس جمهور و خروشچف نخست وزیر شوروی در یکی از مدلهای خانه های آمریکایی نمایشگاه، زمانی که نیکسون از آمریکا در برابر اظهارات توهین آمیز نخست وزیر شوروی دفاع کرد.
▪ ۵ می ۱۹۶۱ – اولین پرواز فضایی هدایت شده توسط انسان به وسیله فضانورد آلن بی شپرد جونیور .
▪ ۲۰ فوریه ۱۹۶۲ – چرخش موفقیت آمیز بدور مدار زمین توسط جان اچ گلن جونیور اولین فضانورد آمریکایی .
▪ اکتبر ۱۹۶۲ – خارج کردن سلاح های تهاجمی روسیه از کوبا پس از هشدار پرزیدنت جان اف کندی با این مضمون که هر گونه حمله از کوبا به کشورهای نیمکره غربی به اقدام متقابل از سوی آمریکا منجر خواهد شد.
▪ ۲ ژوئیه ۱۹۶۴ – امضا قانون حقوق مدنی توسط پرزیدنت جانسون و تحریم اعمال تبعیض در مکان های عمومی بر اساس نژاد و رنگ.
▪ ۱۹۶۵ – توسعه قوانین اجتماعی در زمینه آموزش، مراقبت های بهداشتی برای سالمندان، مسکن و بازسازی بافت شهری و کمک های فدرال به فعالیت های هنری. کنگره هم چنین با تصویب لایحه حق رای، قانون حقوق مدنی سال ۱۹۶۴ را تکمیل کرد.
▪ ژانویه ۱۹۶۸ – به تصرف در آمدن کشتی جمع آوری اطلاعان پوئبلو یو.اس.اس توسط نیروهای کره شمالی .
▪ ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ – فرود نیل آرمسترانگ و ادوین آلدرین فضانوردان آپولو ۱۱ بر روی ماه (گام کوچکی برای بشریت ؟ )، واقعه ای که از فاصله ۴۰۰ هزار کیلومتری زمین پخش تلویزیونی شد.
▪ فوریه ۱۹۷۲ – مسافرت پرزیدنت ریچارد نیکسون به پکن جهت ملاقات با رهبران جمهوری خلق چین . او در ماه می با رهبران شوروی در مسکو ملاقات کرد. او اولین رئیس جمهور آمریکا بود که در دوران ریاست جمهوری از هر دو کشور بازدید کرد.
▪ ۹ اوت ۱۹۷۴ – استعفای پرزیدنت نیکسون از ریاست جمهوری در شروع مخفی سازی جریان واترگیت. او اولین رئیس جمهوری است که استعفا داده است. جرالد آر فورد ، معاون رئیس جمهور جانشین او شد.
▪ ۱۱-۱۹ ژوئیه ۱۹۷۵ – متصل شدن دو فضاپیمای سویوز شوروی و آپولوی آمریکا به یکدیگر در فضا.
▪ ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۸ – خاتمه نشست سران خاورمیانه به حمایت آمریکا در کمپ دیوید با توافق مناخم بگین نخست وزیر اسرائیل و انور سادات از مصر در مورد چارچوبی برای عهدنامه صلح.
▪ ۱ ژانویه ۱۹۷۹ – برقراری روابط سیاسی کامل میان آمریکا و جمهوری خلق چین
▪ ۴ نوامبر ۱۹۷۹ – اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط شبه نظامیان ایرانی و به اسارت گرفتن ۶۸ نفرو تقاضای بازگشت شاه که برای درمان پزشکی از ایران خارج شده بود به ایران. با خودداری این تقاضا توسط پرزیدنت کارتر، شبه نظامیان ۱۳ نفر از زنان و سیاه پوستان را آزاد کرده و به دنبال آن تحریم هایی برای ایران در نظر گرفته شد.
▪ ۲۰ ژانویه ۱۹۸۱ –آزاد شدن گروگان های آمریکایی در تهران دقایقی پس از ادای سوگند توسط پرزیدنت رونالد ریگان به عنوان رئیس جمهور آمریکا .
▪ ۱۹۸۱ – انتخاب سندرا دی اوکانر به عنوان اولین قاضی زن دیوان عالی
▪ ۸ دسامبر ۱۹۸۷ – امضای عهدنامه ای توسط پرزیدنت ریگان و میخائیل گورباچف رئیس جمهور شوروی برای از بین بردن تمامی سلاح های هسته ای با برد کوتاه و متوسط در نشستی در واشنگتن دی سی.
▪ ۱۷ ژانویه ۱۹۹۱ – آغاز جنگ خلیج فارس با حمله هوایی نیروهای آمریکایی علیه تسهیلات کنترلی و فرماندهی عراق در پاسخ به حمله عراق به کویت. پس از ۴۳ روز حمله زمینی و هوایی کویت آزاد شد و عراق آتش بس را پذیرفت.
▪ ۸ دسامبر ۱۹۹۳ – امضا عهدنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی ( نفتا) توسط پرزیدنت بیل کلینتون برای روابط تجاری آزاد میان آمریکا، کانادا و مکزیک.
▪ ۷ نوامبر ۲۰۰۰ – خاتمه یافتن یکی از نزدیک ترین رقابت های ریاست جمهوری آمریکا با رای دیوان عالی با انتخاب جورج دبلیو بوش به عنوان چهل و سومین رئیس جمهور.
▪ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ – ربودن هواپیماهای خطوط مسافربری آمریکا توسط تروریست ها و برخورد آن با برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک و پنتاگون در واشنگتن دی سی و کشته شدن بیش از ۳۰۰۰ نفر.
▪ مارس ۲۰۰۳ – آغاز حمله نظامی در عراق توسط پرزیدنت بوش با حمایت یکپارچه کنگره. در ۳ آوریل تفنگداران دریایی آمریکا با عبور از رود دجله به بغداد نزدیک تر شدند.
▪ دسامبر ۲۰۰۳ – دستگیر شدن صدام حسین، دیکتاتور عراقی توسط نیروهای نظامی آمریکا در مخفیگاهی در زیرزمین در جنوب شرقی تکریت . او در سال ۲۰۰۶ اعدام شد.
▪ ژوئیه ۲۰۰۵ – انتخاب جان جی رابرتس توسط پرزیدنت بوش به جای سندرا دی اوکانر قاضی دیوان عالی. با مرگ ویلیام رن کوئیست رئیس دیوان عالی کشور در ۳ سپتامبر همان سال، پرزیدنت بوش قاضی رابرتس را به عنوان رئیس دیوان عالی کشور برگزید.
▪ اوت ۲۰۰۵ – وقوع طوفان کاترینا در خلیج مکزیک و تخلیه خانه های نیو اورلیان و ساحل رودخانه می سیسیپی توسط هزاران تن از ساکنان سواحل خلیج مکزیک که یکی از بزرگترین موارد تخلیه خانه ها در تاریخ آمریکا به شمار می رود.
▪ ژانویه ۲۰۰۷ – نانسی پلوسی نماینده کنگره، به عنوان اولین زن به ریاست مجلس نمایندگان در کنگره صد و دهم انتخاب شد.
منبع : دفتر برنامه های اطلاعات بین المللی وابسته به وزارت امور خارجه ایالات متحده


همچنین مشاهده کنید