جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

والدین مخالف ورزش بخوانند!!


والدین مخالف ورزش بخوانند!!
طبق گفته کارشناسان بیماری های کودکان، والدینی که ساعات بسیاری از روز، کودکان خود را در کالسکه کودک ، صندلی های اسباب بازی و ماشین های کودکانه می گذارند و مانع تحرک و جنبش و جوش آنان می شوند، رشد جسمانی و روانی کودک خود را به تعویق می اندازند.
" پروفسور جین کلارک" رئیس واحد تشریح حرکات بدنی دانشگاه مریلند می گوید:" فعالیت های جسمانی و بدنی حتی برای اطفال هم لازم است و این موضوعی است که اغلب والدین به ویژه مادران اهمیت و ضرورت آن را نادیده می گیرند." بنا به گفته کلارک، هر چه زمینه جنب و جوش و تحرک بدنی اطفال کودکان نوپا و خردسالان زودتر تامین شود، میزان سلامت و تندرستی آنان در سنین بالاتر افزایش خواهد یافت.
● رشد بدن و مغز
فعالیت های منظم بدنی باعث افزایش سلامت در فرد می شود. از طرفی تداوم این فعالیت ها، ارتباطات مغزی و ماهیچه ای را حتی در سنین کودکی و خردسالی افزایش می دهد این ارتباطات موجب می شود که فعالیت های جسمانی و بدنی در آینده، آسانتر ودلچسب تر انجام شود. از این رو کودکانی که به میزان کافی و مناسب به تحرکات بدنی نمی پردازند شانس خود را از ایجاد ارتباطات مغزی- ماهیچه ای از دست می دهند.
هنگامی که کودک رشد می کند و به دوره نوجوانی نزدیک می شود مهارت و توانایی جسمانی ناشی از فعالیت های بدنی او به صورت یک عادت طولانی جلوه گر خواهد شد.
" دکتر لوری روسلو" متخصص امراض کودکان در نیویورک می گوید:" پرداختن اطفال به فعالیت های بدنی و جسمانی، موجب جلوگیری از بروز چاقی درآنان می شود ، البته نه در زمان کودکی، بلکه در دوران نوجوانی و جوانی.
"دکتر روسلو" معتقد است صرف نظر از تاثیرات ژنتیکی ، عوامل و شرایط محیط زندگی ، افرادی که دردوره کودکی پر جنب و جوش بوده و تحرک بدنی زیادی داشته اند، در بزرگسالی احتمالاً کمتر به چاقی و اضافه وزن گرفتار می شوند و در مقایسه با افراد دیگر فعالتر و پویاتر هستند.
● توصیه هایی برای والدین
کودکان را در محیطی قرار دهید که به فعالیت های بدنی و جنب و جوش ترغیب شوند. فعالیت و تحرک خردسالان خود را با قرار دادن آنان بر روی صندلی های اسباب بازی و کالسکه کودک محدود نکنید.
والدین کودک باید از اهمیت فعالیت های جسمانی و تاثیر آن بر رشد جسمانی و روانی فرزندان خود آگاه شوند و باعث افزایش مهارت های حرکتی آنان گردند.
کودکان نوپا، مهارت های حرکتی پایه مثل دویدن، پریدن، پرتاب کردن و ... را کاملاً تحت تاثیر محیط زندگی خود می آموزند. اگر کودک در محیطی بدون پله زندگی کند مهارت بالا رفتن از پله ها در او به تاخیر خواهد افتاد . اگر شرایط جنب و جوش مثل زدن توپ به زمین و دریافت آن برای کودک بوجود نیاید، در هماهنگی چشم و دست او وقفه به وجود خواهد آمد .
هر روز به مدت ۳۰ دقیقه ، کودکان نوپای خود را وادار کنید تا به فعالیت های جسمانی سازمان یافته بپردازند. کودکان زیر ۷ سال، حداقل به ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز نیاز دارند.
هم کودکان نوپا و هم کودکان زیر۶ سال نباید بیش از۶۰ دقیقه در روز در کالسکه کودک یا صندلی های اسباب بازی قرار گیرند مگر این که در آن خوابیده باشند.
دانیال تارمست
منبع : علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند


همچنین مشاهده کنید