جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط بین موفقیت لانه گزینی جنین با خصوصیات گزارش شده در سونوگرافی داپلر آندومتر در برنامه های کمک باروری


ارتباط بین موفقیت لانه گزینی جنین با خصوصیات گزارش شده در سونوگرافی داپلر آندومتر در برنامه های کمک باروری
● مقدمه:
وقوع حاملگی در برنامه های کمک باروری حاصل رویارویی جنین با آندومتری مناسب است. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط بین موفقیت سیکل های درمانی کمک باروری و خصوصیات آندومتر در سونوگرافی واژینال داپلر رنگی در روز انتقال جنین است.
● روش:
۷۳ بیمار که به علل مختلف نازایی در سیکل های لقاح آزمایشگاهی (IVF) و تلقیح داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) قرار گرفته بودند با شرایط: سن کمتر از ۳۸ سال، FSH (Follicle Stimulating Hormone) پایه کمتر از ۱۲mIu/ml، حداکثر دو بار شکست در سیکل های قبلی IVF یا ICSI، عدم وجود پاتولوژی های واضح نظیر میوم یا آدنومیوز در رحم و داشتن حداقل دو جنین با کیفیت خوب برای انتقال به رحم وارد مطالعه شدند. سونوگرافی واژینال Power داپلر رنگی در روز انتقال جنین صورت گرفت و خصوصیات آندومتر شامل وجود عروق و عمق نفوذ آنها در آندومتر و همچنین وسعت آنها و شاخص ضربان پذیری (pulsatility) شریان رحمی ثبت شد. سپس اطلاعات مذکور بر حسب وقوع حاملگی با استفاده از برنامه آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● یافته ها:
حاملگی در ۲۸ بیمار به وقوع پیوست. میانگین سنی، مدت و علت نازایی، میانگین FSH و استرادیول پایه و استرادیول روز تزریق (Human Chorionic Gonadotropin) HCG، میزان داروی مصرفی، تعداد اووسیت ها و جنین های به دست آمده و همچنین تعداد و کیفیت جنین های انتقال یافته در دو گروه حامله و غیر حامله با هم تفاوت آماری معنی داری نداشت. از سوی دیگر هیچ یک از پارامترهای گزارش شده در سونوگرافی داپلر نیز در دو گروه تفاوت معنی داری نشان نداد.
● نتیجه گیری:
شاخص های سونوگرافی داپلر در روز انتقال جنین معیار مناسبی در پیش بینی موفقیت و یا عدم موفقیت لانه گزینی جنین نیستند.
فیروزه احمدی
شهناز عالی بی بی
شهره ایرانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید