جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


امروز دوشنبه ۱۰ تیر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز دوشنبه ۱۰ تیر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز دوشنبه ۱۰ تیر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۶ جمادی الثانی سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۳۰ ژوئن سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۲۲ سال پیش درچنین روزی - ۱۰تیر ماه سال ۱۳۶۵هجری قمری :
در دومین مرحله از عملیات کربلای یک شهر مهم و استراتژیک مهران که به مدت شش هفته در اشغال نیروهای بعثی عراق بود آزاد گردید . این عملیات با رمز یا ابوالفضل العباس ادرکنی در منطقه عملیاتی مهران توسط نیروهای زمینی سپاه پاسداران طی چهار مرحله انجام شد . ابتدا کلیه استحکامات رژیم بعثی عراق که طی یک ماه ونیم در این جبهه مستقر شده بود در هم شکست . در مرحله دوم شهر مهران از اشغال نیروهای عراقی آزاد شد . سپس نیروهای ظفر مند ایران به داخل خاک عراق نفوذ کردند و بر ارتفاعات مهم و استراتژیک قلاویزان بر شهر بدره عراق اشراف یافتند . در مجموع عملیات کربلای ۱بیش از دویست و پنجاه کیلومتر مربع از اراضی منطقه مهران آزاد گردید .
● ۱۴۰۹ سال پیش درچنین روزی - پیام توحید به سرزمین« مصر» رسید.
این سرزمین که از کشورهای مهم جهان باستان محسوب میشود، در قرنهای اولیّه پیش از میلاد مسیح زیر نفوذ سیاسی ـ نظامی امپراتوری روم قدیم قرار داشت. در سال ۶۱۵ میلادی «خسروپرویز» قصد تصرف مصر راکردو یکسال بعد سرزمین باستانی مصر را فتح کرد. فتح مصر دردوران اسلامی، در حدود سال ۲۰هجری قمری روی داد وپس ازآن دین مبین اسلام درسراسرمصررواج یافت وبیشتر مردم این سرزمین به دین اسلام گرویدند.
● ۶۰۳ سال پیش درچنین روزی - ۲۶جمادی الثانی سال ۸۲۶هجری قمری:
« شیخ جمال الدّین مقداد حلّی اسدی» فقیه، عالم و محقق گرانقدر شیعه مذهب در نجف اشرف در گذشت. شیخ جمال الّدین در میان علما و فضلای حلّه به «فاضل مقداد» مشهور بود. او از پرورش یافتگان و شاگردان برجسته شهید اّول؛ محّمدبن مکّی بشمار میرفت.فاضل مقداد در تکمیل و تغییر مبانی فقهی استاد خود کتابهای متعدد نوشت . وی ازفقیهان عالیمقام شیعی است که همگان از اوبااحترام یاد کرده اند. آیات الاحکام و آداب حجّ ازآثارفاضل مقداد است.‏‏
● ۴۰۶ سال پیش درچنین روزی - ۳۰ ژوئن سا ل۱۶۰۲میلادی :
نفوذ سیاسی و استعماری هلند در جزایر امروزی آغاز شد . این سرزمین در زمان تسلط هلندی‏ها هند هلند خوانده می‏شد و قبل ازآن هم در زمان نفوذ و سلطه پرتغالی ها به جزایر ادویه مشهور بود . در نیمه اول قرن ۱۷ میلادی هلند تصرف مناطق پرتغالی نشین را آغاز کرد ، و در این روز هند شرقی هلند را از سلطه پرتغالی ها خارج کرد ، و خود بر آن حاکم شد . قابل توجه است که در آن زمان هلندی‏ها سومین قدرت استعماری جهان بودند و اندونزی کنونی را با شصت و پنج میلیون سکنه آن از نژادهاو مذاهب گوناگون در استعمار خویش گرفتند ، و آنجا را هند هلند نامیدند . گفتنی است پس از چند قرن کشمکش سرانجام در اوت سال ۱۹۵۰ میلادی کشور واحد اندونزی با نخستین رئیس جمهور آن ، احمد سوگار نو اعلام موجودیت کرد .
● ۴۰ سال پیش درچنین روزی - ۳۰ژوئن سال ۱۹۶۸میلادی :
پس از استقرار حکومت بعثی عراق توسط حسن البکر ژنرال حمادی تکریتی به منظور در هم شکستن این کودتا به بغداد حمله کرد . او بغداد را محاصره نمود اما حسن البکر با صدو راعلامیه‏ای از رادیو بغداد مردم را از محاصره شهر آگاه کرد و کودتا خنثی گردید . بدنبال این حادثه کابینه مخل شد و دولت جدید حسن البکرشامل حردان تکریتی نخست وزیر و وزیر دفاع و صدام حسین تکریتی معاون دبیرکل حزب بعث عراق و دیگر وزرا تشکیل شد . د رپی به قدرت رسیدن صدام حسین حزب بعث بر ارتش و پلیس کشور نیز تسلط یافت . او بعد از سقوط محمد رضا شاه مخلوع ایران به تحریک آمریکا در اندیشه ایجاد قدرت انحصاری عراق بر منطقه برآمد و در ۲۲سپتامبر ۱۹۸۰میلادی با بمباران فرودگاههای ایران جنگ را بر کشورمان تحمیل کرد . قوای عراق با آزاد شدن خرمشهر به دست رزمندگان پر توان اسلام و با نفوذ قوای اسلام در خاک عراق و تصرف جزیره مجنون و شبه جزیره فاو به حالت تدافعی در آمد و عاقبت پذیرش قطعنامه ۵۹۸سازمان ملل به جنگ خاتمه داد .
● ۲۸ سال پیش درچنین روزی - ۳۰ ژوئیه سال ۱۹۸۰میلادی :
کشور وانوتو از سلطه فرانسه و انگلیس خارج و مستقل اعلام شد . این کشور از سال ۱۷۶۸میلادی ابتدا تحت نفوذ فرانسه و سپس انگلستان قرار گرفت ، و با ورود مبلغان مسیحی به این سرزمین ، مهاجرت اقوام گوناگون نیز آغاز شد . از اوایل قرن ۲۰میلادی بدنبال بروز رویدادهای متعدد انگلستان و فرانسه موافقت کردند که بطور مشترک بر این سرزمین حکومت کنند . این حکومت مشترک تا سال ۱۹۸۰میلادی به طول انجامید و با وقوع شورش های فراوان در این سال انگلستان و فرانسه تسلیم شد ، این جزیره با وسعت ۱۴۷۰۰کیلومتر مربع مساحت دارای حگومت جمهوری است و در مرکز قاره اقیانوسیه قرار دارد .
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید