پنج شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ / Thursday, 19 July, 2018

رابطه موسیقی با دین و درمان در عهد باستان


رابطه موسیقی با دین و درمان در عهد باستان
یکی از هنرهای زیبا که از ابتدای خلقت در نهاد طبیعت مستور بوده، موسیقی است. به نحوی که این نهاد طبیعی اولین آموزگار انسانها در آموختن هنرهای بسیار زیبایی بوده است. اما به‌تدریج، بر اثر میل به تقلید، انسان اولیه شروع به تقلید نغمه‌ها و صداهایی نمود که در طبیعت وجود داشت و به گوش او می‌رسید. لذا با گذشت زمان و با تلاش صنعتگران از برخی از آثار طبیعت استفاده نموده و آلات گوناگون موسیقی را به‌وجود آورد.
او در ابتدا از موسیقی جهت زنده ماندن، دوام آوردن و پیروزی در شکار استفاده می‌کرد ولی تکامل تدریجی سازها و کشف کشاورزی و زراعت و نیاز به عوامل طبیعی چون باد، باران، خورشید و ... موجب گشت تا برای دستیابی به محصولات بیشتر، به جلب این نیروها بپردازد. لذا برای هر یک از این نیروها خدایانی را خلق نمود و برای خشنود ساختن این خدایان، آنها را با موسیقی و آواز، ستایش می‌نمود. این مسئله می‌تواند نقطة اولیة پیدایش موسیقی مذهبی قلمداد گردد. اما آنچه که به شرح آن می‌پردازیم تأثیر این هنر زیبا بر سلامت روح و روان و جسم آدمی است.
در دورانی که به ذکر آن پرداختیم و به عصر نو‌سنگی مشهور است، به‌منظور خشنود ساختن خدایان و دفع ارواح خبیثه از موسیقی استفاده می‌شده است و این در حالی بود که سیر تکامل سازها همچنان در حال پیشرفت بود، به‌نحوی که با تکامل تیر و کمان، که ساز اولیه او محسوب می‌گشت، مایة اولیه ساز چنگ نهاده شد و با تکامل شاخ حیوانات انواع مختلف سازهای بادی پدیدار شد.
انسان اولیه موسیقی را تنها راه درمان بیماریها می‌دانست و از همان ابتدا به قدرت شفابخش موسیقی اعتقاد داشت.
زیرا جادو خصیصة اصلی درمان پزشکی ابتدایی او محسوب می‌گشت که به آن «شامان۱» می‌گفتند («شامان» به معنای طبیب جادوگر است که رهبر موسیقی و طبیب روحانی قبیله بود.)
«شامانها» از موسیقی به منظور خروج امراض از جسم بیماران استفاده می‌کردند و از سازهایی چون طبلها ـ زنگها و حتی رقص در مراسم شفابخشی جادوگران استفاده می‌نمودند. آنان با علائم مخصوص طبلها، با خدایان تماس برقرار می‌کردند و با رقص و خواندن سرود به خودآگاهی جادویی می‌رسیدند و موجب شفابخشی بیماران می‌شدند.
ولی در اواخر دوران نوسنگی طبقات و تمدن بشری در شرق پدیدار گشت که در طی هزار سال شکل گرفت و از دلایل پیدایش آن در شرق می‌توان به شرایط طبیعی و گستردگی و وجود دره‌های پر آب در آن، اشاره نمود که موجب اجتماعی شدن انسان اولیه گردید.
این تمدن در کنار چهار درة حاصلخیز شکل گرفت که عبارت بودند از:
۱) دره نیل (در مصر)
۲) درة دجله و فرات (در بین‌النهرین)
۳) دره سند و گنگ (در هندوستان)
۴) دره هوانگ هو (در چین)
اما نخستین نشانه‌های مشخص‌ِ رشد و توسعة موسیقی در شرق را در بین‌النهرین و نزد اقوام و جوامع سومری، آشوری، بابلی و کلدانی می‌دانند. موسیقی در میان این اقوام بازتاب اعتقادات مذهبی آنان است که در طی مراسمی خاص و به‌خاطر پرستش خدایان در محلی به نام «زیگوارت» اجرا می‌شد به‌طوری‌که موسیقی و درمان با معبد و مراسم مذهبی گره خورده بود و فرهنگ و مذهب و مراسم و آداب و آئینهای آنان با موسیقی توأم شده بود. آنها از زنگوله‌ها در موسیقی‌ِ تشریفاتی‌ِ مذهبی برای تسخیر‌ِ روح‌ِ شیطانی استفاده می‌نمودند.
اما در مصر باستان نیز پزشکی پیوند نزدیکی با جادو و دین داشته و درمانها غالبا‌ً جنبة سحر و افسون داشت. آنان موسیقی را دارای نیرویی جادویی و شفابخش می‌دانستند و از آن در درمان‌ِ بیماریها استفاده می‌کردند. آنها با به‌ صدا درآوردن سازها، ارواح خدایان را احضار می‌نمودند و هنگام نوازندگی شروع به رقص و آواز در معابد می‌کردند. البته ورود تمدن‌ِ بین‌النهرین به این کشور موجب‌ِ ارتباط و تماس دو فرهنگ شد و چون موسیقی بین‌النهرین و نقش آن در درمان به رشد و تکامل خود رسیده بود مورد توجه مصریان قرار گرفت.
و اما در مغرب‌زمین به یونان برمی‌خوریم که پیشگام موسیقی بوده و علم موسیقی‌درمانی بسیار در آن رواج داشت.
در یونان باستان «آپولون» الهة موسیقی و طب بوده و از نظر درمان همیشه مورد پرستش واقع می‌شده است به‌نحوی که آنان موسیقی را برای سلامت روان مفید می‌دانستند و ورزش را در سلامت جسم لازم می‌شمردند.
یونانیان عقیده داشتند که علت بیماری به‌دلیل عدم هماهنگی و هارمونی در اعضای بدن است و عامل درمان و ایجاد هماهنگی و هارمونی را در موسیقی می‌دانستند و برای درمان بیماریها از سازهای گوناگونی استفاده می‌کردند که هر کدام اثرات متفاوتی بر احساسات و عواطف انسانی داشت.
معتقد بودند که نغمه و وزن در موسیقی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روح انسان دارد و برای ادامة حیات بشری ضروری است. حتی فیلسوفان و پزشکان از موسیقی استفادة بسیاری برای نظم و هماهنگی و شفای بیماران کردند به نحوی که امروزه می‌توان افلاطون و ارسطو را که از فیلسوفان یونان بودند از پیشروان موسیقی‌درمانی به حساب آورد.
اما آخرین تمدن باستانی تا قبل از قرون وسطی، تمدن روم بود. رومیها در حقیقت وارث فرهنگهای یونان، ایران، بابل و مصر هستند و در آغاز در هنرهای والای تمدن از منابع گوناگون هنری یونان وام گرفتند و برای خود ذوق هنری ایجاد کردند آنان حتی از عقاید یونانیان در زمینة قدرت شفابخشی موسیقی بسیار استفاده کردند چنانکه، زمانی طاعون روم را فرا گرفت، آنها بر این باور بودند که با موسیقی می‌توانند به مبارزه آن بپردازند.
یکی از پزشکان رومی به نام «اسلپیاس۲» با اصوات هارمونیک به رفع بیمارانی می‌پرداخت که به‌نوعی دارای ناهنجاریهای اجتماعی بودند و با آهنگهای مخصوص این افراد متمرد و سرکش را رام می‌نمود و در خدمت خود می‌گرفت و به درمان آنها می‌پرداخت.
در خاتمه با مواردی که در این زمینه به شرح آن پرداختیم می‌توان چنین برداشت نمود که موسیقی علاوه بر یک علم مستقل و هنر عالی دارای شاخه‌های فراوانی است ک یکی از مهم‌ترین این شاخه‌ها که از ابتدای خلقت آن مورد توجه آدمی قرار داشت، علم موسیقی‌درمانی بود و این علم به ما که طالب و جویای سلامتی هستیم می‌آ‌موزد که چگونه یک نغمه یا آهنگ می‌‌تواند تأثیر فراوانی از لحاظ روانشناسی بر روح و روان آدمی داشته و به سلامتی جسم و روان او بینجامد.

بهاالدین شمس

منبع : سورۀ مهر

مطالب مرتبط

موسیقی تلفیقی

موسیقی تلفیقی
به یاد آوردن آوازهای قرون وسطی و Mass گریگوریان اولین نکته‌ای است که از شنیدن این آلبوم می‌توان دریافت کرد.
موسیقی تلفیقی یک پروژه چند ماهه نیست تا از یک زمان مشخص شروع به کار کند و در زمانی تعیین شده اجرا شود؛ آن تلاشی مستمر با مطالعات عمیق و متفکرانه برگرفته از دانش موسیقایی است که طی چندین سال تحقیق و بهره‌گیری از سنتهای موسیقایی گذشته یا انواع مختلف موسیقی ، میسر شده است.
کاری ارزشمند اما با پشتوانه‌ی آگاهی کامل ، دیدی گسترده و بدون شک تسلطی کافی در دنیای موسیقی است.
در آن از ترکیب دو یا چند نوع موسیقی بهره گرفته شده است و چنان به سازهای مختلف شخصیت داده شده که حتی کوچکترین توانایی آنها نیز از نظر دور نمانده و می‌دانیم کاربرد بهترین قابلیت سازی ، بهترین نوع از شناخت سازی را نیز طلب می‌کند!!! یک موسیقی با فضایی خاص که به نظر عجیب هم می‌آید، می‌شنویم ؛ چیزیکه جذابیت آن را دو چندان می‌کند پرواز در هر لحظه‌ی این موسیقی به ابعاد گوناگون است.
پروازی کاملاً هدفدار بطوریکه هر جایی از آن قطعه ما را به یاد نوعی از موسیقی می‌اندازد. تفکر ما در آن فضا باقی است؛ از طرفی دیگر به جایی برگشته‌ایم تا جایگاهی دیگر را تجربه کنیم و باز تکرار همان داستان بالا!!!
می‌دانیم چند نوع فضا در دست حس تجربه‌ی ما است و این موضوع نه سنگین ، نه خسته کننده و کسالت آور، و نه گنگ و نامفهوم ، بلکه سرشار از حرفهای تازه و حقیقتاً خارق العاده می‌باشد.
اگر در یک اجرای سنتی ، یک ساز غربی ، بطور مثال ساکسفون هم حضور داشته باشد و اتفاقاً یک نوازنده‌ی جز هم آنرا بنوازد، صرفاً این امر دلیل بر تلفیقی بودن قطعه نمی‌باشد، ممکن است ساکسفون تنها نقش یک همراهی کننده‌ی ساده را بازی کند با تفاوت در نوع ساز و جنس صدایی خاص خودش! اینجا ساکسفون نه تنها فضایی بدون هیچگونه وابستگی ظاهری را بوجود نباورده است بلکه منحصر به فرد هم نیست و مهمتر اینکه ما را به گستره‌ی هیچ نوع موسیقی دیگری ، بطور فرض جز هدایت نمی‌کند.
در این مثال و اجراهایی از این دست ، تنها یک ساز به سازهای دیگر اضافه شده است و این با نقطه نظر ما از جهت تلفیقی بودن کاملاً متفاوت است.
حالا موسیقی گروه « Lesiem » را در نظر بگیریم .
این گروه نابغه‌ی آلمانی در قالب کُر آوازی مردانه ، با جستجو در سنتی پنجاه ساله ، پایه گذاری شده است.
لیزیم نمونه‌ی بی همتایی از سنت باستانی را به دنیای مدرن می‌آورد و چهره‌ی اصلی‌اش ترکیب آوازها گریگوریان با انواع مختلف گیتار و آوازهای خواب مانند می‌باشد.
تجربه‌ی آن تغییری کاملاً متفاوت است که سبک هنری شگفت انگیز و اوریجینالی را بوجود آورده است.
این موسیقی پرشور متشکل از یک آلایش سازی شامل کیبوردها ، درامها، سازهای بادی و سیمی ، شامل گیتار ، می‌باشد و بطور برجسته همراهی چشمگیر با آوازهای کاملاً روحانی و معنوی دارد.
« هانس ، یورگن کارل ، ماریا فری یرون وبر»‌نوه‌ی ارشد آهنگساز « کارل ماریا ون وبر»‌سرپرست کُر است و اعضای این گروه شامل این افراد می‌باشند:
ـ Andread Wiederman
ـ Heiko Yerke
ـ Sven Goiny
ـ Bernd Hamgemeister
ـ Dieter Graffenberger
ـ Andreas Keller
ـ Horst Langhof
ـ Detlef Bretschneider
ـ Siegfried Schley
ـ Ronald Rabbel
ـ Klaus Bassler
ـ Rolf Decker
« Mystic Spirit Voices» اولین آلبوم انتشار یافته از گروه لیزیم و شامل دوازده قطعه می‌باشد؛طرحی با همکاری « Brian Wayy» و « David Evey» .
این اثر با آن آوازهای کُرال دراماتیک ، الکتریک گیتارها و فرمهای آوازی‌اش ، شباهت عجیبی به طرح فرانسوی « Era» دارد، هر چند از آن کمی مبهم و پیچیده‌تر است.
احساس مرموز ، زیبایی زبان لاتین بکار گرفته شده ، به یاد آوردن آوازهای قرون وسطی و Mass گریگوریان اولین نکته‌ای است که از شنیدن این آلبوم می‌توان دریافت کرد. علاوه بر این با آن آوازهای باستانی و افسونگری خاص و مدرنش می‌توان در آن واحد به زمان و مکانی دیگر سفر کرد و این خصوصیت ویژه‌ی آثار این گروه نخبه است.
ریتم روان و ملودی کرال و صدای باشکوه و جذاب مردانه به اضافه‌ی استفاده‌ی بسیار بجا و شایسته از گیتار در بیان قسمت آغازین قطعه‌ی نخست این آلبوم به نام « Lesiem» ( که همنام با نام گروه نیز است ) بدون شک یکی از کارهای برجسته‌ی این اثر می‌باشد.
در قطعه‌ی دوم یعنی « Open Your eyes»‌شروع ظریف و لطیف کرال با شیوه‌ی گفتاری ویژه‌ای از جانب تکخوان ادامه پیدا می‌کند، چیزی شبیه به شیوه‌ی گفتاری که در بیان کلمات کارهای « Ennigma» به وفور دیده‌ایم، البته اینجا با کمترین حالت تاکید فرانسوی.
در سومین قطعه‌ی این آلبوم یعنی « Fundamentum» از همان شروع قطعه که بیسها به آن زینت داده‌اند و سپس درامها به آن اضافه شده‌اند ، می‌توانیم حدس بزنیم که بطور ویژه‌ای این قطعه قدرتمند و دارای تاکیدهای قویتیری است. این قطعه بیشتر شبیه به آثار گاتیک می‌باشد. ( گاتیک مربوط به فرهنگ گاتها، آلمانیهایی که در برابر امپراتورم رم مبارزه کردند،است)
از نکات قابل توجه قطعه اجرای کُرهای دراماتیک و بکارگیری از ارگان بادی است.
در قطعه‌ی چهارم « Vivere» ، شروع مرموز گره خورده با اجرای جذاب گیتار که انگار می‌خواهد نظر شنونده را به نقطه‌ای خاص معطوف کند و نیز کرال بسیار دلنشین و گویا_ تاکیدهای بعدی گیتار و سپس باز ایستادن در نقطه‌ای که با ملودی لطیف گیتار، اما اینبار از نوع جنس صدایی متفاوت که به جهت استفاده از نوع دیگری از آن ساز است ، به ما حس عمیق نوستالژیکی می‌دهد که در حرکت دوباره‌ی مسیر بازگوییِ کرال و باز الکتریک گیتار و سپس پایان قطعه _ بصورتی ناخودآگاه حس می‌کنیم راهی را طی کردیم که انگار ذاتاً با آن آشناییم!
قطعه‌ی پنجم « Occultum» صدای مردانه‌ای با مصوتهای شدیداً تاکیدی و ناله‌ی خش‌دار گونه را در بر دارد؛ تا اندازه‌ای ما را به یاد آوازهای بلوز یا حتی حالت تهاجمی خواندن در بعضی اجراهای راک می‌اندازد ولی در نهایت این احساس خاص فضای مراسم تعمید کلیسای با پتیست است که بر همه غلبه می‌کند!
( گاهی با خودم فکر می‌کنم تا چه مرحله‌ای از پیشرفت موسیقایی می‌بایست راه طی کرد تا به چنین مهارتی در خلق فضای مختلف دست یافت ؟!!)
با قطعه‌ی ششم « Indalo» به دنیایی دور دست و فرهنگ پیشین و قبیله‌ای در افریقا سفر می‌کنیم. حالت سرخوش و دلچسبی که از اجرای این قطعه با منشا بومی سرچشمه می‌گیرد دلایلی دارد؛ وجود درامهای سنتی افریقایی ، سمبلهای سازی قبیله‌ای ویژه‌ی آنها ، صدا و لهجه‌ی خواننده‌ی سولوی مرد که از طرف دیگر با کرالی با حس و حال فضایی کاملاً متفاوت ترکیب شده ، همه و همه شنونده را به خود جذب می‌کند. شاید جالبترین قسمت این اثر سوال و جواب هرچند کوتاه ساز سیمی با درام افریقایی است که فقط دو بار در سراسر این قطعه تکرار می‌شود ولی همین دوبار با مدت زمان کوتاه آنچنان اثری در ما دارد که وصف نشدنی است.
از نظر من این قطعه یکی دیگر از قطعه‌های برجسته‌ی این آلبوم است _ با یک ترکیب ویژه و منحصر به فرد
چرا که هیچ جای دیگری چنین تجربه‌ای از تلفیق موسیقی افریقایی و کلیسایی با آن آوازهای روحانی _ معنوی و سازهای بومی نشنیده بودم !
در هر دو قطعه‌ی هفتم و هشتم به ترتیب « Liberta» و « Miracle eyes» نقش خواننده‌ی سولوی زن مشخص‌تر است. در این دو قطعه حالت زیبای ملودیک آوازهای مربوط به عبادت کاتولیکهای رمی در ذهنمان تداعی می‌شود؛ ولی از نظر من به دلیل صدای رسای بطور ویژه قدرتمند ، تاکیددار و غنی خواننده‌ی زن در «Liberta» ( که « Miracle eyes» از این لحاظ دارای قوت کمتری است. ) یک جور احساس پرستش خالصانه همراه با خضوع به درونی‌ترین نقطه‌ی تفکرمان القاء می‌شود که حتی چندین بار گوش دادن پیاپی آن نیز خالی از لطف نمی باشد!
با قطعه‌ی نهم یعنی « Vna Terra» انگار شاهد برگزاری مراسمی مذهبی در کلیسا هستیم . صدایی مردانه با شیوه‌ی بیان گفتاری خاصش این حالت را در ما تشدید می‌کند.و همین شیوه را در ابتدای قطعه‌ی دهم یعنی « Mater Gloria» هم می‌شنویم ؛ ولی اینجا بدنبال آن آواز بسیار ظریف زنانه‌ای را کرال با ملایمت خاصی همراهی می‌کند.
این قطعه چنان ما را تا پایان مسحور خود می‌کند انگار که آغاز و پایان تعیین شده‌ای نداشته و فقط چیزی به درونمان الهام شده است !!!
در قطعه‌ی یازدهم « Floreat» صدای مردانه و کرال در پوشش فضایی طوفانی کار خود را انجام می‌دهند و سرانجام در قطعه‌ی آخر « Are Fortuna» که کمتر شباهتی به بقیه‌ی آثار این آلبوم دارد؛ شروع ساز بادی ، حالتی سرخوش با ریتمی آرام و سرزنده را به ارمغان می‌آورد و با فضایی کلیسایی تا خاتمه ما را همراهی می‌کند.
آثار گروه لیزیم در جهت اجرای موسیقی تلفیقی موفق عمل کرده است.
فضای کلیسایی آثار این گروه عمیقاً با موسیقی « Ennigma» ، « Era» ، فضای خاص بوجود آمده از الکتریک گیتارها یا حتی انوع دیگری از آ“ ، موسیقی افریقایی و... پیوند خورده است.
اینها همه بیانگر نوعی تلفیق آگاهانه با منشا موسیقایی غنی و ارزشمندی است که تنها با طی کردن مدارج عالی موسیقی امکان پذیر خواهد بود و اگر جز این باشد ، آثارمان معنایی جز « تلفیق سازها»‌را در پی نخواهند داشت !!!

وبگردی
جزییاتی تکان‌دهنده از اقدامات موسسه ثامن‌الحجج
جزییاتی تکان‌دهنده از اقدامات موسسه ثامن‌الحجج - دو چهره مشهور تلویزیون نیز از مواهب موسسه ثامن الحجج بی نصیب نبوده‌اند. مؤسسه ثامن‌الحجج دو مبلغ ۱۸۰ میلیون‌تومانی و ۴۰۰ میلیون‌تومانی را به حساب «م.م» مجری یک برنامه تلویزیونی واریز می‌کند و عنوانی که روبه‌روی این اعداد در توضیح دلیل وجه ذکر شده، یک کلمه است؛ هدیه. اما رقم هدیه‌ای که آقای «م.م» به‌عنوان هدیه دریافت کرده، در مقابل تسهیلات دریافتی او از ثامن‌الحجج تقریبا ناچیز است.
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد!
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد! - یک بنر تبلیغاتی که ظاهراً با هدف ترویج فرهنگ حجاب طراحی شده، سبب‌ساز واکنش‌های کاربران شبکه اجتماعی توییتر شده است. در این بنر، از رهگذران خواسته شده بین دو گزینه موجود، زنی چادری و زنی مانتویی، انتخاب کنند ترجیح می‌دهند کدام‌یک همکار همسرشان باشد!
نمایش دستاورد آزادی و دموکراسی
نمایش دستاورد آزادی و دموکراسی - آقای مطهری بازیکنان آفریقایی تیم فرانسه را دیده ولی دورگه‌های تیم ملی خودمان را ندیده!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر! - در اتفاقی عجیب و غیر قابل باور فردی امروز به دلیل درخواست طلاق همسرش در خیابان اسلامشهر وی را با ضربات چاقو از پای درآورد، از سرنوشت این خانم اطلاع دقیقی در دست نیست.
مائده‌ها و دلارهای رانتی
مائده‌ها و دلارهای رانتی - اشارت‌هایی که برخی نکات جالب توجهی دیگری در خصوص آن بیان می‌کنند، مثل مطرح شدن مساله مانتو‌های جلوباز و اشکالی که برخی مسئولان به آن وارد می‌دانند. موضوعی که موجب شد تا بعد از مدت‌های مدید و در شرایطی که بسیاری بر این باورند که شناسایی و مقابله با اخلال گران بازار می‌بایست در اولویت همه امور باشد، گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها باز گردند.
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی  ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی !
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی ! - یکی از بحث های جنجالی دکتر فیاض در سال های اخیر اظهار نظر او در مورد وقوع بحران جنسی در ایران بوده است که حالا او معتقد است تبدیل به انقلاب جنسی شده است. با او در این زمینه مصاحبه مفصلی انجام دادیم که به زودی منتشر می شود. بخشی از این مصاحبه که درباره برنامه دورهمی است را تماشا کنید.
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - زندگی ساده آیت‌الله جنتی گرچه از ویژگی‌های مثبت شخصیت وی است اما نوع نگاهش به عرصه سیاسی و مصداق‌یابی های وی درخصوص افراد انقلابی انتقادهای زیادی را متوجه او می‌کند.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا - صحبت های تامل برانگیز آیت الله رودباری درمورد ربا در کشور
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+)
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+) - فیلم - گزارشی کامل و کوتاه از سرگذشت وحید مرادی گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان را در ویدئوی زیر ببینید.
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا - مراسم اکران خصوصی فیلم هزارپا با حضور هنرمندان و بازیگران این فیلم سینمایی شب گذشته 9 تیر 1397 در برج میلاد برگزار شد.
قصور تاریخی دولت
قصور تاریخی دولت - چه باید کرد؟ پرسشی که نوبخت پرسیده است، اما شاید به دنبال پاسخ آن نباشد. در شرایط کنونی دولت و حامیان اصلی آن در مظان این اتهام تاریخ قرار خواهند گرفت که چرا به دنبال طرح و پاسخ مهم‌ترین سوال شرایط بحرانی کنونی نرفتند.