پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


امروز سه شنبه ۱۱ تیر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز سه شنبه ۱۱ تیر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز سه شنبه ۱۱ تیر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۱ ژوئیه سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۲۶ سال پیش درچنین روزی - ۱۱ تیر ماه سال ۱۳۶۱ هجری قمری:
آیت الله محمد صدوقی ، روحانی مبارز و امام جمعه یزد بدست عوامل منافق به درجه رفیع شهادت نائل آمد و به عنوان سومین شهید محراب در تاریخ انقلاب اسلامی ایران جاودانه شد. ایشان تحصیلات علوم دینی را در قم به پایان برد و از محضر علمایی چون آیات عظام بروجردی و خوانساری بهره جست. آیت الله صدوقی مدیریت امور مربوط به انجمنهای ایالتی و ولایتی را به عهده داشت و برای به ثمر رساندن این امور در ارتباط مشهور است واز دیگر کتب منشهور ایشان می توان به شرحی بر مفاتیح فیض کاشانی؛ شرحی بر مختصر النافع محقق اول ، و حاشیه بر مدارک اشاره کرد.
● ۱۸ سال پیش درچنین روزی - ۱۱ تیر ماه سال ۱۳۶۹ هجری شمسی :
محمد علی زاویه از استادان هنر مینیاتور در ایران در ۷۸ سال زندگی اش بدرود حیات گفت. او از اهالی تهران بود ودر پایان تحصیلات مقدماتی در مدرسه صنایع مستظرفه زیر نظر استاد هادی تجویدی مشغول تحصیل و آموزش شد. نخستین آثار ایشان که با درجه ممتازی در رشته مینیاتور فارغ التحصیل شده بود جایزه بزرگ نمایشگاه نقاشی بروکسل را به خود اختصاص داد. استاد زاویه علاوه بر سالهای تدریس در هنرستان تهران آثار نفیس و ارزنده ای به یادگار گذاشته اند که اغلب آنها زینت بخش موزه ها و مجموعه های خصوصی در ایران و سایر نقاط جهان است . از جمله آثار استاد محمد علی زاویه می توان چوگان بازی ،خسرو وشیرین ؛ و شاه عباسی و رضا عباسی اشاره کرد که جملگی در موزه هنرهای ملی سازمان میراث فرهنگی کشور نگهداری می شود.
● ۱۰۹ سال پیش درچنین روزی - ۲۷جمادی الثانی سال ۲۰ هجری قمری:
حاج میرزا حسین نوری طبرسی از علمای امامیه وفات یافت. طبرسی در زهد و عبادت ، پرهیزکاری، تقوی و کمالات نفسانی انسانی نمونه و یگانه بشمار میرفت.همچنین در زمینه های علوم حدیث ، تفسیر، معرفت،اصول و طبقات محد ثین و تراجم احوال علمای اسلام بی نظیر بود و تالیفاتش را در این زمینه ها با دقت و نکته سنجی خاصی نگاشت. استاد میرزا حسین نوری طبرسی در ترویج اصول مذهب جعفری و اصول مبان
● ۹۷۳ سال پیش درچنین روزی - ۹۶۷سال پیش در۲۷جمادی الثانی سال۴۵۶هجری قمری:
«اِبن بُرهان نَحوی »، فقیه، متکلّم، محدث، تاریخنگار، ستاره شناس و نحودان بزرگ عرب در بغداد درگذشت. او مردی پارسا و پرهیزکار بود و با شاگردانی که ازدیگر مناطق به بغداد می آمدند بسیارمهربان و با گذشت بود. ابن برهان نحوی به ستاره شناسی علاقه داشت و در این زمینه تحقیق فراوان کرد اما بیش از همه علوم به نحو گرایش داشت بطوریکه پس از سالیان متمادی از نحویان برجسته و صاحبنظر عصر خود شد . از آثار ابن برهان نحوی «اُصولُ اللُّغَه» ، «اَلاِختیارُفی الفِقه» را می توان نام برد.
● ۷۱ سال پیش درچنین روزی - ۲۷جمادی الثانی سال ۱۳۵۸ هجری قمری :
« میرزا ابوالحسن آذربایجانی مشکینی »از علمای آذربایجان درگذشت . مشکینی سالها همچون طالبی مشتاق علم در محضراستادان بزرگی چون شریعت اصفهانی گوش جان به سخنان آنان سپرد و در نهایت عالمی مبّرز وبرجسته شد. مشکینی در مطالعه و تحقیق بسیار موشکاف و دقیق بود ودرتالیفات خود دقت فراوان بکار می برد. از آثار آذربایجانی مشکینی حاشیه شرح منظومه سبزواری ، حاشیه مکاسب شیخ انصاری و حاشیه بر ِکفایَهُ الاصول را می توان نام برد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید