پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مقایسه تاثیر یک جلسه فعالیت هوازی و سونا بر غلظت هورمون آلدوسترون سرم


مقایسه تاثیر یک جلسه فعالیت هوازی و سونا بر غلظت هورمون آلدوسترون سرم
● مقدمه:
آلدوسترون عمده ترین مینرالوکورتیکوئید مترشح از قشر غده فوق کلیوی می باشد. عملکرد اصلی این هورمون، افزایش باز جذب کلریدسدیم و ترشح پتاسیم از توبول های کلیوی و مجاری دفعی غدد عرق است. این مطالعه به منظور مقایسه تاثیر یک جلسه فعالیت هوازی و سونا بر غلظت هورمون آلدوسترون سرم انجام شد.
● مواد و روش ها:
این پژوهش در ۱۵ نفر از بازیکنان تیم فوتبال دانشگاه شهید بهشتی با حداقل ۶ هفته فعالیت بدنی منظم به صورت سه جلسه در هفته انجام شد. از افراد مورد مطالعه، قبل و پس از یک جلسه فعالیت هوازی و یک جلسه حضور در سونا، خون گیری به عمل آمد. پس از استخراج نتایج، از میانگین و انحراف معیار برای توصیف آماری و از آزمون تی وابسته برای تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها استفاده شد.
● یافته ها:
میانگین اکسیژن مصرفی بیشینه افراد ۴۷ میلی لیتر در کیلوگرم در دقیقه بود، که در حد متوسط ارزیابی می شود. نتایج نشان داد که یک جلسه فعالیت هوازی موجب افزایش معنی دار غلظت هورمون آلدوسترون سرم شد (p<۰.۰۱). هم چنین یک جلسه حضور در سونا موجب افزایش معنی دار غلظت هورمون آلدوسترون سرم شد (p<۰.۰۵). با وجود این، بین تغییرات غلظت هورمون آلدوسترون سرم در فعالیت هوازی و سونا تفاوت معنی دار آماری مشاهده نشد (p>۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
در هنگام تمرین یا قرار گرفتن در معرض گرمای شدید مثل سونا، غلظت هورمون آلدوسترون در سرم افزایش می یابد.
نصور احمدی
خسرو ابراهیم
مهدی هدایتی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید