پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مطالعه اثرات تجویز خوراکی عصاره گیاه خار مریم (سیلی مارین) بر تغییرات بافتی و بیوشیمیایی ناشی از آفلاتوکسین در طیور گوشتی


مطالعه اثرات تجویز خوراکی عصاره گیاه خار مریم (سیلی مارین) بر تغییرات بافتی و بیوشیمیایی ناشی از آفلاتوکسین در طیور گوشتی
● مقدمه:
آفلاتوکسین از نظر اقتصادی شایع ترین و با اهمیت ترین مایکوتوکسین در صنعت طیور است و کاهش آسیب های اقتصادی و بهداشتی ناشی از آن با بهره گیری از مواد موثر و ارزان هدف تحقیقاتی بسیاری از محققین است.
● هدف:
با توجه به اینکه اثرات پاتولوژیک ناشی از مسمومیت با آفلاتوکسین در کبد، کلیه و عضله اهمیت بیشتری دارد و با توجه به مکانیسم ایجاد ضایعه توسط آفلاتوکسین و با در نظر گرفتن اثرات سیلی مارین عصاره گیاه (Silybum marianum) در پیش گیری از ضایعات مختلف کبدی و کلیوی در سایر بررسی ها، به بررسی اثر سیلی مارین بر پیش گیری از ضایعات ناشی از آفلاتوکسین با توجه به شرایط مزارع پرورشی در ایران پرداخته شد.
● روش بررسی:
در این مطالعه تعداد ۵۶ عدد جوجه یک روزه، در ۴ گروه ۱۴ عضوی تقسیم شدند. به گروه اول جیره معمولی، گروه دوم جیره معمولی به همراه ۱mg/Kg از آفلاتوکسین تولیدی، گروه سوم جیره معمولی به همراه ۸۰۰mg سیلی مارین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و گروه چهارم جیره معمولی به همراه ۸۰۰mg سیلی مارین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و ۱mg/Kg از آفلاتوکسین تولیدی داده شد و در پایان روز ۴۲ پرورش بررسی های بیوشیمیایی، کالبدگشایی و هیستوپاتولوژیک بر روی نمونه ها انجام گرفت.
● نتایج و نتیجه گیری:
با توجه به بررسی داده ها و مقایسه نتایج حاصل از گروه های مورد بررسی می توان سیلی مارین را برای کاهش ضایعات ناشی از آفلاتوکسین در دوره پرورشی جوجه گوشتی توصیه نمود.
امیرحسین جمشیدی
حمیدرضا احمدی آشتیانی
بنفشه غلام حسینی
سعید بکایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید