سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


امروز چهارشنبه ۱۲ تیر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز چهارشنبه ۱۲ تیر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز چهارشنبه ۱۲ تیر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۸ جمادی الثانی سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۲ ژوئیه سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۶۷ سال پیش درچنین روزی - ۱۲ تیر سال ۱۳۲۰ هجری قمری :
علامه شیخ ابوعبدالله زنجانی مؤلف و از استادان بر جسته دانشگاه تهران بدرود حیات گفت. ایشان تحصیلات خود را تا درجه اجتهاد در نجف سپری کرد و در زادگاهش زنجان به تدریس و تألیف پرداخت. او از سال ۱۳۱۴ شمسی استاد دانشگاه تهران شد و در تاریخ و فلسفه و اخلاق تدریس کرد. بیشترین شهرت وی به سبب تألیف کتاب نفیس تاریخ القرآن می باشد. اصل این کتاب به زبان عربی است و ابوالقاسم سحاب آن را به زبان فارسی برگردانده و استاد احمد امین دانشمند مصری مقدمه ای خواندنی بر این اثر گرانبها نگاشته است . آیت الله زنجانی نخستین دانشمند ایرانی بشمار می رود که به عضویت فرهنگستان دمشق انتخاب شد و در مراسمی که به همین مناسبت برگزار گردید رساله ای درباره شخصیت علمی ملاصدرا شیرازی ارائه نمود.
● ۳۸ سال پیش درچنین روزی - ۱۲ تیر ماه سال ۱۳۴۹ هجری شمسی :
علامه عبدالحسین امینی مؤلف کتاب ارزشمند الغدیر دیده از جهان فرو بست.ایشان بعد از اتمام تحصیلات مقدماتی در زادگاهش تبریز، عازم نجف اشرف شد ، و به واسطه بهره گیری از جلسات درس و بحث علمایی چون شیخ عبد الکریم حائری میرزا محمد حسین نائینی اجازه اجتهاد را دریافت کرد. نخستین اثر علامه امینی ؛ شهداء الفضیله نام دارد اما ارزشمند ترین اثر این عالم ارجمندالغدیر است که برای تألیف آن رنج سفرهای متعدد به هند، ترکیه، سوریه، مصر وعراق را بر خود هموار ساخت تا از منابع و مآخذ آنها استفاده کند.علامه امینی خود درباره نگارش این اثر گفته است عشق و محبت به امیر المومنین علی (ع) مهمترین انگیزه برای تألیف این کتاب بوده است. از دیگر آثار ایشان حواشی بر رسائل ؛ ومکاسب آیت الله العظمی شیخ مرتضی انصاری و تفاسیر متعدد بر برخی از آیه های مبارک قرآن مجید را می توان ذکر کرد که امروزه از مراکز مرجع علما بشمار می رود.
● ۲۰ سال پیش درچنین روزی - ۱۲ تیر ماه سال ۱۳۶۷ هجری شمسی :
یک فروند هواپیمای مسافربری ایران بر فراز آبهای خلیج فارس مورد هجوم ناوگان آمریکا قرار گرفت و سقوط کرد. هواپیمای مزبور حامل ۲۹۸ مسافر و خدمه بود که با اصابت موشکهای آمریکایی همه آنها به شهادت رسیدند. آمریکا بارها اقدام به عملیات تجاوز کارانه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده بود اما این جنایت از غیر انسانی ترین برخوردها و مقابله ها با ایران اسلامی به شمار می رفت . طوری که امام خمینی (ره) در این باره فرمودند : جنگ ما جنگ مکتب ما است علیه تمامی ظلم وجور ، جنگ ما جنگ اسلام است علیه تمام نا برابری های دنیای سرمایه داری و کمونیزم ، جنگ ما جنگ پابرهنگی علیه خوشگذرانیها مرفهین و حاکمان بی دین وبی درد کشورهای اسلامی است . این جنگ سلاح نمی شناسد این جنگ محصور در مرز و بوم نیست این جنگ خانه و کاشانه . شکست و تلخی ، کمبود وفقر و گرسنگی نمی داند. این جنگ جنگ ارزشهای اقتصادی انقلاب علیه دنیای کشف زر و پول وخوشگذرانی است.
● ۸۳۹ سال پیش درچنین روزی - ۲۸جمادی الثانی سال ۵۹۰هجری قمری :
«اَبوالقاسم شاطِبی» از بزرگان علوم قرآنی در قاهره در گذشت . وی از قاریان مشهور قرآن کریم و معروف به «امامُ القُرّاء» بود. شاطبی افزون بر اصول قرائت و تجوید ، درتفسیر، حدیث ، نحو ، لغت و دیگر علوم دینی یگانه عصر بود و از استادان برجسته زمانش بشمار می رفت. اوعلاوه برداشتن مراتب علمی، در زهد و تقوی و اخلاق پسندیده الگویی ممتاز برای معاصران و شاگردان خود بود. «حِرزُ الامانی» و« وَجهُ التَّهانی» از آثار ارزشمند شاطبی محسوب می شوند. کتاب وجه التهانی مشتمل برهزاروصدوهفتادودوسه بیت است که همه آنها در یک وزن و قافیه سروده شده اند . گفتنی است که این کتاب به قصیده شاطبیه نیز شهرت دارد و حاوی کلیه مسائل تجوید است. یک نسخه خطی از این دیوان در مدرسه عالی شهید مطهری تهران نگهداری می شود.
● ۱۲۷ سال پیش درچنین روزی - ۲۸جمادی الثانی سال ۱۳۰۲ هجری قمری :
« میرزا محّمد بن سلیمان تنکابنی» از علمای فاضل قرن ۱۴ هجری قمری بدرود حیات گفت. وی ادیبی فرزانه وفاضل بشمار می رفت و از شاگردان استاد بزرگ صاحب ضوابط بود. تنکابنی تالیفات فراوانی داردو خود فهرست کلیه کتابهایش را در« َقِصَصُ العُلما» گردآوری کرده است. دراین کتاب تنکابنی به شرح احوال و آثار برخی از علما و بزرگان قبل از خود پرداخته است.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید