جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مشخصات فنی رومالین


مشخصات فنی رومالین
امروزه با توجه به حجم گسترده سرمایه گذاری در بخش ساختمان از جمله پروژه های انبوه سازی ، ایجاد مراکز توریستی سیاحتی و غیره ، اتخاذ تدابیر مقتضی جهت ارتقاء ارزش افزوده ، طراحی بهینه و تسریع در پیشرفت و تکمیل این پروژه ها مورد توجه و اهمیت کارفرما و مجریان این طرحها قرار گرفته است. لذا اهمیت بازگشت سریع سرمایه گذاری آنها را بر آن داشت تا گام موثری در این زمینه بردارند و همگام با متحول شدن صنعت ساختمان سازی ، تکنولوژی مناسبی در این راستا بکار گیرند.
لذا همگام با مطالعات و اقدامات مقتضی در بخش سازه این مهم را در بخش نازک کاری نیز عینیت داده و با در نظر گرفتن محدودیت امکانات اجرائی و عدم وجود مصالح متنوع و سریع الاجرا و با دوام در این بخش و همچنین استفاده مداوم و یکنواخت از محصولاتی نظیر رنگ کنیتکس و کاغذ دیواری ، سنگ و غیره ، لزوم استفاده از یک پوشش ساختمانی که علاوه بر سرعت اجرائی بسیار بالا ، استحکام ، کیفیت ، تنوع و زیبائی و توع آوری را نیز دارا باشد ، اجتناب ناپذیر می نمود.
رومالین پدیده جدید ساختمانی ، توانست انقلاب عظیمی در صنعت ساختمان بوجود آورده و علاوه بر مزایای مذکور دارای قابلیتهائی همچون : انعطاف پذیری ، عایق صوتی و حرارتی، ترمیم پذیری ، اجرای سریع و آسان ، قابلیت گرد زدائی و پایداری در برابر رطوبت و عوامل جوی نیز باشد. بنا براین رومالین با بهره گیری از تمامی ویژه گیهای بالا نظر مجریان و سازندگان طرحهای بزرگ ساختمانی را جلب نموده و را بازگشت سریع سرمایه را هموار و ارتقاء ارزش افزوده ساختمان را سبب می شود.
▪ ذیلاً ویژه گیهای فنی و اقتصادی ، پوشش رومالین را به اختصار شرح می دهیم :
الف) رومالین ( نمای داخلی )
رومالین نمای داخلی ، ترکیبی است از الیاف مصنوعی ، پالپها ، آراینده ها ، سنگها و رزینها که به عنوان پوشش رویه سطوح داخلی در ساختمانها بکار می رود که این ترکیب ، عاری از هرگونه ناخالصی و مواد شیمیائی مضر برای انسان و محیط زیست می باشد و شامل دو نوع مختلف کاربری و دکوراتیو با کابردهای مختلف ، با مشخصات زیر است :
ب) رومالین کاربردی
بعنوان فن آوری جدیدی از آن در پروژه های مسکونی و اداری و همچنین در کاربری های درمانی و آموزشی و یا فضاهای عمومی استفاده می گردد.
ـ صرفه جوئی در زمان و لذا بازگشت سریع سرمایه به دلیل سهولت و سرعت اجرائی بسیار بالای این پوشش و همچنین قابلیت چسبندگی پوشش رومالین در کلیه سطوح و قابلیت جایگزینی این پوشش بجای دو آیتم سفید کاری و نقاشی.
ـ صرفه جوئی در هزینه و انرژی و زمان به جهت تدارک مصالح و نیز پرسنل پیمانکار
ـ صرفه جوئی در هزینه و انرژی و زمان به جهت نظارت و کنترل اجرائی.
ـ صرفه جوئی در هزینه حمل و نقل و انبارداری
ـ صرفه جوئی در هزینه مرمت و نگهداری به جهت انعطاف پذیری و مقاومت کششی قابل ملاحظه رومالین در برابر ترکهای زیر کار ، حاصل از نشست اولیه ساختمان یا افت مصالح و همچنین به جهت پایداری قابل ملاحظه این پوشش در برابر رطوبت و عوامل آسیب زای دیگر
ـ پابلیت گرد روبی با جارو برقی به دلیل خاصیت آنتی استاتیک و قابلیت تمیز کردن بر طبق دستور العمل و لذا بالا بودن عمر مفید این پوشش.
ـ قابلیت ایجاد خاصیت شست و شو به جهت مصارف خاص (مانند فضا های مرطوب ، مصارف صنعتی)
ـ عدم صرف هزینه های تعویض رنگ بطور متوسط در هر دوسال یکبار (بدلیل عمر متوسط پوشش رومالین تا ۸ الی ۱۰ سال)
ـ صرفه جوئی در مصرف سوخت و انرژی در دراز مدت بدلیل پرت حرارتی بسیار کم و غیر قابل قیاس با پوششهای دیگر
ـ ارزش افزوده مصالح مصرفی بدلیل خاصیت آکوستیک و جذب صوت و لذا مناسب جهت استفاده در محیطهای با آلودگی صوتی.
ـ ارزش افزوده مصالح مصرفی به دلیل غیر قابل اشتعال بودن این پوشش در هنگام آتش سوزی.
ـ صرفه اقتصادی استفاده بهینه از پوشش رومالین در ادغام با پنلهای پیش ساخته سبک به شرح ذیل است :
۱) حذف اندود گچ و خاک و لذا برابری هزینه رومالین با هزینه گچ و خاک + سفید کاری + رنگ
۲) حدود %۲۰ صرفه جوئی در کل زمان ساخت پروژه (بدلیل سرعت فوق العاده زیاد در سه مرحله سفت کاری ، نازک کاری و تاسیسات برقی)
۳) حدود %۱۰ صرفه جوئی در فولاد مصرفی ساختمان بدلیل تقلیل وزن سفت کاری ساختمان (سبک سازی وزن سازه) و لذا افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله.
۴) بونداشتن رومالین در هنگام اجرا ، سادگی اجرا و نظافت محیط در هنگام اجرا.
۵) ایجاد آرامش محیطی بدلیل تخلخل و بافت ویژه این پوشش و ملحوظ نمودن مبحث روانشناسی رنگها در طراحی معماری سازه.
ج) رومالین دکوراتیو
به جهت ایجاد فضای دکوراتیو در طراحی داخلی ساختمانها و در پروژه هائی نظیر اماکن توریستی و فرهنگی مانند هتلها و کتابخانه ها ، رستورانها ، سالنهای اجتماعات ، آمفی تئاتر ها و سینماها ، مراکز تجاری و غیره بکار برده می شود که دارای مشخصات رومالین کاربردی (توضیحات بند الف) می باشد.
امروزه طراحان و آرشیتکت های موفق جهان در طراحی داخلی ساختمان و خلق آثاری بیاد ماندنی و جذاب پوششهای الیافی را بعنوان یکی از ابزارهای اصلی کار خود انتخاب نموده اند.
● یک ویژه گی برجسته
یکی دیگر از ویژه گیهای برجسته و منحصر بفرد رومالین ، سطوح دارای بافت و غیر یکنواخت آن است که این محصول را از دیگر پوششهای ساختمانی متعارف مجزا ساخته و توانسته یکنواختی را از نگاه بیننده دور نموده و به محیط شادابی ، جذابیت و آرامش خاصی ببخشد. این مهم از موضوعات خاص علم ارگونومی (تاثیر عمامل محیطی بر روحیه و راندمان افراد استفاده کننده) می باشد، که این علم و موضوعات و آیتمهای وابسته به آن امروزه در سراسر جهان مورد توجه خاص شمار زیادی از معماران وطراحان برجسته قرار گرفته است.
با توجه به توضیحات فوق درمیابیم که رومالین هم از لحاظ کیفیت ، هم از لحاظ زیبائی و نوع آوری و هم از لحاظ اقتصادی کاملاً نسبت به محصولات مشابه صاحب برتری است و می توان از آن بعنوان یک پوشش عمده ساختمانی استفاده نمود. این پوشش اسختمانی اکنون در تمامی دنیا شناخته شده و در اروپا ، بخش مرکزی آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی و کشورهای پیشرفته آسیا بصورت پوشش عمده در آمده است.
در ایران نیز شرکت رومالین از سال ۱۳۷۶ با موضوع اساسنامه تولید و فروش رومالین تاسیس و پس از ماهها تجربه و تحقیق مفتخر به ارائه محصولی مطمئن با خصوصیات فوق الذکر (تحت ضمانت و پوشش بیمه ایران و خدمات پس از فروش موفق) به متخصصین و دست اند کاران گردیده است. انتخاب رومالین بعنوان یکی از ۱۰ محصول برتر صنعت ساختمان (برگزیده از سوی اتحادیه صادر کنندگان محصولات ساختمانی و انجمن صنعت ساختمان کشور) پس از حضور موفق این محصول در نمایشگاه بین المللی تخصصی ساختمان سال ۱۳۷۷ آن را مورد توجه کارشناسان و متخصصین ساختمان قرارداده و با توجه به خصوصیات فوق العاده این محصول و نیز پس از سالها استفاده از این محصول ، اینک رومالین مورد استفاده روز افزون دست اندرکاران ساختمانی قرار گرفته است ، و در آینده ای نزدیک بخاطر ویژه گیهای فنی و اجرائی ، همچون دیگر کشورها جایگزینی مناسب برای بسیاری از روشهای پوشش سطوح در ساختمانهای مسکونی ، اداری، تجاری، اماکن عمومی ، هتلها و اماکن توریستی ، رستورانها ، استودیو های ضبط صدا و تصویر ، دکورها و سالنهای سینما ئی ، و غیره خواهد شد.
امید است که با توجه خاص و مطالعه فنی متخصصین و دست اندرکاران از فن آوریهای جدید و همایت از صنایع وابسته ساختمانی ، در آینده ای نزدیک شاهد ارتقاء تکنینهای اجرائی و فنی ساختمان سازی در مبحث انبوه سازی کشورمان باشیم.
منبع : ایران سازه


همچنین مشاهده کنید