شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

فواید مصرف میوه ها و سبزی ها


فواید مصرف میوه ها و سبزی ها
تحقیقات بسیار نشان داده است، کسانی که سبزیجات زیادی مصرف می کنند با دریافت بیشتر موادی به نام فیتوکمیکال ها، مقاومت بیشتری در برابر ابتلا به سرطان دارند. فیتوکمیکال ها موادی هستند که موجب رنگها وعطرهای متنوع سبزی ها می شوند و در بدن تمایل زیادی به جذب مواد سرطانزا دارند و مانع تأثیر مخرب آنها بر روی سلول ها می شوند . در بین سبزی ها، خانواده چلیپائیان( تره تیزک یا شاهی) دارای بیشترین اثر ضد سرطانی است. از دیگر سبزیهای مفید این خانواده ، کلم، کاهو و اسفناج است.
برخی محققان اعلام کرده اند با مصرف سبزی های خانواده چلیپائیان ، خطربروز سرطان سینه و روده بزرگ تا ۴۰ درصد کاهش می یابد.
● جنگ علیه سرطان با سبزیجات
تحقیقاتی انجام شده که نشان می دهد، سبزیجات و گیاهان می توانند از پیشرفت تومورهای سرطانی جلوگیری کنند.
کلم بروکلی، کلم، جینگو بیلوبا(درختی کوچک با برگ های بادبزنی) و سیر می توانند از بروز انواع سرطان ها جلوگیری کنند یا جلوی پیشرفت تومورها را بگیرند. تحقیقات متعددی که بر تأثیر غذا و فعل و انفعالات درون سلول ها و DNA انجام شده، نشان می دهد که رژیم مناسب غذایی می تواند تا حد زیادی از بروز یا پیشرفت بیماری ها جلوگیری کند.
مطالبی که در زیر می خوانید برگرفته از تحقیقاتی است که در سازمان تحقیقات سرطان آمریکا در بالتیمور انجام شده است:
در مرحله اول، دکتر آکینوری یاناکا و همکارانش از دانشگاه تسوکوبای ژاپن دریافتند که در ۲۰ نفر که رژیم غنی از کلم بروکلی داشتند، میزان عفونت هلیکوباکتر پیلوری که باعث بروز ورم دیواره معده، زخم و سرطان معده می شود، به شدت کاهش یافته است.
دکتر یاناکا می گوید: با وجود اینکه هنوز نتوانسته ایم هلیکو باکتر پیلوری را به طور کامل از بین ببریم، ولی کنترل و کاهش میزان آن که باعث کندی یا توقف رشد بیماری های معده به خصوص سرطان دیواره معده می شود، آن هم با وسیله ای ساده مثل خوردن کلم بروکلی امکان پذیر است. این برای بیماران خبر بسیار مسرت بخشی است و جای امیدواری دارد.
● سولفورافان ها و آنتی اکسیدان ها
سولفورافان یکی از مواد شیمیایی موجود در کلم بروکلی است که خاصیت بسیار قوی و مؤثر ضد سرطانی دارد. این ماده قدرت دفاعی سلول ها در برابر عوامل سرطان زا را بالا می برد.
آنتی اکسیدان ها غیرفعال کننده مولکول های سمی از بین برنده DNA و کشنده سلول ها و در نتیجه مؤثر در پیشگیری از سرطان هستند.
در تحقیق دیگری که بر روی کلم بروکلی صورت گرفت مشخص شد، وقتی مقداری از کلم بروکلی روی پوست موش آزمایشگاهی مالیده شد، تأثیر خنثی کننده اشعه ماوراء بنفش(UV) که عامل اصلی سرطان پوست است از خود نشان داد. یکی از محققین فعال در این تحقیق به نام آلبناتی دینکئوواکستوا می گوید: به محض اینکه تابشUV ، بر موش را قطع نمودیم، شروع به گذاشتن تکه های بروکلی بر پوستش کردیم و متوجه شدیم که۵۰ درصد از میزان تهدید و حالت تهاجمی تومورهای موش در مقایسه با موش هایی که در همان شرایط مورد تابش UV قرار گرفتند و ماسک بروکلی را دریافت نکردند، کاسته شد. این می تواند راه حل مناسبی برای کاهش پیشرفت سرطان پوست یا جلوگیری از بروز آن باشد. این تیم در حال بررسی میزان تأثیر بروکلی بر سرطان پوست انسان هستند و بسیار امیدوارند که در مورد سرطان پوست انسان نیز مانند سرطان معده به جواب های رضایت بخشی برسند.
در مرحله سوم مطالعات، محققان دریافتند که کلم و ترشی آن می تواند عامل مؤثر در جلوگیری از بروز سرطان سینه در زنان باشد. بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط سازمان سلامت زنان آمریکا، خوردن کلم می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان کاهش و روزانه میزان قابل توجهی از آن را دریافت کرده و این روند را تا بزرگسالی نیز ادامه دادند، بدن بسیار مقاوم تری در برابر سرطان سینه دارند. البته کلم پخته یا نیم پز بسیار مفید تر از کلم خام یا کلم ترشی است.
این تحقیقات نشان داد که گلوکوسینولات های موجود در کلم با مقاوم سازی سلول و جلوگیری از بین رفتن DNA و تغییر شکل سلول ها، باعث کاهش ماده مولد سرطان می شود و در مراحل اولیه، پیشرفت سلول های سرطانی را به خوبی کنترل می سازد و در مراحل بعدی با ساکن کردن فرآیند پیشرفت سلول های مهاجم سرطانی و از بین بردن این سلول ها، از پیشرفت سرطان و وخیم شدن آن جلوگیری کرده دهد. همچنین تحقیقات نشان می دهد که زنانی که در اوایل سنین بلوغ، کلم را به وعده های غذایی خود افزودند و همچنین از تغییر شکل یافتن سلول های سالم نیز پیشگیری می کند.
در بخش دیگری از تحقیق تأثیر گیاه جینگو بیلوبا بر جلوگیری از بروز و پیشرفت سرطان تخمدان در خانم ها آزمایش شد.
طی تحقیقات به عمل آمده در بیمارستان زنان بوستون، مشخص شد که زنانی که از گیاه جینگو بیلوبا استفاده می کردند، به سرطان تخمدان دچار نشده بودند و بدین ترتیب تحقیق روی زنان مبتلا به سرطان نیز شروع شد.
دکتر "بین یه" یکی از محققان این طرح می گوید: مطالعات جمعیتی انجام دادیم تا از تأثیر گیاهان و سبزیجات بر سرطان آگاه شویم و در نهایت متوجه شدیم که تنها ۶/۱ درصد از زنانی که از گیاه جینگو مصرف می کردند، به سرطان تخمدان مبتلا شده بودند. در این تحقیقات پی بردیم که این گیاه تأثیر بسیار قوی در جلوگیری از سرطان دارد و تا ۸۰ درصد از پیشرفت سلول های سرطانی جلوگیری می کند و سلول های مهاجم را از بین می برد. با تلفیق اطلاعات و آمار تحقیقات جمعیتی و آزمایشگاهی، نقش بازدارنده و از بین برنده این گیاه بر سلول های سرطانی ثابت گردید.
در مرحله نهایی این تحقیق، محققان دریافتند که، گوشت و تخم مرغ پخته شده با حرارت زیاد، ماده شیمیایی به نام PHIP تولید می کند که باعث سرطان می شود و با همراه کردن سیر با این مواد غذایی می توان این ماده را خنثی کرد.
تحقیقات نشان داده است که زنانی که بیشتر گوشت می خورند، بیشتر به سرطان سینه دچار می شوند و عواملی مانند بالا بودن چربی خون و دریافت زیاد چربی در وعده های غذایی و نامتعادل بودن هورمون ها ابتلا به این سرطان را افزایش می دهند.
در این تحقیقات ثابت شد که مواد موجود در سیر باعث خنثی شدن PHIP می گردد. PHIP با از بین بردن DNA و ایجاد تغییراتی در بدن باعث بروز سرطان می شود. این ماده با ترشح آنزیمی باعث تشدید یا بروز سرطان می شود و این خطر در افراد بالای ۴۰ سال بیشتر است.
گوشتی که زیاد سرخ یا پخته می شود، این ماده را ترشح می کند و با خوردن آن خطر ابتلا به سرطان بسیار افزایش می یابد. DAS موجود در سیر عامل پیشگیری از بروز و پیشرفت تومورهاست و با اضافه کردن آن به گوشت می توان این خطر را خنثی کرد.
"پل برنان" سر محقق مرکز تحقیقات سرطان لیون فرانسه می گوید: ما به روشنی آثار ضد سرطانی گیاهان چلیپایی را کشف کردیم. تمامی این تحقیقات مؤید آثار ضد سرطانی سبزیجات هستند. برای مثال با دریافت روزانه انواع کلم می توان تا حد بسیار زیادی از بروز و پیشرفت سرطان ریه جلوگیری کرد. بدین ترتیب می بایست برنامه غذایی روزانه خود را طوری تغییر دهیم و تنظیم کنیم که میزان قابل توجهی میوه و به ویژه سبزیجات دریافت کنیم تا از ابتلا به سرطان به همین سادگی جلوگیری کنیم.
به نوشته عرب آنلاین، خوردن پنج عدد یا بیشتر تره بار رنگی مثل هویج، ذرت، پیاز و سبزی جات گوناگون مثل اسفناج، شلغم، شاهی و کلم، خطر ابتلا به سرطان لوزالعمده را بسیار پایین می آورد.
محققان با بررسی بیش از دو هزار زن و مرد از جمله ۵۰۰ مبتلا به سرطان پانکراس و توجه به میزان سبزیجات و میوه های مورد استفاده این اشخاص به مدت یک سال مشاهده کردند کسانی که حداقل پنج وعده از میوه ها و سبزیجات تازه رنگی مصرف می کنند بسیار کم به سرطان لوزالمعده مبتلا می شوند.
● نقش میوه و سبزی در پیشگیری از سرطان
در مبحث تأثیر تغذیه در پیش گیری از ابتلا به سرطان، در مورد چربی ها صحبت کردیم و بیان کردیم که کدام چربی ها را مصرف بکنیم و کدام ها را مصرف نکنیم تا کمتر به سرطان مبتلا شویم.
در این مطلب در مورد سبزی ها و میوه های مفید صحبت خواهیم کرد.
سبزی ها و میوه ها ، محتوی نوعی مواد سلولزی هستند که فیبر نامیده می شوند . امروزه کلیه محققان علوم تغذیه و پزشکی به این نتیجه رسیده اند که مصرف میوه ها و سبزی ها موجب کاهش بروز سرطان روده بزرگ می شود. بدین ترتیب که مواد فیبری با تسریع حرکت غذا در دستگاه گوارش، سرعت تخلیه روده را افزایش می دهند که این امر موجب کاهش تماس مواد سرطان زا با دیواره روده می شود. همچنین مواد سرطان زا با فیبرها ترکیب و بدون جذب شدن از بدن خارج می شوند. اثر دیگر فیبرها جذب اسیدهای صفراوی و کاهش عمل باکتری ها بر روی آنها است . فیبرها به رشد باکتری های مفید روده ای نیز کمک می کنند.
توصیه امسال سازمان بهداشت جهانی برای سلامت تغذیه، قرار دادن یک ظرف پر از سبزیجات برای هر نفر در وعده غذایی است .
یک مطالعه نشان داد در افرادی که مستعد ابتلا به سرطان روده بوده اند مصرف روزانه سیزده گرم سبوس گندم به مدت ۸ هفته، رشد بدخیم سلول های روده کاهش یافته است . مصرف فیبر ، میزان ابتلا به سرطان سینه را در زنان کاسته است چون مانع از جذب استروژن اضافی در سلول های سینه می شود.
متخصصان تغذیه ، مصرف روزانه ۲۵ گرم مواد فیبری را توصیه می کنند که از بهترین منابع فیبری، سبوس گندم، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، لوبیا سبز و حبوبات دیگرمثل نخود و عدس، آرد کامل گندم و نان ها و شیرینی های تهیه شده از آن، همچنین آلو، سیب ، مرکبات و هویج می باشند.
سبزیجات محتوی کالری کمی هستند و تهیه آنها هزینه زیادی ندارد ، شامل نمی شود از اینرو سعی کنید:
۱) همیشه از نان تهیه شده با سبوس به جای نان تهیه شده با آرد سفید استفاده کنید. مثلاً نان سنگک خیلی بهتر از نان باگت یا نان لواش است.
۲) در رژیم غذایی روزانه و هنگام تهیه غذاها از سبزی های تازه بهره بگیرید.
۳) درکنار هر غذا یک ظرف سالاد تهیه شده از سبزیجات فصل مصرف کنید. همچنین از سیر، پیاز و گوجه تازه استفاده کنید.
۴) گندم بو داده که حاوی سبوس است ، هم خوراکی لذیذی است و هم بسیار مفید است.
۵) مصرف موادی چون توت خشک، انجیر خشک و کشمش در بین وعده های غذایی بسیار مفید است، هم از نظر تأمین املاح کافی برای بدن و هم از نظر تأمین فیبر.
▪ یک توصیه خوب:
متخصصان تغذیه معتقدند خوردن روزی یک عدد سیب با پوست، شما را از ابتلا به سرطان روده مصون می دارد و تأیید کننده همان مثل معروف است که : "An apple a day, keeps the doctor away"
سالادهای ضد سرطان
تحقیقات نشان داده است که مصرف ترکیبات آنتی اکسیدانی همراه با هم، اثر بیشتری دارند ؛ بدین ترتیب اگر ویتامینهایC وE با هم مصرف شوند، خیلی مؤثرترند.
پس با هر وعده ی غذا یک ظرف سالاد میل کنید. سالاد شما باید محتوی سبزی های تیره رنگ خصوصاً اسفناج باشد و برای تأمین ویتامینC کافی از کلم بروکلی، گوجه فرنگی، فلفل سبز، فلفل قرمز و لوبیا سبز استفاده کنید. برای تأمین ویتامینE، یک قاشق غذاخوری روغن مایع کانولا ، آفتابگردان یا روغن زیتون به سالادتان بیفزائید و از سس مایونز استفاده نکنید. برای تکمیل این معجون سلامتی ، کمی جوانه گندم نیز به سالادتان بیفزایید. سلامتی شما دوستان عزیز ، آرزوی ماست.
● ارزش غذایی اسفناج
اسفناج، گیاهی است یک ساله، دارای ساقه ای راست، به ارتفاع نیم متر که برگ های آن پهن و نرم مثلثی شکل به رنگ سبز می باشد. اسفناج نسبت به سرمای زمستان مقاوم است.
دو نوع اسفناج وجود دارد که به نام پاییزه و بهاره نامیده می شود. اسفناج بهاره، در فصل بهار کاشته می شود و به اسفناج انگلیسی معروف است.
نوع پاییزه آن که به خاک بسیار غنی احتیاج دارد، در پاییز کاشته می شود. گل های اسفناج به رنگ سبز کم رنگ می باشد .
اسفناج چون دارای مواد غذایی فراوانی است، کشت آن امروز در تمام نقاط دنیا معمول است.
▪ ترکیبات شیمیایی:
اسفناج از نظر داشتن ویتامین B۳ بسیار غنی است، بنابراین داروی مهمی برای برطرف کردن بیماری پلاگر است( پلاگر یک نوع بیماری است که بعلت کمبود ویتامین B۳ در بدن تولید می شود و نشانه های آن: ضعف بدن ، تشنج ، اختلال در دستگاه هاضمه، و بوجود آمدن لکه های قرمز روی بدن است).
اسفناج به علت داشتن منیزیم، جلوی پیشرفت سرطان را می گیرد.
وجود فسفر در اسفناج برای بدن، مخصوصا برای کسانی که به کارهای فکری اشتغال دارند و آهن آن برای شهرنشینان که گلبول های قرمز خونشان جهت تامین اکسیژن سلول های بدن، باید فعالیت بیشتری کنند، بسیار مفید است.
● خواص دارویی:
برگ اسفناج از نظر طب قدیم ایران کمی سرد است و برخی عقیده دارند که متعادل است، یعنی نه سرد است و نه گرم.
۱) برگ اسفناج منبع غنی ویتامین A ، B۳ ، C ، آهن و پتاسیم می باشد.
۲) بدن را قلیایی می کند و اسیدیته ی خون را کاهش می دهد.
۳) خنک کننده است و برای پایین آوردن تب مفید است.
۴) ورم روده ی کوچک را رفع می کند.
۵) برای ورم ریه مفید است.
۶) ملین است و یبوست را برطرف می کند.
۷) برای لاغر شدن و وزن کم کردن مفید است.
۸) اسفناج به دلیل داشتن ماده ای بنام اسپیناسین، هضم غذا را تسریع می کند. این ماده باعث تحریک معده و ازدیاد ترشحات آن می شود.
تحقیقات دانشمندان نشان داده است که اسفناج در پیشگیری ازسرطان روده بزرگ، معده، پروستات،‌ حنجره و رحم موثر است .
۹) خوردن اسفناج در رفع تشنگی موثر است.
۱۰) برای از بین بردن ورم و درد گلو مفید است.
۱۱) برای رفع سرفه های خشک ،برگ اسفناج را با جو پوست کنده و روغن بادام بپزید و بخورید.
۱۲) آش اسفناج با گشنیز، برای سردردهایی که ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است، مفید می باشد.
۱۳) اگر آش اسفناج را با آب لیمو و سماق یا آب غوره بخورید، سردردهای ناشی از اختلال کیسه ی صفرا را برطرف می کند.
۱۴) خوردن اسفناج از سرطان جلوگیری می کند، مخصوصا در افرادی که به مصرف الکل و سیگار عادت دارند.
۱۵) تحقیقات دانشمندان نشان داده است که اسفناج در پیشگیری ازسرطان روده بزرگ، معده، پروستات، ‌ حنجره و رحم موثر است .
۱۶) اسفناج، کلسترول خون را پایین می آورد.
۱۷) بهترین دارو برای کسانی است که مبتلا به کم خونی هستند.
۱۸) اسفناج مانند جارو، روده بزرگ را تمیز می کند.
۱۹) ترشحات لوزالمعده را افزایش می دهد.
۲۰) اسفناج، سبزی مفید برای تقویت اعصاب است.
۲۱) اسفناج پخته برای رفع بیماری آسم و گرفتگی صدا بسیار موثر است.
۲۲) رماتیسم و نقرس را درمان می کند.
۲۳) برای زیاد کردن شیر در مادران شیرده موثر است.
۲۴) قبلاً نوعی شربت از اسفناج تهیه می شد که در معالجه خونریزی ها و کم خونی از آن استفاده می کردند.
۲۵) تخم اسفناج ملین و خنک کننده است.
اسفناج به علت داشتن اگزالات، برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگ های کلیه و مثانه مناسب نیست.
۲۶) تخم اسفناج برای برطرف کردن ورم کبد و یرقان مفید است.
۲۷) اسفناج، تعداد گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد.
۲۸) اسفناج چون دارای کلروفیل است، عضلات روده را تحریک کرده و تخلیه مدفوع را آسان می کند.
۲۹) اسفناج عضلات و استخوان ها را تقویت می نماید.
۳۰) رعشه و بوی بد دهان را از بین می برد و از دوستان کبد هم می باشد.
۳۱) قوت غذایی اسفناج از سایر سبزی ها بیشتر است، مشروط بر اینکه آب آن را دور نریزید و از ساقه های نازک و نورسته ی آن در سالاد استفاده کنید.
۳۲) به کودکان، جوانان، سالخوردگان، اشخاص کم خون و به تمام کسانی که بیماری های مزمن دارند خوردن اسفناج موکدا توصیه می شود.
مضرات :
▪ اسفناج به علت داشتن اگزالات، برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگ های کلیه و مثانه مناسب نیست.
▪ ضمنا آن هایی که سرد مزاج هستند، باید اسفناج را با ادویه های گرم مثل زنجبیل و هل میل نمایند.
● نشاط بعد از ناهار با نعناع
نعناع علاوه بر کمک به هضم غذا باعث می شود که افراد حالت هوشیاری و بیداری خود را حفظ کند.
نعناع در تمدن های باستان، برای افزایش نشاط ذهن و فکر به دلیل بوی مطلوب آن به کار می‌رفت و درحقیقتکلمه MINT (به معنی نعناع) از اسم لاتین MENTE (به معنی فکر) استو در بین گیاهان، سمبل نیروبخش جاودانی است.
استعمال خارجی نعناع هم بی تأثیر نیست. هرچه بوی نعناع قوی‌تر باشد، خواص و اثرات آن بیشتر است. اگر برگی از نعناع را در بین انگشتان خود مالیده و آن را بو کنیم، اثر فوری در ایجاد هوشیاری و سرزندگی و ایجاد آرامش و سبکی در خود خواهیم کرد.
نعناع به خصوص برای افرادی که دائم در حال مطالعه یا مرور درس برای امتحان هستند و یا کارشان نیازمند تمرکز و هوشیاری است، استفاده های فراوانی دارد.
اگر احساس خستگی می کنید و مغز شما دیگر کشش فراگیری مطالب را ندارد، استفاده از نعناع، نیروبخش است.
اگر احساس عصبانیت یا فشار روانی می کنید، حالت آرام بخش دارد. به علت تأثیر زیاد نعناع بر روی اعمال فکری و هوشیاری، نعناع را بالابرنده ی توانایی انسان در درک و فهم عقاید به شمار می‌آورند.
بنابراین هنگامی که می‌خواهید آمادگی و هوشیاری ذهنی خود را حفظ کنید یا اگر می‌خواهید بعد از خوردن غذا خواب آلودگی عارض نشود یا اگر خواهان تمرکز ذهنی علی رغم خستگی ناشی از شرکت در جلسه یا سخنرانی هستید، مکیدن قرص نعناع (البته بدون قند) بسیار مفید است.
● کرفس
کرفس گیاهی است علفی، به ارتفاع ۲۰ تا ۶۰ سانتی متر که ساقه ای منشعب دارد . برگ های آن شفابخش و ضخیم و گلهای آن کوچک و به رنگ سفید یا سفید مایل به سبز است . قسمت مورد استفاده این سبزی قسمتهای مختلف آن به ویژه ریشه و برگ آن است .
در بسیاری از مناطق ایران از جمله در سیستان ، خوی و بند عباس می روید.
رسول خدا فرمود : به خوردن کرفس عادت کنید ، زیرا این سبزی خوراک پیامبران بوده ا ست .
کرفس مواد مضر را دفع می کند
کرفس کلیه و مثانه را تمیز می کند . از تولید سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می کند و ملین است .
دانشمندان بر این عقیده اند که کرفس بهترین ماده غذایی است برای عفونت مجاری ادرار و اسید اوریک بالا از طریق تمیز کردن کلیه و مجاری ادرار.
ترپین ماده معطر کرفس که مانع ماندن سنگ کلیه در مجاری ادرار و یا آلودگی میکروبی و درد می شود .
علاوه بر آن پتاسیم در غده و تنه آن جریان ادرار را تحریک و کلیه و مثانه را تمیز می کند. بیش ازهمه برای بیماران نقرسی مفید است .زیرا در خون این افراد اسید اوریک با غلظت بالا غالباً دیده می شود . روغن اتری که در کرفس وجود دارد باعث گشاد شدن مجاری کلیه می شود بطوریکه اسید اوریک بهتر دفع میگردد. آلودگی میکربی ضعیف درروده نیز در اثر ترپین از بین می رود . کرفس باعث تحریک شدیدتر روده شده و سایر ناراحتی هایی از این قبیل دراثر خوردن کرفس بهبود می یابند .
کرفس بوی بد دهان را ازبین می برد
تجربه نشان داده است که یک وعده غذا ی کرفس دار بوی بد دهان را از بین می برد. احتمالاً موادی که در معده تولید می شوند با مواد معطر کرفس ترکیب شده و از بوی بد دهان جلوگیری می کند. کسانی که از بوی بد دهان رنج می برند باید هرروز مقداری کرفس میل کنند، در صورتی که نتیجه ای نداد بایستی به پزشک مراجعه کرد . از قدیم گفته اند که کرفس باعث شادی و شادابی می شود.
علم امروز تا کنون نتوانسته است این مسئله را روشن کند. بعضی از مردان اظهار می کنند که کرفس باعث تقویت نیروی جنسی آنان شده است ولی این اظهار تا کنون از طریق علمی ثابت نشده است . البته ویتامینB۶ و اسید پانتوتنیک اثر روانی دارد و مواد معدنی منیزیم و کلسیم به ما هیچه ها نیرو می دهند و در راحت شدن ورلکس کمک می کنند .
عصاره کرفس به عنوان ملین
برای اینکه به روده های خسته و پیر کمک شود ، توصیه می شود که هر روز یک لیوان عصاره کرفس مصرف شود . از این طریق روده به روش طبیعی تخلیه می شود .
( برگها را همیشه مصرف کنید )
▪ نسخه : یک پرس کرفس
بوته یک کرفس را تمیز کرده و در آب زیادی آنرا بجوشانید . پوست خارجی آن را بگیرید . بوته را بصورت صفحات نازک ببرید . وسط آنها را با یک چنگال جدا کرده درآرد و تخم مرغ و فلفل آنها را آغشته کنید و در روغن داغ دو طرف آنها را کمی سرخ کنید با سالاد کاهو یا سالاد فصل میل کنید.
محققین آمریکایی ثابت کرده اند که کرفس جزء ده ماده غذایی است که می تواند با سرطان مبارزه کند.
از دیگر خواص کرفس می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ـ تقویت کننده معده
ـ تقویت کننده اعصاب
ـ آب کرفس خام در مان خوبی برای گرفتگی صداست .
ـ خوردن کرفس حافظه را زیاد و قلب را پاک می کند و دیوانگی ، جذام و پیسی را برطرف می کند.
ـ کرفس به علت دارا بودن فسفر زیاد ، در ازدیاد هوش مؤثر است .
ـ کرفس در افزایش شیر مادر مؤثر است .
● فواید چغندر
چغندر گیاهی است، دارای برگ های پهن و درشت و گلوله مانند. این سبزی به دو رنگ دیده شده: سفید و قرمز مایل به بنفش.
ریشه چغندر، پیازی است. رنگ ریشه چغندر ممکن است زرد، سرخ و سفید باشد. ریشه چغندر به صورت خام قابل استفاده و مصرف است و اغلب آن را پخته مصرف می کنند که همه به نام لبو آن را می شناسند.
ریشه کلفت چغندر، مواد غذایی و به خصوص ساکاروز (شکر) را در خود ذخیره می کند. برگ های چغندر هنگام روز در مقابل نور آفتاب، ساکاروز می سازند و شب ها آن را به ریشه ها می دهند. مقدار ساکارز در هر منطقه متفاوت است.
برای اولین بار، چغندر در مدیترانه و جنوب غربی آسیا دیده شد. چغندر به عنوان غذا از ۲۰۰۰ سال قبل شناخته شده بود.
رومی ها و یونانی ها از این سبزی به عنوان غذا استفاده می کردند. یونانی ها برای خنک شدن خونشان، چغندر مصرف می کردند.● فواید چغندر و آب آن
۱) چغندر در زمان های قدیم به عنوان دارو مصرف می شد. این سبزی برای قلب، خون و هضم بهتر غذا بسیار مفید می باشد.
۲) برای بعضی ها هضم چغندر ممکن است مشکل باشد. چغندر سرد و کنترل کننده صفرا می باشد. چغندر باعث عملکرد بهتر خون، تمیز کردن معده و روده می شود.
۳) چغندر، سرشار از کربوهیدرات، منبع خوب پروتئین و دارای مقدار زیاد ویتامین و عناصر معدنی و ریز مغذی ها می باشد.
۴) این سبزی به عنوان منبع خوب فیبر شناخته شده است. چغندر فاقد چربی و کلسترول می باشد.
۵) چغندر برای جوان شدن بسیار مفید است و بسیاری از انواع ضعف ها را از بین می برد و موجب تصفیه کردن خون می شود و همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی و افزایش اکسیژن در بدن می گردد.
۶) نوشیدن روزانه ۲ لیوان آب چغندر باعث کاهش فشار خون می شود، پس برای افرادی که از افزایش فشار خون رنج می برند، بسیار مفید می باشد. گذشته از آن، آب چغندر درمان کننده سرطان می باشد.
تحقیقات نشان داده است که نیتریت موجود در آب چغندر وارد بزاق می شود و با بزاق خورده می شود. محیط اسیدی معده کمک می کند تا به اکسید نیتریک تبدیل شود و به خون می رود و موجب کاهش فشار خون می شود و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.
۷) برای سرفه، تنگی نفس، سر درد و حتی برای تقویت غریزه جنسی مصرف می شود.
۸) چغندر جزو سبزیجات شیرین محسوب می شود، زیرا شکر زیادی را نسبت به هویج و ذرت دارا می باشد.
۹) پزشکان یونانی برای بهبود مجروحان زخمی از برگ چغندر استفاده می کردند.
۱۰) برگ چغندر برای ناراحتی های کبدی بسیار خوب است. چغندر باعث به وجود آمدن رطوبت در رود می شود و به این وسیله از یبوست جلوگیری می کند.
۱۱) آنتی اکسیدان موجود در چغندر به تقویت بافت های بدن و سلامتی پوست کمک می کند.
۱۲) چغندر به طور طبیعی دارای مقداری آهن و اسید فولیک می باشد. به علت دارا بودن این مواد، توانایی افزایش اکسیژن برای فعالیت های مختلف را دارد.
۱۳) چغندر تاریخچه قدیمی برای نیروبخشی دارد. این سبزی هم در ساخت سلول ها و هم در بهبودی بعد از بیماری نقش بسزایی دارد. چغندر یک ماده مفید برای هضم مواد غذایی می باشد.
۱۴) یکی از سبزیجاتی که برای افراد دچار "سندرم گرسنگی" بسیار مفید است، چغندر می باشد.
۱۵) چغندر جلوی ضعف، اغتشاش در خواب، رنگ پریدگی و زخم های زبانی را می گیرد.
۱۶) اگر دارای موهای خشک و زبر و یا دچار ریزش مو هستید، حتما چغندر مصرف کنید.
۱۷) چغندر، ادرار آور و آرام کننده است.
۱۸) مصرف چغندر بیماری جذام را از بین می برد.
۱۹) مصرف چغندر لکه های سفیدی که در پوست بدن موجب مرض پیسی می شود را از بین می برد.
۲۰) برای جلوگیری از اختلالات قاعدگی و برای باروری، چغندر بسیار مفید است.
۲۱) جوشانده چغندر برای درمان التهاب مثانه، یبوست، بواسیر و بیماری های پوست مصرف می شود.
۲۲) مصرف برگ چغندر، آرام کننده است. پس برای افراد عصبی و برای جلوگیری از اضطراب بسیار مفید است.
بیایید نعمات خداوند را به یکدیگر یاد آوری کنیم.
▪ کاهش فشار خون با آب چغندر
.بی.سی : نوشیدن روزانه ۵۰۰میلی لیتر آب چغندر می تواند به میزان قابل ملاحظه ای فشار خون را کاهش دهد. پژوهشگران انگلیسی می گویند: به نظر می رسد جزئ موثر موجود در چغندر، نیترات است که در سبزیجات برگ دار سبز نیز یافت می شود. به گفته این محققان در داوطلبان سالم ، مصرف آب چغندر در مدت یک ساعت باعش کاهش فشارخون می شود.
● ارزش غذایی باقلا و لبو
همان‌طور که در مطلب "غذاهای خیابانی، قضایای زمستانی" گفتیم، خوردن این دو ماده غذایی می ‌تواند برای مصرف‌ کننده فوایدی به همراه داشته باشد، یعنی اگر در تهیه آنها نکاتی را در نظر داشته باشید، می ‌توانید یک میان وعده سالم را وارد برنامه غذایی خود کنید.
▪ باقلا
ابتدا از باقلا شروع می ‌کنیم. همه تصور می ‌کنند که این ماده غذایی ارزش تغذیه‌ای ندارد، در حالی که سخت در اشتباه هستند.
باقلا در خانواده حبوبات جای می ‌گیرد و به عنوان یکی از منابع غذایی فیبر و پروتئین شناخته شده است.
حتما می ‌دانید که سویا یکی از مواد غذایی پُر پروتئین است، البته از نوع گیاهی، به طوری که در هر ۱۰۰ گرم از سویای خشک، ۳۶ گرم پروتئین وجود دارد، در حالی که مطالعات نشان داده‌اند ۱۰۰ گرم باقلا، حاوی ۲۶ گرم پروتئین است و می ‌توان در مقایسه‌ای اثبات کرد که خوردن این ماده غذایی نیز به تامین پروتئین مورد نیاز بدن کمک می‌ کند. به این دلیل است که خوردن آن را به همراه برنج، به عنوان یک تکمیل ‌کننده پروتئین توصیه می ‌کنند، زیرا این ماده غذایی تمامی ‌اسیدهای آمینه ضروری بدن را ندارد و با ترکیب شدن با غلات می ‌تواند کامل شود.
علاوه بر پروتئین، کلسیم و پتاسیم این ماده غذایی نیز بالاست، به این ترتیب که در هر ۱۰۰ گرم از آن ۱۰۰ میلی‌گرم کلسیم و ۱۰۹ میلی‌گرم پتاسیم دارد که می ‌تواند از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کرده و به کنترل فشار خون بالا کمک کند.
علاوه بر مواد یاد شده، این ماده غذایی در مقایسه با سایر حبوبات از لوبیا گرفته تا نخود و سویا، بیشترین فیبر غذایی را دارد، به این ترتیب که در هر ۱۰۰ گرم از آن، ۲۸ گرم فیبر وجود دارد.
دکتر مظهری درباره ارزش غذایی باقلا می ‌گوید: "این ماده غذایی در گروه بقولات جای می ‌گیرد و یک منبع مناسب پروتئین – انرژی محسوب و در صورتی که با پوست میل شود می ‌تواند به درمان یبوست کمک کند. اما تنها افراد مبتلا به "فاویسم" از خوردن این ماده غذایی و حتی بوییدن آن محروم هستند، زیرا موجب تشدید بیماری‌شان می‌ شود."
● فوائد سیر
خیلی‌ها این روزها سیر نمی ‌خورند، چون فکر می ‌کنند فردا صبح که به محل کارشان یا کلاس درس می‌ روند، دیگران چپ‌چپ به آنها نگاه می ‌کنند، ولی بعضی‌ها هم سلامت خود را بر هر چیزی مقدم می ‌شمارند، دل به دریا می ‌زنند و حبه‌های این سبزی شفابخش را نوش‌جان می‌ کنند. شاید آنها بیش از دیگران خواص دارویی سیر را بشناسند.
محققان علوم پزشکی اعلام کرده‌اند که طب جایگزین، سال‌ها از فواید سیر صحبت کرده است و هم اکنون همه این فواید از جمله خواص ضد باکتری، خواص ضد قارچی و تأثیرات مثبت آن بر دستگاه قلبی-عروقی مورد تأیید دانشمندان است.
به تازگی گروهی از محققان آمریکایی اعلام کرده‌اند که سیر می ‌تواند، با افزایش تولید ترکیبی خاص سبب شل شدن عروق شود و با این روش،‌ فشار خون را کاهش دهد و نیز از ایجاد لخته‌های خونی و تخریب اکسیداتیو جلوگیری کند.
● سیر، رگ‌ها را شل می ‌کند
دکتر دیوید کراوس، متخصص فیزیولوژی از دانشگاه آلاباما در بیرمنگام می ‌گوید: "این یافته جدید به پزشکان کمک می ‌کند که مکمل‌های حاوی سیر را بدون نسخه به بیماران خود توصیه کنند." استفاده از این مکمل‌ها دیگر مشکلات بوی بد دهان را نیز برای افراد در پی ندارد. بسیاری از تحقیقات درباره فواید دارویی سیر بر وجود مولکول‌های پلی‌سولفید موجود در آن متمرکز است که به نام الیسین معروف است. ولی بررسی‌ها نشان می ‌دهد که الیسین و دیگر ترکیبات شبیه آن فقط بخشی از این پازل هستند و بخش دیگر آن نیز پیامی شیمیایی است که هنگام سوخت و ساز این ترکیبات تولید می ‌شود.
محققان دانشگاه آلاباما در بررسی‌های آزمایشگاهی دریافتند که ترکیب هیدروژن سولفید، نوعی پیام شیمیایی است که برای پیام ‌رسانی در سطح سلولی لازم است و سبب شل شدن عروق خونی و کاهش خون می ‌شود.
این گروه تحقیقاتی، آزمایش‌های زیادی انجام داد و در مرحله نخست، عصاره سیر را به دست‌ آورد و آن را به بخش‌های کوچکی از گلبول‌های سرخ افزود. این گلبول‌ها بلافاصله ترکیب هیدروژن سولفید را تولید کردند. هنگامی که این محققان این ترکیب را به آئورت موش تزریق کردند، این رگ بزرگ شل شد و فشار خون موش کاهش یافت.
● دیابت دارید؟
نتایج مطالعه‌ دیگری نشان می ‌دهد که افرادی که دیابت نوع دو یا مرض قند دارند، با مصرف قرص سیر، چربی خون‌شان کاهش می‌ یابد.
دیابت، افزایش کلسترول خون و افزایش فشار خون، سه عامل خطر‌ساز اصلی برای بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. در این مطالعه، محققان کشور خودمان تلاش کردند که ببینند قرص سیر بر بیمارانی که مرض قند دارند و در عین حال چربی خون‌ شان نیز بالا است، چه اثرهای درمانی در پی خواهد داشت. نتایج این مطالعه نشان می‌ دهد که اگر این افراد قرص سیر را به مدت شش هفته استفاده کنند، کلسترول تام و LDL (چربی بد خون) آنها کاهش خواهد یافت. اگر این بیماران شش هفته هر روز قرص سیر استفاده کنند، فشار خون‌ شان کاهش و کلسترول HDL (چربی خوب) آنها افزایش خواهد یافت.
▪ سیر تازه، بهترین دارو
اگر به بازارهای دارویی سری بزنید، خواهید دید که سیر به اشکال گوناگونی به عنوان دارو استفاده می ‌شود. تنتور، قرص یا پرل‌های حاوی روغن، اشکال اصلی دارویی سیر هستند:
▪ تنتور سیر:
تنتور سیر شامل عصاره آبکی الکلی مواد موجود در سیر است که به طور تقریبی همان خاصیت سیر را دارد، ولی دارای بوی شدید است و به همین دلیل کمتر استفاده می‌ شود.
▪ قرص سیر:
قرص سیر حاوی پودر سیر خشک شده است که بهترین شکل دارویی آن است و خواص آن تا حدودی شبیه سیر تازه است و مواد موجود در آن نیز حاوی بیشتر موادی است که در سیر تازه وجود دارد. بیشترین فرآورده‌های سیر در جهان به این شکل است. از آنجایی که این قرص‌ها روکش‌ دارند، تنها بعد از خوردن کمی بوی سیر از دهان به مشام می‌ رسد.
• پرل‌های کروی یا تخم ‌مرغی شکل سیر:
پرل‌های کروی یا تخم ‌مرغی شکل سیر حاوی روغن هستند. برای تهیه این محصولات، سیر را له کرده، به آن روغن گیاهی از جمله روغن مایع ذرت و یا روغن مایع دانه گندم اضافه می ‌کنند تا ترکیبات محلول در سیر، در آن حل شوند. پس از مدتی روغن را جدا کرده و به صورت پرل بسته ‌بندی می‌ کنند. این محصولات دارای تعدادی از خواص سیر هستند و خواص کامل سیر تازه را ندارند.
● رفاقت با قلب و عروق
بسیاری از پزشکان استفاده از سیر را برای کاهش فشار خون و بهبود بیماری‌های قلب و عروق توصیه می ‌کنند.
سیر، چربی‌ خون را کاهش می ‌دهد که خود موجب جلوگیری از تنگ شدن عروق قلبی شده و از سکته و بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌ کند.
سیر، کلسترول خون را کاهش می‌ دهد که باز هم از تنگی عروق و مشکلات عروقی پیشگیری خواهد کرد.
فراموش نکنید که سیر در مهار فشار خون‌های خیلی بالا بی ‌تأثیر است ولی در صورت مصرف مداوم به ویژه فرآورده‌های دارویی آن، تا حدی فشار خون کاهش می‌ یابد.
ترکیبات سیر از چسبندگی پلاکت‌ها جلوگیری کرده و به اصطلاح غلظت خون را کاهش می ‌دهند.
منبع : سایت موسسه خانواده مطهر


همچنین مشاهده کنید