چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


تابستان‌ گرم و طولانی


تابستان‌ گرم و طولانی
پس از افت فروش فیلم‌ها در نیمه دوم فصل بهار، با آغاز فصل گرما و روی پرده آمدن فیلم‌های تازه، گیشه‌های سینما هم کمی رونق گرفتند.
از میان ۵ فیلم ایرانی که روی پرده‌ هستند، «زن‌ها فرشته‌اند» پر‌‌مخاطب‌تر از بقیه بوده و با عبور از مرز ۵۰۰میلیون تومان، یکی از فیلم‌های پرفروش سال ۸۷نیز خواهد شد. فیلمی که برخی آن را کمدی رومانتیک خوانده‌اند ولی انتساب چنین صفتی به فیلمی از جنس «زن‌ها...» خیلی درست به نظر نمی‌رسد.
«انعکاس» و «تیغ‌زن» هم فروش روزانه‌شان نزدیک به هم است و به‌طور متوسط روزی ۱۰ میلیون تومان می‌فروشند.«قرنطینه» در آخرین روزهای اکرانش وضعیت جالب توجهی ندارد و «حس پنهان» هم که تازه به نمایش درآمده، شروع خیلی خوبی نداشته است.در مجموع اما می‌توان گفت که سینما در فصل گرما قدری از کسادی خرداد ماه فاصله گرفته و با آمدن فیلم‌های تازه می‌توان امیدوار بود که در این تابستان گرم و طولانی تماشاگران بیشتری به سالن‌های سینما بیایند.
«حس پنهان» در روزهای اول اکرانش کارکردی متوسط داشته است. مصطفی رزاق کریمی که سابقه مستند‌سازی نیز در کارنامه دارد کوشیده تا درامی روان‌کاوانه بسازد. نمایش فیلم در جشنواره فجر، واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. فیلم فضای متفاوتی نسبت به دیگر آثار روی پرده دارد و باید دید تماشاگر تا چه اندازه با این کاراکترهای پر مسئله همراهی می‌کند. بازی حامد بهداد از ویژگی‌های قابل ذکر «حس پنهان» است. با توجه به حضور بازیگران مطرح در این فیلم، فروش روزهای اولش خیلی جالب توجه به نظر نمی‌رسد و باید منتظر ماند و دید که در روزهای بعدی فیلم می‌تواند گیشه‌ پررونق‌تری کسب کند یا خیر؟
«حس پنهان» اولین فیلم بلند سینمایی مصطفی رزاق کریمی و درباره زندگی یک زوج جوان است که با ورود یک دختر جوان دچار بحران‌هایی می‌شود. محمدرضا فروتن، مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، شهره سلطانی، حامد بهداد، نیوشا ضیغمی و شیوا بلوریان بازیگران فیلم هستند.
ابراهیم حاتمی‌کیا مشاور کارگردان، فریدون فرهودی بازنویس فیلمنامه و اصغر پورهاجریان طراح جلوه‌های ویژه «حس پنهان» هستند. این فیلم محصول مشترک دگا فیلم و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که در بخش فیلم‌های اول جشنواره فیلم فجر سال ۸۶ به نمایش درآمد و در بخش‌های بهترین فیلم اول و بهترین بازیگر نقش مکمل زن نامزد دریافت جایزه بود.
«حس پنهان» از چهارشنبه پنجم تیر ماه در گروه سینمایی آزادی اکران شد که در یک هفته نزدیک به ۴۰ میلیون تومان فروخته است.
«انعکاس» با دستمایه قرار دادن موضوعی ملتهب، وضعیت بهتری در گیشه دارد. فیلم در نیمه اولش تماشاگر را شوکه می‌کند ولی در ادامه چاره‌ای جز پس گرفتن بسیاری از مسائلی که مطرح کرده نمی‌یابد. یعنی موقعیت‌های غیرمتعارف(در اندازه و ابعاد سینمای ایران البته) رنگ می‌بازند. البته شیوه روایت داستان، مضمون جذاب و شیوه پرداخت به موضوع خیانت، از جمله عواملی بوده‌اند که باعث شده «انعکاس» گیشه قابل‌قبولی داشته باشد.
«انعکاس» چهارمین فیلم رضا کریمی روایتگر زوجی جوان است که هر کدام بی‌اراده در معرض آزمون سخت اثبات وفاداری قرار می‌گیرند. آنها تنها دو راه پیش رو دارند و انتخاب نهایی هر کدام انعکاسی را در زندگی مشترکشان رقم خواهد زد. مهناز افشار، حمید گودرزی، کامبیز دیرباز، شهره قمر و بیتا سحرخیز بازیگران فیلم هستند.
«انعکاس» براساس فیلمنامه محمد هادی کریمی به تهیه‌‌کنندگی سعید حاجی‌میری ساخته شده و آزیتا موگویی مدیر تولید، فرج حیدری مدیر فیلمبرداری، اصغر شاهوردی صداگذار، سیامک احصایی طراح صحنه و لباس و مهرداد کیانی طراح چهره‌پردازی این پروژه سینمایی هستند.
این فیلم در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز به نمایش درآمد. اکران فیلم از پنجشنبه ۲۳ خرداد در گروه سینمایی استقلال آغاز شد ودر ۱۲ روز اول از مرز ۱۲۰ میلیون تومان عبور کرد.
روزهایی که علیرضا داوود نژاد در شمال مشغول فیلمبرداری «تیغ‌زن» بود گفته می‌شد این فیلم در تداوم تجربه موفق قبلی‌اش «هوو» قرار دارد. در واقع خیلی‌ها انتظار یک کمدی مفرح جمع و جور و پر‌نشاط را داشتند. ترکیب بازیگران هم این ظن را تقویت می‌کرد ولی «تیغ زن»با فضای عجیب و غریبش همه را غافلگیر کرد. نکته جالب توجه اینکه فیلم با وجود گیج کردن تماشاگر، تا حالا بد نفروخته است. محبوبیت رضا عطاران و روی آنتن بودن مجموعه «سه در چهار» که بار عمده شوخی‌هایش بر دوش علی صادقی است، می‌توانند از جمله عواملی باشند که به فروش «تیغ‌زن» یاری رسانده‌اند. بیلبورد عجیب و جنجالی فیلم را هم نباید فراموش کرد که چندی پیش سر و صدای فراوانی را هم به پا کرد.
«تیغ‌زن» شانزدهمین فیلم علیرضا داوودنژاد است که نویسندگی آن را هم بر عهده داشته است. فیلم داستان دختر و پسری است که یکدیگر را دوست داشتند و پس از ۲۰ سال همدیگر را در حالی می‌بینند که دلبستگی آنها نسبت به گذشته تفاوت کرده، حالا دختر عاشق سگ‌هایش است و پسر عاشق ماشین. در این فیلم رضا عطاران، لادن مستوفی، رضا داوودنژاد، علی صادقی، مهرداد نوذری، کورش موثقی، فرزانه ارسطو و... بازی می‌کنند.
از عوامل تولید «تیغ‌زن» می‌توان به جمشید الوندی مدیر فیلمبرداری، مهدی سعیدی طراح لباس و صحنه، جهانگیر میر‌‌شکاری صد‌ابردار و نگین ریحانی طراح چهره پردازی اشاره کرد. «تیغ زن» از چهارشنبه ۲۲ خرداد در گروه سینمایی قدس اکران شد و در ۲۱‌روز به مرز ۲۰۰‌میلیون تومان رسید.
زوج حسین فرحبخش و عبداله علیخانی سالهاست که نشان داده‌اند خوب می‌دانند چگونه فیلم‌های پر مخاطب بسازند. در بخش تولید فرح بخش حرف اول را می‌زند و در زمینه پخش هم این علیخانی است که نشان داده تبحر خاصی دارد. در محصولات پویا فیلم، مهم نیست‌ چه کسی روی صندلی کارگردانی می‌نشیند، چون در این فیلم‌ها، سلیقه تهیه‌کننده است که حرف اول و آخر را می‌زند. «زن‌ها فرشته‌اند» دومین همکاری شهرام شاه حسینی با پویا فیلم، نیز چنین فیلمی است. یک محصول کاملا پویا فیلمی، با حضور بازیگرانی که گیشه‌شان تضمین شده است، طبیعی است که پر‌تماشاگر‌ترین فیلم فصل تابستان باشد.
«زن‌ها فرشته‌اند» دومین فیلم سینمایی شهرام شاه‌حسینی پس از «کلاغ‌‌پر» است. مهتاب کرامتی، نیکی کریمی، امین حیایی، لیلا اوتادی، لادن طباطبایی، مریم سلطانی، محمدرضا شریفی‌نیا، احمد پورمخبر، فرامرز روشنایی و مرتضی کاظمی بازیگران این فیلم هستند.
«زن‌ها فرشته‌اند» از چهارشنبه اول خرداد در گروه سینمایی آفریقا اکران شد، فروش این فیلم در ۳۹ روز از نیم میلیارد تومان عبور کرده است. «قرنطینه» پس از مدت نسبتا طولانی نمایشش، با افت فروش مواجه شد و ‌با رقمی کمی فراتر از ۲۰۰ میلیون تومان از پرده خداحافظی کرد و جای خود را به فیلم ۱۰ رقمی داد‌. زوج اصلی «قرنطینه» که همزمان، «تلاطم» را هم روی پرده اکران داشتند نشان دادند که به‌عنوان بازیگر نقش اول، خیلی نمی‌توانند گیشه فیلمی را تضمین کنند و بیشتر مناسب نقش‌های مکمل‌‌هستند.این فیلم در بخش مهمان بیست و ششمین جشنواره فجر به نمایش درآمد. این فیلم از چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت در گروه سینمایی عصر جدید اکران شد و در ۴۵روز به ۱۹۰ میلیون فروش دست یافت.
فیلم خارجی «۱۴۰۸» ساخته میکائیل هافستروم است که در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. فیلمنامه را مت گرینبرگ، اسکات الکساندر و لری کاراشوسکی نوشته‌اند و جان کیوساک در فیلم نقش نویسنده‌ای شکاک را دارد که درباره یکی از اتاق‌های هتلی در نیویورک که در آن چند مورد خودکشی اتفاق افتاده، تحقیق می‌کند.تریلر ترسناک «۱۴۰۸» که ژوئن ۲۰۰۷ به نمایش درآمد با نقدهای مثبت مواجه شد و برخلاف پیش‌بینی‌ها در گیشه موفق بود. این فیلم ۲۵ میلیون دلاری در آمریکا ۷۲ میلیون دلار و در سطح بین‌المللی ۵۵ میلیون دلار فروخت.
ساموئل ال. جکسن و مری مکورمک یگر بازیگران این فیلم ۱۰۶ دقیقه‌ای هستند که پس از ۱۰۱ روز حدود ۲۳ میلیون تومان فروش داشته است.فیلم خارجی «مرد حصیری» ساخته نیل لابوت تولید مشترک سال ۲۰۰۶ آلمان و آمریکا و درباره کلانتری است که در مورد ناپدید شدن دختری جوان در یک جزیره کوچک تحقیق می‌کند. فیلمنامه را آنتونی شافه نوشته و پل ساروسی مدیر فیلمبرداری، جوئل پلاچ تدوینگر، آنجلو بادالامنتی آهنگساز و نیکلاس کیج، الن برستین، کیت بیهان و لیلی سوبیسکی بازیگران آن هستند.
لابوت ۴۶ ساله دو فیلم «پرستار بتی» و «شکل چیزها» را در کارنامه دارد. فیلم «مرد حصیری» در بخش مسابقه سینمای معناگرا بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم از یکشنبه اول اردیبهشت اکران شده و در ۴۵ روز ۹میلیون تومان فروخته است.
الهام اناری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید