چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اثر پیشگیری کننده عصاره هیدروالکلی کنگرفرنگی (.Cynara scolymus L) در بروز دیابت نوع یک در موش های صحرایی نر بالغ


اثر پیشگیری کننده عصاره هیدروالکلی کنگرفرنگی (.Cynara scolymus L) در بروز دیابت نوع یک در موش های صحرایی نر بالغ
● مقدمه:
کنگرفرنگی با نام علمیCynara scolymus L. ، گیاهی از خانواده کاسنی (Compositae) است. در این تحقیق تاثیر عصاره هیدروالکلی کنگرفرنگی بر میزان گلوکز، لیپیدها و لیپوپروتیین های سرمی و پیشگیری از بروز دیابت نوع یک مورد بررسی قرار گرفت.
● روش ها:
در این تحقیق از ۲۰ رت نر بالغ به وزن متوسط ۲۵۰-۲۰۰ گرم در چهار گروه پنج تایی استفاده شد. رت های گروه شاهد سرم فیزیولوژی دریافت نمودند. گروه دوم (دیابتی شده)، آلوکسان منوهیدرات به میزان ۱۲۰ mg/kg/bw دریافت نمودند. گروه سوم (دیابتی شده+گلی بن کلامید)، علاوه بر تیمار مشابه گروه دوم، گلی بن کلامید با دوز mg/kgbw ۰.۵ دریافت نمودند. گروه چهارم (آلوکسان منوهیدرات+کنگرفرنگی)، آلوکسان منوهیدرات را با دوز۱۲۰ mg/kgbw همراه با عصاره هیدروالکلی کنگر فرنگی با دوز۳۰۰ mg/kgbw به صورت هم زمان دریافت نمودند. تجویز مواد در همه گروه ها به صورت تزریق داخل صفاقی انجام گرفت. ۴۸ ساعت بعد از آخرین تزریق، از قلب رت ها خون گیری به عمل آمد و فاکتورهای سرمی مورد بررسی قرار گرفتند.
● یافته ها:
نتایج به دست آمده، کاهش معنی دار میزان گلوکز، کلسترول تام، تری گلیسرید، VLDL و LDL را در گروه تحت تیمار هم زمان عصاره و آلوکسان منو هیدرات نسبت به گروه دیابتی شده نشان داد (P<۰.۰۵). همچنین در مورد میزان HDL نیز افزایش معنی داری مشاهده گردید (P<۰.۰۵). عصاره هیدروالکلی کنگرفرنگی نتوانست میزان قند خون را در حد داروی شیمیایی گلی بن کلامید کاهش دهد (P<۰.۰۵)، اما در اثر بر سایر عوامل در حد گلی بن کلامید عمل نموده است.
● نتیجه گیری:
کنگرفرنگی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان است که با اثر حفاظتی بر سلول های بتا، در مقابل آلوکسان عمل می کند. این تحقیق نشان داد که عصاره هیدروالکلی کنگرفرنگی می تواند در پیشگیری از بروز دیابت نوع یک موثر باشد.
نارگل احمدی محمودآبادی
حسین مدنی
پروین محزونی
اکبر وحدتی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید