جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چهره جدید خاوردور


چهره جدید خاوردور
با حضور کوین راد در کانبرا و لی مونگ باک در سئول چهره خاوردور تاحدودی تغییر پیداکرده است.این در حالی است که یاسوئو فوکودا،نخست وزیر ژاپن نیز نسبت به جونیچیرو کویزومی و حتی شینزوآبه رویکرد متعادل ترین در معادلات خارجی توکیو دارد....
پازلهای خاوردور هنوز به طور کامل برهم نریخته ،هرچند نسبت به گذشته تغییری نسبی داشته است.خروج افرادی مانند جان هاوارد،رومیو هیون و جونیچیرو کویزومی از مناسبات سیاسی خاوردور سبب شده است تا چهره جدید این منطقه تاحدودی عاری از رویکردهای افراط‌گرایانه شود.در زمان نخست وزیر کویزومی در ژاپن،توکیو به اصلی ترین مولد بحران در خاوردور تبدیل شده بود.کویزومی مدام به معبد یاساکانی می رفت و اصلی ترین مهره ایالات متحده آمریکادر منطقه بود.همین مسئله سبب شد تا کره شمالی رسما ژاپن را تهدید نظامی نموده و پکن نیز دید منفی امنیتی خود نسبیت به توکیو را افزایش دهد.حضور شینزو آبه در ژاپن تاثیر چندانی در بهبود وجهه توکیو نداشت زیرا وی پس از یکسال به علت رسواییهای مختلف اعضای کابینه خود مجبور به استعفا شد.
اما هم اکنون یاسوئوو فوکودا در راس معادلات سیاسی توکیو قرار دارد.فوکودا بر خلاف کویزومی فردی افراط گرا نیست،هرچند علاقه دارد تاحدودی خود را به نخست وزیر اسبق ژاپن منتسب نماید.البته طی سالهای اخیر نارضایتی مردم ژاپن از حزب حاکم بر این کشور به شدت افزایش یافته است،چنانچه جونیچیرو کویزومی یکی از نخست وزیران کاریزماتیک پیشین ژاپن معتقد است که هم اکنون یکی از بدترین زمان‌ها برای برگزاری انتخابات سراسری مجلس نمایندگان در این کشور است . کویزومی و بسیازی از تحلیلگران مسائل زاپن و خاوردور معتقدند که اگر در حال حاضر انتخابات سراسری برگزار شود، شکست حزب حاکم لیبرال دموکراتیک حتمی خواهد بود. هم اکنون محبوبیت فوکودا و حزب لیبرال دموکراتیک ژاپن در میان شهروندان این کشور بسیار پایین است و همین مسئله امید حزب مخالف دموکراتیک را جهت پیروزی در انتخابات سراسری دو چندان ساخته است.
در هر صورت،چهره جدید ژاپن در دوران فوکودا چهره ای نسبتا متعادل است که در عین حال نگاه تهدید محور خود نسبت به کره شمالی را حفظ نموده است.فوکودا بر خلاف کویزومی علاقه ای در خصوص تنش زایی در خاوردور و ایجاد مناقشات مجازی با کشورهایی مانند کره جنوبی و چین ندارد.ازاین‌رو پکن و سئول از حضور فوکودا در قدرت تاحدودی خرسند هستند.اما چهره جدید کره جنوی در خاوردور چهره ای آرام و متعادل نیست.هرچند باید اذعان نمود که با خروج لیبرالها و رو میو هیون از قدرت‌لی میونگ باک کره جنوبی را بر اساس فاکتورهای اقتصادی و توسعه محور اداره می کند.اما اخیرا شاهد به‌وجود آمدن تنشهایی در سئول و دیگر شهرهای کره جنوبی بودیم.بر این اساس برخورد خشونت‌آمیزپلیسکره‌جنوبی با اعتراض کنندگان مخالف واردات گوشت گاو از آمریکا، بیش از ۲۰۰ زخمی بر جای گذاشت.
سئول با امید به انعقاد توافقنامه‌های بیشتر آزاد تجاری قرار داد بحث برانگیز ازسرگیری واردات گوشت آمریکا در ماه آوریل را امضا کرد. این واردات گوشت پس از یک مورد بیماری جنون گاوی در سال ۲۰۰۳ متوقف شد. اصرار لی میونگ باک مبنی بر از سرگیری واردات گوشت گاو سبب افزایش نارضایتی عمومی نسبت به وی شده است.باک مانندرومیو هیون در معادلات فراآتلانتیکی سئول به شدت طرفدار ایالات متحده آمریکاست اما ترجیح می دهد در معادلات داخلی خاوردور مانند هیون رفتار نکند.
برای بسیاری از مردم کره جنوبی که با تهدید همسایه شمالی خود پنج دهه زندگی کرده‌اند، مسئله هسته‌ای از نگرانی کمتری نسبت به توافق‌نامه سئول در منع ممنوعیت واردات گوشت از آمریکا در آوریل برخوردار است اما این مسئله به خوبی از سوی باک و همراهانش مورد توجه قرار نگرفته است.
در هر صورت،لی میونگ باک،رئیس جمهور جدید کره جنوبی مانند رو میو هیون در خصوص تحولات خاوردور بی تفاوت نیست،زیرا این تحولات را با اقتصاد کره جنوبی مرتبط می‌داند.نگاه اقتصادی باک و همراهانش نسبت به تحولات خاوردور می تواند سرمنشا« حل برخی اختلافات سیاسی میان کشورهای این منطقه باشد.البته تداوم ارتباطات گسترده سئول وواشنگتن در این مسیر خلل ایجاد خواهد کرد.از این رو رئیس جمهور جدید کره جنوبی باید ارتباطات سئول-واشنگتن را در مجرایی کاملا محدود تعریف نماید تا مانند رو میو هیون و جان هاوارد از قدرت برکنار نشود.اما در استرالیا،برکناری جان هاوارد فرصتهای مناسبی را جهت نقش آفرینی بهتر کانبرا و سیدنی ایجاد نموده است.بسیاری از شهروندان استرالیایی،حضور کوین راددر راس معادلات سایسی سیدنی را فرصتی جهت آغاز حیات دوباره استرالیا در خاوردور می دانند.
نخست وزیر استرالیا معتقد است که منطقه آسیا و اقیانوسیه هم اکنون در معرض یک دگرگونی عمده قرار گرفته واین دگرگونی باید در راستای حفظ استواری و پیشبرد آن در منطقه آسیا و اقیانوسیه باشد.
به اعتقاد راد، مشکل گرم شدن دمای کره زمین و تغییرات آب و هوایی، بروز بحران مالی و غذایی در جهان و مسئله توسعه از نمونه موضوعاتی است که باید در چارچوب همکاری‌های بین‌المللی برای آنها تدبیر اندیشی شود. از این رو برای پیشبرد نظریه ایجاد یک اتحادیه مشترک در میان کشورهای آسیایی و اقیانوسیه، ژاپن شریک مهمی برای کانبرا خواهد بود.
نخست وزیر استرالیا،در زمینه هایی مانند اعزام نیروبه عراق و امضای پیمان کیوتو با رئیس جمهور ایالات متحده آمریکااختلاف نظر دارد،این در حالی بود که جان هاوارد مجری اصلی سیاستهای واشنگتن در خاوردور و سیدنی به حساب می آمد.کوین راد بارها تصریح نموده است که استرالیا در چارچوب تحقق اهداف خود در زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی کره زمین ، به رویکرد استفاده از انرژی هسته‌ای نیازی ندارد .
بر این اساس دولت استرالیا به منظور تحقق اهداف خود در جهت مقابله با تغییرات آب و هوایی کره زمین ، گزینه های دیگری را به غیر از رویکرد استفاده از انرژی هسته ای مورد بررسی قرار خواهد داد .
گفتنی است استرالیا در شرایط فعلی تنها یک راکتور هسته ای دارد که از آن برای تولید ایزوتوپ مورد نیاز برای تحقیقات پزشکی استفاده می کند . استرالیا از ذخایر غنی اورانیوم برخوردار است و سالانه حدود ششصد میلیون دلار عناصر رادیو اکتیو به دیگر کشورهای جهان صادر می کند .
اظهارات کوین راد در واکنش به اظهارات باب کار یکی از اعضای بلندپایه حزب کار این کشور صورت گرفته است . وی پیشتر گفته بود استرالیا تا دستیابی به پیشرفتهای فناوری لازم برای بهره برداری از منابع تجدید شدنی انرژی ، باید به بهره برداری از انرژی هسته ای روی بیاورد . البته بسیاری از کاشناسان مسائل هسته ای استفاده کشورها از فناوری صلح آمیز هسته ای را اجتناب ناپذیر می دانند.
در نهایت اینکه چهره کلی خاوردور با تغییر و ابه جایی قدرت در سه کشور استرالیا،ژاپن و کره جنوبی تا حدودی از فاز افراط گرایانه خارج شده است.البته افول قدرت ایالات متحده آمریکا نیز در این راستا بی تاثیر نبوده است.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید