پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


بازار بیمه در جهان طی سال ۲۰۰۶


بازار بیمه در جهان طی سال ۲۰۰۶
رقم حق بیمه‌های فروخته شده جهان در سال ۲۰۰۶ بالغ بر ۳۷۲۳میلیارد دلار بوده است. از این مقدار ۲۲۰۹میلیارد دلار در رشته بیمه عمر و ۱۴۱۴میلیارد دلار آن در سایر رشته‌ها بوده است.
در این سال به طور کلی بیمه‌نامه‌های فروخته شده ۵درصد رشد داشته است.
نرخ رشد در بیمه‌های عمر ۷/۷درصد و در سایر رشته‌ها ۵/۱درصد بوده و در هر دو رشته نسبت به سال ۲۰۰۵ از سودآوری بیشتری برخوردار بوده است. در سال ۲۰۰۶ شاخص‌های کلان، اقتصادی رو به رشد داشتند. تقریبا در تمامی مناطق دنیا، نرخ تورم تعدیل شد؛ اما نرخ بهره، اندکی افزایش داشت و بازارهای مالی از رشد بیشتری برخوردار بودند.
سرعت رشد ۷/۷درصدی بازار بیمه‌نامه‌های عمر در سال ۲۰۰۶ که بیشترین رشد را از سال ۲۰۰۰ داشته، نسبت به سایر فعالیت‌های اقتصادی کشورهای جهان به استثنای ژاپن بیشتر بوده است. رشد بازارهای سرمایه، چرخه تولیدات را با تغییرات قانونی و مشوق‌های مالیاتی در راستای تقویت نرخ رشد اقتصادی سال ۲۰۰۶ در جهان همسو کرد. افزایش تقاضا برای مزایای بازنشستگی در کشورهای مختلف، با پیر شدن جمعیت و تلاش‌ دولت‌ها برای تغییر برنامه‌های ارائه حقوق و مزایای بازنشستگی از حالت دولتی به خصوصی، موجب رشد تقاضا برای تولیدات بیمه‌های عمر شده است. در بازارهای نوظهور، نرخ رشد فروش بیمه‌نامه‌های عمر نسبت به نرخ سال ۲۰۰۵ تقریبا سه برابر شده که اثر مثبتی بر رشد اقتصادی این کشورها داشته و موجب افزایش رشد اقتصادی جهانی نیز شده است.
سودآوری بیمه‌های عمر تا توسعه آن به تمامی کشورها ادامه یافته و صرف‌نظر از هزینه‌ها، نرخ بهره تضمین شده کاهش یافته و سود مشارکت با نرخ بهره کم تعدیل شده است. این شرایط در سطوح کاهش یافته ریسک سرمایه بیمه‌های عمر قابل مشاهده است.
در پی رکود سال قبل از آن (۲۰۰۵)، فروش بیمه‌نامه‌های غیرعمر تا ۵/۱درصد پایین‌تر از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) افزایش یافته است. اگر چه این نرخ در بین کشورهای صنعتی از نظر اجرایی تفاوت‌هایی را ایجاد کرده است که برخی ۶/۰درصد رشد داشته و در برخی بازارهای نوظهور رشد ۱۱درصد نیز دیده شده است.
در بازارهای کشورهای نوظهور (emerging Markets)، توسعه سریع اقتصادی و پوشش اجباری برخی بیمه‌‌نامه‌ها از قبیل بیمه شخص ثالث و بیمه درمانی کلید اصلی رشد اقتصادی را رقم زده است. در سطح جهان فشار بر نرخ تعرفه بیمه‌نامه‌ها به مرور به ویژه در مواردی غیر از حوادث تجاری کمتر شده و نمود بیشتری یافته است که با افزایش تقاضا نیز خنثی نخواهد شد. مقررات تعهد قوی‌تر و نبود حوادث عمده، سودآوری زیادی را در سال ۲۰۰۶ رقم زده است. اقتصادهای پیشرفته آسیایی همچون هنگ‌کنگ، سنگاپور، تایوان و کره جنوبی به عنوان کشورهای صنعتی، مجددا طبقه‌بندی شده‌اند. همین مساله سهم بیمه کشورهای صنعتی را از ۸۷درصد به ۹۲درصد افزایش داده است. چشم‌انداز این صنعت در سال ۲۰۰۷ تصویر درهمی است؛ چرا که انتظار می‌رود رشد بهداشت در بیمه‌های عمر با توسعه قدرتمند و تولیدات، پس‌انداز و مزایای بازنشستگی، رو به افزایش داشته و بیمه‌های غیرزندگی در رکود باشند.
چشم‌انداز سودآوری در رشته‌های زندگی همچنان خوش‌بینانه است
در جهان صنعتی طی نیمه اول سال ۲۰۰۶ نرخ تورم رشد داشته و در نیمه دوم رو به کاهش نهاده که بازتابی از نوسانات قیمت نفت بوده است. در بازارهای کشورهای نوظهور، نرخ تورم اغلب مورد کنترل بانک‌های مرکزی توسط بالا بردن نرخ بهره و تعدیل نرخ ارز بود؛ اگر چه نرخ تورم در برخی کشورها از جمله اندونزی، آرژانتین و ونزوئلا دو رقمی بوده است.
بازارهای سرمایه در سال ۲۰۰۶ رو به رشد بوده‌اند. رشد اقتصادی، بازده قوی مشارکت و نرخ بهره پایین موجب این امر بوده است. بازار سرمایه آمریکا پس از یک دوره ضعف در سال مالی منتهی به پایان ۲۰۰۵ به رشد ۱۶درصدی در سال مالی منتهی به پایان ۲۰۰۶ دست یافت. شاخص‌ها در بازار سرمایه ژاپن ۷درصد و در بازار سرمایه‌ آلمان ۲۲درصد رشد نشان می‌دادند.
در سال ۲۰۰۶ مقررات سفت و سخت بانک مرکزی و فعالیت‌های اقتصادی قدرتمند در اغلب کشورها نرخ بهره را کاهش داده است. در این سال بازده بلند مدت اوراق قرضه دولتی در اغلب بازارهای مرجع، رشد داشته است که البته با کمتر از ۱درصد (فرانسه با ۷/۰درصد، انگلیس و آلمان با ۶/۰درصد، آمریکا با ۳/۰درصد و ژاپن با ۲/۰درصد) اتفاق افتاده است. تنها در ایالات‌متحده، نرخ بازده اوراق قرضه دولتی ۱۰ساله بیش از ۵درصد رشد داشته است.
متوسط رشد ۷/۷درصدی فروش بیمه‌نامه‌های زندگی (عمر) در سال ۲۰۰۶ نسبت به نرخ رشد ۲/۵درصدی سال ۲۰۰۵، ارزش آنها را به ۲۲۰۹میلیارد دلار در جهان رسانده است. اروپای غربی که بیشترین این مقدار را به خود اختصاص داده است، نرخ رشدی در حدود ۱۲درصد داشته است که توسعه قدرتمند بزرگ‌ترین بازارهای منطقه‌ای انگلیس،‌ فرانسه و آلمان دلایل عمده آن هستند. آسیا در این سال ۶/۳درصد فروش بیمه‌نامه‌های عمر مربوط به اقتصاد قوی کره‌جنوبی و هنگ‌کنگ و آهنگ رشد سریع چین و هندوستان مربوط می‌شود. اگرچه قدری از این رشد مثبت، توسط کاهش شدید فروش بیمه‌های عمر در ژاپن خنثی شده است.
نرخ رشد فروش بیمه‌های عمر در آمریکا ۲/۴درصد، در آفریقا ۲۲درصد و در مرکز و شرق اروپا تا حد ۲۲درصد رشد داشته است. نرخ رشد فروش بیمه‌های عمر در خاورمیانه و آسیای مرکزی در سال ۲۰۰۶ نسبت به ۲۰۰۵ با اندکی رشد در حد همان ۵درصد باقی‌مانده است. از جمله عوامل تاثیرگذار اصلی بر توسعه بازار بیمه‌های عمر می‌توان به چند مورد اشاره کرد که تغییر قوانین و مالیات که موجب تقویت انگیزه و الزامات پس‌انداز و تولیدات مالی پرداخت مستمری سالانه از آن نمونه است.
رشد بازارهای سرمایه و موقعیت سرمایه قدرتمند بیمه‌های عمر در بازارهای عمده که به صنعت قابل رقابتی تبدیل شده است، از جمله دیگر دلایل رشد فروش بیمه‌های عمر در دنیا بوده است.
رشد بازار مسکن و افزایش بیمه سپرده‌گذاری نیز بر رشد بیمه‌های عمر در کشورهای صنعتی و همچنین بازارهای کشورهای در حال توسعه تاثیر مثبت داشته است. به علاوه توسعه بازار اشتغال و افزایش درآمدها به ویژه در بازارهای نوظهور نیز نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است.
مهدی هاشمی
http://farhangebimeh.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید