شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مرواریدهایی که مراوده را دلنشین می‌کنند


مرواریدهایی که مراوده را دلنشین می‌کنند
در برخوردهای روزانه دندان اولین نکته‌ای است که مخاطب با آن مواجه می‌شود، دندان‌های سپید و دهان خوشبو اولین نکته‌ای است که مصاحبت با مخاطب رودررو را برای فرد قابل تحمل و حتی دلپذیر می‌کند. در این میان خمیردندان‌ها و خوشبو‌کننده‌های دهان نقش اساسی را در این زمینه ایفا می‌کنند. به‌طور کلی می‌توان گفت خمیر دندان فرآورده‌ای است که برای تمیز کردن سطوح دندان از باقیمانده‌های مواد غذایی و سایر مواد چسبنده به آنها، براق و سفید کردن مینای دندان، کاستن بوی دهان، حفظ سلامت لثه‌ها و دندان‌ها همچنین ایجاد حالت تمیزی و تازگی در دهان به‌کار می‌رود.
● انواع خمیر دندان‌ها
خمیر دندان‌ها از لحاظ شکل ظاهری فرآورده می‌توانند به اشکال مختلفی مانند انواع ژله‌ای، مایع، خمیری و غیره وجود داشته باشند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع مختلف خمیر دندان از لحاظ فرمولاسیون و کارایی در بازار موجود است که به چند مورد از آنها در ذیل اشاره می‌گردد.
۱) خمیر دندان ضدپوسیدگی
در این خمیر دندان‌ها از ترکیبات فلوراید به عنوان ماده ضدپوسیدگی استفاده می‌شود این ماده با اضافه شدن به مینای دندان باعث استحکام دندان‌ها، کند یا متوقف شدن فرآیند پوسیدگی دندان‌ها و افزایش مقاومت آنها در برابر مواد تولید شده از باکتری‌های مضر درون دهان می‌گردند.
۲) خمیر دندان‌های ضدجرم
در این نوع خمیر دندان‌ها که بهتر است آن را خمیر دندان مخصوص پیشگیری از تشکیل جرم نامید از موادی (مانند انواع پیروفسفات‌ها) استفاده می‌شود که قادر هستند فرآیند تشکیل رسوبات و چسبیدن آنها روی دندان‌ها را کندتر نمایند.
۳) خمیر دندان‌های ضدپلاک
در این نوع خمیر دندان‌ها از مواد ضدمیکروبی (مانند تری کلوزان) به منظور به تاخیر انداختن ایجاد پلاک استفاده می‌گردد.
۴) خمیر دندان‌های ضدحساسیت
در بعضی از افراد دندان‌های حساس وجود دارد که با خوردن غذاهای شیرین یا ترش یا مواد سرد و گرم احساس درد ایجاد می‌شود. این نوع خمیر دندان‌ این حساسیت را کاهش می‌دهد.
۵) خمیر دندان‌های بچه:
این نوع خمیر دندان‌ها مناسب استفاده کودکان بوده که دارای فرمولاسیون خاص و واجد ویژگی‌های ظاهری مانند طعم و رنگ مورد علاقه آنها می‌باشد و جهت استفاده کودکان پیشنهاد می‌گردد.
● شرایط نگهداری:
این فرآورده باید در دمای ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتیگراد (جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب) نگهداری شود.
● خصوصیات یک خمیردندان خوب
۱) دارای قدرت پاک‌کنندگی مناسب بوده و هیچ‌گونه آسیبی برای مینای دندان، لثه، لایه‌های مخاطی یا دهان ایجاد نکرده و با پوست و مخاط دهان سازگار باشد.
۲) دارای بافت نرم و یکنواخت بوده و در اثر فشار معمولی و در دمای اتاق به راحتی از تیوپ خارج شده و روی مسواک پخش شود.
۳) دارای بسته‌بندی مناسب و سالم باشد.
۴) در مدت زمان مصرف از لحاظ فیزیکی و شیمیایی پایدار بوده و تغییری در شکل ظاهری آن پدیدار نگردد.
● توصیه‌ها:
▪ بعد از هر بار استفاده از خمیر دندان حتما در آن را بسته تامانع خشک شدن و آلودگی فرآورده گردد.
▪ بعد از هر وعده غذایی با کمک مسواک و خمیر دندان مناسب و به میزان کافی دندان‌ها تمیز شود.
▪ کودکان باید روش صحیح استفاده از خمیر دندان را فرا گرفته به نحوی که بعد از استفاده آن را از دهان خود بیرون بریزند تا بلعیدن آن به حداقل برسد.
▪ در کودکان به منظور پیشگیری از عوارض نامطلوب حتما از خمیر دندان مخصوص این گروه سنی استفاده گردد.
▪ به منظور دستیابی نتایج بهتر در استفاده از خمیر دندان‌هایی مانند ضدجرم، ضدپلاک، ضدحساسیت و غیره با دندانپزشک مشورت کنید.
▪ در هنگام مصرف خمیر دندان به اطلاعات‌مندرج در روی فرآورده و چگونگی مصرف صحیح آن توجه نمایید و از بلعیدن خمیر دندان خودداری کنید.
▪ ظاهری آراسته، برخوردی متین و با اعتماد به نفس و از همه مهم‌تر لبخندی زیبا و آرام بخش بدون شک نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌نماید و کسی که اینگونه عمل می‌کند نه فقط برای خود که برای دیگرانی که با او مراوده و ارتباط دارند یا حتی او را می‌بینند ارزش قائل است چراکه در حقیقت بیشتر طرف مقابل است که از دیدن یا هم صحبتی با او لذت می‌برد.
▪ دندان‌های سالم، مرتب و زیبای شما لبخند شما را دلنشین می‌کند و آنوقت است که با خیال راحت و از ته دل می‌خندید و آرامش و اعتماد به نفس حاصل از آن را با دیگرانی که با آنهایید تقسیم می‌کنید تحقیقات نشان می‌دهد که وجود دندان‌های خراب و لثه‌های بیمار و دردناک شخص را کم‌حوصله، کم‌توان (به واسطه ناراحتی‌های گوارشی ناشی از آن) و گریزان از جمع و بدون اعتماد به نفس جهت اظهارنظر می‌نماید.
▪ با داشتن دندان‌های خراب و نامرتب، دهانی بد بو و لبخند بدمنظر ناشی از آن، جسارت و تمایلی به خنده نیست که اگر باشد تاثیر این لبخند زشت صد مرتبه از انجام ندادن آن بدتر است و به واقعیت کسی که چنین کند برای اطرافیان و هم‌صحبتیان خود ارزشی قائل نیست چراکه دیدگان ایشان را به دیدن منظره‌ای به غایت زشت و با رایحه‌ای از آن بدتر دعوت می‌کند.
▪ پس می‌بینیم که ایجاد و نگهداری دندان‌های زیبا و دهانی سالم حرکتی تجملاتی نیست بلکه همچون دیگر امور زندگانی در جهت ایجاد و ارتباط سالم و قوی ضروری و لازم است.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید