سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

سپرهایی برای جنگ با شمشیر آفتاب


سپرهایی برای جنگ با شمشیر آفتاب
کرم‌های ضدآفتاب این روزها بیش از هر کرم دیگری توصیه می‌شوند، همان‌قدر که استفاده از لوازم آرایش دیگر از سوی دیگر پزشکان با اما و اگر همراه است، استفاده از کرم ضدآفتاب تحت هر شرایطی توصیه می‌شود، آنقدر که به تازگی عده‌ای از پزشکان توصیه می‌کنند حتی زمانی که مقابل مانیتور کامپیوتر هم نشسته‌اید از ضدآفتاب‌ها استفاده کنید. استفاده زیاد از کرم ضدآفتاب هیچ مانعی ندارد، اما سخت‌ترین قسمت، انتخاب یک کرم مناسب با نوع پوست شما است. حتی اگر دارای پوست تیره و برنزه‌ای هستید، باز هم باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
کارشناسان استفاده از کرم ضدآفتاب را با SPF حداقل ۱۵ (چنانچه ساکن مناطق مرتفع هستید یا پوست روشن دارید، با SPF بیشتر) توصیه می‌کنند که حتما باید ۳۰ دقیقه قبل از خارج شدن از منزل از کرم استفاده کنید و هر دو ساعت یک مرتبه از آن استفاده کنید به‌خصوص هنگام شنا کردن.
یکی از معضلات بهداشتی در دنیای امروز، سرطان پوست است که متاسفانه روزبه‌روز در حال گسترش بوده و افراد بسیاری در جهان را به کام مرگ می‌کشاند. از مهم‌ترین عوامل موثر در پیدایش سرطان پوست می‌توان به نور آفتاب اشاره کرد. نور آفتاب، دشمن اصلی پوست و مهم‌ترین علت پیری زودرس، چین و چروک و بروز لکه‌های تیره روی پوست است. نورخورشید از سه جزی تشکیل شده است: اشعه مادون قرمز، اشعه ماورای‌بنفش و نور قابل رویت که در این میان اشعه ماورای‌بنفش که از دو اشعه UVA و UVB تشکیل شده، بسیار مضر و آسیب‌رسان است. بهترین و مناسب‌ترین راه‌حل برای جلوگیری از تابش اشعه ماورای‌بنفش خورشید، مالیدن روزانه کرم ضدآفتاب است، هرچند که لباس‌های آستیندار، کلاه لبه پهن و عینک آفتابی نیز مانع رسیدن نور خورشید به پوست می‌شود. استفاده از یک ضدآفتاب مناسب، علاوه بر اینکه از آثار مخرب ماورای‌بنفش روی پوست می‌کاهد، از بروز عوارضی نظیر آفتاب سوختگی، قرمزی، تیره شدن و لکه‌های پوستی و نهایتا پیری زودرس پیشگیری می‌کند. در خرید کرم‌های ضدآفتاب، نکته ضروری میزان SPF است. SPF عیار حفاظتی پوست در برابر تابش ماورای‌بنفش است که حداقل عدد آن ۱۵ و حداکثر آن ۳۰ است که تجویز آن بسته به نوع پوست و شرایط زندگی افراد متفاوت است. اما مناسب‌ترین کرم ضدآفتاب در تابستان SPF معادل ۳۰ دارد. ضدآفتاب‌های با SPF کمتر از ۳۰ را معمولا در زمستان یا مکان‌های سرپوشیده به کار می‌برند. در هنگام خرید ضدآفتاب به اطلاعات عمومی دیگران اکتفا نکنید. نوعی را انتخاب کنید که ضدتعریق و ضدشست وشو باشد. اگر پوستتان چرب و دارای جوش‌های آکنه است حتما از نوع فاقد چربی (oil free) آن استفاده کنید. در مدت زمان استفاده، هر سه ساعت یک بار آن را تجدید نمایید و حتما قبل از آرایش، آن را روی پوستتان بمالید. از آنجا که اثرات مخرب نور آفتاب بر همه سنین ثابت شده است، به فرزند و همسرتان نیز طریقه صحیح استفاده از کرم ضدآفتاب را بیاموزید. البته، توجه داشته باشید که کرم مناسب با پوست کودکان و آقایان متفاوت از کرمی است که شما استفاده می‌کنید پس، از تجویز خودسرانه آن بپرهیزید.
مواد تشکیل‌دهنده کرم‌های ضدآفتاب به دو روش از پوست محافظت می‌کنند، آنها یا اشعه ماورای بنفش UV خورشید را جذب و راه عبور آن را مسدود کرده یا اینکه اشعه UV را منعکس و متفرق می‌کنند. کرم‌های ضدآفتاب بر اساس میزان توانایی آنها در جذب و دفع اشعه UV درجه‌بندی می‌شوند که Sun Protection Factor یا SPF نام دارد. درجه SPF (مانند SPF۱۵ یا SPF۲۰) نشان‌دهنده این امر هستند که مصرف‌کننده آن قبل از اینکه دچار آفتاب سوختگی بشود، تا چه حد می‌تواند زیر نور آفتاب بماند.
برای مثال شما می‌توانید بدون استفاده از کرم ضدآفتاب ۱۰ دقیقه زیر نور خورشید باقی بمانید و احساس سوختگی نکنید. هنگامی که از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنید می‌توانید زمان ۱۰ دقیقه را ضرب در میزان SPF کرم کنید و به مقدار زمان به دست آمده زیر آفتاب بمانید. اگر SPF کرم شما ۱۵ باشد، شما ۱۵۰ دقیقه یا دو ساعت و نیم می‌توانید در آفتاب بمانید. اگر پس از مدتی مجددا از کرم استفاده کنید، میزان محافظت آن بیشتر می‌شود اما، در مقدار زمان ایمن آن تاثیری ندارد.
هرگز کرمی را که سال گذشته استفاده می‌کردید، استفاده نکنید زیرا در کرم مواد اولیه‌ای وجود دارد که پس از مدتی فاسد می‌شوند، بنابراین سریعا به مغازه بروید و یک کرم جدید بخرید.
مواد تشکیل‌دهنده یک کرم ضدآفتاب:
Avobenzone (اوربنزون) که به اسم پارسول نیز شناخته می‌شود و از بدن در مقابل اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کند.
محافظت در برابر طیف‌های وسیع مرئی در طبیعت:
این خاصیت کرم ضدآفتاب نیز از پوست در برابر اشعه‌های فرابنفش A و B محافظت می‌کند. اشعه‌های فرابنفش A باعث چروک‌های زودرس و نهایتا ایجاد سرطان پوست می‌شود. اشعه‌های UVB نیز باعث سوختگی و به وجود آمدن سرطان پوست ناشی از سلول‌های زیرپوستی و سرطان پوست ناشی از سلول‌های فنسی و پولک‌دار می‌شود. کارشناسان استفاده از کرم ضدآفتاب را برای محافظت برابر هر دو نوع اشعه‌های رادیویی فرابنفش توصیه می‌کنند.
لوسیون، کرم یا ژل:
هیچ‌کدام از اینها بر دیگری برتری ندارد و مؤثرتر نیست، بلکه انتخاب شما بستگی به نام شرکت یا سابقه شما دارد. شما ممکن است بخواهید از کرم برای صورت خود استفاده کنید که در این صورت ژل به دور چشم می‌چسبد و مشکلاتی ایجاد می‌کند.
PABA یا بدون PABA:
اسید پاراآمینوبنزونیک در اکثر کرم‌های ضدآفتاب وجود دارد، اما برخی افراد نسبت به آن آلرژی دارند، چنانچه شما جزء این دسته افراد هستید باید دنبال کرمی بدون این اسید بگردید.
بدون روغن و چربی Oil-Free
چنانچه پوست چربی دارید که مستعد آکنه است و یا زیاد جوش می‌زنید از کرم‌های بدون چربی خریداری کنید و حتما به برچسب Oil-free روی آن توجه کنید.
SPF: مخفف کلمه فاکتور محافظت آفتاب است که SPF مدت زمانی را که محصول از سوختن پوست در برابر اشعه‌های رادیویی محافظت می‌کند، اندازه‌گیری می‌کند، البته در مقایسه با زمانی که پوست بدون داشتن محافظ دچار سوختگی می‌شود. چنانچه بدون داشتن محافظ، پوست شما ظرف ۲۰ دقیقه دچار سوختگی می‌شود، باید از کرم دارای SPF۱۵ استفاده کنید.
اشعه رادیویی فرابنفش (UV):
اشعه‌های نامرئی، بخشی از انرژی ساطع‌شده از خورشید هستند. اشعه‌های فرابنفش وقتی به سطح زمین می‌رسند به دو نوع تقسیم می‌شوند؛ UVA و UVB. اشعه‌های UVB بیشتر از UVA باعث سوختگی می‌شوند. اما UVA بیشتر داخل پوست نفوذ می‌کند. این دو اشعه باعث به وجود آمدن سرطان پوست می‌شود.
ضد آب: Waterproof
این کلمه روی کرم نشان می‌دهد که این محصول حین شنا یا تعریق نیز تا حداقل ۸۰ دقیقه نقش محافظتی خود را حفظ می‌کند.
Water-resistant مقاوم در برابر آب:
این کلمه با ضد آب تفاوت دارد و بدین معناست که محصول حین شنا یا تعریق تنها ۴۰ دقیقه خاصیت محافظتی خود را حفظ می‌کند.
اکسید زینک و دی اکسید تیتانیوم یا تالک:
این مواد اولیه شیمیایی نیستند تنها یک پوشش خوب و ضد آب روی پوست قرار می‌دهند و نکته حائز اهمیت این است که آلرژی کمتری نسبت به کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی ایجاد می‌کنند. البته این قبیل محصولات توسط پوست جذب نمی‌شود، تنها یک چیزی شبیه ماسک ایجاد می‌کنند و روی پوست قرار می‌گیرند.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید