پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مراقب پوست خود هستید؟!


مراقب پوست خود هستید؟!
پوست افراد، براساس مقدار چربی و ترشحات آن به چهار نوع تقسیم می شود: معمولی، چرب، خشك، مختلط.
۱ـ پوست معمولی: پوستی است كه ترشح چربی آن در حد متعادل است و دچار خشكی یا چربی بیش از اندازه نیست. اكثر افراد دارای چنین پوستی هستند.پوست معمولی در هنگام لمس، كاملاً با طراوت وتازه است.
۲ـ پوست چرب: در پوست بدن یك فرد بالغ در حدود ۲ میلیون غده چربی وجود دارد كه بیشتر آنها در پوست صورت، سر، سینه، پشت و دست و پا پراكنده هستند ولی كف دست و پا فاقد غده چربی است. چربی پوست دو عمل انجام می دهد۱.) دفع برخی مواد زائد. ۲) محافظت پوست در برابر سرما، رطوبت، موادخارجی از جمله مواد آرایشی، میكروب ها و نور آفتاب. اگر ترشح چربی پوست بیش از حد طبیعی باشد، پوست فرد همیشه چرب و براق است. حداكثر چربی پوست در سنین ۱۶ تا ۵۰ سالگی است.
۳ـ پوست خشك: این پوست به علت كمبود ترشح چربی و آب، خشك، زبر و نسبتاً خشن است و نرمی و لطافت لازم را ندارد و معمولاً تدریجاً به رنگ تیره می گراید. پوست خشك معمولاً پوسته پوسته می شود. خشكی پوست می تواند در اثر تابش آفتاب مداوم یا بادهای خشك گرمسیری باشد ولی بسیاری از افراد به طور ژنتیكی دارای پوست خشك هستند.
۴ـ پوست مختلط: این نوع پوست بسیار شایع و به این صورت است كه برخی نواحی پوست بدن خشك و برخی نواحی چرب است. مثلاً ممكن است پوست گونه و پوست دست خشك و پوست پیشانی، بینی و چانه چرب باشد.
برای تشخیص نوع پوست خود كافی است یك تكه كاغذ را روی پیشانی، گونه ها، بینی و چانه خود بكشید و سپس به آن نگاه كنید. اگر روی كاغذ لكه های روغنی كم و بیش وسیعی مشاهده شود، پوست شما چرب است. اگر فقط اثر مختصری از چربی روی كاغذ بیفتد نشانه آن است كه شما دارای پوست معمولی هستید. اگر كاغذ با اصطكاك روی پوست حركت كند و هیچگونه اثری از چربی روی آن نباشد، نشانه خشك بودن پوست شما است. اما اگر كاغذی كه روی پیشانی و چانه وبینی كشیده می شود، چرب شود ولی كاغذی كه روی گونه ها كشیده می شود، هیچگونه چربی نداشته باشد، نشانه آن است كه پوست شما از نوع مختلط است.
توجه داشته باشید كه حداقل از ۴ ساعت پیش از انجام این آزمایش نباید صورت خود را با آب یا صابون شسته باشید یا كرم یا لوازم آرایشی روی آن مالیده باشید، چون این مواد موجب تغییر چربی پوست می شود.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید