سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

یک نفر جادوگر را بیدار کند


یک نفر جادوگر را بیدار کند
روز اولی که امیر عابدینی دست جوانی را گرفت تا به ایویچ نشانش دهد مورد بی توجهی و کم میلی سرمربی تیم ملی قرار گرفت تا بازیکنی که می توانست چهار سال زودتر به تیم ملی برسد و حرکات و تصمیماتش در میانه میدان سنجیده تر و در خدمت تیم تر باشد با در بسته روبرو شود.
فوتبال ایران سرشار از این ندیدن ها و نگفتن هاست، از یاد نمی بریم که همین «آندو» در تمرین سرمربی یکی از تیم های پرطرفدار حضور یافت و به علت خوب نبودن کنار گذاشته شد. همان تیمی که در ابتدای فصل پیش هم ابراهیم توره پدیده مسلم فصل را نپسندیدند تا او راهی پیکان شود و پس از درخشش کار را به جایی برساند که همه برایش سر و دست بشکنند!
-وقتی متولد شد یکی جادوگر خواندش و دیگری مارادونای آسیا. روزنامه ای عکس های دریبلش را در صفحه اول قرار می داد و آن روزنامه کاریکاتور زمینی را نشان می داد که کریمی به صورت A همه را دربیل می زد و این هنر پسرکی بود که قدر خود را ندانست، پسرکی که به هرجا پا می گذاشت مورد توجه هواداران حتی رقیب قرار می گرفت و حتی در اوج فوتبالش به بایرن مونیخ آلمان پیوست و تبدیل به یکی از بازیکنان این تیم تاریخی و پرسابقه شد و فوتبال او را تا عرش بالا برد و تکنیک هایش نقل محافل گشت.
▪ همه چیز داشت جز اراده، همه نوع رفتاری از او انتظار می رفت جز هیجان، همه نوع رفتار و میمیکی را می شد در چهره اش دید الا خنده و همه اینها از علی کریمی بازیکنی منزوی و گوشه گیر ساخت. فوتبال دیگر برایش تفریح و سرگرمی نبود که از آن لذت ببرد آن روز که در سالن و مقابل چشمان علی پروین دریبل می زد و سلطان را سر ذوق می آورد دیگر گذشته بود و کریمی بعد از جام ملت های رویایی چین با تیم ملی ایران دیگر کمتر نشانی از خود داشت.
دیگر کسی هماهنگی بی نظیر او، مهدوی کیا و کعبی را ندیده دیگر کسی دریبل های بازی تدارکاتی با آلمان را به خاطر نیاورده و دیگر کسی نتوانست دریبل های پیاپی او در برابر فوق ستاره های «رم» را ببیند! همه چیز دود شد و به هوا رفت چون جادوگر حوصله جادو و هنرنمایی نداشت. شاید اگر این استعداد در اختیار علی دایی و یا حتی وحید هاشمیان با اراده و مصمم بود امروز دایی بسیار موفقتر از امروز و وحید یکی از نادرترین بازیکنان می شد، شاید اگر این هنر در اختیار بالاک بود او را در حد بت می پرستیدند اما علی انگیزه و اراده کافی نداشت.
▪ جادوگر در سن ۳۱ سالگی کاملا بی رمق و افسرده نشان می دهد. تیم های حوزه خلیج فارس هم بر علیه او مصاحبه می کنند و او را تمام شده می دانند در ایران هم وضع برای کریمی مناسب نیست و علی دایی با دلیل موجه عدم آمادگی دعوت وی را منوط به درخشش در دیدارهای آتی باشگاهی کرده است.
تکمله: با اوصافی که شرح آن رفت خیلی ها معتقدند که فوتبال علی کریمی تمام شده و بسیاری می گویند علی فوتبال زده شده است اما این، همه حقیقت درباره او نیست.
جادوگر اگر چه زبان تندی دارد و در جام جهانی مسائل انضباطی فراوانی را به وجود آورد اما باید پذیرفت که ستاره ها اخلاق خاص خودشان را دارند. کریمی هم اگرچه استثنا نیست اما از اخلاق ویژه ای برخوردار است که باید در مسیر صحیح هدایت شود. یکی جادوگر را از این خواب ناز منحوس و لعنتی بیدار کند، او هنوز هم می تواند باشد.
علی عالی کردکلایی
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید